Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Evertsbergsrännet 31/1


m2en

Recommended Posts

Ngn mer som tänkt åka? För egen del blir det tävlingspremiär för säsongen. Någon som bor i området eller nyss varit där som kan vittna om snötillgången? Gissar att det krävs mer snö om originalsträckningen ska användas än om det ska bli Vasaloppsspåret drygt två mil och sedan vända.

Link to comment
Share on other sites

Njae nog snöade det en del. Det och blåsten gjorde ju att det var ett spår som gick fortare hela tiden. Särskilt i vasaloppsspåret var ena spåret trögare vilket försvårar omkörningar. Riktigt fin bana och lyxigt att köra lopp med bara ett varv. Bra arr med trevliga funktionärer vid vätskekontrollerna. Loppet var 45 km.

Link to comment
Share on other sites

Efter ungefär 110 varv på 2-kilometersslingan hemmavid var detta precis vad skidåkarsjälen behövde! Fantastisk fin bana och toppenarrangemang rakt igenom. Att dessutom vinna ett pris på sitt startnummer var grädden på moset. Gissar dock att det kommer att bli "snål" seedning.
Link to comment
Share on other sites

Gissar dock att det kommer att bli "snål" seedning.

Snål seedning är väl detsamma som felaktig seedning. Ibland om det gått betydligt långsammare för de långsamma kan det bli knasig seedning när de inte orkar kolla rätt på folk längre ner i resultatlistan. Nu vet jag inte om det var så i lördags, men de tre första gränserna borde i alla fall bli 2:15 - 2:23 - 2:33 (eller 2:22 - 2:32).

Link to comment
Share on other sites

Känns som att förslaget till seedning ovan är rimligt. Skulle dessvärre innebära att jag missar fyran med dryga halvminuten, bara att ta nya tag i så fall. Att jag tidigare antydde att seedningen eventuellt blir snål grundar sig i att det nog gick trögt för tätklungan då de fick "spåra" för oss andra då det låg lite nysnö i spåret.
Link to comment
Share on other sites

Att jag tidigare antydde att seedningen eventuellt blir snål grundar sig i att det nog gick trögt för tätklungan då de fick "spåra" för oss andra då det låg lite nysnö i spåret.

Du menar att seedningsfolket skulle överkompensera för det? Det skulle i sådana fall innebära att led 1-gränsen hamnar på 2:20. Om den hamnar på 2:25 skulle jag snarare säga att seedningen blir åt det snälla hållet, just tack vare att täten bitvis åkte slött.

Link to comment
Share on other sites

Njae, menar snarare att jag tror gränsen för elitledet dras ganska snävt efter vinnaren, exempelvis 2,15 i detta fall. I vissa lopp drar de gränsen 5-10 min efter segartiden, men så blir det sannolikt inte här. Givetvis beroende på hur duktiga resten av åkarna i toppen är. Snål kanske är fel ordval.
Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag hade visst för höga tankar om seedningsfolket. Jag tyckte jag gjorde några stickprov i resultatlistan och då verkade 23-33 som rimliga gränser. Det är ju precis så de påstår att de gör när de sätter gränserna, men nu verkar de bara satt en elitledsgräns och sedan kört standardmallen. En mall (tiominuters- och femtonminutersökningarna) som dessutom är identisk för Evertsbergsrännet och Billingens långlopp - trots helt olika åktider.

 

Jag kan förstås ha fel. Det kan vara så att 25-35 är helt ok gränser - och självfallet inser jag att en diff på två minuter inte precis är mycket när det gäller seedningsgränser hit och dit. Det är mest det att jag själv aldrig någonsin haft sån marginal mot "min led-gräns". Jag är iofs jättenöjd med loppet, men riktigt så bra tycker jag inte att jag kan ha åkt ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...