Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

Mt dina krafter i SkiErg-loppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Vilket sömnpiller... Med det här upplägget och vädret kunde de lika gärna delat ut guldet till Petter innan start. Han gör inget mer än spar på krafterna hela loppet. I mina ögon har han tagit två sprintguld i Falun. Tänk att inte ett gäng starka åkare kan ligga och växeldra så att han bli avhängd eller i vart fall får slita för att gå med.

Med dagens före klarade de inte det. Och så jäkla lätt är det ju såklart inte att bara "ligga och spara krafterna". Om det vore det skulle Cologna, Richardsson m fl göra det men Northug är ju så stark att han klarar det.

Henrik D

Henrik D

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Nej, lätt är det inte, det är bara Petter som kan göra på det viset. Hans spurtförmåga är ofattbar och beundransvärd. Men han är beroende av andra för att ta guld på det här sättet. Hade inte Vylegzanin jagat ikapp Södergren, hade Northug aldrig tagit guld. Som i Val di Fiemme, när ingen jagade ifatt Olsson kan inte Petter vinna. Han kan bara vinna på att andra misslyckas med att gå loss. Om vi ställde 50 Northug på startlinjen skulle skidåkning vara världens tråkigaste sport.

Hasse_S

Hasse_S

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Northug tog klart och tydligt många skateskär när han inte trodde kamerorna var kvar i bild.
Längst bak i klungan i en lång ganska flack utförslöpa så att inga andra åkare såg heller! Just i denna flacka utförslöpa låg kamerorna kvar ovanligt länge. Och där längst fram började Northug plötsligt skata många rejäla skär innan den svaga högersvängen för att kunna glida ikapp, med minimal ansträngning. Mycket bra och slug taktik!! (Om man vill vinna till varje pris). Detta var inte sådana tillåtna skateskär som man får göra i kurvor, utan rejäla Marcus Hellner skär som han dessutom påbörjade innan den mycket svaga högersvängen.

Bara att ta fram SVT bilderna och lämna in protest!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg

Grymt imponerad av Northug. Han såg näst intill avhängd ut ett flertal gånger. Cologna låg i ett grymt slagläge, men Petter var starkare i snömodden. Skönt också att Olsson fick en medalj efter allt slit. Hade det varit intervallstart så hade han tagit guld idag med tror jag, tidigt startnummer eller ej. Men det är en annan diskussion.

Kul VM. Sveriges bästa medaljmässigt även om Sotji kändes roligare med stafettvinsterna. Man kan inte få allt. Riskabelt att Unionens överlägsenhet dödar sporten. Finland fick väl bara en längdmedalj och Ryssland var den enda nationen som tog guld förutom Norge och Sverige...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

b-ivar

b-ivar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

TT! 

Varför inte dela ut guldet till Halvarsson? Calle och Petter åkte ju tillsammans längst bak länge, varför vann inte Calle? Han måste ha varit lika "utvilad" som Petter och lika många lopp i kroppen (som enligt Grip gjorde Petter till en loser idag)? Han är ju dessutom lika spurtsnabb eller snabbare än Petter eftersom han enligt vissa torskade i stafetten pga "sämre taktik, ingen har pressat Northug mer och varit så nära" och annat skitsnack som att bortse från att upploppet i Falun skiljer väsentligt från det i Val di Fiemme.  Förklara det eller har du så jävla svårt för att se sanningen?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 196 inlägg

36 medaljer totalt att fördela i längd-VM (vi svenskar räknar ju inte längre med backhoppning och kombination...)

Potentiellt kunde Norge och Sverige kamma hem 32 medaljer då det är max en per nation i de fyra stafetterna.

Norge - plöjer hem 14 (9 guld, 2 silver och 3 brons)

Sverige - tar rekord 9 (2 guld, 4 silver och 3 brons)

Alltså 23 av 32 möjliga medaljer och alla guld utom ett som Ryssland kammar hem.

Tyskland som blir tvåa i medaljligan tar inte en enda längdmedalj... mer skidskytte i det landet.

Hela shebanget finns på: http://ne.falun2015....c/countries/all

Risken är att vi sitter här uppe i norr med vårt broderlandsgnabb och att få andra bryr sig om det fortsätter åt samma håll. Hoppas jag har fel för t.ex. Harvey satte färg på mästerskapen, Cologna och Bauer fick i alla fall varsin medalj med sig hem och några överraskningar fick vi se, läs USA.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

rullskidvurparn

rullskidvurparn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Northug tog klart och tydligt många skateskär när han inte trodde kamerorna var kvar i bild.
Längst bak i klungan i en lång ganska flack utförslöpa så att inga andra åkare såg heller! Just i denna flacka utförslöpa låg kamerorna kvar ovanligt länge. Och där längst fram började Northug plötsligt skata många rejäla skär innan den svaga högersvängen för att kunna glida ikapp, med minimal ansträngning. Mycket bra och slug taktik!! (Om man vill vinna till varje pris). Detta var inte sådana tillåtna skateskär som man får göra i kurvor, utan rejäla Marcus Hellner skär som han dessutom påbörjade innan den mycket svaga högersvängen.

Bara att ta fram SVT bilderna och lämna in protest!

Minns du ungefär när i loppet?

Hasse_S

Hasse_S

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Är inte helt säker. Det borde kanske varit mellan 30-44 km kanske. Northug sladdade ju ofta långt bak, men med en sådan slug skejt-taktik när han inte tror någon annan ser, är det ju lättare att glida ikapp med minimal ansträngning. Just här var han kanske 20 sekunder efter täten. Det var en lång flack och rak utförslöpa. Kameran var långt bak på raksträckan och filmade baksidan av åkarna. Kameran låg kvar ganska länge som sagt och det var kanske inte alla som uppmärksammade vad jag såg. Åkarna blev ju ganska små i bildrutan i och med att kameran var långt ifrån. ( bakifrån ) I det läget var det onaturligt att ligga kvar med kameran så länge. Hade blivit bättre TV-bilder om man filmat täten. (Vilket kanske Northug trodde att man gjorde?)

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 149 inlägg

Grymt imponerad av Northug. Han såg näst intill avhängd ut ett flertal gånger. Cologna låg i ett grymt slagläge, men Petter var starkare i snömodden. Skönt också att Olsson fick en medalj efter allt slit. Hade det varit intervallstart så hade han tagit guld idag med tror jag, tidigt startnummer eller ej. Men det är en annan diskussion.

Kul VM. Sveriges bästa medaljmässigt även om Sotji kändes roligare med stafettvinsterna. Man kan inte få allt. Riskabelt att Unionens överlägsenhet dödar sporten. Finland fick väl bara en längdmedalj och Ryssland var den enda nationen som tog guld förutom Norge och Sverige...

De dåliga vintrarna är ett hot mot sporten. Särskilt känsligt måste det vara för ski classics som är beroende av långa banor? Jag skulle inte vara så sugen på att se ett långlopp på 10 varv på en femkilometersbana.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg

Han lukter guldet, han aner en mulighet. Ingen finner krefter i kjelleren som han da. Hvis han ikke hadde sett muligheten hadde han luntet i mål. Utrolig som Northug går den siste kneika før oppløpet iløpet av VM. Utrolig fart i 1. växel på sprintstafetten. Moro for Bauer som har vært med så lenge. Dessverre for Sverige ikke forhold for åkare som Olsson och Södergren.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 376 inlägg

Usel taktik av svenskarna, som vanligt. Både Olsson och Södergren ödslade kraft på ryck körningar i täten som inte gav något. De sade själv efteråt att det var jättetungt att ligga först, de borde väl ha insett att det inte skulle gå att gå loss tidigt i loppet i det föret.

Hade jag varit Olsson hade jag legat lugnt i klungan och sparat kraft de första 45 kilometrarna. Sedan hade jag gett allt i backarna under de sista 5 för att försöka gå loss. Enda chansen enligt min mening.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg

Da Dyrhaug prøvde seg, ropte en norsk sekundant "Det er lettere å gå bak en annen!"

