Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köldproblem på olägligt ställe - tips?


SkidRow

Recommended Posts

Tjena!

Med risken att uppfattas som ett forumtroll - med nyregistrerad användare och allt - så måste jag ställa en underställ/kalsong-fråga! :) Jag är inte en speciellt van skidåkare, man i mina bästa år, och har ett irriterade/prekärt problem: jag fryser om min "lille kompis" när jag åker. Kortare pass går väl bra, men längre pass är värre och jag har "men" av det (lite bortdomnad/varm + stickningar) ett par dagar efteråt, och det känns ju inte speciellt nyttigt.

 

Jag kör med vanliga kalsonger underst, ett "normalt" underställ, och ett kalsongliknande plagg med "windstopping-material" ovanpå det - och på det sedan ett par "vanliga" tights. Borde det inte räcka?. Idag var det inte ens kallt (-2 kanske) och ändå blev jag/den rejält kall.

 

Är det någon som har något dundertips för hur jag undviker detta? Något underbart plagg jag kan införskaffa som hjälper mig med denna olägenhet utan att jag svettas ihjäl om resten av kroppen?

 

Jag åker företrädesvis skate, och kan tänka mig att det bidrar till att jag fryser mer i det området, då man ju åker lite bredbent och förmodligen "fångar mer vind" än vid klassisk åkning.

 

Kanske bjuder man några på ett par skratt med detta inlägg, men det är definitivt seriöst menat :) Tacksam för hjälp!

 

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara för mig förresten varför Craft's gundekalsong ska sitta utanpå underställt? har alltid kört den underst och det funkar prima.

Man vill väl att vindskyddet ska sitta längst ut och bygga på med isolerande material innåt. Mao man borde göra långkalsongen med vindskyddet istället kanske man kan tycka ;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker förresten att det påminner om när man har felaktig lutning på cykelsadeln? Då trycker den på blodådrorna mellan pung o anus med stickningar som följd. Skulle kunna betyda att du har för mycket/trånga kläder där nere, utöver materialvalet?
Link to comment
Share on other sites

Jag provar att beställa dessa och ser om det hjälper! Kanske är det så att det är bomullskalsongerna som är problemet.

http://www.xxl.se/klader/herrklader/understall/boxershorts/helly-hansen-warm-boxer-herr/p/1074297_1_size_2#details

 

I andra hand provar jag tipset om handvärmare!

 

Magic: Stickningarna kommer egentligen först efteråt, jag tycker inte att det känns som om kläderna sitter för tight, jag tror inte att det kan vara blodflöde som stryps. Det är nog mest att "kompisen" fryser (under/efter skidturen gör den verkligen skäl för att kallas LITEN kompis) :)

 

Stort tack för alla svar :)

Link to comment
Share on other sites

Galet. Har kallingar + gundekallingar + tights ner till fem-tio minus, lite beroende på vind. Sen blir det ett par långa underställskallingar som förstärkning. Nån gång när det varit 20 minus och äckligt kallt har jag haft dubbla långkallingar eller långkallingar med windstopper. Om det blir kallt i grenen beror nog lite på passformen på kläderna också. F ö hade H&M förut syntetkortkalsonger som fungerar väldigt bra för idrott - lika bra som mångdubbelt dyrare Craft. 

 

(Ett klassiskt nöd-tips är ju att stoppa in några lager tidningspapper där det drar som mest - typ över knäna)

Link to comment
Share on other sites

Jag provar att beställa dessa och ser om det hjälper! Kanske är det så att det är bomullskalsongerna som är problemet.

http://www.xxl.se/klader/herrklader/understall/boxershorts/helly-hansen-warm-boxer-herr/p/1074297_1_size_2#details

 

I andra hand provar jag tipset om handvärmare!

 

Magic: Stickningarna kommer egentligen först efteråt, jag tycker inte att det känns som om kläderna sitter för tight, jag tror inte att det kan vara blodflöde som stryps. Det är nog mest att "kompisen" fryser (under/efter skidturen gör den verkligen skäl för att kallas LITEN kompis) :)

 

Stort tack för alla svar :)

Den ser fin ut tycker jag , blir lite sugen :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...