Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

Vallning fr motionrer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.

• Vänligen logga in för att kunna svara
123 svar till detta ämne

Skidilla

Skidilla

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Poenget er ikke at det skal være slik eller så mye valla eller rubb, men at det som er der skal gi feste.

Da trenger man en skikkelig motbakke og så påbyr man diagonal i den. Jeg tror det skal bli forferdelig vanskelig å gå diagonal teknikk i bratt motbakke uten feste og vinne.

Om noen likevel vinner på blanke ski, så vil det være lett å se at de hadde null feste i diagonalbakken. Da bør de ha en ekstremt god forklaring for at det ikke skal bli bedømt som juks.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Kanske är jag väldigt oinsatt men min uppfattning är att diskussionen nästan bara förekommer exakt just här och i övrigt inte existerar. Och inte verkar andra nationer avvika särskilt mycket från Sverige i frågan. Jag tror inte ens någon enstaka filurs försök att ventilera frågan upplevs som särskilt provocerande, är en för marginell företeelse för det.

Att minimera reglerna inom idrott kan nog även minimera en hel del annat, t ex intresse för att utöva och/eller betrakta.

Det bästa är väl som vanligt att låta det utvecklas organiskt, finns inget intresse för att göra på det ena eller andra sättet så kommer det naturligt upphöra. Tills dess är det väl kul om det finns olika alternativ för då kommer det finns mer för fler.

Jag tror inte att du är mindre insatt än någon annan.  :) Det är svårt för oss utomstående att få klarhet i hur FIS resonerar.  :wacko: 

Att minimera antalet regler skulle jag dock vilja påstå är en förutsättning för en sports populäritet. 
Få men tydliga regler innebär även färre möjligheter till regelbrott och således även färre möjligheter till fusk.

Jag håller med dig i att det bästa alltid är att låta utvecklingen ha sin gång och inte streta emot. 
Även om FIS skulle få för sig att vilja plocka bort klassiskt så tror jag att det finns ett stort motstånd bland viktiga sponsorer som tillverkar klassiska skidor, för att inte nämna de som tillverkar skidvalla.

Poenget er ikke at det skal være slik eller så mye valla eller rubb, men at det som er der skal gi feste.

Da trenger man en skikkelig motbakke og så påbyr man diagonal i den. Jeg tror det skal bli forferdelig vanskelig å gå diagonal teknikk i bratt motbakke uten feste og vinne.

Om noen likevel vinner på blanke ski, så vil det være lett å se at de hadde null feste i diagonalbakken. Da bør de ha en ekstremt god forklaring for at det ikke skal bli bedømt som juks.

Det kan ha uppstått någon form av språkförbistring, ;)  men jag hoppas att du inser det helt orimliga i en konditionsidrott där man behöver ha domare utplacerade i var och varannan backe och krök? För att sedan ha ännu fler domare i både start och målfållan för att bedöma mängden och typen av valla under åkarnas skidor.
Precis som Ekis påpekar högre upp så blir det en väldig massa gränsdragningar som är helt omöjliga att göra.
Detta skulle nog snarare leda till att intresset för sporten på elitnivå fullständigt skulle dö ut.

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Vem hade ville vart utan Val di fiemme 2013 50km klassiskt :)  Det tror jag de flesta nationer skriver under på!

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Anledning till att diskussionen är intressant är att det inte alls bara är någon enstaka filur* som ventilerar frågan.
*Inte kan du väl mena farbror Hoppskate:( 

När FIS-toppar som Jürg Capol och Vegard Ulvang öppet gör uttalanden om att: "det bara är en tidsfråga innan klassiskt är borta från tävlingsprogrammet". Ja då utgår i vart fall jag ifrån att det förs en sådan diskussion i det allra innersta av FIS.
http://www.adressa.n...ticle483807.snd

Och när Niklas Jonsson (som är Sveriges delegat i FIS längdkommité) förra året gick ut med att han tänker driva linjen att klassiskt skall finnas kvar på tävlingsprogrammet. Ja då kan jag inte annat än anta att det finns andra i längdkommitén som driver en annan linje.

Per Elofsson (som numera sitter i FIS världscupskommité) driver samma linje som Niklas Jonsson, vilket även där skapar misstankar om att andra delegater driver en linje som går ut på att plocka bort klassiskt.

Dock tycker jag att de förslag som Niklas och Per fört fram är vettiga. I stället för att stifta en massa nya krystade regler så föreslår de helt enkelt att klassiska tävlingar ska gå på så pass tunga banor att det inte ens är ett alternativ att staka sig runt utan fäste. Kortare varvbanor skulle även innebära färre möjligheter till smygskejtande i skogen.
Detta känns liksom som det självklara draget.

