Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Total Novis, många frågor


Rickart

Recommended Posts

Hej! Jag är lite av en cykeldåre men vill hålla rolig träning på vintern också och har därför investerat i ett par Atomic Skintec här alldeles nyss, fick rådet då jag vet med mig om att jag har extremt liten lust att ägna tid åt skidorna annat än att åka på dom.

Min flickvän har köpt ett par "vanliga" skidor och fått dom vallade av vår sporthandlare.
Jag var ute och åkte på dom här i förra veckan och jag tycker det glider lite dåligt, kan eller bör jag glidvalla mina skidor på något sätt?

Hur fan glidvallar man på enklaste sätt? Nej, tänker inte investera i vallajärn och hela grejen runt det, finns det något bra annat sätt?

tacksam för svar :)

Mvh Rickart

Link to comment
Share on other sites

Hur fan glidvallar man på enklaste sätt? Nej, tänker inte investera i vallajärn och hela grejen runt det, finns det något bra annat sätt?

tacksam för svar :)

Mvh Rickart

 

Nej, inte om du inte är villig att köpa någon form av utrustning för att preparera dina skidor.

Att bara gnugga på vallan, kommer inte att hjälpa dig.

Men att du har dåligt glid, beror med största sannolikhet på det du har på mitten av dina skidor, skintec-ytan.

Link to comment
Share on other sites

Har du fäste?

Har du jämfört glidet med andra? Kanske gled du hyfsat relativt andra? Bara segt före just den dagen?

 

Fästet ger många problem med vallningen... och om den biten fungerar bra så är det bara att hålla skidan någorlunda ren.

Skintec skidan och din inställning säger helt klart att du inte vill lägga energin på vallabiten utan mest åka lite skidor för skojs skull.

Då får du nog vänja dig vid att det glider lite sämre...

 

Vallning kostar energi och bästa vallningen kostar mycket... och ska den göra nytta så ska den utföras på bästa skidan... vilket kostar ändå mer men då i pengar (om vallningen kostar mycket energi också).

 

Personligen så är jag mer intresserad än så av skidåkning och tycker inte att det är OK att åka/träna skidor på långsamma skidor.

Samma sak med cykel, när jag ville köra cykel så skaffade jag en racer och servar den plus sköter så mycket som jag kan själv. Ingen enväxlad militärhoj längre... det är helt enkelt inte kul att åka med cykelklubben eller träna landsvägscykel om inte cykeln är konkurrensduglig (behöver ej vara elit men hyfsad).

Så jag vallar fäste och lite glid, fästet påverkar glidet mest i min erfarenhet men viss behöver man rengöra glidytan ibland och jag gör det med glidvallor andra stålsicklar av glidytan. Borstar gör vi alla..

Link to comment
Share on other sites

Har du fäste?

Har du jämfört glidet med andra? Kanske gled du hyfsat relativt andra? Bara segt före just den dagen?

 

Fästet ger många problem med vallningen... och om den biten fungerar bra så är det bara att hålla skidan någorlunda ren.

Skintec skidan och din inställning säger helt klart att du inte vill lägga energin på vallabiten utan mest åka lite skidor för skojs skull.

Då får du nog vänja dig vid att det glider lite sämre...

 

Vallning kostar energi och bästa vallningen kostar mycket... och ska den göra nytta så ska den utföras på bästa skidan... vilket kostar ändå mer men då i pengar (om vallningen kostar mycket energi också).

 

Personligen så är jag mer intresserad än så av skidåkning och tycker inte att det är OK att åka/träna skidor på långsamma skidor.

Samma sak med cykel, när jag ville köra cykel så skaffade jag en racer och servar den plus sköter så mycket som jag kan själv. Ingen enväxlad militärhoj längre... det är helt enkelt inte kul att åka med cykelklubben eller träna landsvägscykel om inte cykeln är konkurrensduglig (behöver ej vara elit men hyfsad).

Så jag vallar fäste och lite glid, fästet påverkar glidet mest i min erfarenhet men viss behöver man rengöra glidytan ibland och jag gör det med glidvallor andra stålsicklar av glidytan. Borstar gör vi alla..

Det är just det, min racer läggger jag gärna energi på, och dennes säsong och tillgänglighet är så väldigt mycket större än skidor för mig, vilket också gör det värt det. Cykel tycker jag helt enkelt är förbannat roligt. Skidor är kanske också roligt, men inte i samma nivå, därför vill jag åka skidor, istället för att bara löpa i snön, men jag vill eller orkar inte hålla på att krångla med dom. Så därför låter jag med flit skidorna vara långsammare än andras, jag har liksom inga ambitioner med dom annat än rolig träning.

Men jag tyckte inte det var superkul när jag var ute sist, då jag tyckte det gled ganska dåligt och undrar ju helt enkelt om det finns någon quick fix till bättre glid, om inte så hoppar jag det.

Har börjat läsa lite om stålsicklat och förstår att det på detta forumet är väldigt kontroversiellt, men kanske kunde det vara något för en sådan som mig? Behöver jag isf stålsickla mina alldeles nya skidor? Kan jag lämna dom någon stans och få detta gjort?

Mvh Rickart

Link to comment
Share on other sites

En uppenbar fråga är ju om skidorna har tillräckligt högt spann för dig. Var köpte du skidorna? Har du några spannvärden att dela med dig av - höjd/längd - fullvikt/halvvikt? Risken är att de gett dig ett par mjuka skidor för att du är nybörjare, vilket jag inte tror är bra idé med skintech.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att det är som "GreatSki" skriver, det dåliga glidet beror på dåligt spann och/eller förmycket fäste. Vill minnas att Skintec-skidor tar ganska mycket glid, (enligt tidigare trådar här på Skidforum).

 

Du bör veta orsaken innan du glidvallar eller sicklar skidorna, är det fästet det beror på får du aldrig något bra glid oavsett hur du glidvallar. Om jag var som du skulle jag gå tillbaks till affären och reklamera dem samt byta dem till ett par vanliga längdskidor utan mekaniskt fäste. Orkar du inte hålla på med fästvalla kan du lägga på vallatejp som funkar i de flesta förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Fästet känns bra.

Jag fick dom utprovade på affärn och spannet sades skulle fungera alldeles utmärkt till mig.

Det hade snöat under dagen och läg lite i spåren. Men vi var flera som åkte.

Jag har läst mycket gott om skintec och särskilt årets modell som ska klara lite tyngre personer. Har ett par "vanliga" skidor jag tänkte ta med ut nästa gång som referens för just glidet.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Skintech som komplement till min övriga skidpark. Perfekta skidor när du har dåligt med tid till förberedelser gällande vallan. De glider sämre än mina andra klassiska par och det beror på att stighuden bromsar en aning. Å andra sidan har jag alltid bra fäste. Oavsett före. Om du vill få bättre glid är det tråkiga rådet att köpa ett par "vanliga" skidor och lära dig att fästvalla. Du behöver varken paraffinera eller stålsickla. Köpen nylonborste och ev. en fin stålborste och borsta belaget så får du OK glid. Riktigt bra får du inte med ett par Skintech, men det behövde du ju inte heller :) :)

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Jo fast jag tycker lika mycket om fart oavsett sport, så jag har inte klumpiga löparskor eller basketbyxor när jag springer, simmar med tighta badbyxor plus simglasögon, cyklar på servad racer och åker skidor på vallade skidor :)

Dessutom gillar jag prylar och cykel och skidor ger mig utdelning för prylintresset också... löpning och simning har taskigt

urval om man jämför.

 

Det viktigaste är nog att jämföra med andra skidor (andras glid eller ditt glid med andra skidor), ibland har man bara trögt före och med nysnö i spåret så är det väldigt lätt hänt att det går trögt. Och nysnön kräver nog rätt så många som åker innan det blir lite halt igen.... vid minusgrader så räcker nog inte hundra åkare för att ge glid i ett nysnöspår (jag körde 15 varv i söndags i nysnö, inget vidare glid där och många andra körde i samma spår). Och jag hade HF vallade skidor med tunnt och kort med burk... borde varit bra glid...

Link to comment
Share on other sites

Jag äger (ännu) inte ett par skintec, men har läst att det finns två problemförhållanden där de glider dåligt.

 

1. när det är lössnö i spåret / mjuka förhållanden 

2. i ojämna / dåligt preparerade spår (stighuden hugger i ojämnheterna)

Precis! Det var väldigt ojämna spår! Därav problemet kanske?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så, jag är nöjd med mina skidor nu efter att ha upptäckt att de flesta andra åkare har antingen sämre glid eller sämre fäste än mig beroende på dag. :)
Men, skidorna ska ju tydligen borstas ibland... Då undrar jag, vad ska jag borsta med och hur? Min kvinna har en mässing/nylon-kombiborste... Användbar? 
Mvh Rickart

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...