Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
285 svar till detta ämne

Mats_M

Mats_M

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Är det någon som har erfarenhet av Tokos röda och gula HF-vallor (tribloc)? Temperaturen på söndag säger gul men jag tycker mig kunna läsa mellan raderna på forumet att man ofta ska använda en kallare glidvalla (dvs. röd) än den som som motsvarar "rätt" temperatur. Någon som har koll mtp det kommande föret?

Tänkte också kolla om ni tror att fästet (wide/rossa) behöver täckas med ngn burk? Startar i led 8.

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg
Det är rent klister som gäller. Ingen täckning.

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Hur blött kan det bli i spåret på söndag?

Behöver man dra på sig sina Sealskinz-strumpor?

http://www.outnorth....ngth-sock#Black

I förra årets Öppet spår så räckte inte ens Sealskinz för att hålla en fötterna hyggligt torra (vad jag förstod), i år är det väl inte samma risk för vattensamlingar i spåret, eller?

1997 rekommenderade Vasaloppet själva plastpåsar i pjäxorna, men då hade det mejat en längre tid och var vattenpölar på sjöarna.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 397 inlägg

1997 rekommenderade Vasaloppet själva plastpåsar i pjäxorna, men då hade det mejat en längre tid och var vattenpölar på sjöarna.

Precis. Det är ju minusgrader på nätterna förutom sista natten, så lär inte vara så mycket vatten i markerna. -14 senast i går osv. Blöt snö blir det förstås, men inte vattenpölar. 

------------------
- Hel och ren? -

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg
Stavfäste?

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg
Just nu rapporteras stavfästet som mkt bra. Har en kompis som åkt Mångsbodarna -Evertsberg med racetrugor utan problem.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

StefanS

StefanS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Precis. Det är ju minusgrader på nätterna förutom sista natten, så lär inte vara så mycket vatten i markerna. -14 senast i går osv. Blöt snö blir det förstås, men inte vattenpölar. 

Ok, tack för svaren.

Angående klistervallning så brukar jag tyvärr oftast lägga på för mycket klister när jag skall blanda olika klister på skidan. Jag funderar därför om om jag göra ordning färdigblandat klister i en liten plastburk och ta med och lägga på kvällen innan eller innan start. Jag är dock orolig att lösningsmedlet i klistret hinner försvinnna (och klistret härda) så att jag får problem att lägga på klistret. Vad tror ni?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Just nu rapporteras stavfästet som mkt bra. Har en kompis som åkt Mångsbodarna -Evertsberg med racetrugor utan problem.

Men tyvärr är inte Vasaloppet idag, utan på söndag, hinner nog bli löst till dess med gällande prognos.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 397 inlägg

Om det blir för varmt med Wide/Rossa-kombo, vad blandar man in för mer bett då egentligen?

Utgå helt eller delvis från Universal Plus istället? Eller switcha lite Rossa mot Nera?

Möjligen SkiGo HF Gul kan kliva in som ett alternativ också. Den är rätt bra ändå, men känns som den failar lite om det blir för grivt. Tveksam till slitstyrkan där också. 

------------------
- Hel och ren? -

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Nu är det dags för rillning. Jag har tillgång till följande från red creek:
1 st Rak 2 mm,.
1 st grov sned/skrå
1 st +5°/-5° sned/skrå

Vad tror ni om att lägga ett drag med grov och sedan ett drag med rak 2 mm? Flera drag? Andra val? Jag är led 2 åkare.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

thomasx

thomasx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Eller switcha lite Rossa mot Nera?

Nera går fetbort då den funkar bäst vid 0 och kallare. HF Gul är jag också mkt skeptisk till. Har dock inga bra tips just nu, men har gått ungefär efter Vauhtis rek.

VL2 åkare

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Funderar också på redcreek rill. 2 + 1 mm? Julgran?

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg
Jag fascineras över alternativen och kombinationerna på rillar (helt nytt för mig). hur resonerar man där, vad talar för och emot olika rillar? Går det att rilla bort sig?

thomasx

thomasx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 80 inlägg

skigo verkar dra med sina vallatips... Vad tror ni om CM10 Fluid?

VL2 åkare

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Grov rill kan väl försämra om det är nysnö. I övrigt verkar det finnas olika åsikter. Själv har jag tre st RC, 2mm-rak, fin-skrå, och julgran. Till söndagen ska jag rilla med alla tre så mycket det går.

Tycker mig ha märkt att den fina rillen, som är märkt -5 - -10, gör nytta vid alla temperaturer och fören.

wobby

wobby

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Nu är glidet pålagt! Blev skigo grafit sen skigo grön hf blandat med pölder hf kloss toppat med swix FC8.Jag tror på en hårdare valla under pulvret, 2mm rak rill,Snålt med fästvalla är det som ger bäst resultat på glidet.Hoppas att detta ska funka bra!

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Grov rill kan väl försämra om det är nysnö. I övrigt verkar det finnas olika åsikter. Själv har jag tre st RC, 2mm-rak, fin-skrå, och julgran. Till söndagen ska jag rilla med alla tre så mycket det går.
Tycker mig ha märkt att den fina rillen, som är märkt -5 - -10, gör nytta vid alla temperaturer och fören.

"Så mycket jag kan". Ska man alltså rilla många gånger? Jag trodde att det skulle räcka med ett drag.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

Knagas

Knagas

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Vad tror ni om att bara rugga skidorna till på söndag ? Jag var och testade glid idag i Mora skidstadion och hade ingen fästvallning på skidorna. Jag hade bara gammal sandpappring (ruggning) från föregående fästvallning kvar på skidorna, ändå hade jag bra fäste i uppförsbackarna. Klarar man sig med att bara rugga? Kan det finnas någon annan nackdel med att att rugga jämfört med klister om man har fäste med både och?

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Toko rekommenderar grov kryssad rill, inte rak.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Vad tror ni om att bara rugga skidorna till på söndag ? Jag var och testade glid idag i Mora skidstadion och hade ingen fästvallning på skidorna. Jag hade bara gammal sandpappring (ruggning) från föregående fästvallning kvar på skidorna, ändå hade jag bra fäste i uppförsbackarna. Klarar man sig med att bara rugga? Kan det finnas någon annan nackdel med att att rugga jämfört med klister om man har fäste med både och?

Har också funderat på detta. Vilket grovlek använder man till ruggning? Hur många drag? Alla dessa frågor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar