Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
285 svar till detta ämne

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 126 inlägg

Nu smälter spåren bort hemma hos mig, och vips så börjar jag noja mig om föret på ÖSM. 

Mitt humör i januari och februari är direkt kopplat till snötillgång och temperatur. 

Fint man bor i längåkningens förlovade hemland Norge/Oslo :)  hade en fin tur idag (4mil) med riktigt bra förhållanden lite nord om Oslo på +500moh

http://xn--mylla-lyp...ilds-spor-dagen

Frisk och fin veldigt klar nu!

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Ser ut som det är lite kallare väder påväg in i mitten av veckan. Håller tummarna för att det fryser på lite så vi slipper töväder :-)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Ser ut som det är lite kallare väder påväg in i mitten av veckan. Håller tummarna för att det fryser på lite så vi slipper töväder :-)

Gärna ännu kallare nätter så att det inte blir mos i plusgraderna på dagarna. ÖSS får nog uthärda lite snö i plusgrader.
Luktar klister på Vasan...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag har ingen statistik, men jag har en känsla av att det ofta är problemföre i VL, åtminstone de sista 10 åren, väldigt sällan att man slipper nysnön. Nu är inte prognosen klar fram till VL, men vad det verkar så skall det frysa till på fredag.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Jag lutar åt att det blir väldigt likt 2013, några minusgrader på nätterna och plus på dagen. Verkar dock inte bli några mängder nederbörd innan.
Det året blåste det in en massa skit i spåren dagen innan varför de fick fräsa ordentligt om jag inte minns fel.
De brukar dock riva upp en massa lössnö och spåren blir lite mjukare än man(läs jag) tror och den snabba ishinnan håller bara för de bästa. Ska bli mulet också, då blir det jämnare förhållanden under dagen, bra.

Tror på tunt med klister i botten och burk ovanpå i dagsläget. Hoppas på lite kallare så det blir rejält klisterföre men som det ser ut nu är väl helt ok före på G. Speciellt för en otränad gubbe som hoppas på lättföre.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Kollade på Smhi fram till torsdagen och det verkar som det blir ett antal minusgrader ett par nätter och då är risken liten att det blir en upprepning av förra året. När drar de upp spåren, kanske redan onsdag-torsdag för att de skall hinna frysa till, i så fall kommer de att hålla bra även vid plusgrader. Vad gäller ÖS verkar söndagen bättre än måndagen, då det kan bli lite besvärligt.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 305 inlägg

Jag har ingen statistik, men jag har en känsla av att det ofta är problemföre i VL, åtminstone de sista 10 åren, väldigt sällan att man slipper nysnön. Nu är inte prognosen klar fram till VL, men vad det verkar så skall det frysa till på fredag.

Hur många cm nysnö behöver det komma för att det skall ha någon betydelse?

Maximilian

Maximilian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
Brukar de inte alltid dra nya spår natten till VL om det är tillräckligt kallt?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Spåren håller aldrig så bra som de skulle kunna hålla om de lät bli att spåra om sista natten, speciellt när det inte är jättekallt.
Spårrännorna kommer nog hålla hyfsat men botten kommer att bli mjuk och mjölig oavsett om det kommer nysnö eller ej, om det inte blir kallare tror jag.

FulvioValbusa

FulvioValbusa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Jaha, det svänger snabbt. Igår sa SMHI 0,0mm i nederbörd och sol till viss del. Idag visar de på 6,6mm nederbörd och hård vind i Sälen.

Vad ska man tro?

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

Tidigt, jag vet. Men jag tycker prognosen ser riktigt lovande ut just nu. Inga röda siffror dagarna innan VL. Ända ner mot -10.

Fasta spår, bra stavfäste, blå Extra före och solsken kanske med lite tunt lila kllister i botten :-)

Kanske tom nya kallföresskidorna får kliva ut ur skamvrån. Jag slänger min Rossa tub nu...

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Tidigt, jag vet. Men jag tycker prognosen ser riktigt lovande ut just nu. Inga röda siffror dagarna innan VL. Ända ner mot -10.

Fasta spår, bra stavfäste, blå Extra före och solsken kanske med lite tunt lila kllister i botten :-)
Kanske tom nya kallföresskidorna får kliva ut ur skamvrån. Jag slänger min Rossa tub nu...

klart.se har en lite annorlunda prognos en yr, men valla du efter yr så som norrmännen gör.....:)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

klart.se har en lite annorlunda prognos en yr, men valla du efter yr så som norrmännen gör.....:)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 060 inlägg

Jo nu ser det bra ut på VL söndagen men sämre på öppet spår, snö båda dagarna...

Men med enbart minusgrader innan VL så blir det lösare spår eftersom de fräser om så mycket... om det varit plus och omfräst och sedan minus (tänk 2012) så blir det mer hållbart.

Men solsken och minusgrader, underbart även om spåren inte håller. Vallningen är också hyfsat enkel med täckt klister kanske?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Jo nu ser det bra ut på VL söndagen men sämre på öppet spår, snö båda dagarna...

Men med enbart minusgrader innan VL så blir det lösare spår eftersom de fräser om så mycket... om det varit plus och omfräst och sedan minus (tänk 2012) så blir det mer hållbart.

Men solsken och minusgrader, underbart även om spåren inte håller. Vallningen är också hyfsat enkel med täckt klister kanske?

Jo det ser bra ut absolut. Gärna varmt och kallt om vartannat innan och lite kallare än prognosen fre-lör-sön hade vart mumma. Men som du säger de fräser hårt och så någon riktig räls blir det aldrig, det komplicerar vallningen också, det som normalt är klisterföre eller täckt med burk kan bli rent burkföre iaf om man värnar glidet mer än fästet.

Tunt med klister i botten och täckt med kallburk alternativt enbart burk med supergialla eller liknande är det jag tror på just nu.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Vad säger ni om ...  fästetejp (alltså Wassbergmetoden) med lite klister och/eller burk, sen staka på i hyffsat snabbt före efter backen? Tycker denna metod är ganska relevant ändå för Vasaloppet med sin startbacke och sedan ganska lätta profil (-200 hm?) vid snabbt före! För duktiga åkare

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

emell

emell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

För en novis som typ aldrig ens kört med klister, varför ett lager klister i botten?

Mvh

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

För en novis som typ aldrig ens kört med klister, varför ett lager klister i botten?
Mvh

För slitstyrka och flexibilitet

StefanN

StefanN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

Vallahjälp för Kortvasan önskas!

Det har varit och kommer vara plusgrader framtill i natt, då det slår över och blir kanske en minusgrad ett tag innan det blir någon plusgrad igen och sedan kommer det att börja snöa, mest troligt snöblandat regn, dvs värsta tänkbara scenario!

Klister? Täckt? Burk? 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 060 inlägg

Hur hittar man Rode tipsen?

Rode finns ju inte längre i Vasaloppstältet! Jag lyckades få mailtips förra året men hur gör jag i år? Jag har inte kvar mailadressen...

Alltid lite ågren att försöka komma på Rodevallningen på egen hand just denna dag...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar