Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.


Hoppskate

Recommended Posts

För bara ett par år sedan var jag en rabiat motståndare till allting som innebar förändring, för mig var längdskidåkning detsamma som klassisk teknik med intervallstart... punkt slut.

MEN, under de senaste åren har jag gjort en helomvändning; från att vara en traditionalist till att bli något utav en radikalist.  ^_^ 

Min inställning NU är att klassiskt skidlöpning med intervallstart har utvecklats till en tävling i vem som kan smygskejta mest ute i skogen.

Detta samtidigt som samtiden (på gott och på ont) har utvecklats till att favorisera tävlingsformer som ger utrymme för en ny typ av idrottspersonligheter.

Oavsett vad jag tycker och tänker så är det uppenbarligen som så att utvecklingen för närvarande rör sig bort från både klassiskt skidåkning och individuell start.
Så är det bara.

För 3 år sedan var det INGEN som ens diskuterade den klassiska skidåkningens plats i tävlingsprogrammet, allra minst jag. Men det faktum att detta nu faktiskt diskuteras både här och där har gjort mig övertygad om att utvecklingen är vad den är.

Om man bortser ifrån vad man själv föredrar som motionär; är det inte rimligt att skidlöpning på ELITnivå borde avgöras i den teknik som faktiskt går fortast (dvs. fri teknik) och på det vis som är mest rättvist (dvs alla startar samtidigt)?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Men anledning av mitt egna inlägg här ovan:  ;) 
Precis som med backhoppningen efter V-stilens inträde så kan man välja att anpassa sig eller förlora. 
I Sverige finns det en stolt och vacker tradition vad gäller klassisk skidåkning, men jag hoppas verkligen att svenska skidgymnasium etc. har lite framförhållning och anpassar sin verksamhet till en MÖJLIG framtid utan vare sig klassisk skidåkning eller individuell start.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas och tror den klassiska stilen överlever. Jämför t ex med simning där man fortsätter med fyra simsätt fast det egentligen är svårt att motivera från ett snabbast möjligt perspektiv.

När det gäller skidåkning är det ju också så att fristilen (och i ännu högre grad masstart) kräver en annan typ av preparering även om numera många klassiska spår också är preparerade med pistmaskin.

För mig är klassisk teknik "riktig" skidåkning :).

Skate är något annat, en ny disciplin, som inte ersätter men kompletterar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas också att den klassiska skidåkningen överlever, men är lite skeptisk till att det blir så. Utvecklingen går framåt och hur det ser ut om några år blir spännande att se. Den främsta repesentanten för den klassiska skidåkningen är väl (åtminstone teoretiskt) Ski Classics och där är det få av elitåkarna som åker på det traditionella klassiska sättet. Helt OK för mig, men när det tjuvskejtas i dessa lopp är man på väg åt fel håll. Jag njuter tills vidare av skidåkning på båda sätten.

Link to comment
Share on other sites

Om vi ponerar att klassiskt helt kommer försvinna - kommer den även då försvinna alltmer för motionärer? Över lång tid kanske. Men glappet mellan motionär och elit blir ju större utifrån ett igenkänningsperspektiv. Svårt att veta hur bra de egentligen är om man inte kan göra samma sak själv.

 

Den stora grejen med klassiskt är ju att lyckas med glid och fäste i den ultimata kombinationen. Det tråkiga är ju att inte den bästa fysiskt vinner utan den med bäst material under fötterna. Men så har det ju varit i 20 år nu. Lite som F1 även om liknelsen är haltande.

 

Varför inte bygga banor där det inte går att vinna enbart med stakning? Funderade på om individuell start med klassiskt hade banor med ett spår med hinder utmed sidor som omöjliggjorde fuskskejt, men hur kommer man då förbi de man kommer ikapp?

 

Fler funktionärer utmed banorna som direkt kan diska/plocka av fuskare. Borde inte vara svårt åtgärdat.

 

Det enklaste är ju att skrota klassiskt, men vi har ju redan kommit en bra bit dit - fästvallatävlingen tas bort till förmån för stakmonster. Personligen tycker jag det är tråkigt. Och jag tror Anders Södergren är ännu mer ledsen innerst inne.

