Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd


Hoppskate

Recommended Posts

Damstafettlaget är verkligen inte lätt att ta ut. Frågan är hur bra Rydqvists lopp "egentligen" är? Håller Stina Nilsson fem km i en stafett? Och i så fall, ska hon gå klassiskt eller fristil? Detsamma gäller väl egentligen även Bleckur och Rydqvist som om de åker kan gå vilken som helst. Det är helt sjukt att Sverige faktiskt har bra chans på silver (nej, Norge når vi aldrig om de inte totalmissar igen) trots att de kan byta ut TRE pers från förra årets OS-triumf (Ida-Wikén-Haag-Kalla kan bli Bleckur-Rydqvist-Stina-Kalla). Den bredden har vi väl aldrig haft i närheten av? Möjligen har sju varit aktuella, men då har det handlat om att hitta några som förhoppningsvis inte klappar igenom... 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Ja Jessica Diggins ja, vilken dag för henne och för den andra amerikanskan Gregg.

 

Diggins 41 sek efter. Någon som har koll hur långt upp till Kalla det har varit i tidigare lopp? Diggins, Stephen och Niskanen startade ju ungefärligt lika med Kalla och att hon slår Stephen och Niskanen med dryga minuten imponerar väl inte alltför mycket eller? Enligt allsmäktige allvetaren Anders Blomqvist vars åsikter ska tas som sanning var det den största kross som ägt rum. Men var det så? Brukar ju handla om 3-4 åkare i topp sen är det ju oftast minuten och mer till övriga.

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som tycker att SVT är lite snåla mot norrmännen? Några ord hade man väl kunnat säga i första VM-magasinet om Northugs makalösa finallopp, och något litet beklagande ang materialmissen idag hade man väl kunnat bjuda på? Känns lite pinsamt ibland i "gränslandet"-inslaget där jag uppfattar Alsgaard och den norska programlederskan som mycket mer storsinta. Kanske är överkänslig.

 

Hursomhelst, otroligt kul med Kallas guld! Mäktigt lopp. Och kul med medaljer till USA. Verkar vara ett bra gäng.

 

Blir spännande i morgon. Norrmännen lär ha fått ordning på skidorna. Hoppas vi fortfarande har ordning på våra.

Link to comment
Share on other sites

Ja Jessica Diggins ja, vilken dag för henne och för den andra amerikanskan Gregg.

 

Diggins 41 sek efter. Någon som har koll hur långt upp till Kalla det har varit i tidigare lopp? Diggins, Stephen och Niskanen startade ju ungefärligt lika med Kalla och att hon slår Stephen och Niskanen med dryga minuten imponerar väl inte alltför mycket eller? Enligt allsmäktige allvetaren Anders Blomqvist vars åsikter ska tas som sanning var det den största kross som ägt rum. Men var det så? Brukar ju handla om 3-4 åkare i topp sen är det ju oftast minuten och mer till övriga.

 

Amerikanskorna måste ha haft sjukt bra glid då Diggins gick mer eller mindre jämnt med Kalla från tidspasseringen högst upp och ned till stadion på båda varven.

 

Jag skulle helst vilja se "killer-Stina" på sista. Hon är väl den av svenskorna som har en oplockad gås med Björgen. Mest revanschsugen. Med tanke på Rydqvists form och färdigheter i fristil så kunde man sätta henne på tredje. Kalla på andra för att tidigt spränga fältet och sen antingen "krigar-Ida" eller Bleckur på första.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror tyvärr inte Bleckur har farten för en femkilometare... Hon brukar ju tappa tätklungan i starten på Tjejvasan och få jobba sig ikapp första milen. En långtradare som Ojala beskrev det. 

 

OK, Ida på första är med in i täten, Kalla spränger fältet på andra, Rydan håller ställningarna på tredje och Stina spurtar ner Björgen på sista.

 

Men först får vi se vad herrarna ska matcha tjejerna med imorgon. Olsson kanske levererar för tidigt?

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen utomordentligt roligt att problemet inför damernas stafett är att Grip har för många bra åkare att välja på.
Ett sk. lyxproblem.  :D 

Jag tror att Ida kör första, Charlotte kör tredje och Stina kör fjärde, men vem som kör den andra sträckan är helt omöjligt att sia om.
Men mycket(allt) lutar väl åt Bleckur?
 

Link to comment
Share on other sites

Känns som att laget var klart innan 10km med Ida-Bleckur-Kalla-Stina i möjligtvis någon ändrad ordning. Bleckur ställdes väl över för att vila luftrör och kropp till stafetten, tror jag. Men sen kom småländskan och blandade sig i allt ihop... Tror dock inte att Wiken för köra även om hon var den, i mina ögon, näst mest givna inför mästerskapen. Så glad man är att man inte heter Grip idag, fast jag tror att han bara njuter av lyxproblemen.
Link to comment
Share on other sites

Uttagningen till damernas stafett är en riktig tokskräll!  :o 

1:a - Sofia Bleckur
2:a - Charlotte Kalla
3:e - Maria Rydqvist
4:e - Stina Nilsson

Jag förstår hur de resonerar...
De klassiska banorna är tyngre än fristilsbanorna och det finns en uppenbar risk att fristilsytorna kommer att vara helt genomsockriga vilket missgynnar muskulösa åkare som tex. Kalla.

...men det är ändå en chansuppställning som kan sluta precis hur som helst.
Jag kan tycka att man lägger ett nästan omänskligt stort ansvar på Rydqvist axlar.

Sofia Bleckur vs Heidi Weng
Charlotte Kalla vs Therese Johaug
Maria Rydqvist vs Astrid Jacobsen
Stina Nilsson vs Marit Bjørgen

Link to comment
Share on other sites

Undrar om de inte ville matcha Johaug med starkaste kortet Kalla? Trist att halka efter tidigt och behöva göra en monsterupphämtning à la Sotji. Fast Norge kan ju valla bort sig..?

Den enda i det svenska laget som kanske kan hänga med Johaug är Kalla, så för att inte stafetten ska vara stendöd redan efter två sträckor så tycker jag att det är rätt att sätta in Kalla på andra sträckan.

...men detta kräver ju att Bleckur gör en heroisk insats på förstasträckan.

Jag kan sedan egentligen inte se hur Rydqvist ska kunna hänga med Jacobsen.

 

Det enda möjliga scenariot jag kan hitta för en svensk seger (förutom en gigantisk miss i den norska vallaboden) är om:

1. Bleckur kan åka ifrån Weng och ge Kalla ett ordentligt försprång

2. Kalla i sin tur kan hålla Johaugs rygg när hon förr eller senare kommer ikapp

3. Rydqvist kan hålla Jacobsens rygg hela vägen till växling

4. FIS vägrar att salta spåren i natt och inför sista sträckan är därför fristilsytorna så sönderkörda och sockriga att den muskulösa Marit Bjørgen trampar igenom, förlorar tekniken och väggar.*

 

*Men i den verkliga världen, dvs. utanför min verklighetsfrånvända fantasivärld, så lär de norska tjejerna krossa alla andra nationer.

De svenska tjejerna gör det riktigt bra om de tar ett silver eller ett brons.

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det är rätt smart förutsatt att Bleckur inte släpper iväg Weng för långt.
Kalla och Johaug lär ju ihop spränga fältet sönder och samman och  ge ett behagligt försprång för sträcka tre.
Sträcka tre känns som den bräckligaste för svensk del men frågan är hur övermänsklig Jacobsen är när hon ska hålla fart och inte hänga? Om inte Rydkvist underpresterar så ska hon ju iaf släppa iväg Stina i kamp om silvret och den tjejen är en krigare som spurtar ner vem som helst. 

Nyckeln är ändå att Kalla får gå ut med Johaug på sträcka 2 och att de tokkör ihop, då är halva medaljen klar, så tror jag den svenska ledningen resonerar. Kan inte se att någon annan svenska kan stå emot en revanschsugen Johaug, så istället för att bli frånkörda, hjälp till att köra ifrån resten.

Sen får vi se vad vår Herre har för väderöverraskningar i beredskap för vallateamen och vad det kan ställa till med.
 

Link to comment
Share on other sites

En enormt väl genomförd stafett av samtliga tjejer i både det norska, svenska och finska lagen.
Även om pallen var väldigt väntad så gjorde den oväntade laguttagningen ändå att stafetten levde ovanligt länge. Kul.  :) 

Kallas åkning ökar onekligen spänningen inför lördagens tremil.

Men, om jag var tysk, polack, ryss eller kom från något annat land än de skandinaviska (och var så där lagom skidintresserad, så som folk är mest)...
...varför skulle jag då vilja titta på den här tävlingen?
Mängden bildtid för de icke-nordiska nationerna kan nog sammanfattas i ett par sekunder under hela tävlingen.  :(

Link to comment
Share on other sites

Synd på Bleckurs lite sämre skidor och Rydqvists fall. Hade varit roligt att se Stina gå ut i rygg på Björgen. Finskan var för dålig och Stina hade inga problem där, men en Björgen som försöker skaka av sig Stina längs med spåret, det hade kunnat bli galet spännande.

Link to comment
Share on other sites

Klart godkänt! Guld hade varit MVG.

Hoppas att herrarna tar chansen att överträffa tjejerna imorgon :)

Uppställningen ser grym ut och jag hoppas Johan Olsson kör sk..en ur resten av fältet uppför mördarbacken fyra gånger precis som Northug befarar. Norrmännens uppställning påminner om svenska damernas med tre debutanter och ett starkt ankare...

Link to comment
Share on other sites

Så här i efterhand (alltid lätt att vara efterklok) så skulle kanske Lars Nelson ha gått på första?

För trots att Johan Olsson gick helt omänskligt starkt på andrasträckan så räckte det liksom inte till. 
Utan Johan hade det knappast blivit medalj i dag.

Hellner åkte ju så klart bra, men han hade aldrig riktigt det där klippet i steget som man vant sig vid att se.

Sedan tyckte jag att Calle genomförde sin sträcka med bravur. Trots att Blomman och Hård hyllade Petter efter segern (som sig bör) så var jag ändå betydligt mera imponerad av hur Calle körde. Petter försökte att rycka redan på sprintbanan men blev inte av med Calle.
...den där spurten som Petter förlitar sig på är fortfarande bra(bäst) men inte vad den en gång var. ;)

Alternativt är det Calle som är bättre än vad han någonsin varit?  :) 

Att Norge vinner är ju så klart vad alla förväntar sig, även om man alltid hoppas att något annat land ska lyckas hålla sig framme.
Men samtidigt är det ju bara att lyfta på hatten för en nation som till denna grad dominerar sporten.
Väldigt, väldigt roligt att se Frankrike på tredjeplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Är ändå trött på att se Sverige först och sen bli förbispurtad av norrbagge! Tips inför nästa race, låt Nårje göra ALLT jobb. Dra inte en meter.

Att något annat land än Norge vinner mästerskapsstafetter i längdskidåkning är och förblir ett undantag.

Sverige är den eviga tvåan ...vilket gör det så oerhört mycket roligare de få gånger då de svenska åkarna lyckas slå norrmännen.  :) 

Jag tycker att det är fascinerande hur norrmännen år efter år kan uppbringa en sådan entusiasm för en sport där de vinner 8 av 10 tävlingar och inte allt för sällan tar samtliga pallplatser. 

Antingen är det gränslös kärlek för skidåkning eller så är det obehaglig och inskränkt nationalism.

 

Personligen hade jag älskat om Calle hade ställt sig helt still inne vid varvning och ställt Petters taktik på sin spets; "antingen drar du hela vägen Petter, eller så får fransmännen vinna".

Vem har mest att förlora liksom?

Petter skulle i norsk press bli jämförd med Quisling om han lät segern gå förlorad till Frankrike medan Calle skulle hyllas (i alla fall av mig).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...