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

TT! 

Varför inte dela ut guldet till Halvarsson? Calle och Petter åkte ju tillsammans längst bak länge, varför vann inte Calle? Han måste ha varit lika "utvilad" som Petter och lika många lopp i kroppen (som enligt Grip gjorde Petter till en loser idag)? Han är ju dessutom lika spurtsnabb eller snabbare än Petter eftersom han enligt vissa torskade i stafetten pga "sämre taktik, ingen har pressat Northug mer och varit så nära" och annat skitsnack som att bortse från att upploppet i Falun skiljer väsentligt från det i Val di Fiemme.  Förklara det eller har du så jävla svårt för att se sanningen?

Behöver inte förklara ett dugg för dig med din otrevliga attityd. Vaknat på fel sida idag? Fick Calle någon medalj?? NEJ! Men det fick en annan åkare som gjorde precis lika lite för att göra femmilen sevärd. Tydligen tycker du det är intressant att se 20-30 åkare knalla runt i två och en halv timma och sedan ska den som legat sist hela tiden ta hem det i en spurt. Var det spännande? Alla vet ju att Northug är den bästa spurtaren och i en masstart där det är omöjligt att gå ifrån vinner han.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

06:30 steg en glad och hoppfull Hoppskate upp ur sängen för att bege sig mot Falun,
21:00 kliver en bedrövad och besviken Hoppskate återigen in i farstun.

Vilken fullständigt bedrövlig och ovärdig avslutning det blev på detta mästerskap!  :( 

Jag tycker dock att den avslutande femmilen på ett brutalt sätt sammanfattar hela mästerskapet.
Visst, om man är norrman så tycker man säkert att det var ett fantastiskt mästerskap (framförallt om man är norrman och samtidigt heter Petter Northug jr. eller Therese Johaug).
Om man är svensk så finns det säkert en stor chans att man också är förhållandevis förnöjd.

Men, om man i första hand är skidintresserad och inte bara patriotisk så har detta varit ett bedrövligt mästerskap!

Med undantag för de inledande sprinttävlingarna och damernas stafett så har allt gått emot arrangörerna. Vädret har varit minst sagt besvärligt och spåren har allt för ofta varit direkt ovärdiga ett mästerskap. 
Även om jag (självklart) tycker att det är fel att anklaga någon för vädret så som det blev, så hoppas jag att både arrangörerna och FIS kan lära sig något utav detta debacle.

Att sedan en nation till denna grad numera dominerar sporten är inget annat än en katastrof.
Jag skulle kalla mig själv för en riktigt skidnörd; men vi börjar nu närma oss en punkt där man faktiskt kan börja ifrågasätta sportens framtida status som OS-gren.  :(

Hasse_S

Hasse_S

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Emellan skidbytet och Södegrens ryck var det!

Nu har jag hittat det på SVTplay!
Det är efter ca 1:31:36 i åktid (inte programtid) som Petter börjar byta spår och skejta lite väl mycket tycker jag!
Jag är ingen expert på hur mycket man får byta spår och i samband med det skejta på ordentligt?
Det får andra bedöma.

rullskidvurparn

rullskidvurparn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Är inte helt säker. Det borde kanske varit mellan 30-44 km kanske. Northug sladdade ju ofta långt bak, men med en sådan slug skejt-taktik när han inte tror någon annan ser, är det ju lättare att glida ikapp med minimal ansträngning. Just här var han kanske 20 sekunder efter täten. Det var en lång flack och rak utförslöpa. Kameran var långt bak på raksträckan och filmade baksidan av åkarna. Kameran låg kvar ganska länge som sagt och det var kanske inte alla som uppmärksammade vad jag såg. Åkarna blev ju ganska små i bildrutan i och med att kameran var långt ifrån. ( bakifrån ) I det läget var det onaturligt att ligga kvar med kameran så länge. Hade blivit bättre TV-bilder om man filmat täten. (Vilket kanske Northug trodde att man gjorde?)

