Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggbelag


Volevodin

Recommended Posts

Såg idag från SM-tävlingarna i Ånnaboda att de som körde på Fischer ruggskidor hade transparent belag i ruggzonen. Det verkar som det inte blir lika bra rugg på svartbelag, iaf är det min erffarenhet.

Förra torsdagen ruggade jag upp ett par Ross x-ium klister med svartbelag och slängde samtidigt med ett par gamla Edsbyn 70-tal, som jag använt som ruggskidor i många år. Det var nysnö och regn i luften och jag körde 5 km på Rossen, men rugget bromsade en aning. Andra 5:an tog jag Edsbyn med transparent belag och de gled bättre och rugget bromsade inte lika mycket.

Idag körde jag ruggat +1 och nysnö i spåret (fick spåra första varvet). Jag körde på ett par Elan skateskidor 200 cm från slutet av 80-talet med kort fästzon uppruggad och silikoniserad.

Belaget är grönt transparent och jag måste säga att det fungerade utmärkt även efter att jag spårat, ingen underfrysning och bra fäste, körde även ner i vattensamlingar i spåret utan att

det påverkade.

Min slutsats är att om man skall skaffa sig ett par speciella ruggskidor är det att föredra transparent belag i ruggzonen.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Jag tror nog det är viktigare hur spannet är. Sedan är ju rugg inte bara att rugga hur som helst. Det gäller ju även här att rugga efter före. Bara för att det är grafit i belaget, dvs svart belag, så går det ju att rugga på hundratals sätt i alla fall. 

 

Du får nog i första hand analysera spannen samt hur långt du ruggat med tanke på det. ;)

 

 

 

Samt M. Svahns tips nedan! Bra tycker jag.

 

http://www.svtplay.se/klipp/27674/mattias-svahn-visar-vallatips

Link to comment
Share on other sites

Jo - det klart att nuvarande zeroskidors ruggbelag är av mer gummiartad karaktär. Det jag svarade Volevodin på var ifall man väljer att rugga vanliga skidor med transparent belag eller grafitbelag. 

 

Vilket märke man väljer är nog inte så intressant (samt det märkets färg på ruggbelaget), så länge spannet är OK. Själv råkade jag dock köpa Madshus. Jag gillade att ruggbelaget var relativt kort!!! Känns mer flexibelt då man ju även kan gå ut på grafitbelaget och rugga en gnutt längre om man vill. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack Dk för rugginformationen, det kan man inte få för mycket av. Jag använder en speciell ruggrasp, som ger samma resultat som det grova sandpapperet. Det jag saknade var silikonet, testade utan silikon och då blev det tvärstopp. Jag hade dock min silikontub till bilens gummilister med och efter att ha strykit på silikon blev det lagom bett.

 

jo, visst har skidans spann betydelse, men jag tycker det är lättare att få till bra rugg på ett transparent belag, som är hårdare än grafitbelaget.

 

Det Mattias Svahn inte nämnde var hur man skall göra ifall man vill återgå till att valla skidan, kan rugget sitta kvar och man vallar i det ?

Link to comment
Share on other sites

Tack Dk för rugginformationen, det kan man inte få för mycket av. Jag använder en speciell ruggrasp, som ger samma resultat som det grova sandpapperet. Det jag saknade var silikonet, testade utan silikon och då blev det tvärstopp. Jag hade dock min silikontub till bilens gummilister med och efter att ha strykit på silikon blev det lagom bett.

 

jo, visst har skidans spann betydelse, men jag tycker det är lättare att få till bra rugg på ett transparent belag, som är hårdare än grafitbelaget.

 

Det Mattias Svahn inte nämnde var hur man skall göra ifall man vill återgå till att valla skidan, kan rugget sitta kvar och man vallar i det ?

Det är väl bäst att rugga lite som vanligt efter man har tagit bort siliconet med vallaväck?

Link to comment
Share on other sites

Vet ingenting om ämnet i sig men jobbar en del med silikoner och med lackering. Kan med rätt stor säkerhet säga att vallaväck kommer inte göra ett dyft för att ta bort silikon. Mekanisk bearbetning är nog det enda som hjälper någorlunda. De lösningsmedel som man måste använda för att ta bort silikon skulle jag iallafall inte använda på mina skidor...

 

Kanske inte blir en så märkbar skillnad i verkligheten, men stoppar man silikon på belaget kommer det nog aldrig fästa valla lika bra igen.

Link to comment
Share on other sites

Och det som man använder till gummilisterna i dörrarna på bilar med en praktisk påstrykare. Jag har dock en känsla av att innehållet kan variera från fabrikat till fabrikat. Jag har två stift; Lista och Basta och tycker att Lista fungerar bättre än Basta

som ruggsilikon.

Jag har tvättat med vallaväck då det fastnat smuts i rugget, tycker det går bra, man får dock vänta till vallaväcken avdunstat

innan man ruggar igen. Det som kan vara svårt att få bort är klister i rugget tex om man kör en klistervallning direkt  i rugget.

 

Jag tycker att filmen med Mattias Svahn var jättebra tex var det en nyhet att slipa i 45 gr vid slipning nr 2 med det något finare sandpapperet. Tycker att Mattias förklarar de olika momenten på ett lättfattligt sätt, sen fick vi också en komplettering på slutet med vallning i 0-före. Vallning blir man aldrig fullärd i, det gäller att snappa upp alt nytt som kommer på fronten och sen testa själv i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara ruggat med silikon en gång men det var tillsammans med Bengt Hassis, imponerande fäste i 0 gr och mycket snö, höll i ca 2 mil. Bengt använde en fin metallsickel när han tog bort silikonet och rugget, inga problem att valla som vanligt därefter.

Link to comment
Share on other sites

Vid DM i Nässjö idag körde jag på ruggat och det funkade bra. Visserligen blev det blankt i spåret och där fäste det givetvis inte, men gick man vid sidan om spåret i den enda riktiga diagonalbacken, var det OK dock lite sämre sista ggn. Testade ett par skidor med klister och ett par med mjuk kallvalla, men det funkade inte så bra. Att jag sen åkte sämre än normalt berodde inte på skidorna utan på att jag är ett snäpp sämre i år + att det var mycket stakning speciellt i slakmotor, som är min svaghet.

 

Mitt rugg var anpassat för fallande nysnö, hade nog kunnat rugga lite hårdare , fast då kanske jag hade tappat i glid.

Link to comment
Share on other sites

Borde funka fint! Åkte på rugg på Billingens Långlopp i dag och det funkade i -1.

Vad tror ni om ruggat imorgon i Ulricehamn? Ska vara snöfall och minus en grad till minus två. Tänkte rugga upp ett par av mina lagg med svart belag (dvs inte ruggskidor). Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...