Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Sveriges trupp till vrldscupen i Davos

Frida Karlsson drar ner p trning och tvling

Hanna berg tappade ledningen - Sverige trea

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Häftigt! SÅ långt innan Johaug startade hon ju inte.... 1 minut före Niskanen i mål, som gick i mål ungefär samtidigt! Grymt kämpat Kalla! Det enda man kan gräma sig över nu är att inte Rydqvist krämade ur lite mer, plus att inte Bleckur, och Ingemarsdotter startade... Bleckur hade väl kanske vunnit eller tagit silver med tidigt startnummer som hon väl haft, men hade hon vunnit hade ju inte det känts rättvist...

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Damstafettlag? 1. Stina Nilsson 2. Ida Ingemarsdotter 3. Maria Rydqvist 4. Charlotte Kalla..... Men aj, där kom ju Bleckur utanför.... hur gör vi då.... Är hon inte tillräckligt snabb, eller ska hon få ersätta Ida Ingemarsdotter???? Haag vågar vi absolut inte chansa med....

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg
Så jädra gött! Svenska tjejerna levererar. Kul även att medaljerna får lite spridning till Nordamerika bland tjejerna också.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

Individuella starter innebär ju ofta att förutsättningarna ser olika ut för åkarna.

...men det finns en annan tråd här på forumet där detta avhandlas.

Man måste ändå glädja sig över de något oväntade amerikanska framgångarna. Superkul!  :) 
(norskorna går det som bekant ingen nöd på)

Rydqvist gör ett av sina bästa lopp någonsin, kanske till och med det bästa? Sååååå nära pallen, aaargh. :o  

Och äntligen fick Kalla den där VM-guldmedaljen! Och på vilket sätt hon tog den!
Det är inte varje dag man i skidsammanhang måste citera Lemmy Kilmister och Motörhead:
Overkill!
Overkill!
Overkill!
:D

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

Det är nästan lite rörande att se Jessica Diggins i intervjuer och under blomsterceremonin. 
Superspeedad men samtidigt väldigt ödmjuk.  :)

yens

yens

Medlem

• Members
  • Pip
  • 128 inlägg

Damstafettlaget är verkligen inte lätt att ta ut. Frågan är hur bra Rydqvists lopp "egentligen" är? Håller Stina Nilsson fem km i en stafett? Och i så fall, ska hon gå klassiskt eller fristil? Detsamma gäller väl egentligen även Bleckur och Rydqvist som om de åker kan gå vilken som helst. Det är helt sjukt att Sverige faktiskt har bra chans på silver (nej, Norge når vi aldrig om de inte totalmissar igen) trots att de kan byta ut TRE pers från förra årets OS-triumf (Ida-Wikén-Haag-Kalla kan bli Bleckur-Rydqvist-Stina-Kalla). Den bredden har vi väl aldrig haft i närheten av? Möjligen har sju varit aktuella, men då har det handlat om att hitta några som förhoppningsvis inte klappar igenom... 

39-årig Lundabo utan längdåkningserfarenhet som åkte och överlevde VL-15. Om karriären fortsätter återstår att se... 

b-ivar

b-ivar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Ja Jessica Diggins ja, vilken dag för henne och för den andra amerikanskan Gregg.

Diggins 41 sek efter. Någon som har koll hur långt upp till Kalla det har varit i tidigare lopp? Diggins, Stephen och Niskanen startade ju ungefärligt lika med Kalla och att hon slår Stephen och Niskanen med dryga minuten imponerar väl inte alltför mycket eller? Enligt allsmäktige allvetaren Anders Blomqvist vars åsikter ska tas som sanning var det den största kross som ägt rum. Men var det så? Brukar ju handla om 3-4 åkare i topp sen är det ju oftast minuten och mer till övriga.

rullskidvurparn

rullskidvurparn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Bara jag som tycker att SVT är lite snåla mot norrmännen? Några ord hade man väl kunnat säga i första VM-magasinet om Northugs makalösa finallopp, och något litet beklagande ang materialmissen idag hade man väl kunnat bjuda på? Känns lite pinsamt ibland i "gränslandet"-inslaget där jag uppfattar Alsgaard och den norska programlederskan som mycket mer storsinta. Kanske är överkänslig.

Hursomhelst, otroligt kul med Kallas guld! Mäktigt lopp. Och kul med medaljer till USA. Verkar vara ett bra gäng.

Blir spännande i morgon. Norrmännen lär ha fått ordning på skidorna. Hoppas vi fortfarande har ordning på våra.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Ja Jessica Diggins ja, vilken dag för henne och för den andra amerikanskan Gregg.

Diggins 41 sek efter. Någon som har koll hur långt upp till Kalla det har varit i tidigare lopp? Diggins, Stephen och Niskanen startade ju ungefärligt lika med Kalla och att hon slår Stephen och Niskanen med dryga minuten imponerar väl inte alltför mycket eller? Enligt allsmäktige allvetaren Anders Blomqvist vars åsikter ska tas som sanning var det den största kross som ägt rum. Men var det så? Brukar ju handla om 3-4 åkare i topp sen är det ju oftast minuten och mer till övriga.

Amerikanskorna måste ha haft sjukt bra glid då Diggins gick mer eller mindre jämnt med Kalla från tidspasseringen högst upp och ned till stadion på båda varven.

Jag skulle helst vilja se "killer-Stina" på sista. Hon är väl den av svenskorna som har en oplockad gås med Björgen. Mest revanschsugen. Med tanke på Rydqvists form och färdigheter i fristil så kunde man sätta henne på tredje. Kalla på andra för att tidigt spränga fältet och sen antingen "krigar-Ida" eller Bleckur på första.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Jag tror tyvärr inte Bleckur har farten för en femkilometare... Hon brukar ju tappa tätklungan i starten på Tjejvasan och få jobba sig ikapp första milen. En långtradare som Ojala beskrev det. 

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Jag tror tyvärr inte Bleckur har farten för en femkilometare... Hon brukar ju tappa tätklungan i starten på Tjejvasan och få jobba sig ikapp första milen. En långtradare som Ojala beskrev det. 

OK, Ida på första är med in i täten, Kalla spränger fältet på andra, Rydan håller ställningarna på tredje och Stina spurtar ner Björgen på sista.

Men först får vi se vad herrarna ska matcha tjejerna med imorgon. Olsson kanske levererar för tidigt?

NV18 7.22 | NV19 4.52

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

Det är verkligen utomordentligt roligt att problemet inför damernas stafett är att Grip har för många bra åkare att välja på.
Ett sk. lyxproblem.  :D 

Jag tror att Ida kör första, Charlotte kör tredje och Stina kör fjärde, men vem som kör den andra sträckan är helt omöjligt att sia om.
Men mycket(allt) lutar väl åt Bleckur?

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Känns som att laget var klart innan 10km med Ida-Bleckur-Kalla-Stina i möjligtvis någon ändrad ordning. Bleckur ställdes väl över för att vila luftrör och kropp till stafetten, tror jag. Men sen kom småländskan och blandade sig i allt ihop... Tror dock inte att Wiken för köra även om hon var den, i mina ögon, näst mest givna inför mästerskapen. Så glad man är att man inte heter Grip idag, fast jag tror att han bara njuter av lyxproblemen.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

...man behöver bara ett lopp för att ta guld.  ;) 

Jag undrar om det finns någon idrottare som imponerar mera på mig än Johan Olsson?

Tiger

Tiger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Olsson är världsmästare i nersnack. Utan konkurrens.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Fakiren levererade för tidigt som jag anade. Gôtt att herrarna får visa vad de kan också. Hoppas Hellner är sjukt revanschsugen för stafetten.

NV18 7.22 | NV19 4.52

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

Uttagningen till damernas stafett är en riktig tokskräll!  :o 

1:a - Sofia Bleckur
2:a - Charlotte Kalla
3:e - Maria Rydqvist
4:e - Stina Nilsson

Jag förstår hur de resonerar...
De klassiska banorna är tyngre än fristilsbanorna och det finns en uppenbar risk att fristilsytorna kommer att vara helt genomsockriga vilket missgynnar muskulösa åkare som tex. Kalla.

...men det är ändå en chansuppställning som kan sluta precis hur som helst.
Jag kan tycka att man lägger ett nästan omänskligt stort ansvar på Rydqvist axlar.

Sofia Bleckur vs Heidi Weng
Charlotte Kalla vs Therese Johaug
Maria Rydqvist vs Astrid Jacobsen
Stina Nilsson vs Marit Bjørgen

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg
Undrar om de inte ville matcha Johaug med starkaste kortet Kalla? Trist att halka efter tidigt och behöva göra en monsterupphämtning à la Sotji. Fast Norge kan ju valla bort sig..?

NV18 7.22 | NV19 4.52

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 524 inlägg

Undrar om de inte ville matcha Johaug med starkaste kortet Kalla? Trist att halka efter tidigt och behöva göra en monsterupphämtning à la Sotji. Fast Norge kan ju valla bort sig..?

Den enda i det svenska laget som kanske kan hänga med Johaug är Kalla, så för att inte stafetten ska vara stendöd redan efter två sträckor så tycker jag att det är rätt att sätta in Kalla på andra sträckan.
...men detta kräver ju att Bleckur gör en heroisk insats på förstasträckan.
Jag kan sedan egentligen inte se hur Rydqvist ska kunna hänga med Jacobsen.

Det enda möjliga scenariot jag kan hitta för en svensk seger (förutom en gigantisk miss i den norska vallaboden) är om:
1. Bleckur kan åka ifrån Weng och ge Kalla ett ordentligt försprång
2. Kalla i sin tur kan hålla Johaugs rygg när hon förr eller senare kommer ikapp
3. Rydqvist kan hålla Jacobsens rygg hela vägen till växling
4. FIS vägrar att salta spåren i natt och inför sista sträckan är därför fristilsytorna så sönderkörda och sockriga att den muskulösa Marit Bjørgen trampar igenom, förlorar tekniken och väggar.*

*Men i den verkliga världen, dvs. utanför min verklighetsfrånvända fantasivärld, så lär de norska tjejerna krossa alla andra nationer.
De svenska tjejerna gör det riktigt bra om de tar ett silver eller ett brons.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Det är väl inte omöjligt att Kalla åker minst lika bra som Johaug? Med tanke på de senaste loppen, även om gårdagen är svårbedömt vann hon väl med 40 sek i Östersund också. 

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar