Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

ver 560 deltagare siktar p Vasaloppstrippeln

Team Koteng vann Blink Team Classic

Buskqvist och Olsson svenska mstare i Lidkping

Sju lag ker Blink Team Classic under 12 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
285 svar till detta ämne

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 397 inlägg

0 grader på lördagen, sen ner mot -7 under natten stigande till +3 in mot Mora är nuvarande prognos från Klart.se.

Dagens manövrar:

- Ställ in kallföresskidorna i förrådet.

- Lägg violett klister i översta facket bredvid den mjuka burkvallan.

- Rengör rillerrullarna.

... ;)

------------------
- Hel och ren? -

ConnyBjornehall

ConnyBjornehall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

Hur hittar man Rode tipsen?

Rode finns ju inte längre i Vasaloppstältet! Jag lyckades få mailtips förra året men hur gör jag i år? Jag har inte kvar mailadressen...

Alltid lite ågren att försöka komma på Rodevallningen på egen hand just denna dag...

Hej! Ett tips är att ladda ned Vasasvahn appen. Där hittar du vallatips från Swix, Rode, Magnat och start. Så då kan du jämföra mellan märken. Appen hämtar också väder med automatik så att du får rätt valla för aktuellt före. Appen är gratis!

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Kollar man yr som bara sträcker sig till lördagen ska det ju vara ganska kallt (-12 som kallast) och inga plusgrader dagarna inpå VL, strålande sol.. Ser riktigt lovande ut. Blir nog snabba spår.. Kanske grund sen en mjuk valla under foten i för elastisiteten om det är isigt och blå extra på toppen avslutas med vx43??

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

JPA

JPA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Det ser onekligen ut att kunna bli riktigt bra förhållanden och jag hoppas verkligen på -5, sol, burkföre, medvind och en exponentiellt tilltagande effekt av all slags energi man stoppar i sig. Det är dock fortfarande såpass lång tid kvar att det kan bli sandstorm eller liknande. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 860 inlägg

Ett problem som har uppkommit de sista tio åren är att det är väldigt få med gasolvärme längs spåret, där man kan låna värme

vid en ev. omvallning och slippa köa vid vallningsstationerna, om det skulle slå om till flera plusgrader.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Jag hoppas på väderomslag efter 4-5 mil så jag kan gå över på stakning sista biten... Så länge armbågsfan håller :P

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg

tänk om ngn hackergrupp såg till att vädersajterna låg nere veckan innan VL...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

tänk om ngn hackergrupp såg till att vädersajterna låg nere veckan innan VL...

:) :)) :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg
ÖSS och framför allt ÖSM kan bli tunga med snöfall och stigande temperaturer. Rugg kanske kan bli ett alternativ bland de som går tidigt.

VL ser fortfarande kallt ut, men känner jag prognostiseringen rätt så kommer nog bli uppemot nollan och varmgrader för oss som behöver några timmar mer än eliten.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Det får helst vara bra spår i starten och backen, gärna hela vägen till evertsberg så man får glida på bra utför... Sen kan man staka på i sladdriga spår !

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Ett problem som har uppkommit de sista tio åren är att det är väldigt få med gasolvärme längs spåret, där man kan låna värme

vid en ev. omvallning och slippa köa vid vallningsstationerna, om det skulle slå om till flera plusgrader.

Men om det är minus och slår om och blir blankt, brukar det räcka med Rode klistervax burk +1 till +4, under tårna och ett par dm framåt eller så.... Finns inget annat märke som har en sån kletig burk. Annars får du väl ha med en handvärmare och en klistertub inrullad i massa lager alumniumfolie, eller ha en liten termos med varmt kranvatten i och en klistertub ;)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 068 inlägg

Hej! Ett tips är att ladda ned Vasasvahn appen. Där hittar du vallatips från Swix, Rode, Magnat och start. Så då kan du jämföra mellan märken. Appen hämtar också väder med automatik så att du får rätt valla för aktuellt före. Appen är gratis!

Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...

Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)

ConnyBjornehall

ConnyBjornehall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg
[quote name="Knappen" post="152329" timestamp="1425027812"]Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...
Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)[/quote
Håller med.
Men om du ändrar till tävling i inställningar så får FU med pulver och kan översätta Swix till Rode. Det var det som jag trodde att du främst ville.

vasa-matte

vasa-matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg

Sammanställning av vallatips för alla loppen i vasaloppsveckan.

Tipsen från Swix, Start, Toko, Vauhti, Rode, Skigo mfl hittar ni här:

http://valla-skidor....ppsveckan-2015/

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 068 inlägg

[quote name="Knappen" post="152329" timestamp="1425027812"]Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...
Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)[/quote
Håller med.
Men om du ändrar till tävling i inställningar så får FU med pulver och kan översätta Swix till Rode. Det var det som jag trodde att du främst ville.

Nix, jag ville inte översätta eller ha VAsaSvahns vallatips även om de är bra i vardagslag och eventuellt även vid täcling.

Ja var ute efter Rodes vallatips men Vas-Matte hade ju hittat denna :)

Tack båda för bra tips, vallanojjan blir ändå tilräcklig map var i startleden man står och hur långt man ska fästvalla... glidvallan och strukturen är i mitt tycke den enkla biten (påverkar inte lika mycket som fästvallan). Själva skidan kan jag inte påverka mer än de få tillfällen man handlar nytt... lär dröja tills nästa gång :(

Så för mig är det först och främst fästvalla jag kan påverka sedan struktur och sist glidvallan (inte minst för att jag enbart har en HF kloss... Swix HF Marathon).

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Vad är det som gör att YR.no ligger så mycket lägre i temperaturprognos än Klart.se?

NV18 7.22 | NV19 4.52

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 068 inlägg

Just nu får du välja det som gör dig lugnast :)

Det kommer att bli mer lika längre fram.

Jag tror på solsken och minus fram till målgång, ca 10 minus vid start och strax under nollan i mål... nojjan får göra mig mer orolig om en vecka...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 860 inlägg

För ett antal år sedan trodde vi att omvallningsproblematiken var löst en gång för alla; Lotrec kom med ett sprayklister i praktiskt fickformat. En del tyckte det var perfekt, andra tyckte att det inte satt kvar pga att man ej hann vänta tills drivgasen

avdunstat.

Ett år vallade jag om med grundvax, men det var ingen hit, vanligast har varit Rode Rossa i ryggväskan. Just i år funderar jag på Skigo gul, men har bara kört på det klistret två gånger, båda gångerna utan ifrysning trots att snön varit finkornig.

matte82

matte82

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Nu har yr slagit om till skitväder med regn/snöblandat under natten och 4 plus på dan. Inte kul.

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 138 inlägg
Fy fasen undrar om skimateria rillar är nog för det föret. Kanske skulle man komplettera med nått mer?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar