Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Preppade spår i 10 mils radie fr Uppsala


tellan

Recommended Posts

Hej,

tänkte kolla om någon har koll på var man (tidigast möjligt) kan hitta spår att komma ut o träna i?

Befinner mig oftast i Uppsala så allt inom 10-15 mils radie är intressant. Självklart är det en fördel om det finns elljus, men jag kan tänka mig att köra m pannlampa med. Jag är desperat haha :)

Andra tips om avlägsnare spår är oxå intressanta, kan tänka mig att åka upp hela helger.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja, vad finns det?
Grönlund golfklubb i utkanten av Almunge(3 mil), bra om lite snö, lite kuperat.
Gimo har nämnts även Tierp, Vegavallen ([url]http://www.tierpskidor.com/[/url]) är ofta bra. 5km elljusspår har de. Både Gimo och Tierp får ofta mer snö för de är närmare kusten.
Om man vill åt konstsnö så är Högbo utanför Sandviken bra (13 mil).
Om det är ont om snö i Uppsalatrakten måste man hitta höjdlägen. Norrut är Harsa i närheten av Järvsö (25 mil) bra. I Nordväst finns Falun (15 mil), Sörskog (ytterligare 3 mil bort) är snösäkert.

I Uppsala så finns bra spår ofta i Vilan (Nåntuna), 2,5 elljus + åkning längs Fyris 6-7 km. Storvreta förstås.
Eller Hågadalen förstås med spår till Hammarskog, 10 km. Vidare finns ett 7km spår i Jälla (Öregrundsvägen). Lunsen har fin skog men man kör sönder skidorna där tycker jag.
Uppsala golfklubb strax väster om stan mellan väg 72 och väg 55 har ofta ett bara spår, kuperat (för att vara Uppland), varierat och nära. Man kan utgå från Hågaby och köra på gamla banvallen mot Skärfelten eller åka in i Kung Björns spår i Nåsten vid bättre snötillgång.

Kan vi lista fler spår i Uppsalatrakten?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...