Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski Maraton


Joo

Recommended Posts

Jag åkte både Maserloppet och Orsa Grönklittloppet förra året. Just Orsa Grönklittloppet är alltid mera kuperat, ifjol var det mycket kuperat för att vara långlopp, blir nog hyggligt många åkbackar i år oxå fast något lättare än ifjol.
Link to comment
Share on other sites

Grymt bra skidåkning och fina spår. En generalrepetition för Tynell & co. Det var något "kärvt" före tyckte jag och vinnartiden i år var samma som Niclas Karlsson förra året 1.53.29. Vet inte om föret gjorde loppet lite långsammare och därmed prestationen lite bättre, för vad jag "hörde" var tätåkarne för trötta för en upploppsstrid efter stenhårt tempo hela loppet. Kanske borde anmält mig till H40 istället för herrar motion, för jag åkte om många, men samtidigt så kom jag sist i en liknande tävling förra året så på förhand kändes det inte "rätt". Spännande nu med seedingen, var dom lägger 10-minutersgränserna. Ligger precis på gränsen till 6:e led. Samtidigt är jag nöjd, har aldrig åkt så fort 42min per mil i snitt. Skidorna var perfekta. Möjligen med lite mer betoning på fäste än glid. Möjligen blev spåren lite tyngre desto längre loppet gick eller så belv det helt enklet tyngre utan draghjälp.

 

Någon uppladdning a la Gunde G blev det tyvärr inte med helpension och hela kittet på läger med Perfect Skiing, och kanske inte heller den optimala vilan innan, så denna gång följde jag ett annat tips om uppladdning - godis.

Link to comment
Share on other sites

Härligt Mauritz,

Godis, det går de´me...

 

Vad gäller sedningsgränserna så brukar Elitledet för ett 42km lopp hamna upp till ett par minuter sämre än vinnaren. Om det är världselit (typ Thynell & co) så brukar det bli några extra minuter. Sedan brukar det vara 10min nivåer neråt som gäller.

Jag skull gissa att elit ligger upp till 1.57-1.58, sedan 50-60min efter ligger starled 6.

Hoppas..... =)

Link to comment
Share on other sites

Besviken på seedningstiderna! Varför lägger man då inte på dom där extraminuterna på Järnforan där Jörgen Brink vann en tuff strid mellan Fredrik Uusitalo och Robin Bryntesson, han är ju också väldigt mycket elitåkare speciellt när loppen är kortare än 50 km. På Thynells tid har man lagt till 10 min 1:53 till 2:03 men på Brinks tid har man bara lagt till 3 min 1:56 till 1:59 för elitledet.
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att tätduon hade ett enormt tryck hela Orsaloppet. Det fanns inte mycket kvar där i mål, så tiden för de 4 ledarna, är VL-tider. Sedan var det många åkare med i loppet, kollar man listan så är det grymma elitåkare med ända upp till 2,02 precis som man seedat. Jag tror inte man bara tittar på den som vinner utan sedan också på vilka åkare som ligger efter. Sedan bryter man någonstans där led 1-åkare börjar dyka upp. Skulle tävlingen vinnas av en klunga som är seedad som led 1 åkare, ska ju tiden inte räknas från elitledet, utan då antingen börjar man räkna från led 1 eller så låter man vinnarna seedas till elit men låter det gå färre minuter innan led 1. Har kollat alla lopp och resultatlistorna från förra året och måste säga att jag tycker man har en grym "känsla" för detta att bedöma elitledet och de första ledet. Fel kan det däremot bli p.g.a. att man simpelt räkna 10 minutersintervaller, eller andra fasta intervaller. Det beror ju på att det skulle ta för lång tid att detaljstudera alla åkare längre ner och att det skulle vara mycket svårt, eftersom många däär åker sporadiskt och inte har en dokumenterad form.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...