Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Femmans växel


tomlin

Recommended Posts

Hej,

 

bara spånar lite efter att sett sprint i helgen och som gammal långfärdsskridskoåkare. Har knappt någon erfarenhet av skate själv.

 

Efter att ha kollat på lördagens sprint-tävlingar i Rybinsk där det var tydligt att de som orkade köra längst på femmans växel in på upploppet (Pellegrino!) var de som vann, skulle det vara intressant att höra några åsikter om framtiden för denna växel.

Är det denna växel som kommer att användas mer och mer när det är lättåkt (eftersom den ger mest fart)? Kommer krävas mycket bål- och benstyrka i så fall.

 

Om man jämför med skridsko går det ju där mycket snabbare utan stavar. Inser att jämförelsen haltar eftersom det är olika glid, olika längd på åkdonen etc.  

 

Skratta gärna åt min naiva fråga men kom gärna med ett bra svar också!

 

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man kan säga att femmans växel är snabbast. Den är snabb på platten när det är lättåkt och den avlastar en del. Men växel fyra är ju snabbare på samma platta ställe, men det kostar mer energi samtidigt

Det handlar ju inte alltid om att åka snabbast utan det handlar ofta om vem som är mest energisnålast i resp växel och som kan anpassa terrängen efter det.

Det är ju inte så ofta en VC-bana t.ex. är lika platt som en is är där man åker skidskor.

Det är ju också det som ä skillnaden på rullskidor och längdskidor, på rullskidor kör man oftast plattare och fortare ä längdskidor, därför är växel fem mycket mer viktig på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ser framför mig en framtid där man med bättre och bättre glid på skidorna alltmer använder de andra

växlarna bara för att få upp farten och sedan kör på femman. Till att börja med på lättåkta underlag,

sedan även i motlut. Lite grann samma utveckling som har varit för stakningen i klassisk åkning.

Link to comment
Share on other sites

Ser framför mig en framtid där man med bättre och bättre glid på skidorna alltmer använder de andra

växlarna bara för att få upp farten och sedan kör på femman. Till att börja med på lättåkta underlag,

sedan även i motlut. Lite grann samma utveckling som har varit för stakningen i klassisk åkning.

5:an används ju när det går för fort för att man ska hinna med att ta några vettiga stavtag..Jag tror att material och fysisk kapacitet måste öka enormt mycket för att man skulle inte skulle tjäna på att använda stavarna uppför.

 

I klassisk åkning har man ju en fästvalla som mer eller mindre bromsar glidet som gör att man kan tjäna i glid genom att staka på ofästvallade skidor men någon sådan faktor finns ju inte i skateåkningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag skulle gissa på att den som var uppmärksam under fysiklektionerna på högstadiet skulle kunna svara på denna fråga med en lättförståelig formel inkluderade; rörelsemoment, kraft, gravitation etc. 
...men detta måste bli någon annan än mig.  :P 

Om jag i stället ska ge mig på en lekmannaförklaring så skulle jag anta följande:
5:ans växel används i princip enbart när åkarens hastighet framåt är högre än den hastighet med vilken han eller hon kan föra armen bakåt i en stakrörelse.

Prova själv att göra en stakrörelse med armen. Betänk hur lång sträcka din hand rörde sig och hur lång tid det tog.
Betänk sedan vad det skulle innebära om du stod på ett par skidor eller ett par skridskor som rörde sig en betydligt längre sträcka på samma tid. 

Det är alltså skidåkarens momenthastighet som avgör vilken teknik som är den bästa, inte tvärt om.  B) 

Link to comment
Share on other sites

Om skatebäddarna fortsätter att utvecklas mot stenhårda släta konstsnövägar, kommer det säkert att bli flre och fler tillfällen där femmans växel blir avgörande. Precis som att det blir den klassiska åkningens eventuella död i tävlingssammanhang.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Femmans växel är mycket avlastande och kan medföra att syran transporteras bort snabbare. Övergången mellan 5:ans växel och 3:ans växel är nog det vanligaste eftersom den senare är ett så pass säkert kort och går att utföra även när man är mycket trött (eller då föret är dåligt).

 

Fyrans växel är den som man kan uppnå allra högst hastighet med, men den kräver mer energi och framför allt piggare muskulatur. Personligen tror jag dock att fyrans växel på sikt kommer trycka undan 3:ans växel eftersom det är möjligt att nå så höga hastigheter med den.

Link to comment
Share on other sites

Femmans växel är mycket avlastande och kan medföra att syran transporteras bort snabbare. Övergången mellan 5:ans växel och 3:ans växel är nog det vanligaste eftersom den senare är ett så pass säkert kort och går att utföra även när man är mycket trött (eller då föret är dåligt).

 

Fyrans växel är den som man kan uppnå allra högst hastighet med, men den kräver mer energi och framför allt piggare muskulatur. Personligen tror jag dock att fyrans växel på sikt kommer trycka undan 3:ans växel eftersom det är möjligt att nå så höga hastigheter med den.

Håller nog med trådskaparen om att femman går fortast. Ju fortare du åker ju kortare kontakt-tid har du med staven i marken, och kortare tid att överföra kraft via staven. Precis som att diagonalåkningens fartbegränsning ligger i att foten måste vara stilla på marken vid kraftöverföringen. Var gränsen går för fyrans växel beror förstås på hur bra underlaget är och hur stark i benen du är. Se på en skridskoåkares kropp jämfört med en skidåkare, så ser du skillnaden i fokus på benstyrka ... http://www.zimbio.com/photos/Sven+Kramer/Jan+Blokhuijsen/Speed+Skating+Winter+Olympics+Day+15/BvmQb79TUe9 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte möjligt att skapa så stor fart i de flesta lägena med 5:ans växel som med 4:ans. 4:ans växel kräver betydligt mer överkroppsstyrka än 5:ans...Fyrans växel går utmärkt att använda på plan mark och särskilt i lite nedförslut. I utförsbackar med bara några % lutning har femmans växel inte mycket att ge annat än under korta ögonblick. Blir det tillräckligt brant så lönar ju sig fartställning bättre än femmans växel.

Femmans är dock utmärkt för att bygga upp sig inför en spurt (man får vila lite) i ett nedförslut.

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag allt mer gått över till att försöka ligga kvar på 3:ans växel så mycket som det bara är möjligt. När man väl får tekniken att stämma är den ruggigt vägvinnande.

5:ans växel är inte en växel man använder för att spara energi utan en växel man är så illa tvungen att använda då hastigheten(kraften) framåt är högre än den hastighet(kraft) med vilken man kan föra armarna bakåt i ett stavtag.

Vila gör man väl när man kommer i mål?

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag allt mer gått över till att försöka ligga kvar på 3:ans växel så mycket som det bara är möjligt. När man väl får tekniken att stämma är den ruggigt vägvinnande.

 

5:ans växel är inte en växel man använder för att spara energi utan en växel man är så illa tvungen att använda då hastigheten(kraften) framåt är högre än den hastighet(kraft) med vilken man kan föra armarna bakåt i ett stavtag.

 

Vila gör man väl när man kommer i mål?

 

Fyrans växel går att utföra väldigt snabbt ifall man har ork och teknik till det. Jag har t.ex. inga större problem att hålla 35 km/h i utförsbacke ifall förhållandena är någorlunda bra på rullskidor (3:or). På samma sträcka vore det omöjligt för mig att hålla samma hastighet på femmans växel i och med att lutningen är för svag. Femmans växel ger dock ett väldigt bra andrum i vissa situationer. Fyrans växel fungerar inte särskilt bra om snön är ojämn eller om musklerna/kroppen säger ifrån (alt. att det är lite uppför). I ett sådant  läge är trean en given växel. Femmans växel används mest för att behålla en hög fart i en utförsbacke. Det går inte att accelerera nämnvärt med femmans....

 

Håller dock verkligen med om treans växel.... Gäller att ta god tid på sig på varje skär och lyfta fötterna ganska högt (på rullskidor ska man inte landa på framhjulen). Samtidigt så gäller det att inte få en alltför distinkt knäck i kraftfasen som t.ex. Jean-Marc Gaillard har. Väldigt många som sliter med den tekniken har alldeles för hög frekvens.

 

I högre hastigheter på treans växel så är frekvensen bara lite högre, det är mest kraftinsatsen som skiljer ifrån lägre hastigheter. I tillägg finns det förstås sprinttekniker för just treans växel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=e3i8rkYrhHc 25:35 och framåt är instruktivt.

Link to comment
Share on other sites

pratar vi rullkidor och tävling så är femman utan tvekan en växel man kör långa bitar för att det är mer avslappnande och kräver lite energi jämfört med att köra fyran på samma parti.

femman på snö lite annorlunda

Beror på lutningen. Jag kan i varje fall tjäna mycket tid på att bomba på med fyrans växel i de flesta fall. Det är bättre att spara sig lite i uppförsbackarna och satsa utför i regel....

Link to comment
Share on other sites

Beror på lutningen. Jag kan i varje fall tjäna mycket tid på att bomba på med fyrans växel i de flesta fall. Det är bättre att spara sig lite i uppförsbackarna och satsa utför i regel....

Men går det fort och kanske svagt utför tillför du ingen fart med att "bomba på" med stavarna, du slösar bara energi. Det är då bättre att friskejta och spara energi. Ett alternativ är då i så fall att dubbelstaka, då det inte blir någon "vinkelförlust" även om vinkeln är liten vid friskejting.

Link to comment
Share on other sites

Men går det fort och kanske svagt utför tillför du ingen fart med att "bomba på" med stavarna, du slösar bara energi. Det är då bättre att friskejta och spara energi. Ett alternativ är då i så fall att dubbelstaka, då det inte blir någon "vinkelförlust" även om vinkeln är liten vid friskejting.

Kan ta ett ex. En sträcka på en knapp km med 17 m utförskörning (inte optimal asfalt p.ga. att ena skidan hamnar i ett slags hjulspår)... Den sträckan kan jag köra i 35 km/h, men det finns ingen chans att jag skulle kunna snitta mer än 30 med femmans växel under större delen av tiden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...