Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassiskt skidlöpning med intervallstart är död.


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Precis som om en femmil med massstart vore mer intressant...promenadfart i klunga i 45km. Där kan man snacka om att inte behöva se första 1:45 h

Herrarnas femmil blev riktigt trevlig att följa. Kul att se olika nivåer på åkare, mer spänning med mellantider. Även om ett sm som detta inte blev en nagelbitare så hade det kunnat bli det

Link to comment
Share on other sites

Precis som om en femmil med massstart vore mer intressant...promenadfart i klunga i 45km. Där kan man snacka om att inte behöva se första 1:45 h

Nu tog det hela 42 minuter innan första seedade åkare över huvud taget syntes i bild under dagens tävling. 

En tävling och tv-sändning som höll på i ungefär 3 timmar och 30 minuter!

 

Marcus Hellner var den åkare med i särklass mest tid i bild.

Under 3 timmar och 30 minuter syntes han sammanlagt ungefär 8 minuter, (dagens segrare, Rickardsson, hade uppskattningsvis halva den tiden i bild). 

 

Under tävlingen fick vi alltså möjlighet att följa segraren ungefär 2% av sändningen. 

 

Jag lämnar det öppet att dra sina egna slutsatser.  ;) 

Kanske ÄR detta TV som går hem i stugorna?  :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att just precis sett damernas SM-tävlingar på 30km, i klassiskt teknik, med individuell start, på en ordentligt lång varvbana, med ett enkelt spår runt hela varvet, så slås jag av två saker.

 

1. Så oerhört vackert! Det här är ju längdskidåkning så som längdskidåkning ska vara.

 

2. Så oerhört tråkigt att titta på! Det här fungerar inte 2018. 

 

Vill man att skrämma bort all publik är det precis så här man ska göra.

 

Jag är ledsen, men den här tävlingen sätter punkt för rubriken till den här tråden.

Jag bävar inför herrarnas 50km, det vette tusan om jag orkar ta mig igenom den tävlingen från start till mål. Min plan nu är att ge sändningen minst en timmes tjuvstart, så att jag kan se den på SvtPlay och hel sonika hoppa framåt när det blir föör seegt.

 

Kan bara hålla med. Som ett tempolopp på cykel men det går åtminstone hyfsat fort.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att en femmil med intervallstart skall vara precis som denna, där man kan följa kampen ute i spåret och se tendenser och omflyttningar i resultatlistan under resans gång. Med tanke på terräng, hårda fina spår, rättvisa förhållanden var det lite patetiskt att se "nickegubbarna" som bara stakade, hade gärna sett en stakningsfri zon för att rensa bort dessa  och det blivit En Riktig Femmil. Vill de åka på blanka skidor får de hålla till på långloppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att en femmil med intervallstart skall vara precis som denna, där man kan följa kampen ute i spåret och se tendenser och omflyttningar i resultatlistan under resans gång. Med tanke på terräng, hårda fina spår, rättvisa förhållanden var det lite patetiskt att se "nickegubbarna" som bara stakade, hade gärna sett en stakningsfri zon för att rensa bort dessa  och det blivit En Riktig Femmil. Vill de åka på blanka skidor får de hålla till på långloppen.

Men hallå, vad gör det om en handfull långloppsåkare stakade? Förstörde det verkligen stämningen så pass? Borde vi vända på det? Inget fäste på riktiga långlopp? Det finns ju traditionella lopp för de som gillar fästvalla...

Link to comment
Share on other sites

Numera när det ofta är en eller flera som sätter fart på't från start så tycker jag att masstarterna är roligare att titta på. Så jag håller med dig!

Nu tog det hela 42 minuter innan första seedade åkare över huvud taget syntes i bild under dagens tävling. 

En tävling och tv-sändning som höll på i ungefär 3 timmar och 30 minuter!

Marcus Hellner var den åkare med i särklass mest tid i bild.

Under 3 timmar och 30 minuter syntes han sammanlagt ungefär 8 minuter, (dagens segrare, Rickardsson, hade uppskattningsvis halva den tiden i bild). 

Under tävlingen fick vi alltså möjlighet att följa segraren ungefär 2% av sändningen. 

Jag lämnar det öppet att dra sina egna slutsatser.  ;) 

Kanske ÄR detta TV som går hem i stugorna?  :)

Link to comment
Share on other sites

Men hallå, vad gör det om en handfull långloppsåkare stakade? Förstörde det verkligen stämningen så pass? Borde vi vända på det? Inget fäste på riktiga långlopp? Det finns ju traditionella lopp för de som gillar fästvalla...

Nej,absolut inte. Fö hann jag inte titta på hela loppet, då jag skulle ut och åka skidor själv, egen träning går alltid före. Jag räknar SM-femmilen som ett traditionellt lopp och tack vare den tuffa terrängen var den som gjord för åkning med fästvalla. Om vi jämför med OS som är examen i traditionell skidåkning såg jag inte en åkare utan fästvalla och i världscupen verkar trenden att staka ha ebbat ut utom på lätta sprintbanor, så jag tycker väl att denna femmil matchade väl hur skidåkningen ser ut på världscupnivå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ätt de flesta måste lägga över 500 timmars träning på årsbasis för att tjäna på att bara staka. Det betyder att de kommer att vara en marginell företeelse även framöver när hypen laggt sig.

 

Det tror jag också. Jag åker relativt långt bak i leden (led 4) men åker i regel om ett flertal stakare varje lopp. Jag är helt övertygad över att de flesta av dessa skulle åkt snabbare med fäste på. Varför stakar man då? För att det är "coolt"? 

 

För mig är placering i mål det enda som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag också. Jag åker relativt långt bak i leden (led 4) men åker i regel om ett flertal stakare varje lopp. Jag är helt övertygad över att de flesta av dessa skulle åkt snabbare med fäste på. Varför stakar man då? För att det är "coolt"?

 

För mig är placering i mål det enda som räknas.

För egen del som endast ”tränar” skidor åker inga lopp (bortsett ifrån Kortvasan i år på ”blanka skidor”). Har min klassiska träning i år bestått av 99,9 % stakning.

 

Anledningarna till att jag stakar är följande:

Det är den delen av skidåkningen jag tycker är roligast och mest intresserad av rent tekniskt.

Det är lättvindigt.

Där jag åker är det inte värre kuperat än att jag klarar mig på att staka.

Jag är dålig på att diagonala.

Jag är dålig på att valla. Vilket kan innebära en förstörd skiddag ifall jag misslyckas. Är helt enkelt inte värt risken och jobbet för att eventuellt utföra något som jag tycker är mindre kul (diagonala). Hatar att åka med dåliga skidor.

Så länge det finns stavfäste klarar man sig långt med att staka.

Även om det kanske skulle gå fortare för mig att diagonala ibland, är det inte för mig i dagsläget aktuellt pga ovanstående punkter. Vad gör det om jag tappar någon minut på en träningsrunda.

 

 

Så för mig blir det lite moment 22. Istället för å ta tag i problemen (tekniken/vallningen) kommer jag runt det genom att fortsätta staka.

 

Köpte dock skinnskidor under vintern, som jag hoppas jag kommer att börja bruka lite mer. Ska man börja åka lopp får jag nog börja med att träna fotarbetet och vallningen, så man vet att det finns där om det behövs.

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag är född med en relativt muskelstyrkan svag motor kan det faktiskt vara effektivare att staka även för en motionär om man tillägnar sig tekniken, åtminstone på ett så platt lopp som Vasaloppet. Att dessutom slippa valla är en ren bonus och gör åkningen så mycket mindre komplicerad.

 

Men vill man vara cool tycker jag att man skall skejta men det är ju om möjligt ännu jobbigare för flåset än diagonalåkning...

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag är född med en relativt muskelstyrkan svag motor kan det faktiskt vara effektivare att staka även för en motionär om man tillägnar sig tekniken, åtminstone på ett så platt lopp som Vasaloppet. Att dessutom slippa valla är en ren bonus och gör åkningen så mycket mindre komplicerad.

 

Men vill man vara cool tycker jag att man skall skejta men det är ju om möjligt ännu jobbigare för flåset än diagonalåkning...

Vilken nivå pratar vi då? Möjligtvis nån led2 åkare men knappast så att led5 åkare tjänar på att bara staka. Jag vet en led3 åkare som är stor som ett hus och som brukar staka på styrka men mest för att han kan, tror inte det går snabbare med rätt fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag också. Jag åker relativt långt bak i leden (led 4) men åker i regel om ett flertal stakare varje lopp. Jag är helt övertygad över att de flesta av dessa skulle åkt snabbare med fäste på. Varför stakar man då? För att det är "coolt"? 

 

För mig är placering i mål det enda som räknas.