...men det skulle inte förändra det faktum att diagonalandet blivit skidsportens motsvarighet till hästsportens; trav, simningens; fjärilssim, eller friidrottens gång.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Vem hade ville vart utan Val di fiemme 2013 50km klassiskt :)  Det tror jag de flesta nationer skriver under på!

Vilken underbar dag det var!  :D 

Över 100 000 visningar på YouTube antyder att det är fler än jag som brukar titta igenom det loppet varma sommardagar då man har skidabstinens.  ^_^ 

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 187 inlägg

...men det skulle inte förändra det faktum att diagonalandet blivit skidsportens motsvarighet till hästsportens; trav, simningens; fjärilssim, eller friidrottens gång.

Jo eftersom diagonalåkning går snabbare än stakning på riktigt tunga banor (för de som är tränade för det). Löpning går alltid snabbare än gång och frisim går väl alltid snabbare än fjärilsim (så vitt jag vet iaf).

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Jo eftersom diagonalåkning går snabbare än stakning på riktigt tunga banor (för de som är tränade för det). Löpning går alltid snabbare än gång och frisim går väl alltid snabbare än fjärilsim (så vitt jag vet iaf).

Jag räknar i och för sig stakning som en växel i klassisk åkning och inte som en egen teknik likt skating (för när jag en gång i (forn)tiden gick i skidskola så var stakning fortfarande ett moment i klassisk skidåkning).  ;) 

Skidilla

Skidilla

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Det kan ha uppstått någon form av språkförbistring, ;)  men jag hoppas att du inser det helt orimliga i en konditionsidrott där man behöver ha domare utplacerade i var och varannan backe och krök? För att sedan ha ännu fler domare i både start och målfållan för att bedöma mängden och typen av valla under åkarnas skidor.

Precis som Ekis påpekar högre upp så blir det en väldig massa gränsdragningar som är helt omöjliga att göra.
Detta skulle nog snarare leda till att intresset för sporten på elitnivå fullständigt skulle dö ut.

Nå er det vel så at inntil folk begynte å stake på blanke ski så har det vært relativt lite fuskskøyting i klassiske løp siden skøyting ble etablert som egen gren. Men når de har skøyteski uten feste på beina så blir fristelsen for stor.

Som jeg skrev så ville det ikke kreves kontrollører i hver andre bakke og sving. Det ville være nok med én bra bakke hvor diagonal er påbudt, fordi det er omtrent umulig å komme seg opp en bakke i diagonal uten feste. Da ville feste som fungerer være nødvendig og det ville bli lite attraktivt å stake hele veien.

Jeg kan ikke se at det skulle være så mye vanskeligere å kontrollere for ulovlig skøyting enn å se til at løpere ikke har en sykkel stående et eller annet sted langs løypa heller. Skøyting er like lett gjenkjennbart som syklister :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Jag tycker att utvecklingen i långlopp mer och mer gått mot klassisk teknik även om den mer liknas vid klassisk stakning bland fler och fler i de främre leden. Det är inte vad åkare, åskådare och allmänhet tycker om det skall vara fristil eller klassiskt utan arrangören väljer den stil som man kan tjäna mest pengar på och vad som är möjligt ur bansynpunkt. Om en och annan "tjyvskejtar" eller tar skejtskär inom det tillåtna spelar inte så stor roll för arrangören. Varför gick Marcia Longa över från fristil till klassiskt, med största sannorlikhet för att man kunde ta emot fler startande och tjäna mer pengar.

I traditionell skidåkning tror jag inte masstart eller intervallstart spelar någon roll i övervakningen att reglerna efterlevs, det är mer en arrangörsfråga, inte åkarnas uppgift att döma i det fallet, då de är partiska.

Personligen tycker jag att det skulle vara synd om intervallstarten försvann - den har sin tjusning oavsett om man kör med fästvalla eller inte. Själv föredrar jag den, då det är upp till en själv att prestera utan hjälp av andra.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Dagens sprint-tävlingar i klassisk stil i Östersund var verkligen bedrövliga att bevittna.
Trots (eller kanske på grund av) de branta backarna så tycktes de flesta åkarna vara inställda på två saker:
1. att saxa
2. att staka
Fulare skidåkning får man leta efter.  :angry: 

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg

Saknade du diagonal eller vad menar du? Det var ju inga åkbackar direkt. Kan ju bli övergång stak till saxning när det är hög fart och hastiga skillnader i kupering och således fart. En del diagonal blev det ju, men det var ju mest saxbackar. Efter hetsigt saxande så avlastar stakningen benen vilket kan vara en faktor som gör att man diagonalar mindre i övergången. 

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Jag tror inte att det går att stoppa staktrenden genom ändrade regler i materialet tex skintec, det går väl att preparera skinnet för bästa möjliga glid och sen staka ändå, eller ? När en trend kommer har den en otrolig genomslagskraft, som det måste till en drastisk regel för att avleda den mot tex speciella staktävlingar, där det inte var tillåtet att ha fästvalla med arbetsnamnet "klassisk stakning". När en trend slår igenom med full kraft är det bättre att ge ett alternativ än att försöka stoppa den ung som när fristilen kom.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Saknade du diagonal eller vad menar du? 

Nejdå, inte alls.  ;) 
I linje med titeln på den här tråden så menade jag att när klassiska tävlingar ser ut så här, ja då är klassisk skidåkning död (i alla fall så som vi en gång kände den).
Eller som "Blomman" (ungefär) uttryckte det i sändningen; "juryn har bråda dagar"^_^ 

I likhet med Volevodin här ovan så anser inte heller jag att man skall sörja att skidåkningen utvecklas, tvärt om.
Men frågan kvarstår: vore det ändå inte enklast att låta alla elittävlingar gå i fri stil och lämna snacket därhän en gång för alla?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 384 inlägg

Såg inte många som åkte ovallat på femmilen idag ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 779 inlägg

Jag tror att det varit en annan prislista med intervallstart idag, men i så fall skulle eliten startat först så att de haft någorlunda lika förhållande. Överhuvudtaget bör man tänka om vad gäller startordningen och gå över till utförsåkningens modell, så att

inte "blåbär" kan ta modell tack vare startnr som i Kallas lopp.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 427 inlägg

"Det är en utomhussport vi håller på med." som Matthias Fredriksson sagt. ;)

Förutom intervallstart och att ge den seedade gruppen likvärdiga förhållanden så är det ju mindre klokt att snurra på 5km-rundor tio gånger. Publikvänligt, ja men det var spännande även 1993 då de körde tre eller fyra(?) vändor ut i skogarna.

Väntar fortfarande på återupplivningen av den klassiska femmilen i Holmenkollen och då är det inte 2x25km utan EN vända à 50km. Tror de passerar Kikut-toppen på x hundra meters höjd.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Jag är den förste att erkänna att dagens avslutande VM-femmil var ett bedrövligt skidlopp att bevittna.
Men, hade tävlingen gått med individuell start hade det garanterat diskuterats hejvilt här på forumet huruvida ett visst startnummer var mera fördelaktigt än ett annat och huruvida en viss åkare egentligen var den egentliga segraren.

Som det nu blev kan man säga både det ena och det andra om underhållningsvärdet, man kan säga och tycka än mer om dagens segrare och hur han uppför sig både i och utanför skidspåret. 
Men det är helt omöjligt att ta segern ifrån honom, förutsättningen för tävlingen var att först över mållinjen vinner och det går inte att argumentera kring detta enkla, okomplicerade och faktiskt väldigt rättvisa faktum.

...men fy tusan vilken pisstävling det var.  ;)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 683 inlägg
Intressant vinkel att se på det hela med tekniker. Nu pratar ni väl om eliten, men Jag som motionär tycker precis tvärtemot. All motionsskidåkning handlar om att åka klassiskt. Alla lopp är klassiska Seedningslopp. 95% av alla i elljusspåret åker klassiskt. Fristilen bland vanligt folk är död. Tack Vasaloppet.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Intressant vinkel att se på det hela med tekniker. Nu pratar ni väl om eliten, men Jag som motionär tycker precis tvärtemot. All motionsskidåkning handlar om att åka klassiskt. Alla lopp är klassiska Seedningslopp. 95% av alla i elljusspåret åker klassiskt. Fristilen bland vanligt folk är död. Tack Vasaloppet.

Jag vill minnas att vi diskuterat det här tidigare men i Sundsvall är det tvärtom. Fler och fler skatar och vissa dagar kan det tom vara 30-70. Klassiskt dominerar fortfarande men med de bedrövliga vintrarna som varit lockar enkelheten med skate. Att sedan alla motionslopp är klassiska har bara med vasaloppet att göra.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 427 inlägg

Jag är den förste att erkänna att dagens avslutande VM-femmil var ett bedrövligt skidlopp att bevittna.
Men, hade tävlingen gått med individuell start hade det garanterat diskuterats hejvilt här på forumet huruvida ett visst startnummer var mera fördelaktigt än ett annat och huruvida en viss åkare egentligen var den egentliga segraren.
Som det nu blev kan man säga både det ena och det andra om underhållningsvärdet, man kan säga och tycka än mer om dagens segrare och hur han uppför sig både i och utanför skidspåret.
Men det är helt omöjligt att ta segern ifrån honom, förutsättningen för tävlingen var att först över mållinjen vinner och det går inte att argumentera kring detta enkla, okomplicerade och faktiskt väldigt rättvisa faktum.
...men fy tusan vilken pisstävling det var. ;)

Tycker Tuggen har varit nästintill ödmjuk både inför och under hela VM. Fyra guld och inget annat metallskrammel säger mycket i sig själv. Värsta Gunde-stilen.

EDIT: Sorry, off-topic
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar