Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gran Canaria


Albert10

Recommended Posts

Tyvärr inte. Över jul och nyår var jag med familjen i Taurito. I stort sett bara en vik med hotell. En fin sträcka som många cyklade var Puerto de Mogan upp mot Mogan (GC-200) och sedan väg GC-605. Riktigt mycket cyklister på denna väg. Eftersom jag fortfarande är skadad, så åkte jag vare sig cykel eller rullskidor. Rätt backigt (jag är kanske lite harig?), men jag skulle nog uppskattat broms på rullskidorna. På väg GC-605 är det mot slutet en hel del även nedförsbackar, innan man kommer upp till Ayacata. Har du en följebil så är det väl inga problem. Nu åkte jag mest runt med bil, och jag tänkte inte riktigt på rullskidåkning. Men en väg som var rätt fin var Aguimes upp till Montana de las Tierras. Den var nog inte så brant. Kanske till och med att jag skulle vågat köra utför, förutom sista lilla knixen upp till restaurangerna som var inne i berget. Men den lilla biten kan man ju gå ner. 

 

Min kompis Johan M har ju ordnat rullskidläger uppe vid Agaete. Finns en del filmklipp mm på hans hemsida 

http://tranaforvasan.se

Men de har nog haft tillgång till följebil för det mesta.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kommer vara två veckor på Gran Canaria, södra delen, och cykla men vill även ta med Rullskidorna.

Är det någon som har någon erfarenhet?

Var där förra vintern och blev stoppad av polisen första dagen efter knappt 10min. Var i Puerto Rico (tror jag det heter). Jag fick vända hemåt, försökte snacka varför och hur det kan vara ok på mallorca mm och fråga vad det var för lag men han började surna till och tog fram bötesblocket och sa typ go back or ticket..

 

Efter det vågade jag mig inte ut på vägarna men körde i en brant backe på en mindre gata bland husen upp på ett berg, och hade ryggsäck med joggingskor som jag tog ner och körde några vändor. Blev bra kvalitetspass ändå. Sista dagarna blev jag förkyld så veckan var ändå bortkastad ur träningssynpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog ha lite otur om polisen börjar hacka. Kanske lokala polisen i det turistiska Puerto Rico??? När jag var på Fuerteventura för ett drygt år sedan, blev jag omkörd titt som tätt av polisbilar. Aldrig något problem där inte!!!

 

Det jag glömde säga är att ibland är asfalten allt för "stenig" för att det ska gå att åka. För mig hände det på två vägar på Fuerteventura. (Se http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/02/fuerteventura-2412-2013-till-71-2014.html )

Hur asfalten var mellan Aguimes upp till Montana de las Tierras, kommer jag inte ihåg. Men jag tror den var OK att åka rullskidor på. Om du provar den sträckan kan du väl rapportera ;). Vägen finns inte med på enklare kartor, men går i dalgången som heter Barranco de Guayadeque. Det är en återvändsväg, där man kan vandra vidare upp i bergen. Ev kanske man kan cykla med MB, men det vet jag inget om. Det borde vara en ganska lugn väg med inte så stor lutning. Där skulle jag vilja testa att åka rullskidor i alla fall!

 

En bild på vägen från dalgången rätt högt upp från Googlemaps hittar du på

https://www.google.se/maps/place/Barranco+de+Guayadeque/@27.938875,-15.509339,2a,90y,90t/data=!3m5!1e2!3m3!1s7175669!2e1!3e10!4m2!3m1!1s0x0000000000000000:0xb935e1b2ea73fbc3!6m1!1e1

Link to comment
Share on other sites

Det är förbjudet att åka rullskidor på väg i många länder, bland annat Spanien, kan bli böter.

 

Inget jag hört! Ska höra med en spansk dam som jag tror har lite juridisk bakgrund. Men om du kan verifiera ditt påstående Skåning, så vore det bra!!!

 

Jag vet ju att vissa landslagsåkare fått stå ut med en hel del ibland. Men om de rena lagtexterna bakom vet jag inget om. 

 

Själv kommer jag fortsätta ta med mig rullskidor till Kanarieöarna, bara jag inte är skadad!

