Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd


Hoppskate

Recommended Posts

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider SVT

 

Torsdag 19 februari
12.30 - 17.00 > Sprint klassisk stil kval och final, d+h, SVT1/Play (tävlingsstart 13.00)
 
Lördag 21 februari
13.00 - 14.00 > 15 km skiathlon, d, SVT1/Play
14.30 - 16.30 > 30 km, skiathlon, h, SVT1/Play
 
Söndag 22 februari 2015
12.30 - 14.30 > Lagsprint kval fristil, d+h, SVT1/Play
14.30 - 16.00 > Lagsprint final fristil, 
d+h, SVT1/Play
 
Tisdag 24 februari 2015
13.00 - 15.15 > 10 km fristil, d, SVT1/Play (tävlingsstart 13.30)
 
Onsdag 25 februari 2015
13.00 - 15.30 > 15 km fristil, h, SVT1/Play (tävlingsstart 13.30)
 
Torsdag 26 februari 2015
13.00 - 15.00 > Stafett 4x5km, d, SVT1/Play (tävlingsstart 13.30)
 
Fredag 27 februari 2015
13.00 - 16.00 > Stafett 4x10 km, h, SVT1/Play (tävlingsstart 13.30)
 
Lördag 28 februari 2015
13.00 - 15.00 > 30 km masstart klassisk stil, d, SVT1/Play
 
Söndag 01 mars 2015
13.30 - 15.40 > 50 km masstart klassisk stil, h, SVT1/Play

 

http://www.svt.se/sport/vm-vinter/sandningstider-vm-i-falun
http://falun2015.com/program/

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Precis som väntat så har Emil i tvingats kasta in handduken i dag.
Jag lider verkligen med stackaren.  :(

Det skall dock bli intressant att se hur detta påverkar de andra åkarna. Framförallt så innebär detta att Carl Quicklund troligtvis får köra sprinten i Emils ställe, men rimligtvis skulle det även kunna innebära vissa förändringar för tex. Hellner.
Jag antar nämligen att Hellner nu kommer att erbjudas en plats i lagsprintlaget(?).

Link to comment
Share on other sites

Ett stort grattis till Marit Bjørgen!
...men den här gången fick hon kämpa lite mer än vanligt för segern, på en bana som borde passa henne som hand i handske. Vilken fantastik insats av Stina Nilsson!

Herrfinalen var bland det häftigaste jag sett!
Världens (kanske genom tiderna?) bästa skidåkare visar återigen varför han är ett unikum i sportens historia!
Ett helt fantastiskt lopp Petter. Vi bugar och bockar.

Link to comment
Share on other sites

Heja Unionen! Bara Harvey som lyckas slå in en kil i den skandinaviska muren.

Men tänk om Petter stått på näsan på krönet vid sitt ryck? Hur hade finalen utvecklats då. Intressant att höra vilken psykisk målbild han har byggt upp under det senaste året och att när de vid avslutad träning pratat om Falun så hade Petter kört en halvtimme till. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här med att svensk media målat upp framförallt Kalla, men även Hellner, som någon form av guldfavoriter i dagens skiathlon är jag lite kluven till. Å ena sidan är det ju roligt att folk är positiva, men samtidigt är det inte helt realistiskt.
En svensk seger är alltid något utav en skräll och dagens tävlingar är inget undantag.
Jag hoppas att Charlotte inte läser tidningar eller tittar på TV.

Link to comment
Share on other sites

Vilket fantastiskt lopp av både Kalla och Bleckur!
Men framförallt av Therese Johaug så klart!

Jag misstänker att de mjuka spåren ger fjäderviktarna ett väldigt övertag, vilket till viss del skulle kunna förklara Marits tunga dag. 
Om så är fallet så skulle det i och för sig innebära en fördel för Hellner och en nackdel för Northug om en liten stund...

Link to comment
Share on other sites

VM öppna norska mästerskapen i längdskidåkning fortsätter.  :P 

Kul för de svenska damerna, men ännu roligare för de polska tjejerna (som jag faktiskt hade unnat silvermedaljen).

På herrsidan visade Petter återigen prov på taktisk genialitet. 
...och ska man vara helt ärlig så hade det svenska laget aldrig något med medaljerna att göra (så det finns ingen anledning att hänga upp sig på den omtalade växlingsfadäsen).

Då är det mera intressant att diskutera om det verkligen var vettigt av Calle att köra den här (överflödiga) tävlingen?

Även: Är det bara jag som tycker att sprintstafett är oooerhört tråkigt att titta på? Framförallt med de utdragna semifinalerna som oftast känns helt överflödiga.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att imponeras av våra Unionsgrannar, men som en del varit inne på tidigare så är det inte helt bra för bredden i sporten att det blir så ensidig medaljfördelning. Det handlar även om att brett attrahera sponsorer (och då syftar jag inte på "lilla vattnet" Zimnjaja Doroga ;)).
Link to comment
Share on other sites

Det är bara att imponeras av våra Unionsgrannar, men som en del varit inne på tidigare så är det inte helt bra för bredden i sporten att det blir så ensidig medaljfördelning. Det handlar även om att brett attrahera sponsorer (och då syftar jag inte på "lilla vattnet" Zimnjaja Doroga ;)).

Längdskidåkning på tävlingsnivå är ju i likhet med många andra skidsporter i första hand en Norsk angelägenhet. Så har det (med periodvisa undantag) alltid sett ut. 

Personligen är jag mera intresserad av bra skidåkning än om nationalism och bryr mig inte jättemycket om vem som vinner ...bara det inte är en norrman.  ;) 

 

Men för att bevara intresset bland "gemene man" även utanför Norge och således även locka de internationella sponsorer som är en förutsättningen för all elitidrott, så krävs det att även andra nationer vinner guld, i alla fall lite då och då. 

 

I slutändan är en bred bas en förutsättning för elitframgångar, men problematiskt nog är det just elitframgångar som bygger basen.

...det känns allt mer som att Norge har nått en "critical mass" där utvecklingen mot total dominans är oundviklig. 

Link to comment
Share on other sites

En sak som man kan fundera lite på efter att ha sett dagens lagsprint är om den här tävlingsformen hädanefter kommer att köras av distansåkare och inte sprintåkare?

Det är väl rätt ofta som distansåkare har framgångar på teamsprint. Totalt åker ju i a f damerna totalt sett längre i teamsprint med semi plus final än man gör i den vanliga stafetten även om det är uppdelat på fler intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Häftigt! SÅ långt innan Johaug startade hon ju inte.... 1 minut före Niskanen i mål, som gick i mål ungefär samtidigt! Grymt kämpat Kalla! Det enda man kan gräma sig över nu är att inte Rydqvist krämade ur lite mer, plus att inte Bleckur, och Ingemarsdotter startade... Bleckur hade väl kanske vunnit eller tagit silver med tidigt startnummer som hon väl haft, men hade hon vunnit hade ju inte det känts rättvist...

Link to comment
Share on other sites

Individuella starter innebär ju ofta att förutsättningarna ser olika ut för åkarna.

...men det finns en annan tråd här på forumet där detta avhandlas.

Man måste ändå glädja sig över de något oväntade amerikanska framgångarna. Superkul!  :) 
(norskorna går det som bekant ingen nöd på)

Rydqvist gör ett av sina bästa lopp någonsin, kanske till och med det bästa? Sååååå nära pallen, aaargh. :o  


Och äntligen fick Kalla den där VM-guldmedaljen! Och på vilket sätt hon tog den!
Det är inte varje dag man i skidsammanhang måste citera Lemmy Kilmister och Motörhead:
Overkill!
Overkill!
Overkill!
:D
 
 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...