Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply
NRK sände 15 klassiskt nu. De flesta av de bästa körde på blanke ski. Sundby snabbast med 25 sekunder före Röthe o 1.15 före trean! MEN juryn statuerade exempel o diskade Sundby!!! Sundby menar själv att juryn statuerade exempel och diskade honom! Han gjorde så gott han kunde o menade att domarna hade en dålig dag. Han var inte sur men han menade att de statuerade exempel! Många långloppsåkare satta på plats tidsmässigt. Eller de två första var väldigt överlägsna om man säger så!
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag var med på den tiden för 30 år sedan, då skatingen började slå igenom, skall jag berätta en lite rolig företeelse.

Jag var i 30 års-åldern och anammade snabbt all nya teknik- och träningsgrejer som kom. Givetvis hakade jag på med enbensskate, även om det inte sparkades över hela banan, kanske 10-20 % och då omväxlande på höger och vänster sida om spåret. Det äldre gubbarna, som är i min ålder nu 65+,var helt emot skatingen och jag fick mer än en gång utskällning för att jag förstörde spåren. Ni ser ut som "skadeskjutna kråkor" var det en som tyckte och andra varnade för att vi skulle få skador i knäna, om vi fortsatte med skatandet. Men "konservativa bromsklossar" har ju aldrig kunnat stoppa en trend och de kunde de inte den här gången ....... och inte nuvarande trend att köra på "blanke ski" kommer heller inte att gå att stoppa.

 

Vad det i förlängningen kommer att leda till och hur det kommer att påverka intresset för fristilen eller skejtning återstår att se.

När det gäller långlopp är mitt intresse precis tvärtom - går det i klassisk stil är jag inte så intresserad - men långlopp i fristil letar jag efter.

Link to comment
Share on other sites

Fast hur tänkte du nu, Hoppskate. Att masstart skulle minska tjuvskaten? Alla långlopp och 5-milar med masstart har ju inte tidigare lyckats. Det är väl snarare så att det är där som tjuvskaten började?

 

Sen hade man väl farhågan att skate skulle innebär väldiga skador på höftlederna och därför ville begränsa/förbjuda? Detta har man ju inte sett mig veterligen.

 

Förra VC-säsongen var det flera av de svenska åkarna som efter, framförallt ett (kommer inte ihåg vilket) klassiskt lopp med intervallstart antydde att flera åkare hade skejtat längs de delar av spåret som saknat kameror och publik. Exempelvis hade det kryllat av spår från skejt-skär trots att spåren var helt nypreparerade inför tävlingen.

 

Jag tänker således att fuskarna borde vara mindre benägna att skejta i en masstart där de alltid har andra åkare runtomkring sig och där de till råga på allt är filmade under nästan hela loppet, (åtminstone om de ligger någorlunda i täten).

 

Jag misstänker tyvärr att den typen av skejt-skär som Johnsrud blev diskad för i helgen inte är någonting i jämförelse med vad många troligtvis gör sig skyldiga till när inga kameror/åskådare ser.  :(

Link to comment
Share on other sites

Den som vill fördjupa sig i ämnet kan leta upp tidningen Glid nr 1 2009 s 33-38. "Paradigmskiftet - den fria stilen".

 

Jag hittade även den här tråden från 2014 som avhandlar just skate-teknikens utveckling:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/9940-skate%C3%A5kningens-utveckling/

 

Pask, jag noterade att du i den tråden sa att du hade scannat artikeln i fråga.

Du har inte kvar filerna och möjlighet att lägga upp dem här på forumet?  ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Förra VC-säsongen var det flera av de svenska åkarna som efter, framförallt ett (kommer inte ihåg vilket) klassiskt lopp med intervallstart antydde att flera åkare hade skejtat längs de delar av spåret som saknat kameror och publik. Exempelvis hade det kryllat av spår från skejt-skär trots att spåren var helt nypreparerade inför tävlingen.

 

Jag tänker således att fuskarna borde vara mindre benägna att skejta i en masstart där de alltid har andra åkare runtomkring sig och där de till råga på allt är filmade under nästan hela loppet, (åtminstone om de ligger någorlunda i täten).

 

Jag misstänker tyvärr att den typen av skejt-skär som Johnsrud blev diskad för i helgen inte är någonting i jämförelse med vad många troligtvis gör sig skyldiga till när inga kameror/åskådare ser.  :(

 

Jag håller med Pask att det är svårare att kontrollera långlopp med många deltagare än ett WC-lopp på en kortare varvbana. Sen tror jag inte att tjuvskejten är så utbredd som du antyder, det handlar väl mer om en liten grupp i ett stort startfält och att man inte strikt tillämpat de regler som finns.

När det gäller VL är det en stor apparat att få till en effektiv övervakning och det kommer i såna fall att bara bli möjligt att diska ett fåtal, där nr-lappen är synlig. Det finns även risk för att man förväxlar nr och oskyldiga blir diskade. Jag har en bekant som precis när regeln infördes om skejtförbund i VL, tog några skejtskär på upploppet och blev diskad, snopet efter nästan 90 km skidåkning. Vet inte om det går att genomföra att diskade åkare blir stoppade före målgång tex i Parken. Med detta vill jag ha sagt att det är mycket större apparat att övervaka masstävlingar än ett mindre antal på en varvbana.

Link to comment
Share on other sites

Förra VC-säsongen var det flera av de svenska åkarna som efter, framförallt ett (kommer inte ihåg vilket) klassiskt lopp med intervallstart antydde att flera åkare hade skejtat längs de delar av spåret som saknat kameror och publik. Exempelvis hade det kryllat av spår från skejt-skär trots att spåren var helt nypreparerade inför tävlingen.

 

Jag tänker således att fuskarna borde vara mindre benägna att skejta i en masstart där de alltid har andra åkare runtomkring sig och där de till råga på allt är filmade under nästan hela loppet, (åtminstone om de ligger någorlunda i täten).

 

Jag misstänker tyvärr att den typen av skejt-skär som Johnsrud blev diskad för i helgen inte är någonting i jämförelse med vad många troligtvis gör sig skyldiga till när inga kameror/åskådare ser.  :(

Det var ju VC-tävlingen i Davos där flera gick med blanke ski, bl.a. Cologna, Northug och Richardson. Kommer inte ihåg om det var ryssar, finnar eller italienare som anklagades för att ha skejtat friskt mellan kamerorna.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju VC-tävlingen i Davos där flera gick med blanke ski, bl.a. Cologna, Northug och Richardson. Kommer inte ihåg om det var ryssar, finnar eller italienare som anklagades för att ha skejtat friskt mellan kamerorna.

Det var väl mest på Touren när Poltaranin vann ovallat 10km K som det var mycket snack. http://www.sweski.com/-var-det-klassiskt-eller-fristil.5658064-184999.html

Link to comment
Share on other sites

 

Jag hittade även den här tråden från 2014 som avhandlar just skate-teknikens utveckling:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/9940-skate%C3%A5kningens-utveckling/

 

Pask, jag noterade att du i den tråden sa att du hade scannat artikeln i fråga.

Du har inte kvar filerna och möjlighet att lägga upp dem här på forumet?  ;)

Lägga upp vete f-n. Man kan ju inte lägga in bilder på forumet, vilket jag har klagat på i snart 10 år. Dessutom vet jag inte om det är lagligt?

 

Jag kan skicka filer med mail till de intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Lägga upp vete f-n. Man kan ju inte lägga in bilder på forumet, vilket jag har klagat på i snart 10 år. Dessutom vet jag inte om det är lagligt?

 

Jag kan skicka filer med mail till de intresserade.

 

Jag vore helt klart intresserad (har skickat ett PM).

 

Helt lagligt skulle det så klart inte vara.

Men samtidigt så finns ju inte tidningen i fråga längre, så det är snarare att betrakta som en kulturgärning att publicera gamla artiklar.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Pask - Jaså man kan inte lägga upp bilder på forumet...?!?! Jag försökte detta febrilt förra vintern o frågade här hur man gjorde, men man kan alltså inte det?! Alla spannkurvor som läggs in är bara länkar till olika dropboxar osv alltså?!?

Som jag fattar det kan du bara länka till bilder som redan finns på nätet. 

Link to comment
Share on other sites

Pask - Jaså man kan inte lägga upp bilder på forumet...?!?! Jag försökte detta febrilt förra vintern o frågade här hur man gjorde, men man kan alltså inte det?! Alla spannkurvor som läggs in är bara länkar till olika dropboxar osv alltså?!?

Stämmer. Enligt min mening skulle forumet bli ungefär 100% bättre om man kunde ladda upp bilder direkt.

 

Om vi är fler som trycker på för att få in en bildfunktion kanske det händer något?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...