Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Rossignol xium wcs c2" vs "fisher rcs"


Boatman

Recommended Posts

Jag vill ha hjälp av er som åkt på en rossignol xium wcs-skida. Är de så enastående som vissa säger? Tänkte mest på deras bi-edge teknik där man ska få ytterst bra fäste i stort sett hur trött man än är.

Vill jämföra den med en rak enkel Fischer rcs med plusbelag. Ponera att detta med rätt spann och kunnigt folk som plockar ut skidan kan uteslutas i min tankegång. Vill bara jämföra skidornas egenskaper.

Ni som åkt på sådana rossignol skidor; kom med åsikter tack,

Link to comment
Share on other sites

Har mycket Fischer, dock mitt bästa par är ett par Madshus Nanosonic. Årets par blev ett par färska Ross wcs C2. Då hade jag klämt igenom ca 15 par av Ross och Fischer samt fått hjälp av kunnig personal att mäta i Eikern. Slutsats: Spelar inte så stor roll vad som står på skidan. Det finns go'par av alla märken. Btw så är Rossen dundersköna och verkar vara riktiga spjut. 

Link to comment
Share on other sites

Har båda men av helt olika karaktär så det går inte att jämföra dem på det sättet, men jag är riktigt nöjd med båda. Eftersom Ross är nyare så är jag lite mer sugen på att åka dem, men eftersom de är klisterskidor så hoppas jag ändå på RCS-väder....

Link to comment
Share on other sites

Har båda men av helt olika karaktär så det går inte att jämföra dem på det sättet, men jag är riktigt nöjd med båda. Eftersom Ross är nyare så är jag lite mer sugen på att åka dem, men eftersom de är klisterskidor så hoppas jag ändå på RCS-väder....

Förklara deras karaktärer? Blir nyfiken!

Link to comment
Share on other sites

Framförallt så är RCSen en riktig kallföresskida för mig och Rossen är utplockad för att vara en klisterskida. Det gör ju att spannen  är olika även utöver den karaktär som skiljer mellan modellerna. Spontant känner jag att Rossen är lite livligare medan RCSen är lite plankigare, men det hänger nog som sagt dels ihop med att det är ett lägre spann och dels att placeboeffekten gör den nyare skidan roligare att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...