Tack! Snabbspolade mig igenom lite. 1:31:35 in i loppet laddar han på tre-fyra rejäla skejttag, ingen tvekan om det, men han förflyttar sig också två spår i sidled så jag tror nog att juryn hade släppt det. Det är väl inte helt ovanligt med den typen av "spårbyten". Men det kanske inte var samma tillfälle vi såg. Såg dock inget annat konstigt.

rullskidvurparn

rullskidvurparn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Usel taktik av svenskarna, som vanligt. Både Olsson och Södergren ödslade kraft på ryck körningar i täten som inte gav något. De sade själv efteråt att det var jättetungt att ligga först, de borde väl ha insett att det inte skulle gå att gå loss tidigt i loppet i det föret.

Hade jag varit Olsson hade jag legat lugnt i klungan och sparat kraft de första 45 kilometrarna. Sedan hade jag gett allt i backarna under de sista 5 för att försöka gå loss. Enda chansen enligt min mening.

Jo, det ligger nog en hel del idet. Å andra sidan hade loppet blivit ännu tråkigare utan lite klassisk svensk dumtaktik.

Hasse_S

Hasse_S

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Tack! Snabbspolade mig igenom lite. 1:31:35 in i loppet laddar han på tre-fyra rejäla skejttag, ingen tvekan om det, men han förflyttar sig också två spår i sidled så jag tror nog att juryn hade släppt det. Det är väl inte helt ovanligt med den typen av "spårbyten". Men det kanske inte var samma tillfälle vi såg. Såg dock inget annat konstigt.

Det var samma tillfälle jag reagerade starkt med blågult hjärta :) under loppet.
Jag är ingen expert på hur mycket man får ta rejäla skejtskär när man byter spår.
Det får ju domarna bedöma såklart.

rullskidvurparn

rullskidvurparn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Emellan skidbytet och Södegrens ryck var det!

Nu har jag hittat det på SVTplay!
Det är efter ca 1:31:36 i åktid (inte programtid) som Petter börjar byta spår och skejta lite väl mycket tycker jag!
Jag är ingen expert på hur mycket man får byta spår och i samband med det skejta på ordentligt?
Det får andra bedöma.

Såg inte detta. Då var det samma vi såg. Jag är absolut ingen expert jag heller, men jag tror det är ganska vanligt med den där typen av spårbyten (tyvärr) och att det brukar få passera.

ETA: Haha, vi skriver i kors!

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

Såg inte detta. Då var det samma vi såg. Jag är absolut ingen expert jag heller, men jag tror det är ganska vanligt med den där typen av spårbyten (tyvärr) och att det brukar få passera.

ETA: Haha, vi skriver i kors!

Jag var på plats vid dagens tävlingar och tyckte att det sammantaget "skejtades" rätt friskt i klungans bakre del samt i de bakre klungorna. Så fort någon hamnade det minsta lilla på efterkälken så gjordes det ett par rappa "spårbyten" eller "riktningsförändringar" och vipps så var den där lilla luckan som bortblåst.
...det är inte bara vindsuget som gör det fördelaktigt att ligga baktill i en klunga.  ;) 

Samtidigt så tyckte jag mig inte se någonting som egentligen strider mot reglerna och absolut ingenting som skulle kunna ligga till grund för vare sig varning eller diskning.

Många av åkarna lägger sig oftast i ytterkant i de snävare kurvorna (F1-style). Men skickliga och tekniska åkare (och taktikerna) tar ofta en snävare kurva som innebär att de "tvingas" "trampa runt" hårdare. 
Under hela VMet har detta varit extra tydligt i 180-graders-kurvan inför den sista stigningen på sprintbanan.
En snävare kurva där innebar att man kunde ta ett par skate-tag innanför reglerna och således få med sig högre fart upp i backen. Helt ok, men kanske inte så snyggt alla gånger, framförallt inte om det kombinerades med ett spårbyte.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar