Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

"Alla fabrikanter har tagit fram speciella stakskidor och några åkare kommer säkert att användas sådana morgon. Vad man än tycker om utvecklingen mot ren stakning i klassiska lopp så går det nog inte att stoppa utvecklingen. Riktigt branta backar verkar inte vara något hinder för dagens starka åkare."

...det börjar nästan bli lite löjligt nu.  :(

 

http://www.langd.se/?id=5816912&cat=86106

Link to comment
Share on other sites

"Alla fabrikanter har tagit fram speciella stakskidor och några åkare kommer säkert att användas sådana morgon. Vad man än tycker om utvecklingen mot ren stakning i klassiska lopp så går det nog inte att stoppa utvecklingen. Riktigt branta backar verkar inte vara något hinder för dagens starka åkare."

 

...det börjar nästan bli lite löjligt nu.  :(

 

http://www.langd.se/?id=5816912&cat=86106

Loppet vanns ju iaf överlägset med fästvalla under skidorna så där hade han fel.

Link to comment
Share on other sites

Mera stakning åt folket! Heja Britta!!! ;)

 

Själv förstår jag inte varför det är så´n hets mot stakning. 

 

En vän, Magnus, kommenterade på FB artikeln från Skjedal

http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Skjeldal---Staking-er-en-kvasilosning-og-en-tulleteknikk-639419_1.snd

 

"Tyvärr Skjedal, utveckling går inte att stoppa. Den går bara att begränsa till viss del och då på världscupen. Tillräckligt tuffa banor hjälper, men med sämre snötillgång och större krav från tv bolag att snurra på korta banor gör att vi kommer få se mycket mer stakning på världscupen i framtiden.

Jag skulle personligen också vilja ha tuffa banor och slippa stakfokus, men inser att så inte kommer bli fallet, livet går vidare, bara att släppa.

När det gäller skrota klassiskt, hur kommer sporten då kunna leva vidare, merparten av utövare och lopp sker ju trots allt utanför världscupcirkusen. De flesta motionärer vill och kan inte skejta. Med sämre snötillgång och lätta banor, hur skulle det då se ut om du inte får staka?

Och att lägga in zoner med stakförbud, det kanske inte var det mest genomtänkta jag läst. Lek med tanken att du kommer till en förbudzon i slutet av ett lopp, vallan är bortnött eller temperaturen stiger så att du inte har fäste, ska du då ta av dig skidorna och gå uppför eller köra smirredrag bara med armarna?"

 

Min egen kommentar till Skjedal´s lite ogenomtänkta förslag var

"Ett lika genomtänkt förslag från mig tycker jag skulle vara att vid några branta backar, så måste alla åkare åka utan stavar - DÅ MÅSTE MAN JU HA FÄSTE UNDER SKIDORNA!!! "

;)
Link to comment
Share on other sites

Min egen kommentar till Skjedal´s lite ogenomtänkta förslag var

"Ett lika genomtänkt förslag från mig tycker jag skulle vara att vid några branta backar, så måste alla åkare åka utan stavar - DÅ MÅSTE MAN JU HA FÄSTE UNDER SKIDORNA!!! "

I och för sig köper jag Skjeldals resonemang förutom hur man skall lösa det.

Ingen av de förslag som presenterats, branta backar, lösa spår, stora trugor, stakförbud mellan två punkter, kommer att stoppa stakningen. Men ditt förslag att preparera banan, så det inte gick att använda stavarna tex korridorer att åka igenom, skulle tvinga åkarna att ha fäste. Ska det vara en begänsning skall man förlora så mycket utan fäste att man väljer det. Fast det hindrar ju inte åkarna att staka MED FÄSTE resten av banan. Fast å andra sidan får ju inte blanke-ski-åkarna någon glidfördel gentemot de med fäste, så ur den synpunkten blir det mer rättvist.

 

Tilläggas bör att om man går långt tillbaka i tiden som till 1920-talet och tidigare, så diagonalade de inte. Det var en form av tretakt, som påminner om en av de åktekniker som var populär på 60 o 70-talet (3-takt o 4-takt) Det var väl först när stavhantagen ändrades framåt 30-talet, det blev möjligt att använda sig av diagonalskidåkning.

ps. jag skall återkomma och förklara tre o fyrtakt och jfr med skejttekniken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inte var det speciellt dött idag på damernas 10km i Lahtis, eller......?

Nej verkligen inte, intervallstart är på vissa sätt överlägset masstart. Det pågår saker hela tiden, men man kan förstås inte slötitta på ett lopp med intervallstart.

 

Tycker att båda tävlingsformerna har sin plats och på femmilen ska det givetvis vara intervallstart, det finns få saker som slår 5-mil med intervallstart som drama. 

 

Link to comment
Share on other sites

Typiskt inlägg från journalist som är lite lat :P Det är ju så klart lättare att rapportera från ett masstartslopp. Han hänvisar ju till och med till Vasaloppet som ett exempel på hur härligt det är med masstart. Inte direkt ett brukarperspektiv på den åsikten. 

 

Tycker dagens 10 km i Lahtis var ett strålande exempel på hur mycket intressantare det blir med intervallstart. Pannben och den egna kampen mot klockan. Väldigt bra TV dessutom. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Wassberg tycker till. Bara att hålla med. Den här stakstilen är för sorglig. Lägg ner skiten på elitnivå. Vem saknar stakning i skidskytte , skidorientering eller nordisk kombination ? Kör bara fristil på wc eller klassiskt på rejält kuperade banor. Långloppscupen borde införa FRI stil.

 

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/fruktansvart-synd-blir-ett-platt-fiasko/

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt får du tänka på att stakning delvis har sitt ursprung i skidorientering där man på smala skoterspår började "hacka" sig fram för att kunna köra med bara glid hela banan. Kom i slutet på 80-talet och kallades "hacking". Som ungdom kändes det helt omöjligt, men sen får man ju regelmässigt även ta av skidorna och springa uppför om det t.ex. är jävelbrant.

Link to comment
Share on other sites

Stakning är äldre än så. Läste en bok om Sven Utterström, och där i början av förra seklet innan vi hade motionsspår så var det stakning på 2,40 cm långa landsvägsskidor som var föredragen träningsmetod--på landsväg, som framgår av namnet :) Det är ju nästan landsväg vi åker på nu. Vad göra.
Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att det är skatens fel att det har blivit så mycket stakning!

Tränar man mycket stakning blir man stark i dubbeldans. Jag tränar ibland med en som går skidskyttegymnasium och han har på sitt ej egenstyrda träningsprogram en del stakning.

Så bort med skaten så kanske vi slipper så mycket stakning!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag redan gjort några "riktiga femmilar" i mitt liv skall jag INTE åka. I och för sig ett lovvärt initiativ, där man lagt in zoner med enbart benåkning för att ingen skall kunna åka utan fästvalla, så att dagens skidåkare kan få uppleva gammaldags skidåkning. Få se om iden kan hjälpa till att stoppa staktrenden eller om det bara blir en storm i ett vattenglas. Annars är intervallstart tilltalande åtminstone för deltagarna, då man måste göra sitt eget lopp och inte kan hänga andra åkare i någon större utsträckning

Link to comment
Share on other sites

Man stakar ju inte för det är roligt utan för det just nu ger störst chans att vinna långlopp. Vi har ju sett långlopp, där man tjänat på att ha fästvalla och då har ju toppåkarna visat att de även behärskar de andra teknikerna. Det skulle vara intressent med några av de bästa långloppsåkarna i "En riktig femmil" och få höra deras omdöme efteråt.

Den största invändningen mot enbart stakning är att det blir så enformigt och tråkigt ung som klassisk rullskidåkning. Att läsa av terrängen och anpassa tekniken därefter är ett av skidåkningens mervärde, men att få in detta i dagens skidåkning med de banor som finns ser jag som omöjligt.

Därför ser jag det som oerhört viktigt att banläggarna testar fram olika banor med kupering, svängar, gupp osv som kräver en god teknik i kombination med fäste ger den snabbaste tiden. I såna tävlingar tror jag att intervallstart är att föredra, då det ger bäst förutsättningar till rättvisa tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter att just precis sett damernas SM-tävlingar på 30km, i klassiskt teknik, med individuell start, på en ordentligt lång varvbana, med ett enkelt spår runt hela varvet, så slås jag av två saker.

1. Så oerhört vackert! Det här är ju längdskidåkning så som längdskidåkning ska vara.

2. Så oerhört tråkigt att titta på! Det här fungerar inte 2018. 

Vill man att skrämma bort all publik är det precis så här man ska göra.

Jag är ledsen, men den här tävlingen sätter punkt för rubriken till den här tråden.
Jag bävar inför herrarnas 50km, det vette tusan om jag orkar ta mig igenom den tävlingen från start till mål. Min plan nu är att ge sändningen minst en timmes tjuvstart, så att jag kan se den på SvtPlay och hel sonika hoppa framåt när det blir föör seegt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...