Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sju lag ker Blink Team Classic under 12 timmar

Dags fr SM- och tvlingspremir i Lidkping

Linn Svahn vet vad som krvs fr att lyckas p VM

Bystrm trivs nr han ntligen ftt samla sitt landslag

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015

• Vänligen logga in för att kunna svara
285 svar till detta ämne

foo

foo

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Vad tror ni om trugorna på söndag?

I söndags på öppetspår så fungerade mina vanliga relativt små trugor. Är det stora som gäller nu på söndag?

Ahlqvist

Ahlqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Vad tror ni om trugorna på söndag?

I söndags på öppetspår så fungerade mina vanliga relativt små trugor. Är det stora som gäller nu på söndag?

Ja, jag tror på stora trugor. Jag har Madhus stora och hoppas att de räcker.

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg
Har sett flera tips om att rekordmånga kommer att köra ovallat i är, bl.a. på RS-Rillers facebook. Men jag förstår inte varför? Det är väl så lätt det bara kan bli att fästvalla i detta före och med det sug som lär bli vill man väl kunna använda benen, hur stark man än är i stakningen? Inte konstigt att många testade detta förra året men varför nu?

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 016 inlägg

Hej, nu har jag riktig stakångest!!!!:)

Klister suger glid när det börjar samla skräp och kletar ner glidytorna, det talar för ovallat. Har i år testat att köra ovallat på tre hyfsat kuperade seedningslopp, har funkat relativt bra och jag stakade in i startled 2 på senaste. Men precis som ablearcher skrev, det är ju inte mycket man kommer att få gratis i sugföre, vilket talar för att peta på klister och kunna avlasta..., åsikter kommentarer och hur resonerar ni andra som tvekar eller inte?

Mats Emil

Mats Emil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

det är väl fler och fler som kör ovallat längre ner i leden, en generell utveckling oberoende av vädret tänker jag. Jag kör helt utan tvekan med fäste, men är inte någon riktigt vass stakare

Ironace

Ironace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Menar RS-riller att man ska rilla med alla dessa eller är det olika alternativ?

RILL
Fin Diagonal från styrspårets början
Fin kryss från styrspårets början
Rak 0,3 från styrspårets början
Rak 0,75 från styrspårets början
Rak 2,0 hela skidan (EJ FÄSTZON)

br8k

br8k

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

jag vill börja med att säga att jag egentligen är FÖR stakning, tränar ofta utan fästvalla(blanka skidor), och skulle gärna köra VL ovallat, men kanske liiiiite lätt burk för att liite lättare ta mig upp för några backar. Tyvärr, anser jag att det finns en övertro på svensson-åkarens egna stakningskapacitet, detta kommer vi alla få se prov på i backarna.. tyvärr , kommer en och annan att tappa moralen iom att energin minskar, och då glida på skäret.

Jag kommer köra med fäste och jag är medveten om att jag kommer tappa glid på det, men det vinner jag igen i backar och motlut med sugande före. Höga skidor, med tunt klister hoppas jag ska ge färsta vid tryck och glid då skidan inte belastas. glhf

ÖSM-11 6.28. VL-12 5.48. VL-13 5.41 VL-14 5.28(plc~1300). VL-15 plc~1200.

Mac

Mac

Medlem

• Members
  • Pip
  • 137 inlägg

Val av pulver. Hade tänkt lägga FC8, jag har även Start SF30 (+5/-5) men har aldrig provat det. Någon som kan rekommendera vilket av dessa pulver som kan vara lämpligast

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

jag vill börja med att säga att jag egentligen är FÖR stakning, tränar ofta utan fästvalla(blanka skidor), och skulle gärna köra VL ovallat, men kanske liiiiite lätt burk för att liite lättare ta mig upp för några backar. Tyvärr, anser jag att det finns en övertro på svensson-åkarens egna stakningskapacitet, detta kommer vi alla få se prov på i backarna.. tyvärr , kommer en och annan att tappa moralen iom att energin minskar, och då glida på skäret.

Jag kommer köra med fäste och jag är medveten om att jag kommer tappa glid på det, men det vinner jag igen i backar och motlut med sugande före. Höga skidor, med tunt klister hoppas jag ska ge färsta vid tryck och glid då skidan inte belastas. glhf

Håller med! Är ytterst få som orkar staka hela vasaloppet. Risk för mkt skate låter det som. Och att saxa/springa upp för backar är svårare utan fäste.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Duger FC8:an eller ska man investera i en FC10 tro?

(Swixpulver)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Gissar Kuzmin+ iaf :D 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 inlägg

Ska man köra Vasaloppet utan fästvalla bör man veta att man klarar av hela sträckan utan att sära på benen.

Såg en del skejt på Öppet Spår i måndags av troligen både optimistiska stakare och de som tappat fästet men inte har helt koll på saxning. Och förstabacken är inte att leka med., den lär sitta i när backarna avlöser varandra efter vägundergången in till mål.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Funderar på Swix marathon, verkar simpelt... Svart eller vit? Såg att de rekommenderat vit tidigare i veckan på alla lopp.

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Ironace

Ironace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Funderar på Swix marathon, verkar simpelt... Svart eller vit? Såg att de rekommenderat vit tidigare i veckan. 

Helt klart svart, om du inte ligger bland dom 50 första....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 857 inlägg

Jag är lite färsk på det här med klister. Med nuvarande tropiska väderprognos, skulle denna kombo kunna vara något? Värma in Swix blå alt silver som grund och sedan toppa med röd kx75?

En regel är att aldrig värma in silver som grund, det skall vara ett rent klister. Jag har ej testat den nya K75, men den gamla med silver var en fruktansvärd bromsvalla (den i den gula asken) Jag körde på KR35 utan silver i liknande väder och det funkade bra, skulle tro att den är likvärdig Rossan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 857 inlägg

Om man går in på Vasaloppets väderprognos, så visar den mulet och varmt hela dagen men inte så höga temp. som upp mot

10 gr. + 5 i starten, +3 i Evertsberg + 6 i Mora. Men skulle solen bryta igenom kan vi nog räkna med temp. upp mot 10 gr.

Mats Emil

Mats Emil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

lite vallanoja:

Om man aldrig vallat pulver innan, ska man då

1. köpa HF+pulver göra allt själv

2. enbart lägga HF

3. lämna in för HF+pulver

?

en investering i HF känns som om jag kan få användning för många gånger. Däremot är frågan om hur vettig ett pulver för varmföre som på söndag blir. 

Har dessutom ett halvdant vallajärn.

Har dock 2mm riller som jag lägger på oavsett

Manne

Manne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

lite vallanoja:

Om man aldrig vallat pulver innan, ska man då

1. köpa HF+pulver göra allt själv

2. enbart lägga HF

3. lämna in för HF+pulver

?

en investering i HF känns som om jag kan få användning för många gånger. Däremot är frågan om hur vettig ett pulver för varmföre som på söndag blir. 

Har dessutom ett halvdant vallajärn.

Har dock 2mm riller som jag lägger på oavsett

Lägg ej pulver själv om du inte gjort det förut. Och definitivt inte med ett halvdant vallajärn. Jag skulle köpa HF och pulver själv och be någon med rutin lägga pulvret. Alt 2 lämna in och få pulvrat. Tror du tjänar på att ha pulver på söndag. Och självklart rillen. Lycka till!

nils

nils

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Pratade med Teamsportia i Uppsala. De lägger rode rossa och multigrade blandat + lite silverklister.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Fäste: Tunt rode blåklister i botten på det Start universal och Rode Rossa blandat.

Glid: Stålisicklat och grov linjär rill på det några lätta drag med fiskbensrill. Borsta.

Har funkat kanon för mig tidigare i vinter under liknande förhållanden. 

Problemet är väl hur länge spåren håller..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar