Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2015


Tallen

Recommended Posts

Jag tackar stort för den rapporten (och den föregående lugnande kommentaren). Då jag tar mig från Skåne vore det ju "lite" surt om det inte blev av... Jag vill prova att ha nummerlapp på mig och se hur jag reagerar då, jag är inte så beroende av förutsättningarna. :-)

 

 

Pratade lite med några av dom som var ute och bättrade på spåren och de var övertygade om att det skulle bli superspår på söndag. De har ett stort gäng ute på lördagen också så fryser det bara ihop på natten blir det säkert bra. Men idag var det blött och sugande. Så du kan nog tryggt åka från Skåne! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Pratade lite med några av dom som var ute och bättrade på spåren och de var övertygade om att det skulle bli superspår på söndag. De har ett stort gäng ute på lördagen också så fryser det bara ihop på natten blir det säkert bra. Men idag var det blött och sugande. Så du kan nog tryggt åka från Skåne! :-)

Mer sånt, det gillar jag :-) 

 

Jag åker dessutom oavsett, jag behöver mina fem mil på skidor, och någonstans tänker jag få dem, så enkelt är det ;-) 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

På hemsidan säger de nu att värmen har vart "styggare än väntat" risken för inställt lopp skall dock vara minimal.

Vad jag förstår (ni som varit på plats får gärna bekräfta eller dementera) så har det blåst rätt mycket, och det brukar ju vara bra för snösmältningen (eller dåligt snarare, i det här fallet) det ser ut som det ska lugna sig nu, det blåste väl nästan dubbelt tidigare i veckan mot de ca 3 m/s som utlovas nu? 

Link to comment
Share on other sites

enl trovärdig källa var det rätt bra där idag. Lite mjukt för stavarna på fåtalet ställen, men funkade bra i huvudsak med små trugor. Inte mkt genomslag alls, på ngra få ställen i spåret, men då lätt åka i skejtbädden. Ngt isiga spår med lite blött i, men ej blankis eller vatten i profilen.

 

Jag skall troligen dit i morgon, återkommer isf med rapport.

 

Tror ni får ett bra lopp!

Link to comment
Share on other sites

enl trovärdig källa var det rätt bra där idag. Lite mjukt för stavarna på fåtalet ställen, men funkade bra i huvudsak med små trugor. Inte mkt genomslag alls, på ngra få ställen i spåret, men då lätt åka i skejtbädden. Ngt isiga spår med lite blött i, men ej blankis eller vatten i profilen.

 

Jag skall troligen dit i morgon, återkommer isf med rapport.

 

Tror ni får ett bra lopp!

Okej kanon, tack för info :)

Link to comment
Share on other sites

Ni kommer nog få en fin skidtur i morn.

körde mellan kl 1230-16. Första timmen ngt lite fukt i snön men ok glid. Sedan mkt mjt fukt i snön. Hyffsad hård men fuktig sorbetliknande. Inte slurpsug men sugande. Fryser d på blir d schnappt före. Stora delar vit snö vissa delar MKT barr skräp o skit. Nog iofs inge större risk för repor. Jag hade nog inte tagit finskidor.

 

racetrugor gick bra idag. Kanske 3 ggr på ett varv man satte staven i ngt stavhål men där hjälper ju bara dasslock. Typ 5 ggr per varv man tryckte staven ngn dm ner. Hade tveklöst valt racetrugor idag igen med facit i hand.

 

jag är def ing stakare. Iaf idag där det väl krävts nästan rödklister för fäste hade jag starkt övervägt utan fäste. Känns som stor risk klister suger glid i dagens före o samlar skit, även om mitt - felaktiga rode violett special - inte hade så mkt skit i sig. Men kanske ett mjukare hade haft det. Ngra små mjt korta backar jag iofs gärna diagonalat i, men men. Resten av de typ handfull backarna med kanske 10-15 höjdmeter stigning känns som att har man inte BRA fäste blur det saxning iaf. Kanske iofs jag tagit annorlunda beslut om d fryser på tills i morn, då kanske isklister inte riskerar suga glid på samma vis? Men då å andra sidan stakar man ju mkt mer uppför än dagens trögföre...

 

go tur i morn!

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni som åkt banan om möjligheten för en led 3-åkare att köra utan fäste i nuvarande före?

Är du stark på stakningen för att vara en led 3-åkare så skulle jag gå utan fäste. Frågade du just dig själv om du är stark att staka så skulle jag gå med fäste  ;)

Link to comment
Share on other sites

Är du stark på stakningen för att vara en led 3-åkare så skulle jag gå utan fäste. Frågade du just dig själv om du är stark att staka så skulle jag gå med fäste  ;)

No guts no glory, går utan fäste! Får se om jag skriver här igen med svansen mellan benen om 24h :o

Link to comment
Share on other sites

Såg på bessemerloppet på facebook att det var ett par som skulle köra ruggat. Om det nu blir isigt känns inte det konstigt? Kommer lägga grundlisterspray och violett klister iaf. Bor själv i Sandviken och tittar man på prognosen brukar det ofta bli en grad kallare än inne i Sandviken. Skulle det inte räcka med violett får man väl blanda i lite rossa. Hade loppet varit 40km hade jag stakat, men detta är nog för långt.
Link to comment
Share on other sites

Det var ett bra lopp igår. Så klart höll inte spåren perfekt kvalitet på varv 2 och 3 men ändå bra med tanke på förutsättningarna. Jag testade ovallat för första gången på ett lopp med lite backar, kändes oväntat bra då jag är en konditionsåkare mer än stakare. Men riktigt bra genomkörare inför Vasaloppet. Tack Högbo för ett bra arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Såg också endast en skejtare, men hen hade en bruten stav så det gick ändå bara i styrfart. Lite som att Stina Nilsson inte blev diskad igår, "hon tjänade ju ändå inte på det".

 

Baserat på hur resultatlistan ser ut tror jag att VL-seedningskommitén har en del svettigt arbete framför sig. Elitgränsen kan dras varsomhelst mellan 2:14 och 2:23 gissar jag. Sen förutsätter jag tiominutersintervaller. Kan bli allt från en stenhård till en ganska schysst seedning.

 

Kul men ganska slitsamt lopp! Hasade i mål och fick reda på segrartiden, kändes faktiskt helt jävla övermänskligt fort. Sen läser man på Adam Steens (som låg i vinnarklungan) blogg att han tyckte det "gick i halvhög fart"...

 

Och självklart kul att fäste lönar sig även på denna "platta" bana.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag blev varvad av ganska många (typ 100...) så såg jag en hel del av de optimistiska duktiga motionärer som tjuvskejtade vådligt i en del saxbackar. Någon förslagen snubbe såg till att lägga sig sist i sin grupp och skejtade därefter ohämmat hela vägen upp för den backen... Ja, jag har hans startnummer... ;-) 

 

Edit: Såg även två stycken med brutna stavar som skejtade, men det tyckte jag som ovanstående var ok, annars hade de ju knappt kommit upp alls... 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...