Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

lite vallanoja:

 

Om man aldrig vallat pulver innan, ska man då

 

1. köpa HF+pulver göra allt själv

2. enbart lägga HF

3. lämna in för HF+pulver

?

 

en investering i HF känns som om jag kan få användning för många gånger. Däremot är frågan om hur vettig ett pulver för varmföre som på söndag blir. 

Har dessutom ett halvdant vallajärn.

Har dock 2mm riller som jag lägger på oavsett

Link to comment
Share on other sites

lite vallanoja:

 

Om man aldrig vallat pulver innan, ska man då

 

1. köpa HF+pulver göra allt själv

2. enbart lägga HF

3. lämna in för HF+pulver

?

 

en investering i HF känns som om jag kan få användning för många gånger. Däremot är frågan om hur vettig ett pulver för varmföre som på söndag blir. 

Har dessutom ett halvdant vallajärn.

Har dock 2mm riller som jag lägger på oavsett

Lägg ej pulver själv om du inte gjort det förut. Och definitivt inte med ett halvdant vallajärn. Jag skulle köpa HF och pulver själv och be någon med rutin lägga pulvret. Alt 2 lämna in och få pulvrat. Tror du tjänar på att ha pulver på söndag. Och självklart rillen. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Tunt rode blåklister i botten på det Start universal och Rode Rossa blandat.

Glid: Stålisicklat och grov linjär rill på det några lätta drag med fiskbensrill. Borsta.

 

Har funkat kanon för mig tidigare i vinter under liknande förhållanden. 

Problemet är väl hur länge spåren håller..
 

Link to comment
Share on other sites

Menar RS-riller att man ska rilla med alla dessa eller är det olika alternativ?

 

RILL

Fin Diagonal från styrspårets början

Fin kryss från styrspårets början

Rak 0,3 från styrspårets början

Rak 0,75 från styrspårets början

Rak 2,0 hela skidan (EJ FÄSTZON)

Ja de menar alla! 

 

Vad tror ni om Redcreeks riller?

 

2mm hela skidan?

Julgran också? 

Link to comment
Share on other sites

Ja de menar alla! 

 

Vad tror ni om Redcreeks riller?

 

2mm hela skidan?

Julgran också? 

Som några  har varit inne på tidigare, så är det enkare att välja skidor, vallor etc om man har få val. ;)

eller så har man alla RSs rillers och kan då följa receptet rakt av. Själv har jag skigo med 3val, som inte kan kombineras på allt för många sätt (dvs ca 3! alternativ)

Link to comment
Share on other sites

Ja de menar alla! 

 

Vad tror ni om Redcreeks riller?

 

2mm hela skidan?

Julgran också? 

 

Jag kör nog Diagonal från styrspårets början,Rak 1mm från styrspårets början och Rak 2,0 hela skidan. Har ingen Julgran (annars hade jag nog smetat dit den med.....)

Link to comment
Share on other sites

Känns som det är många proffsvallare här så nån måste ju ta ner nivån lite.

Startar i led9 och har aldrig kört med riller eller ens klister. Har dock en VM Universal eller vad den heter liggandes.

 

Drar mig lite för att premiärtesta klister under VL. Kommer det vara helt omöjligt att köra burkvallat för en som senast körde VL på 9h?

Är ju lite skraj för att klistret ska smeta ut sig för mycket på glidytorna.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Känns som det är många proffsvallare här så nån måste ju ta ner nivån lite.

Startar i led9 och har aldrig kört med riller eller ens klister. Har dock en VM Universal eller vad den heter liggandes.

 

Drar mig lite för att premiärtesta klister under VL. Kommer det vara helt omöjligt att köra burkvallat för en som senast körde VL på 9h?

Är ju lite skraj för att klistret ska smeta ut sig för mycket på glidytorna.

 

Mvh

Du kommer måsta gå på klister är jag rädd! (Om prognosen håller)

 

Jag vet inte för jag har aldrig prövat men tejp kanske fungerar?!

Link to comment
Share on other sites

Du kommer måsta gå på klister är jag rädd! (Om prognosen håller)

 

Jag vet inte för jag har aldrig prövat men tejp kanske fungerar?!

Okej. Ja då är det väl bara kladda på det och hoppas på det bästa! Det där med tejp tycker jag bör klassas som fusk. :)

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt är riller överskatta i led 9 utan spår men klister lär knappast vara överskattat. Burk kommer inte att ge dig något direkt fäste inte ens om det är klister på burk (vissa gula burkar är nästan flytande).

Så be gärna om hjälp med att lägga på klister, vet du bara dina vallazoner är det rätt så enkelt.

 

Ja ska be om rillerhjälp men valla klistret självt men det har jag ju övat en del på denna vinter i och för sig :)

Link to comment
Share on other sites

Blått klister säger en del inte är att föredra som grund. Råkade nog tipsa om det i botten, men det blir lite blankare än chola och grönt/ baseklister, så om man ska lägga mjuka klister kanske inte blått är optimalt i botten menar en del...

VasaSvahns vallaapp säger också blått klister i botten...

Link to comment
Share on other sites

Intressant det här med blått klister som grund. Verkar finnas delade meningar om det. Själv tänkte jag värma in Swix blå KX30 som grund och sedan lägga någon blandning uppe på, typ universal VM och röd KX75.

Jag var ut å testade Universal VM idag i väldigt blöt snö (kan tänka mig att det blir liknande på söndag). Funkade inte alls! Så det är nog att föredra en blandning med rött o universal, alternativt bara köra rött. Vad tror ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att veta hur långt innan vallar ni ert glid /fäste? Många av oss har ju en bra bit att åka.

För egen del hinner jag inte bestämma glid (har dessutom inte möjlighet att valla i lägenheten) så jag tar med mig en låda med bra-att-ha-glidvalla-ateraljer och vallar under lördagen. Detta betyder att min packning blev några kilo tyngre, men det är väl värt att släpa lådan på tåget för att kunna skjuta upp vallningen en dag, till dagen innan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...