Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Ett problem som har uppkommit de sista tio åren är att det är väldigt få med gasolvärme längs spåret, där man kan låna värme

vid en ev. omvallning och slippa köa vid vallningsstationerna, om det skulle slå om till flera plusgrader.

Men om det är minus och slår om och blir blankt, brukar det räcka med Rode klistervax burk +1 till +4, under tårna och ett par dm framåt eller så.... Finns inget annat märke som har en sån kletig burk. Annars får du väl ha med en handvärmare och en klistertub inrullad i massa lager alumniumfolie, eller ha en liten termos med varmt kranvatten i och en klistertub ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Hej! Ett tips är att ladda ned Vasasvahn appen. Där hittar du vallatips från Swix, Rode, Magnat och start. Så då kan du jämföra mellan märken. Appen hämtar också väder med automatik så att du får rätt valla för aktuellt före. Appen är gratis!

 

Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...

Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...

Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)[/quote

Håller med.

Men om du ändrar till tävling i inställningar så får FU med pulver och kan översätta Swix till Rode. Det var det som jag trodde att du främst ville.

Link to comment
Share on other sites

Jag har VasaSvahns app installerad och den är bra men inte riktigt så avancerad som Vasaloppets vallatips brukar bli...

Appen har jag använt flitigt och jag gillar den men den räcker inte den 8:e Mars :)[/quote

Håller med.

Men om du ändrar till tävling i inställningar så får FU med pulver och kan översätta Swix till Rode. Det var det som jag trodde att du främst ville.

Nix, jag ville inte översätta eller ha VAsaSvahns vallatips även om de är bra i vardagslag och eventuellt även vid täcling.

Ja var ute efter Rodes vallatips men Vas-Matte hade ju hittat denna :)

 

Tack båda för bra tips, vallanojjan blir ändå tilräcklig map var i startleden man står och hur långt man ska fästvalla... glidvallan och strukturen är i mitt tycke den enkla biten (påverkar inte lika mycket som fästvallan). Själva skidan kan jag inte påverka mer än de få tillfällen man handlar nytt... lär dröja tills nästa gång :(

Så för mig är det först och främst fästvalla jag kan påverka sedan struktur och sist glidvallan (inte minst för att jag enbart har en HF kloss... Swix HF Marathon).

Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan trodde vi att omvallningsproblematiken var löst en gång för alla; Lotrec kom med ett sprayklister i praktiskt fickformat. En del tyckte det var perfekt, andra tyckte att det inte satt kvar pga att man ej hann vänta tills drivgasen

avdunstat.

Ett år vallade jag om med grundvax, men det var ingen hit, vanligast har varit Rode Rossa i ryggväskan. Just i år funderar jag på Skigo gul, men har bara kört på det klistret två gånger, båda gångerna utan ifrysning trots att snön varit finkornig.

Link to comment
Share on other sites

Nu har smhi ändrat prognosen för söndagen, inga minusgrader på natten utan mulet och lite snö, drygt 1 cm och sen uppklarnande till kl 13, då det noteras +4. Frågan är hur den lilla mängden snö påverkar förutsättningarna för vallningen, kommer den att packas ovanpå den gamla eller blir det uppblandat. ?

Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan trodde vi att omvallningsproblematiken var löst en gång för alla; Lotrec kom med ett sprayklister i praktiskt fickformat. En del tyckte det var perfekt, andra tyckte att det inte satt kvar pga att man ej hann vänta tills drivgasen

avdunstat.

Ett år vallade jag om med grundvax, men det var ingen hit, vanligast har varit Rode Rossa i ryggväskan. Just i år funderar jag på Skigo gul, men har bara kört på det klistret två gånger, båda gångerna utan ifrysning trots att snön varit finkornig.

Vilka klister är det du behöver gasolvärmaren till?   Jag tycker de flesta klister går utan större problem att lägga utomhus om det inte är extremt kallt. Tryckte ut och korkade Swix Kr35 i helgen inför Tjejvasan utan större problem, visst får man jobba lite med så hårda klister för att få det helt jämnt men går väl nästan fortare än att få fart på en brännare ändå.  Blåa klister eller hårdare förstår jag, då får man jobba nåt djävulskt bara för att få ut nåt ur tuben men i övrigt brukar det inte vara något större problem, rossa och liknande är ju jätteenkelt att korka ut.

Link to comment
Share on other sites

aha, du kluttar alltså ut o sedan korkar som om det vore burk i princip eller? - inte ens klistertuben i varmt vatten?

Just så. Man kan ju värma den lite med handen eller i fickan eller andas på lite. Brukar gå att få ut de flesta klister som sagt. Sen korka ut inga större problem men ju hårdare klister desto mer får man jobba.
Link to comment
Share on other sites

Prognosen just nu; väder - kanon,sol; vind - smidigt, svag medvind; temperatur - 0-+5 under dagen.

Fick man önska nåt så vore det en köldknäpp. Risk för att det blir mosigt tidigt och att (klen som man är) får kleta med klister för fästet.  <_<

Link to comment
Share on other sites

larsbern... inte många som skulle kallat dig klen :) inte jag i alla fall...

fast klister är nog en bra idé i dagens väderprognos, jag packar väskan med mjukaste möjliga klister men hoppas på högtryck och kyla som drar in under lördagnatten.

 

Någon som vet varför man grundar med kallt klister ibland istället för grundklister?

Jag har båda  med mig men föredrar Chola eftersom det luktar så gott :)

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni? Blir det bättre eller sämre förhållanden än VL14?

Det kan nog aldrig bli sämre :-) Det finns ju tjäle i marken så det kommer inte att komma väta på samma sätt underifrån. Däremot så kommer det att bli sjukt sockriga och lösa spår. Om det nu finns några spår alls! Så bra kommer det ju tyvärr inte att bli. Och det kommer inte bli lätt att välja valla heller.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog aldrig bli sämre :-) Det finns ju tjäle i marken så det kommer inte att komma väta på samma sätt underifrån. Däremot så kommer det att bli sjukt sockriga och lösa spår. Om det nu finns några spår alls! Så bra kommer det ju tyvärr inte att bli. Och det kommer inte bli lätt att välja valla heller.

Man får hoppas att de drar spåren natten till lördag och sen låter dem vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har upplevt värre än 2014... kanske inte på startgärdet men spåren var inte det sämsta jag varit med om.

2013 var sämre för min del i 5:an. åtminstone min åsikt (blött efter Oxberg 2013 men inte 2014 då det enbart

var dåliga spår = klassiskt Vasalopp).

Underlaget var maximalt dåligt förra året men spåren var betydligt bättre än vad förutsättningarna lovade på lördagen.

 

Så jag tror att det är risk i år att spåren blir sämre, ju varmare ju sämre spår.

Underlaget ska nog vara bättre och därmed lär startgärdet bli bättre och rättvisare i år.

Men tufft och Risbergsbackarna lär ha en del som står och lägger på Rossa... en sådan lär finnas imin ficka tillsammans med Rossa Special som prognosen ser ut nu.

Link to comment
Share on other sites

Detta ser klart tuffare ut än förra året. Det var ändå helt ok glid då, men det som prognosen säger nu är det tyngsta föret som finns. Kommer att suga bra under skidorna. Dåligt för stakgänget, bra för konditionsstarka diagonalåkare?! Kanske Johan Olsson tar hem det? Kan nog bli vinnartid över 4½ h om detta håller sig (men det gör det ju inte).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...