Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
285 svar till detta ämne

i6a

i6a

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Snart dags för de sista inköpen inför söndag. Skulle något hända på väderfronten gissar jag att det finns fästvalla att handla i Mora på lördag. Annars tänkte jag göra klart glidet idag och packa ned det fäste jag tänker ta med. Har lagt svart maraton och tänkte lägga pulver på. Har dock bara FC8 som jag tror kan funka bra, men är det värt att lägga pengar på tex FC10X eller C22 och köra på det istället? Fäste ser det ut som jag kommer långt på min rossa om jag kompletterar med Swix eller Start Universal. Riller får bli en ral 1 mm (kanske varit bättre med rak 2 mm om jag haft en sådan?). Bruten V 0,5 mm får vänta till nästa säsong tror jag.

Kan detta upplägg ge de kanonskidor jag behöver efter två veckors sjukdom?

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Okej. Ja då är det väl bara kladda på det och hoppas på det bästa! Det där med tejp tycker jag bör klassas som fusk. :)
Tack!

Kalla det fusk om du vill, jag är nöjd med resultatet tejpen ger iaf :-)
Kan dock inte påminna mig om att jag testat i temperaturer över +5..

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Har sicklat med kuzmin+, lagt på grafit som jag ska borsta lite mer snart, sen blir det Marathon Svart. Nöjer mig så, inge pulver har jag. Blir kanske lite racewax-kork-pulver som jag har kvar. Förmodligen 2mm rill + ev. julgran!

Det var en fröjd att smälta in paraffinet på mina belag som nu är plansicklade. 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg

Spelar väl mindre roll vad prognosen säger nu. Det blir varmt:

http://www.svt.se/ca...arge/vasa-2-jpg

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

bonden

bonden

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Vilket av skigos Hf tycker ni man ska lägga på under vauthis LDR pulver? Rekommendationerna från skigo kommer garanterat va orange men det är ju så mjukt.

emell

emell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
För en som har Swix LF6, LF7 och LF8 att välja på glidmässigt, vad bör man satsa på? Känns ju som den röda LF8 men enligt VasaSvahn så är det LF7 som gäller. Varför undrar jag då?

Mvh

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg

ser ju att att bli fint cykelväder på söndag mellan Mora - Sälen. Ska vi sätta upp ett spontant cykellopp. Är man anmäld till VL o har nummerlapp på sig borde det väl vara OK smita in till kontrollerna o ta lite blåbärssoppa.

Madbomber

Madbomber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

För en som har Swix LF6, LF7 och LF8 att välja på glidmässigt, vad bör man satsa på? Känns ju som den röda LF8 men enligt VasaSvahn så är det LF7 som gäller. Varför undrar jag då?

Mvh

Ingen expert, men det beror väl på att LF7 är hårdare och sitter kvar längre.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Vilket av skigos Hf tycker ni man ska lägga på under vauthis LDR pulver? Rekommendationerna från skigo kommer garanterat va orange men det är ju så mjukt.

Den gula. 

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Ser ut så här för min del: Har grundsiklat med Primateria R-cut. Har en Kuzmin U för struktur, men är mycket tveksam till om den strukturen kommer att räcka på söndag. Lär använda det jag har i rillerväg- Red Creek rak 1mm och skråriller. Har en flaska Primateria peak glide i lådan, men den bör väl få ligga kvar där, om jag förstått de som testat den i varma förhållanden rätt, eller? Borde väl skaffa en Kuzmin + i Mora, eller vad säger den samlade intelligentian på forumet?

Har en klarare bild av fästet, men tar tacksamt emot synpunkter även där. Har lite problem med slitage på klistret. Lutar åt att jag grundar med en gurumix och kör klassikern Rossa + Start wide som åkklister. Mellanlager av Guru 39...tror jag. Impulsköpte en tub Start wide plus på Stadiums outlet nära starten under sportlovsveckan, men är tveksam att använda den för första gången på VL...
Fasen vad jag önskar att prognoserna är fel och att det blir kallt och isrännor!

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg

jag kommer tveklöst köra med kuzmin + och typ swix 1 och/eller 2 mm skärande rill.

har begränsade men goda erfarenheter av peak glide. På ÖSS 2013, med ngra få minus o ganska fuktig snö, gled jag lite men märkbart bättre än de 3-5 jag kunde jfra med.

JakkeJakke

JakkeJakke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Swix Fc10x på glidet och fästet tänkte jag ta rodes multigrade klister och toppa med lite gul hf burk från skigo. Sen får man hoppas på det bästa.

Maximilian

Maximilian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
När drar man spåret inför VL?
Borde man inte göra det på lördagen när det är minusgrader och sedan låta det vara?

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

jag kommer tveklöst köra med kuzmin + och typ swix 1 och/eller 2 mm skärande rill.

har begränsade men goda erfarenheter av peak glide. På ÖSS 2013, med ngra få minus o ganska fuktig snö, gled jag lite men märkbart bättre än de 3-5 jag kunde jfra med.

Jädra Peak glide...många verkar ha fått sug i temperaturer över 0...Dessutom kräver den mycket borstning g 8ch slipning och jag tror ju att Enklaresport har rätt i att man ska borsta lite/inget vid fuktiga förhållanden...Aaahhhh....Vad göra? Avvaktar till imorgon. Eller lördag och vallaboden på St Mikael

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Jag själv blandade HF Grön och HF Gul (50/50). Just för att få det lite mer slitstarkt. La sedan C22 pulver uppe på det. Rätt eller fel, det visar sig på söndag:)

Våndas fortfarande över fästet dock....

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg
Tjena alla nattsuddare. Skidorna är rengjorda, kuzminade, pulvrade, borstade, rillade till förbannelse och polerade. Återstår bara kletet i mitten. Man kan väl säga att det är chicken race på kortast fästzon. Har i alla fall hittat en tub Swix Rosa och en tub Swix Röd långt ner i boxen. De var inte direkt nya... Det står upp till +15 på den röda. Vi lär ju inte vara långt ifrån på söndag

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Tjena alla nattsuddare. Skidorna är rengjorda, kuzminade, pulvrade, borstade, rillade till förbannelse och polerade. Återstår bara kletet i mitten. Man kan väl säga att det är chicken race på kortast fästzon. Har i alla fall hittat en tub Swix Rosa och en tub Swix Röd långt ner i boxen. De var inte direkt nya... Det står upp till +15 på den röda. Vi lär ju inte vara långt ifrån på söndag

Swix rosa klister(90 tals tub?) är en aggressiv historia som funkar bra på is men som gärna fryser i och samlar skräp.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg

Klarts prognos har nu krypit upp till minusgrader i Sälen lördag kväll.

Mats Emil

Mats Emil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

många som kör på roddes multigrade eller start wide universal istället för swix universal. Tycker ni de två förstnämnda är mycket bättre?

StefanS

StefanS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Hur blött kan det bli i spåret på söndag?

Behöver man dra på sig sina Sealskinz-strumpor?

http://www.outnorth....ngth-sock#Black

I förra årets Öppet spår så räckte inte ens Sealskinz för att hålla en fötterna hyggligt torra (vad jag förstod), i år är det väl inte samma risk för vattensamlingar i spåret, eller?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar