Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2015


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Hmm, jag väckte den gamla tråden nyss, såg inte att det fanns en ny... :-)

 

Jag ska "åka" loppet, eller försöka överleva i alla fall. Har en liiiten förhoppning att kunna undvika led 10, genom att i mitt första lopp någonsin kravla mig runt på omkring 4h... 

 

Jag såg att det finns vallaservice för fäste. Eftersom jag kommer från Skåne, flyg till Arlanda och hyrbil norrut, så tänkte jag försöka glidvalla hemma och lämna in skidorna för fäste. Det blir lite klurigt att få med sig allting annars... 

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo ska åka Bessemerloppet för första gången. Ska bli jäkligt kul!

Vi går i funderingar på att köra utan fäste och bara staka. Vi är led 6:are på Vasaloppet.

Någon här på forumet som har bra koll på banan och om den är lämplig för bara stakning?

 

Med nuvaranade och kommande väderprognos så ser det onekligen ut att kunna bli snabba spår till helgen. 

 

Är backarna mot slutet av varvet tunga/branta så att  stakning är uteslutet för en led 6:are?

 

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo ska åka Bessemerloppet för första gången. Ska bli jäkligt kul!

Vi går i funderingar på att köra utan fäste och bara staka. Vi är led 6:are på Vasaloppet.

Någon här på forumet som har bra koll på banan och om den är lämplig för bara stakning?

 

Med nuvaranade och kommande väderprognos så ser det onekligen ut att kunna bli snabba spår till helgen. 

 

Är backarna mot slutet av varvet tunga/branta så att  stakning är uteslutet för en led 6:are?

 

//Danne

Är ni så starka i stakningen att det skulle löna sig att köra ovallat på ett 52km-lopp så borde ni stå i ett bättre led än sexan... Bara min gissning men eftersom ni frågade :)

Link to comment
Share on other sites

Seedning är ju svårt att sia i innan loppet. Men bra startfält kan tala för att det blir bra och rättvis seedning. Nu är frågan om man skall lägga något under skidorna eller inte. Ser ut att bli plusgrader alla dagar fram till söndag. Om det trots allt kan bli en frasig yta kanske jag testar att gå ovallat.

Link to comment
Share on other sites

Åkte sträckningen idag. Bitvis rejält sugande före och skit i spåren. Helt ok ändå där solen ej legat på. Första 11-12 km per varv behövs inget fäste för mig som motionär ens. Sedan följer några km fram till varvning med uppskattningsvis 7-8 backar, varv majoriteten ej är stakvänliga för mig som led 4 åkare. Hoppas på en kall natt till söndag
Link to comment
Share on other sites

Delade meningar här. Rejält sugande före till går att åka Vikingarännet i spåren. Banans kupering oroar mig inte så mycket gällande möjligheten att staka, även om jag i första hand är konditionsstark i förhållande till stark i stakningen. I mitt fall kommer troligen beslutet tas efter det att jag sett och känt hur pass sugande före det är.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ett varv igår kväll och de senaste dagarnas värme har tagit ordentligt på spåren. Grunda hårda spår som sög en del upplevde jag det som. Eftersom jag bara tänkte köra ett varv skippade jag att lägga klister utan lät den VR40 som låg på sedan i söndags vara kvar. Som någon sagt, nästintill helt platt första ca 11 km sedan börjar det komma några stigningar. Jag som led 5-6 åkare stakade hela slingan förutom 7 backar då det fick bli saxning, men om jag skulle åka på söndag hade jag definitivt lagt fäste. Finns några mindre motlut (väldigt korta eller ganska flacka) där det inte var några problem att staka på första varvet utan att tappa fart, men på tredje varvet skulle jag tjäna en hel del tid på att kunna köra lite diagonal eller åtminstone trycka på ett par staktag med frånskjut. Enda nackdelen med fäste i mina ögon skulle vara risken att det fastnar en massa skräp som stjäl glid, men jag gissar att de kommer göra en rejäl insats i helgen och lugnar blåsten bara ned sig kan det nog bli vita spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar stort för den rapporten (och den föregående lugnande kommentaren). Då jag tar mig från Skåne vore det ju "lite" surt om det inte blev av... Jag vill prova att ha nummerlapp på mig och se hur jag reagerar då, jag är inte så beroende av förutsättningarna. :-) 

Link to comment
Share on other sites

Idag är arbetsstyrkan ute i spåren och lägger ut sparad snö, så det lär bli av. Dock tror jag att vädret ställer till det och gör det svårt att få till jättefasta spår. Snabbt före gissar jag på i alla fall, kommer att frysa på natten till söndag.

 

Här har ni en bild på hur det ser ut vid spårcentralen (i början av loppet, innan man kommer in i skogen) och lite info om hur dagsläget ser ut: http://www.hogbobruk.se/aktiviteter--halsa/langdskidakning.html

 

"Idag fredag 20 februari kommer vi att arbeta med preparering och snöutläggning med maskiner i flertalet av våra spår. Vissa sträckor saknar profil pga brist på snö. Risk för grus i spåren!"


 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...