Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

Nattvasan blir en del i En Svensk Klassiker frn 2020

Holmenkol Natural Skiwax fr bra Svanenmrkning

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.

• Vänligen logga in för att kunna svara
165 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 420 inlägg

Nu har jag ändrat mig; tycker att det skall införas "diagonalförbud" och varje litet kick med benet renderar diskning ! :ph34r:  "De blänkande skidornas teknik" är det som gäller. :lol:

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg

Jag gissar 0.1% av alla norrmän som åker skidor tränar enbart stakning. Välkommen en sväng till Holmenkollen och Marka :)

Är inte enig med den siffran. Beror visserligen lite på om du räknar med norrmän som bara går en tur på påsk eller om du menar folk som kan klassas som elit, elitmotionär och motionär.
Jag bor i Oslo och på dom gemensamma träningarna skulle jag säga att det är 50-50 mellan stakning och fäste. Jag personligen har bara kört tre pass med fäste på hela vintern varav ett var en 10km tävling i Holmenkollen och kanske fem skatepass, resten stakning. Inga problem att staka i Marka, jag har åkt hela vintern här på blanka skidor.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 737 inlägg

Är inte enig med den siffran. Beror visserligen lite på om du räknar med norrmän som bara går en tur på påsk eller om du menar folk som kan klassas som elit, elitmotionär och motionär.
Jag bor i Oslo och på dom gemensamma träningarna skulle jag säga att det är 50-50 mellan stakning och fäste. Jag personligen har bara kört tre pass med fäste på hela vintern varav ett var en 10km tävling i Holmenkollen och kanske fem skatepass, resten stakning. Inga problem att staka i Marka, jag har åkt hela vintern här på blanka skidor.

Den var rolig den :) redan 1 april
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg
Tränar man på att staka i backar blir man bra på att staka i backar. Förstår att någon som kommer hit första gången kan bli chockad över backarna, speciellt om man inte är så bra tränad, men åker man några gånger vänjer man sig fort. Har åkt 3-4 mil varje dag i påsken så det funkar absolut utan klet under skidorna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 420 inlägg

Puh, nu har 1 aprilförvirringen lagt sig och jag kan återgå till mitt normala jag. Visst kan man staka i backarna om man vill det, men ser man skidträningen som mer än förberedelse för tävling får man en mer allsidig träning av kroppen genom att använda både armar och ben. På något sätt känns det mer motiverat med banor som prioriterar alla typer av tekniker vid intervallstart än ett långlopp, där det blir följa John och sen att loppet avgörs på de sista km.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg

Skillnaden är väl om man tillbringar sommaren med att motionstävla i orientering eller med att köra stakmaskin på gymmet ... 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar