Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snus och kondition


Sappa

Recommended Posts

Hej

Hur påverkar snusning syreupptagningsförmågan ?

Är det nån som har några erfarenheter,blir det nån skillnad om man lägger av?

Är inbiten snusare sen många år och tränar ca 150 tim/år ,mest skidor,rullskidor

och löpning.

Tacksam för synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Slutade vid prishöjningen efter 20 års konsumtion (3-4 lössnus dosa/vecka).

Upplever att jag snabbare kommer in "andra andningen", dvs att den initiala trögheten som tidigare fanns i kroppen är betydligt mindre de första 5 minuterna på ett pass.

 

Om detta är fakta eller ett resultat av att jag tror att kärlvidgningen och dylikt går lättare/blir större/går snabbare låter jag vara osagt. Men jag tillåter mig att fortsätta tro på att bristen på nikotin har något med det att göra.

 

//TT

Link to comment
Share on other sites

Slutade vid prishöjningen efter 20 års konsumtion (3-4 lössnus dosa/vecka).

Upplever att jag snabbare kommer in "andra andningen", dvs att den initiala trögheten som tidigare fanns i kroppen är betydligt mindre de första 5 minuterna på ett pass.

 

Om detta är fakta eller ett resultat av att jag tror att kärlvidgningen och dylikt går lättare/blir större/går snabbare låter jag vara osagt. Men jag tillåter mig att fortsätta tro på att bristen på nikotin har något med det att göra.

 

//TT

Nu när du säger det så har jag märkt att jag har väldigt svårt att komma in i andra andningen eller rättare sagt det tar en bra stund innan jag gör det.

Det brukar ta 15 min när jag löper och cirka 25 min när jag åker skidor. Därför har jag svårt att starta snabbt utan måste smyga igång kroppen.(Upplägget på förra årets öppet spår med blodsmak i munnen när man passerade 87 km-skylten var kanske lite väl optimistiskt för mig)

Link to comment
Share on other sites

Med pengarna du spar kan du köpa lätta fina skidor och stavar som gör åkningen lättare och roligare :-) bara det gör det hela värt besväret.

 

Har sett påstående att det ska kunna göra ett par tre procent på syreupptagningen, possitivt annars är att cirkulationen förbättras i händer och fötter så man fryser mindre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...