Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

klart har -4 på natten till söndag och +7 på dagen, bra om det kan få frysa ihop lite under natten.

nu kan på klart inte se när den kallaste tiden på dygnet inträffar, kan ju givetvis vara så -4 skulle kunna vara på kvällen mot måndag, men normalt brukar väl dygnskallast inträffa på natten.

Rätt stor skillnad på klart och övriga, förmodligen lite svårgissat då. Verkligheten gäller..

 

http://www.klart.se/v%C3%A4der-evertsberg.html

 

 

Jag är nästan säker på att det är natten emot måndag som Klart avser med minus 4 grader. Det visar nämligen alla övriga att det är den natten som blir kallaste. Alla övriga som har mycket mer detaljerade prognoser visar att det ska börja bli kallare redan på söndag em.  Man ser på Klart.se att det ska vara minus 3 grader på måndag morgon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Huvudfrågan måste ju vara när molntäcket som dominerar lördagen försvinner. Om det försvinner tidigare, så blir det en kall natt mot söndag, om det försvinner senare blir det inte lika varmt på söndagens dag, men högre fuktighet. 

 

Så om någon är utrustad med övernaturliga förmågor är det bara ut och dansa lite fart på molnen så vi får klart från lördag kväll och hela vägen till Mora... 

Link to comment
Share on other sites

Är det ens någon ide att släpa med sig kallföresskidorna till Dalarna?

 

Även om det ser ut som jobbiga förutsättningar känns det ju som att vissa val och förberedelser blir enklare ju tydligare prognoserna blir, exempelvis att det blir rent klisterföre, stora trugor och 2mm rill. Annars ganska vanligt att det är osäkert in i det sista gällande exempelvis klister vs burk.

 

En väderprognos har inte 100 % säkerhet - helt plötsligt kan de där lördagsmolnen börja ge ifrån sig nederbörd. Ett VL var det solklart klisterföre hela lördagen och allt var vallat och klart, men lokalbefolkningen varnade för att det kunde börja snöa på natten. Mycket riktigt vräkte det ner ung halv dm snö och turligt nog hade jag med reservskidor, som i alla hast vallades om med gult klistervax täckt med kallvalla. Så om du har plats ta med dem för att du skall känna dig lugn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ser inte smhi ngtsånär ut nu? Inte så varmt, i sälen dagrna innan, ngn plysgrad o minus på nätterna. Ngra minus natt mot söndag o upp till +4 sön lunsj. Typ. Kan väl isf bli en fin tur. Typ violett halvvägs o sedan rött

 

he, he vare 14 tusen visningar av denna tråd. Vi e så sjuka. Ses på Karsudden

Link to comment
Share on other sites

Använder ni mjuka glidvallor som Skigo Gul när det är varmt, i ett långt lopp? Känns som att hållbarheten är tveksam. Kanske ska investera i Swix Marathon?

En mjuk valla drar åt sig mer smuts så i ett långt lopp är det klart bättre med en hård valla.

Link to comment
Share on other sites

Valet av fästvalla och rill är helt beroende på hur många åkare man har före sig i spåret....helt andra förutsättningar att åka efter 100pers eller efter 12 000pers!

Alltid ett hårt paraffin på långlopp typ Start HF80 eller Swix Marathon oavsett temperatur sen pulver på det!

Avsluta med rill (endast raka) jag tror på 1,0mm om man åker i mål före 13:00 annars och 2,0mm :)

Fästvallan blir säkert en klassiker med Rossa och Universal. Målgång före 13:00 60% Universal 40% Rossa, målgång efter 14:00 40% Universal 60% Rossa. Mycket kan hinna ändras på vädret ännu!

Lycka till alla:)

 

PS. Jag tror inte alls det blir några problem med stavfästet!

Link to comment
Share on other sites

Våndas nu. Skall man toppa stålsicklingen med pulver eller skita i det. Köpte ett sånt där rea paket på xxl men har ju aldrig använt det. Ujujuj jobbigt blev det.

Ja, jag undrar också om någon har nåt smart att komma med här.

 

Man glider ju antagligen bättre till en början, men frågan är om det är värt det. Och hur påverkas glidet andra halvan om man har dratt på pulver? Sätter det sig skit i vallan och så får man sämre glid på slutet, eller får man bara en vanlig kuzmin-sicklad skida? Pulver stöter ju undan vatten, och därmed smuts antar, i större grad än bara en sicklad skida så det lutar väl åt kuzmin+pulver.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖSM. Det var efter Evertsberg sorbetaktig snö. Hade Kuzmin+, HF och pulver (Racewax). Tyckte jag hade bra glid jämförelsevis. Tyvärr lagt lite för mycket fäste så efter varje uppförsbacke frös det i litet som dock slets bort ganska snabb när man började staka.

Ska även åka VL och jag lutar nog åt liknande preparering då (men tunnare klister).

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖSM. Det var efter Evertsberg sorbetaktig snö. Hade Kuzmin+, HF och pulver (Racewax). Tyckte jag hade bra glid jämförelsevis. Tyvärr lagt lite för mycket fäste så efter varje uppförsbacke frös det i litet som dock slets bort ganska snabb när man började staka.

Ska även åka VL och jag lutar nog åt liknande preparering då (men tunnare klister).

Hur upplevde du stavfästet? Läge för större truga typ Rex lössnö?

Link to comment
Share on other sites

Det finns tillräckligt att nojja sig över, helt klart.

Men med endast ett par skidor och endast en HF (Svart Marathon) så är det åtminstone reducerat till fästvallningen...

Endast ett par stavar med stora trugor löste den extra nojjan också, men som Sniper så tror även jag att det kommer att hålla hyfsat större delen. Det brukar det göra för åtminstone första halvan av startfältet. Längre bak lär det alltid vara bättre med större truga.

Själv håller jag Rossa och Multigrade klistret redo, verkar som om många tror på blått underlagsklister?

Är det någon som vet varför man har ett kallt klister i botten istället för t ex Chola?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, tror på stora trugor. Frågan är om man kan få fast stora rex-trugor på ett par Swix Traic 2.0. Någon med erfarenhet?

Det gör man utan problem. De sitter perfekt, på med en aning smältlim "som vanligt" bara.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...