 

Jag blev omkörd av poliser nästan varje träning på Fuerteventura. De bara vinkade glatt!!!

Link to comment
Share on other sites

Inget jag hört! Ska höra med en spansk dam som jag tror har lite juridisk bakgrund. Men om du kan verifiera ditt påstående Skåning, så vore det bra!!!

 

Jag vet ju att vissa landslagsåkare fått stå ut med en hel del ibland. Men om de rena lagtexterna bakom vet jag inget om. 

 

Själv kommer jag fortsätta ta med mig rullskidor till Kanarieöarna, bara jag inte är skadad!

 

Jag blev omkörd av poliser nästan varje träning på Fuerteventura. De bara vinkade glatt!!!

Tack för all hjälp :-)

Link to comment
Share on other sites

Får bli cykling för hela slanten känns det som.

 

Vägen jag tipsade om är kanske inte så lång att cykla. Men säkert vacker att cykla i alla fall. Om jag hamnar på Gran Canaria igen, så tänker jag åtminstone åka rullskidor där.

 

Sen ska jag höra med kompisen Johan, som ju ordnar rullskidläger på Gran Canaria.

 

http://tranaforvasan.se/2014/11/18/gran-canaria-lagret-genomford-nu-laddar-vi-infor-orsa-gronklitt/

 

Men det klart att om man sätter på sig rullskidorna inne i Puerto Rico, så kan det väl vara en och annan som har åsikt om detta. Jag skulle själv inte vilja åka på alla vägar på GC heller. Så det klart att polisen kan ha åsikt om lämpligheten eftersom man inte har broms.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Väcker upp denna tråd igen då jag drar till Gc (Puerto Rico) v.45. Oavsett förbud eller ej tänkte jag ta med rullskidorna, söker därför tips på bra sträckor i närheten av Puerto Rico. Har tillgång till bil.

Om jag skulle ha tillgång till bil skulle jag helt klart åka vid Barranco de Guayadeque som jag skrev om ovan. Det är ju inga långa avstånd med bil på lilla GC. Om du åker där kan du väl rapportera om hur du tyckte vägen var att åka just rullskidor på! ;)

Många vägar just runt PR kan nog vara både lite för branta och kurviga, samt lite för trafikerade för att vara roliga för just rullskidor. 

Link to comment
Share on other sites

Väcker upp denna tråd igen då jag drar till Gc (Puerto Rico) v.45. Oavsett förbud eller ej tänkte jag ta med rullskidorna, söker därför tips på bra sträckor i närheten av Puerto Rico. Har tillgång till bil.

Jag hade med rullisarna till just Puerto Rico förra vintern. Första rundan tänkte jag köra västerut längs kustvägen, hann ungefär 1km innan det stod en polis och skakade på huvudet. Han skickade hem mig direkt och när jag försökte fråga varför och vad för lag osv så var det enda han sa, Go, home or I write a ticket...

 

Efter det har jag aldrig sett så många poliser nånsin, de var verkligen överallt. :)

 

Min rullskidträning den veckan blev stakning uppför en serpentinväg på kullen mitt i byn (smågator) och joggingskor i ryggsäck som jag tog på mig och joggade ner (3 såna vändor på ett pass).   Sen körde jag lite sprintträning på en stor parkeringsplats om man åker/går (beroende på vad man vågar) så långt norrut in i ravinen man kommer.

Link to comment
Share on other sites

Är det vägen som heter GC103 du menar?

 

Om jag skulle ha tillgång till bil skulle jag helt klart åka vid Barranco de Guayadeque som jag skrev om ovan. Det är ju inga långa avstånd med bil på lilla GC. Om du åker där kan du väl rapportera om hur du tyckte vägen var att åka just rullskidor på! ;)[/size]

Många vägar just runt PR kan nog vara både lite för branta och kurviga, samt lite för trafikerade för att vara roliga för just rullskidor. [/size]

Link to comment
Share on other sites

Jag hade med rullisarna till just Puerto Rico förra vintern. Första rundan tänkte jag köra västerut längs kustvägen, hann ungefär 1km innan det stod en polis och skakade på huvudet. Han skickade hem mig direkt och när jag försökte fråga varför och vad för lag osv så var det enda han sa, Go, home or I write a ticket...