Link to comment
Share on other sites

För bara ett par år sedan var jag en rabiat motståndare till allting som innebar förändring, för mig var längdskidåkning detsamma som klassisk teknik med intervallstart... punkt slut.

 

MEN, under de senaste åren har jag gjort en helomvändning; från att vara en traditionalist till att bli något utav en radikalist.  ^_^ 

 

Min inställning NU är att klassiskt skidlöpning med intervallstart har utvecklats till en tävling i vem som kan smygskejta mest ute i skogen.

 

Detta samtidigt som samtiden (på gott och på ont) har utvecklats till att favorisera tävlingsformer som ger utrymme för en ny typ av idrottspersonligheter.

 

Oavsett vad jag tycker och tänker så är det uppenbarligen som så att utvecklingen för närvarande rör sig bort från både klassiskt skidåkning och individuell start.

Så är det bara.

För 3 år sedan var det INGEN som ens diskuterade den klassiska skidåkningens plats i tävlingsprogrammet, allra minst jag. Men det faktum att detta nu faktiskt diskuteras både här och där har gjort mig övertygad om att utvecklingen är vad den är.

 

Om man bortser ifrån vad man själv föredrar som motionär; är det inte rimligt att skidlöpning på ELITnivå borde avgöras i den teknik som faktiskt går fortast (dvs. fri teknik) och på det vis som är mest rättvist (dvs alla startar samtidigt)?

Vad baserar du din inställning att "klassiskt skidlöpning med intervallstart har utvecklats till en tävling i vem som kan smygskejta mest"?

 

Tävlingsreglerna har gott om utrymme för teknikkontrollanter som kan rapportera brott mot reglerna vilket ska leda till diskning. Fruktansvärt enkelt att genomföra, behövs som regel inte så många för lopp med intervallstart - få banor är riktigt långa, det ä avsevärt svårare att ha god täckning på långlopp - men dom körs ju alltid med gemensam start.

 

Vad folk i gemen skvallrar om har ungefär lika mycket inverkan på utvecklingen som tabloidlöpsedlar - så det mesta av sån diskussion kan man med fördel strunta fullständigt i...

Link to comment
Share on other sites

Men anledning av mitt egna inlägg här ovan:  ;) 

Precis som med backhoppningen efter V-stilens inträde så kan man välja att anpassa sig eller förlora. 

I Sverige finns det en stolt och vacker tradition vad gäller klassisk skidåkning, men jag hoppas verkligen att svenska skidgymnasium etc. har lite framförhållning och anpassar sin verksamhet till en MÖJLIG framtid utan vare sig klassisk skidåkning eller individuell start.

Vilka brister ser du i skidgymnasiernas nuvarande verksamhet, och hur vill du att dom ska anpassa verksamheten till en _möjlig_ framtid utan skate redan nu?

Link to comment
Share on other sites

BjornG, jag har så klart inga konkreta belägg för mina påståenden, betrakta dem mera som diskussionsunderlag.  :) 

Åkarna i världscupen är ju så underbart diskreta och brukar aldrig öppet anklaga varandra för fusk. Men titt som tätt är det ändå någon som kommenterar på det faktum att det kryllar av skatespår i snön vid klassiska lopp. :huh: 
Senast som någon faktiskt rakt ut anklagades för detta var Alexey Poltaranin som ju på ett lite mystiskt (?) vis gick och vann 10km klassiskt under årets Tour de Ski.

Personligen tyckte jag att SM-tävlingarnas sprintlopp var ett tydligt exempel på en klassisk tävling där det bitvis skejtades lite väl mycket, helt öppet.
http://www.svtplay.se/video/2610922/sm-veckan/sm-veckan-langdskidor-sprintfinaler-sasong-1-sm-veckan-langdskidor-sprintfinaler
Spola fram till herrarnas final; från tidsmarkeringen 01:48:54 och hela vägen fram till 01:49:04 är det skejtskär hela vägen upp till och över krönet.