Jag känner igen det där. De man åker om tror jag är de som tycker det är spännande att pröva och som samtidigt kommer till insikt om att det är en helt annan sak att staka en tävling än ett långpass i mystempo.

Link to comment
Share on other sites

För egen del som endast ”tränar” skidor åker inga lopp (bortsett ifrån Kortvasan i år på ”blanka skidor”). Har min klassiska träning i år bestått av 99,9 % stakning.

 

Anledningarna till att jag stakar är följande:

Det är den delen av skidåkningen jag tycker är roligast och mest intresserad av rent tekniskt.

Det är lättvindigt.

Där jag åker är det inte värre kuperat än att jag klarar mig på att staka.

Jag är dålig på att diagonala.

Jag är dålig på att valla. Vilket kan innebära en förstörd skiddag ifall jag misslyckas. Är helt enkelt inte värt risken och jobbet för att eventuellt utföra något som jag tycker är mindre kul (diagonala). Hatar att åka med dåliga skidor.

Så länge det finns stavfäste klarar man sig långt med att staka.

Även om det kanske skulle gå fortare för mig att diagonala ibland, är det inte för mig i dagsläget aktuellt pga ovanstående punkter. Vad gör det om jag tappar någon minut på en träningsrunda.

 

 

Så för mig blir det lite moment 22. Istället för å ta tag i problemen (tekniken/vallningen) kommer jag runt det genom att fortsätta staka.

 

Köpte dock skinnskidor under vintern, som jag hoppas jag kommer att börja bruka lite mer. Ska man börja åka lopp får jag nog börja med att träna fotarbetet och vallningen, så man vet att det finns där om det behövs.

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vill man slippa fästvallningen är skate ett utmärkt alternativ;)

Link to comment
Share on other sites

Vill man slippa fästvallningen är skate ett utmärkt alternativ;)

Förekommer det också, men man blir väldigt begränsad av utbudet av åkbara spår...

Vill det sig illa är det minst 7 mil i bilen.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag också. Jag åker relativt långt bak i leden (led 4) men åker i regel om ett flertal stakare varje lopp. Jag är helt övertygad över att de flesta av dessa skulle åkt snabbare med fäste på. Varför stakar man då? För att det är "coolt"? 

 

För mig är placering i mål det enda som räknas.

En annan aspekt är att växlar man om och använder benen bitvis blir stakningen effektivare i och med att man har mer "kräm" i stakmusklerna. I dagens elitskidåkning pratar man om vikten att åka fort i de lätta partierna och med fästvalla är det lättare att ha kraft att utnyttja detta.

Link to comment
Share on other sites

Vilken nivå pratar vi då? Möjligtvis nån led2 åkare men knappast så att led5 åkare tjänar på att bara staka. Jag vet en led3 åkare som är stor som ett hus och som brukar staka på styrka men mest för att han kan, tror inte det går snabbare med rätt fästvallning.

Led 5-6, jag är 60+. Spår med korta branta backar, typ elljusspår, diagonalar jag snabbare men inte Vasan, inte ens Birken om det inte är grisföre. OK, jag är säkert inte representativ för den skidåkande allmänheten men vad som passar de flesta kanske inte passar alla. Sedan tror jag inte att man behöver vara stor som ett hus för att staka effektivt men bålstyrka underlättar.

Link to comment
Share on other sites

Men hallå, vad gör det om en handfull långloppsåkare stakade? Förstörde det verkligen stämningen så pass? Borde vi vända på det? Inget fäste på riktiga långlopp? Det finns ju traditionella lopp för de som gillar fästvalla...

För mig är det helt otroligt att folk kan vara så konservativa. Det är väl ok att banorna är så pass utslagsgivande att det inte lönar sig att staka. Men att det skulle påverka stämningen måste ju vara något som bara inbilskna gamla gubbar får för sig. Ungefär som galna bilister som inte tycker att rullskidor eller cyklar hör hemma på vägarna och kör för nära med flit. 

 

Nej du V, kan inte du o jag som är eller snart blir pensionärer börja klaga på något vettigt i stället. JAG TYCKER DET ÄR FÖR J…GT MED DESSA NYA SKIDOR AV PLAST. FRAM FÖR RIKTIGA SKIDOR I TRÄ!!!!!!!!!!!!! DET ÄR MYCKET VACKRARE I SPÅREN!!!!!

 

(Tyvärr har jag fått byta bindning då skorna inte finns kvar…)

 

28516340_2005079536439073_55964887951199

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att en femmil med intervallstart skall vara precis som denna, där man kan följa kampen ute i spåret och se tendenser och omflyttningar i resultatlistan under resans gång. Med tanke på terräng, hårda fina spår, rättvisa förhållanden var det lite patetiskt att se "nickegubbarna" som bara stakade, hade gärna sett en stakningsfri zon för att rensa bort dessa och det blivit En Riktig Femmil. Vill de åka på blanka skidor får de hålla till på långloppen.

Kunde inte sagt det bättre själv :) Jag begriper inte varför långlopparna ska envisas med att staka när det uppenbarligen går långsammare som tex på SM och Birken som Britta gjorde. DET ser patetiskt ut. Nån får gärna förklara :)

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte sagt det bättre själv :) Jag begriper inte varför långlopparna ska envisas med att staka när det uppenbarligen går långsammare som tex på SM och Birken som Britta gjorde. DET ser patetiskt ut. Nån får gärna förklara :)

Om man aldrig tränar på att diagonala så lönar det sig knappast att göra det på 2-3 tävlingar per år utan då stakar men även där. Alternativet är väl att dom inte ställer upp alls på banor där det inte lönar sig att staka.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte sagt det bättre själv :) Jag begriper inte varför långlopparna ska envisas med att staka när det uppenbarligen går långsammare som tex på SM och Birken som Britta gjorde. DET ser patetiskt ut. Nån får gärna förklara :)

Marcus Johansson var 19:e man i femmilen utan fäste, med t.e.x. Markus Ottosson och Jens Eriksson med fäste bakom sig i resultatlistan. Förstår inte varför Ottosson och Eriksson ska envisas med att gå med fäste när det uppenbarligen går långsammare?? ;)

 

Mycket anekdotisk bevisföring i denna tråd generellt.. "Jag åkte om några stakare på ett lopp, därför går det långsamt att staka". Själv har jag åkt om hundratals åkare med fäste när jag gått blankt, men skulle aldrig använda detta som bevis för att fäste "går långsammare".

 

Alla väljer det de tror går fortast för dagen, ibland funkar det, ibland inte. Sen om några stakar för att det är "coolt" och några går med fäste för att "bevara sporten" så är väl det jättekul för dem. Intressant hur det kan uppröra så mycket :)

Link to comment
Share on other sites

Är man lätt i kroppen och med bra kondition, ofta kanske bakgrund som löpare eller orienterare, så är man oftast bättre på traditionell skidåkning, stark uppför etc, och samtidigt svagare i överkropp och stakning.

 

Är man däremot tyngre, och kanske utan tidigare bakgrund i konditionsidrotter, eller att man hållit på med tex styrketräning tidigare i livet, så har man sannolikt en snabbare väg till att bli snabbare på skidor genom att satsa på stakning.

Jag tror att stakningen har öppnat upp möjligheter för fler att bli bra på skidor, och att det är därför det är ett sånt fokus på det ned i motionsleden. Detta är bra tycker jag, om vi kan locka fler till vår fantastiska sport.

 

Långt från alla kommer att anamma stakning som enda teknik, så att den klassiska stilen är hotad är ingen risk. I kuperade lopp kommer fortsatt klassisk diagonal leva vidare.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det helt otroligt att folk kan vara så konservativa. Det är väl ok att banorna är så pass utslagsgivande att det inte lönar sig att staka. Men att det skulle påverka stämningen måste ju vara något som bara inbilskna gamla gubbar får för sig. Ungefär som galna bilister som inte tycker att rullskidor eller cyklar hör hemma på vägarna och kör för nära med flit. 

 

Nej du V, kan inte du o jag som är eller snart blir pensionärer börja klaga på något vettigt i stället. JAG TYCKER DET ÄR FÖR J…GT MED DESSA NYA SKIDOR AV PLAST. FRAM FÖR RIKTIGA SKIDOR I TRÄ!!!!!!!!!!!!! DET ÄR MYCKET VACKRARE I SPÅREN!!!!!

 

(Tyvärr har jag fått byta bindning då skorna inte finns kvar…)

 

28516340_2005079536439073_55964887951199

Nej, Dk jag klagade inte, jag bara tänkte retas lite för att se om det var några som gick igång - och det var det ju. Nu skall jag klaga på Dig; varför har du satt dit något slags missfoster till Salomonbindning på ett par rariteter Six Je Elit ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...