 

Efter det har jag aldrig sett så många poliser nånsin, de var verkligen överallt. :)

 

Min rullskidträning den veckan blev stakning uppför en serpentinväg på kullen mitt i byn (smågator) och joggingskor i ryggsäck som jag tog på mig och joggade ner (3 såna vändor på ett pass).   Sen körde jag lite sprintträning på en stor parkeringsplats om man åker/går (beroende på vad man vågar) så långt norrut in i ravinen man kommer.

Befinner mig just nu på Lanzarote och kan som anekdot berätta att jag igår morse mötte en polisbil när jag körde fel riktning på en enkelriktad gata. Poliserna såg mest förvånade ut och jag blev inte stoppad. Ibland har man tur. Imorgon blir det ett pass igen, får se vad det har att bjuda på. En udda fågel är man i alla fall med rullskidor på fötterna.

Link to comment
Share on other sites

Är det vägen som heter GC103 du menar?

 

Kollade på en nätkarta nu. Jo det måste det vara. Inte så lång och du måste vända och åka samma väg tillbaka. Men det är i alla fall en mycket vacker väg och inte så trafikerad. Jag tror inte lutningen heller är så mycket, så det borde gå bra att bara vända och sakta "rulla" tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Kollade på en nätkarta nu. Jo det måste det vara. Inte så lång och du måste vända och åka samma väg tillbaka. Men det är i alla fall en mycket vacker väg och inte så trafikerad. Jag tror inte lutningen heller är så mycket, så det borde gå bra att bara vända och sakta "rulla" tillbaka.

Har bott på GC och kört bil upp till restaurangerna där i Guayadeque. Det blir ett rejält stakpass kan jag lova dig, riktigt go slakmota med betydligt större lutning än vad man tror. Brukade köra på treans växel där med bilen, iof 1,2 l motor, men ändå. Utför konstant motorbroms och fotbroms så ta det försiktigt, det kommer att gå undan ganska bra. Dock inte några skarpa kurvor förutom i början av utförskörningen till nedersta restaurangen. Stanna till och njut väl däruppe, gå runt hörnet till vänster vid den översta rest. så får du se en magnifik utsikt!

 

Ang. att det skulle vara förbjudet att åka rullskidor på Kanarieöarna, se denna länk http://www.laprovincia.es/gran-canaria/2013/11/07/esqui-vikingo-agaete/569504.html som du kan klippa ut o visa lokalpolisen där på GC, eller denna video från en nationell tv-kanal http://www.antena3.com/canarias/noticias/deportes/deportistas-nordicos-eligen-canarias-entrenamientos-esqui_2013110800564.html

Link to comment
Share on other sites

Har bott på GC och kört bil upp till restaurangerna där i Guayadeque. Det blir ett rejält stakpass kan jag lova dig, riktigt go slakmota med betydligt större lutning än vad man tror. Brukade köra på treans växel där med bilen, iof 1,2 l motor, men ändå. Utför konstant motorbroms och fotbroms så ta det försiktigt, det kommer att gå undan ganska bra. Dock inte några skarpa kurvor förutom i början av utförskörningen till nedersta restaurangen. Stanna till och njut väl däruppe, gå runt hörnet till vänster vid den översta rest. så får du se en magnifik utsikt!

 

Ang. att det skulle vara förbjudet att åka rullskidor på Kanarieöarna, se denna länk http://www.laprovincia.es/gran-canaria/2013/11/07/esqui-vikingo-agaete/569504.html som du kan klippa ut o visa lokalpolisen där på GC, eller denna video från en nationell tv-kanal http://www.antena3.com/canarias/noticias/deportes/deportistas-nordicos-eligen-canarias-entrenamientos-esqui_2013110800564.html

;)

Låter perfekt tycker jag! ;)

 

Jag tror dock lutningen är snällare än andra vägar uppför. Jag jämför kanske mest med vägen uppför vid Puerte de Mogan upp till Mogan och vidare. Denna väg var det ju massor av cyklister på, som sedan vek in på GC-605. GC-200-vägen för trafikerad tycker jag, och 605-an lite brant för rullskidor tycker jag.

 

Angående länken så begränsas tyvärr min spanska till att beställa 1 till 10 öl, så jag får be frugan om en förklaring. Men står det något om rullskidor?????

 

Min kompis Johan brukar ju ordna rullskidläger till GC. Han har åkt till Agaete. Rätt branta backar där tror jag, men de har nog följebil emellanåt. Tyvärr har jag aldrig kunnat hänga med. Jag tror han ska dit nu typ. http://tranaforvasan.se/bli-medlem/ GranCanaria Ski Camp 

 
Link to comment
Share on other sites

Har bott på GC och kört bil upp till restaurangerna där i Guayadeque. Det blir ett rejält stakpass kan jag lova dig, riktigt go slakmota med betydligt större lutning än vad man tror. Brukade köra på treans växel där med bilen, iof 1,2 l motor, men ändå. Utför konstant motorbroms och fotbroms så ta det försiktigt, det kommer att gå undan ganska bra. Dock inte några skarpa kurvor förutom i början av utförskörningen till nedersta restaurangen. Stanna till och njut väl däruppe, gå runt hörnet till vänster vid den översta rest. så får du se en magnifik utsikt!

 

Ang. att det skulle vara förbjudet att åka rullskidor på Kanarieöarna, se denna länk http://www.laprovincia.es/gran-canaria/2013/11/07/esqui-vikingo-agaete/569504.html som du kan klippa ut o visa lokalpolisen där på GC, eller denna video från en nationell tv-kanal http://www.antena3.com/canarias/noticias/deportes/deportistas-nordicos-eligen-canarias-entrenamientos-esqui_2013110800564.html

Jag missed din länk

http://www.antena3.com/canarias/noticias/deportes/deportistas-nordicos-eligen-canarias-entrenamientos-esqui_2013110800564.html

Det var ju Johan och hans gäng. I år tror jag inte Martin Larsson är med som tränare, men jag vet inget om årets GC för deras del. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har bott på GC och kört bil upp till restaurangerna där i Guayadeque. Det blir ett rejält stakpass kan jag lova dig, riktigt go slakmota med betydligt större lutning än vad man tror. Brukade köra på treans växel där med bilen, iof 1,2 l motor, men ändå. Utför konstant motorbroms och fotbroms så ta det försiktigt, det kommer att gå undan ganska bra. Dock inte några skarpa kurvor förutom i början av utförskörningen till nedersta restaurangen. Stanna till och njut väl däruppe, gå runt hörnet till vänster vid den översta rest. så får du se en magnifik utsikt!

 

Ang. att det skulle vara förbjudet att åka rullskidor på Kanarieöarna, se denna länk http://www.laprovincia.es/gran-canaria/2013/11/07/esqui-vikingo-agaete/569504.html som du kan klippa ut o visa lokalpolisen där på GC, eller denna video från en nationell tv-kanal http://www.antena3.com/canarias/noticias/deportes/deportistas-nordicos-eligen-canarias-entrenamientos-esqui_2013110800564.html

Låter som en fin backe, hade jag gärna åkt om jag fått/vågat.

 

Träna för Vasan som filmen handlar om hade ju tillstånd att åka rullskidor där och de hade en lokal guide med sig.

 

Den första länken funkar inte för mig, ser iaf inget om rullskidor där, men min spanska är iofs inte så bra heller. :)

Link to comment
Share on other sites

Borde inte det finnas vägar längs med kuststräckorna som är relativt flacka? Eller är dessa rent generellt hårt trafikerade?

Lite upp och ner men det borde funka bra med treor. Rätt mycket trafik men bilarna har en heeelt annan respekt än härhemma märkte jag de få km jag åkte på kustvägen innan jag blev hemskickad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt tre pass mellan San Augustin och vindkraftverken. Fint med småbackar förutom den direkt i starten. Sett en polis som bara körde förbi och inga problem alls med trafiken. Tänkte köra långtur upp i bergen imorn o sen buss eller taxi ned. Har ni som blivit hemskickade haft hjälm? Från cyklingen o paddling vet jag att spanska polisen kan var tjatiga med hjälm o flyttväst.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...