Oavsett hur många domare man placerar ut längs banan så blir det hela väldigt snabbt ett rätt osympatiskt bedömningselement i sporten.
Hur många gånger får en åkare byta spår under ett lopp?
Var går gränsen mellan att saxa och att skejta?
När kan man anse att en åkare kliver runt i en kurva och när kan man anse att densamme skejtar runt kurvan?

Skidskyttet har ju sedan länge skrotat all form av klassisk skidåkning och jag hör väldigt sällan att någon vill återinföra detta. 

Link to comment
Share on other sites

Poltaranin - klen arrangörsmiss (eventuellt), men vad det gäller TDS har jag inte så höga förväntningar, glöm inte hur Alsgaard sågade juryns beslut att inte straffa Petter Northugg för att ha åkt om i utanför banmarkeringarna ett par etapper efter Richardsson (?) blev storstraffad för att åkt utanför. Reglerna finns och kan följas om arrangörerna vill, men om dom är mer intresserade av att det ska se bra ut i bild så blir det skit. FIS borde ha lärt sig det efter 1990-talet.

 

SM-sprint - riktningsforändringar. Helt tillåtet och använt sen urminnes tider.

 

Skata runt en kurva eller tillåten riktningsförändring - jämför SM-sprinten med slutet av Marcia Longa ifjol, solklar skillnad.

 

Saxa/Skata - saxa gör man utan att skidan glider, fantastiskt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Poltaranin - klen arrangörsmiss (eventuellt), men vad det gäller TDS har jag inte så höga förväntningar, glöm inte hur Alsgaard sågade juryns beslut att inte straffa Petter Northugg för att ha åkt om i utanför banmarkeringarna ett par etapper efter Richardsson (?) blev storstraffad för att åkt utanför. Reglerna finns och kan följas om arrangörerna vill, men om dom är mer intresserade av att det ska se bra ut i bild så blir det skit. FIS borde ha lärt sig det efter 1990-talet.

 

SM-sprint - riktningsforändringar. Helt tillåtet och använt sen urminnes tider.

 

Skata runt en kurva eller tillåten riktningsförändring - jämför SM-sprinten med slutet av Marcia Longa ifjol, solklar skillnad.

 

Saxa/Skata - saxa gör man utan att skidan glider, fantastiskt enkelt.

Håller med!

Det går naturligtvis att hitta gränsfall med täta spårbyten och skejtande ur kurvor mm men det är inte de som egentligen är problemet.  Om man skulle se till att dagens regelverk följs och diska de tydliga regelbrotten så skulle jag säga att det inte är något stort problem kvar. I Ski Classics ser man ju i varje lopp exempel på folk som skejtar helt ohämmat både vid drickalangning och i uppförsbackar och klarar sig utan straff.

Link to comment
Share on other sites

Som jag nyss skrev i en annan tråd: jag tror att den klassiska åkningens död i tävlingssammanhang hänger ihop med hur underlaget går mot hårda konstsnöbäddar. Har du en bana där stavfästet är lite växlande, kommer stakning att kosta mycket mer. Hur många vill staka uppför slutbacken i Marcialonga eller startbacken i Vasaloppet om det är löst här och där (vilket iofs gör att det kanske håller lite sämre för resten av åkarna)?  Om man står i starten på ett WC-lopp och vet att i de värre backarna är det ganska löst mellan spåren och staven kommer att sjunka en del om man inte har turist-trugorna på? Fast det vore kul om någon ville argumentera mot/tycker annorlunda ...

Link to comment
Share on other sites

Är det så att åkare nu på VM tar guld ovallat på de klassiska distanserna på Lugnets mycket tuffa banor (där min åkning består av 45% diagonal, 10% stakning och 45% utför), så är den klassiska skidåkningen död tyvärr. Enda sättet att rädda tekniken då är att åkarna får åka på utdelade skintec-skidor. Då skulle det bli mer rättvist...
Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker och tänker i frågan så får jag för mig att det nästan bara är vi svenskar som vill ha kvar den klassiska tekniken och intervallstart i internationella elitsammanhang.
När det kommer till skidåkning är vi ett gäng hårdnackade traditionalister.  ;) 

Återigen; det faktum att den här diskussionen över huvud taget existerar tycker jag ger en fingervisning om hur framtiden kommer att se ut.

Link to comment
Share on other sites

Är det så att åkare nu på VM tar guld ovallat på de klassiska distanserna på Lugnets mycket tuffa banor (där min åkning består av 45% diagonal, 10% stakning och 45% utför), så är den klassiska skidåkningen död tyvärr.

 

Nei.

 

Om man krever at det skal være en effektiv festevalla under skiene når løperne kommer til mål så vil det lønne seg å bruke den. Om man også forbyr støtte over ankelen i støvlene så vil ikke skøytestøvler gi så mye fordel utfor.

 

Etter hva jeg har forstått så ville ren staking ikke lønne seg uten fordelen av bedre gli med blanke ski og bedre kontroll utfor.

 

Diagonal vs staking er ikke som V-stil, Fosbury Flop eller kappgang. Diagonal er den eneste mulige måten å bevege seg effektivt oppoverbakke med ski på beina for alle som ikke er eliteutøvere.

 

Klassisk vs skøyting er heller ikke som V-stil, Fosbury Flop eller kappgang. Skøyting krever en hard, nypreparert bane i samme bredde som en vei, og det har vi veldig lite av.

 

Ville det ikke være nok å påby diagonalgang i én enkelt bakke og kontrollere den tett? De som ikke har feste som fungerer ville tape enormt.

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt ofta som den klassiska tekniken försvaras med att det är "riktig" skidåkning och att skating kräver specialpreparerade spår.
Men ska man vara heeelt ärlig så måste man gå väääldigt långt tillbaka i tiden innan klassisk skidåkning på tävlingsnivå påminde om någonting som skulle kunna liknas vid "riktig" skidåkning.

Faktum är att den typ av moderna klassiska skidor och de stavar som de allra flesta använder sig av KRÄVER; hårda, fördragna och maskinellt preparerade klassiska spår.
Den som någonsin försökt ge sig ut i skogen eller på fjället med ett par moderna klassiska tävlingsskidor förstår vad jag menar.  :P De är fullständigt obrukbara i de flesta naturliga förhållanden.

Ursprungligen (och under väldigt lång tid) skedde all skidåkning i "fri" stil (med masstart).
Man tävlade på opreparerade skogsstigar med sladdriga bindningar och vallade dessutom sina egna skidor. Mera rättvisa förhållanden än så kan jag nästan inte tänka mig.  ^_^ 
Reglerna behöver och ska inte vara mer komplicerade än så. En grupp individer åker en förutbestämd slinga, på skidor, först i mål vinner.  :)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker och tänker i frågan så får jag för mig att det nästan bara är vi svenskar som vill ha kvar den klassiska tekniken och intervallstart i internationella elitsammanhang.

När det kommer till skidåkning är vi ett gäng hårdnackade traditionalister.  ;) 

 

Återigen; det faktum att den här diskussionen över huvud taget existerar tycker jag ger en fingervisning om hur framtiden kommer att se ut.

 

Kanske är jag väldigt oinsatt men min uppfattning är att diskussionen nästan bara förekommer exakt just här och i övrigt inte existerar. Och inte verkar andra nationer avvika särskilt mycket från Sverige i frågan. Jag tror inte ens någon enstaka filurs försök att ventilera frågan upplevs som särskilt provocerande, är en för marginell företeelse för det.

 

Det är väldigt ofta som den klassiska tekniken försvaras med att det är "riktig" skidåkning och att skating kräver specialpreparerade spår.

Men ska man vara heeelt ärlig så måste man gå väääldigt långt tillbaka i tiden innan klassisk skidåkning på tävlingsnivå påminde om någonting som skulle kunna liknas vid "riktig" skidåkning.

 

Faktum är att den typ av moderna klassiska skidor och de stavar som de allra flesta använder sig av KRÄVER; hårda, fördragna och maskinellt preparerade klassiska spår.

Den som någonsin försökt ge sig ut i skogen eller på fjället med ett par moderna klassiska tävlingsskidor förstår vad jag menar.  :P De är fullständigt obrukbara i de flesta naturliga förhållanden.

 

Ursprungligen (och under väldigt lång tid) skedde all skidåkning i "fri" stil (med masstart).

Man tävlade på opreparerade skogsstigar med sladdriga bindningar och vallade dessutom sina egna skidor. Mera rättvisa förhållanden än så kan jag nästan inte tänka mig.  ^_^ 

Reglerna behöver och ska inte vara mer komplicerade än så. En grupp individer åker en förutbestämd slinga, på skidor, först i mål vinner.  :)

 

Att minimera reglerna inom idrott kan nog även minimera en hel del annat, t ex intresse för att utöva och/eller betrakta.

 

Det bästa är väl som vanligt att låta det utvecklas organiskt, finns inget intresse för att göra på det ena eller andra sättet så kommer det naturligt upphöra. Tills dess är det väl kul om det finns olika alternativ för då kommer det finns mer för fler.

Link to comment
Share on other sites

Hoppskate: Her i Oslo er i hvert fall skogen full av stier som prepareres med maskin om vinteren, men som er alt for smale til skøyting.

 

Og om klassiske racingski krever maskinprepp eller ikke er totalt likegyldig for hvorvidt klassisk skiteknikk er verd å ta vare på og konkurrere i eller ikke. Den samme teknikken fungerer flott med turski som ikke krever prepp.

Link to comment
Share on other sites

Reglerna behöver och ska inte vara mer komplicerade än så. En grupp individer åker en förutbestämd slinga, på skidor, först i mål vinner.  :)

 

Ok. To lag med 11 mann på hver side og en ball stiller opp på en rektangulær gressbane med ett mål på hver kortside. Laget som får ballen i målet på motsatt side flest ganger på 90 min vinner.

 

Blir dette fotball eller rugby? Hva hvis det ene laget fanger og binder alle de andre? Kan man bruke rustning?

 

En idrett defineres av hvilke regler som gjelder. Uten regler ville åpenbart fotball ikke ha eksistert. Er det verd å ta vare på fotball når det er mer effektivt å bare ta ballen og løpe?

 

Etter din logikk kan Ronaldo bare pensjonere seg med det samme, det han driver med er jo meningsløst.

 

Til og med i verdens enkleste sport, løping, er det regler: Du har ikke lov til å bruke sykkel. På samme vis burde det i klassiske skirenn ikke være lov å gå med blanke ski.

Link to comment
Share on other sites

Til og med i verdens enkleste sport, løping, er det regler: Du har ikke lov til å bruke sykkel. På samme vis burde det i klassiske skirenn ikke være lov å gå med blanke ski.

Snacka om svåra gränsdragningar,  Vem bestämmer vilken valla som ska vara tillåten,  är det ok med grön burk?   och vid snö och nollföre, då kör de flesta ovallat (ruggat), ska det var tillåtet. Ska man mäta grovleken på ruggen med något instrument då också?  Om det är isföre och sladdkurvor kanske vissa sladdar bort i stort sett all valla, bara lite kvar under tån, är man diskad då?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er ikke at det skal være slik eller så mye valla eller rubb, men at det som er der skal gi feste.

 

Da trenger man en skikkelig motbakke og så påbyr man diagonal i den. Jeg tror det skal bli forferdelig vanskelig å gå diagonal teknikk i bratt motbakke uten feste og vinne.

 

Om noen likevel vinner på blanke ski, så vil det være lett å se at de hadde null feste i diagonalbakken. Da bør de ha en ekstremt god forklaring for at det ikke skal bli bedømt som juks.

Link to comment
Share on other sites

Kanske är jag väldigt oinsatt men min uppfattning är att diskussionen nästan bara förekommer exakt just här och i övrigt inte existerar. Och inte verkar andra nationer avvika särskilt mycket från Sverige i frågan. Jag tror inte ens någon enstaka filurs försök att ventilera frågan upplevs som särskilt provocerande, är en för marginell företeelse för det.

 

Att minimera reglerna inom idrott kan nog även minimera en hel del annat, t ex intresse för att utöva och/eller betrakta.

 

Det bästa är väl som vanligt att låta det utvecklas organiskt, finns inget intresse för att göra på det ena eller andra sättet så kommer det naturligt upphöra. Tills dess är det väl kul om det finns olika alternativ för då kommer det finns mer för fler.

Jag tror inte att du är mindre insatt än någon annan.  :) Det är svårt för oss utomstående att få klarhet i hur FIS resonerar.  :wacko: 

 

Att minimera antalet regler skulle jag dock vilja påstå är en förutsättning för en sports populäritet. 

Få men tydliga regler innebär även färre möjligheter till regelbrott och således även färre möjligheter till fusk.

Jag håller med dig i att det bästa alltid är att låta utvecklingen ha sin gång och inte streta emot. 

Även om FIS skulle få för sig att vilja plocka bort klassiskt så tror jag att det finns ett stort motstånd bland viktiga sponsorer som tillverkar klassiska skidor, för att inte nämna de som tillverkar skidvalla.

 

Poenget er ikke at det skal være slik eller så mye valla eller rubb, men at det som er der skal gi feste.

 

Da trenger man en skikkelig motbakke og så påbyr man diagonal i den. Jeg tror det skal bli forferdelig vanskelig å gå diagonal teknikk i bratt motbakke uten feste og vinne.

 

Om noen likevel vinner på blanke ski, så vil det være lett å se at de hadde null feste i diagonalbakken. Da bør de ha en ekstremt god forklaring for at det ikke skal bli bedømt som juks.

Det kan ha uppstått någon form av språkförbistring, ;)  men jag hoppas att du inser det helt orimliga i en konditionsidrott där man behöver ha domare utplacerade i var och varannan backe och krök? För att sedan ha ännu fler domare i både start och målfållan för att bedöma mängden och typen av valla under åkarnas skidor.

Precis som Ekis påpekar högre upp så blir det en väldig massa gränsdragningar som är helt omöjliga att göra.

Detta skulle nog snarare leda till att intresset för sporten på elitnivå fullständigt skulle dö ut.

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att diskussionen är intressant är att det inte alls bara är någon enstaka filur* som ventilerar frågan.
*Inte kan du väl mena farbror Hoppskate.  :( 

När FIS-toppar som Jürg Capol och Vegard Ulvang öppet gör uttalanden om att: "det bara är en tidsfråga innan klassiskt är borta från tävlingsprogrammet". Ja då utgår i vart fall jag ifrån att det förs en sådan diskussion i det allra innersta av FIS.
http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article483807.snd

Och när Niklas Jonsson (som är Sveriges delegat i FIS längdkommité) förra året gick ut med att han tänker driva linjen att klassiskt skall finnas kvar på tävlingsprogrammet. Ja då kan jag inte annat än anta att det finns andra i längdkommitén som driver en annan linje.

Per Elofsson (som numera sitter i FIS världscupskommité) driver samma linje som Niklas Jonsson, vilket även där skapar misstankar om att andra delegater driver en linje som går ut på att plocka bort klassiskt.

Dock tycker jag att de förslag som Niklas och Per fört fram är vettiga. I stället för att stifta en massa nya krystade regler så föreslår de helt enkelt att klassiska tävlingar ska gå på så pass tunga banor att det inte ens är ett alternativ att staka sig runt utan fäste. Kortare varvbanor skulle även innebära färre möjligheter till smygskejtande i skogen.
Detta känns liksom som det självklara draget.

...men det skulle inte förändra det faktum att diagonalandet blivit skidsportens motsvarighet till hästsportens; trav, simningens; fjärilssim, eller friidrottens gång.

Link to comment
Share on other sites

Vem hade ville vart utan Val di fiemme 2013 50km klassiskt :)  Det tror jag de flesta nationer skriver under på!

Vilken underbar dag det var!  :D 

 

Över 100 000 visningar på YouTube antyder att det är fler än jag som brukar titta igenom det loppet varma sommardagar då man har skidabstinens.  ^_^ 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...