Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd


Hoppskate

Recommended Posts

Är inte helt säker. Det borde kanske varit mellan 30-44 km kanske. Northug sladdade ju ofta långt bak, men med en sådan slug skejt-taktik när han inte tror någon annan ser, är det ju lättare att glida ikapp med minimal ansträngning. Just här var han kanske 20 sekunder efter täten. Det var en lång flack och rak utförslöpa. Kameran var långt bak på raksträckan och filmade baksidan av åkarna. Kameran låg kvar ganska länge som sagt och det var kanske inte alla som uppmärksammade vad jag såg. Åkarna blev ju ganska små i bildrutan i och med att kameran var långt ifrån. ( bakifrån ) I det läget var det onaturligt att ligga kvar med kameran så länge. Hade blivit bättre TV-bilder om man filmat täten. (Vilket kanske Northug trodde att man gjorde?)

Tack! Snabbspolade mig igenom lite. 1:31:35 in i loppet laddar han på tre-fyra rejäla skejttag, ingen tvekan om det, men han förflyttar sig också två spår i sidled så jag tror nog att juryn hade släppt det. Det är väl inte helt ovanligt med den typen av "spårbyten". Men det kanske inte var samma tillfälle vi såg. Såg dock inget annat konstigt.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Usel taktik av svenskarna, som vanligt. Både Olsson och Södergren ödslade kraft på ryck körningar i täten som inte gav något. De sade själv efteråt att det var jättetungt att ligga först, de borde väl ha insett att det inte skulle gå att gå loss tidigt i loppet i det föret.

 

Hade jag varit Olsson hade jag legat lugnt i klungan och sparat kraft de första 45 kilometrarna. Sedan hade jag gett allt i backarna under de sista 5 för att försöka gå loss. Enda chansen enligt min mening.

Jo, det ligger nog en hel del idet. Å andra sidan hade loppet blivit ännu tråkigare utan lite klassisk svensk dumtaktik.
Link to comment
Share on other sites

Tack! Snabbspolade mig igenom lite. 1:31:35 in i loppet laddar han på tre-fyra rejäla skejttag, ingen tvekan om det, men han förflyttar sig också två spår i sidled så jag tror nog att juryn hade släppt det. Det är väl inte helt ovanligt med den typen av "spårbyten". Men det kanske inte var samma tillfälle vi såg. Såg dock inget annat konstigt.

Det var samma tillfälle jag reagerade starkt med blågult hjärta :) under loppet.

Jag är ingen expert på hur mycket man får ta rejäla skejtskär när man byter spår.

Det får ju domarna bedöma såklart.

Link to comment
Share on other sites

Emellan skidbytet och Södegrens ryck var det!

 

Nu har jag hittat det på SVTplay!

Det är efter ca 1:31:36 i åktid (inte programtid) som Petter börjar byta spår och skejta lite väl mycket tycker jag!

Jag är ingen expert på hur mycket man får byta spår och i samband med det skejta på ordentligt?

Det får andra bedöma.

Såg inte detta. Då var det samma vi såg. Jag är absolut ingen expert jag heller, men jag tror det är ganska vanligt med den där typen av spårbyten (tyvärr) och att det brukar få passera.

 

ETA: Haha, vi skriver i kors!

Link to comment
Share on other sites

Såg inte detta. Då var det samma vi såg. Jag är absolut ingen expert jag heller, men jag tror det är ganska vanligt med den där typen av spårbyten (tyvärr) och att det brukar få passera.

 

ETA: Haha, vi skriver i kors!

Jag var på plats vid dagens tävlingar och tyckte att det sammantaget "skejtades" rätt friskt i klungans bakre del samt i de bakre klungorna. Så fort någon hamnade det minsta lilla på efterkälken så gjordes det ett par rappa "spårbyten" eller "riktningsförändringar" och vipps så var den där lilla luckan som bortblåst.

...det är inte bara vindsuget som gör det fördelaktigt att ligga baktill i en klunga.  ;) 

 

Samtidigt så tyckte jag mig inte se någonting som egentligen strider mot reglerna och absolut ingenting som skulle kunna ligga till grund för vare sig varning eller diskning.

 

Många av åkarna lägger sig oftast i ytterkant i de snävare kurvorna (F1-style). Men skickliga och tekniska åkare (och taktikerna) tar ofta en snävare kurva som innebär att de "tvingas" "trampa runt" hårdare. 

Under hela VMet har detta varit extra tydligt i 180-graders-kurvan inför den sista stigningen på sprintbanan.

En snävare kurva där innebar att man kunde ta ett par skate-tag innanför reglerna och således få med sig högre fart upp i backen. Helt ok, men kanske inte så snyggt alla gånger, framförallt inte om det kombinerades med ett spårbyte.

Link to comment
Share on other sites

De dåliga vintrarna är ett hot mot sporten. Särskilt känsligt måste det vara för ski classics som är beroende av långa banor? Jag skulle inte vara så sugen på att se ett långlopp på 10 varv på en femkilometersbana.

 

Inte många som får starta då heller. Det är ju en del av tjusningen att få åka samma bana som eliten och se hur långt efter(bliven) man är i skidsammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket att säga om dagens bedrövliga lopp.
Men det finns ingen grund för att på något vis förminska Petters seger. Med de förutsättningar som rådde och med de regler som gäller så var han den förste personen över mållinjen och således den värdiga vinnaren.

Sen finns det alltid andra åkare som man unnar segern mer :)  
...för det finns väl nästan ingen som unnar den stora antagonisten att vinna? Det skulle ju vara som att heja på "Scar" i Lejonkungen eller "Kattla" i Bröderna Lejonhjärta.  :P

Link to comment
Share on other sites

Usel taktik av svenskarna, som vanligt. Både Olsson och Södergren ödslade kraft på ryck körningar i täten som inte gav något. De sade själv efteråt att det var jättetungt att ligga först, de borde väl ha insett att det inte skulle gå att gå loss tidigt i loppet i det föret.

 

Hade jag varit Olsson hade jag legat lugnt i klungan och sparat kraft de första 45 kilometrarna. Sedan hade jag gett allt i backarna under de sista 5 för att försöka gå loss. Enda chansen enligt min mening.

 

Svårbedömt från TV-soffan, man jag tänkte samma sak att häng med till 40 eller 45 och kör sen skiten ur fältet uppför backarna en eller två gånger så borde t.o.m. Olsson i sin storform kunna bryta ner dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att många här tar den norska dominansens hot mot sporten på allt för stort allvar. Hockeyn var ju hur livskraftig som helst 1963-1990 trots att Sovjetunionen tog så gott som alla VM-guld under den perioden (27 år!)

 

I första hand vill man ju se stjärnor från sitt eget land men i grund och botten är det ändå de bästa man vill se tävla om medaljerna, oberoende av vilket land de kommer ifrån. Jag ser också med spänning på löptävlingar fastän ett och samma land är fullständigt överlägset på alla längre distanser.

Link to comment
Share on other sites

Skidsporten är inte som hockey. Hockeyintresset kan odlas på hemmaplan, med en intressant inhemsk liga. Skidsporten är beroende av internationella framgångar. Gemene man bryr sig exempelvis inte ett dugg om SM. Folk som inte själva åker skidor i en klubb har inte en favoritskidklubb som de håller på.

Link to comment
Share on other sites

Skidsporten är inte som hockey. Hockeyintresset kan odlas på hemmaplan, med en intressant inhemsk liga. Skidsporten är beroende av internationella framgångar. Gemene man bryr sig exempelvis inte ett dugg om SM. Folk som inte själva åker skidor i en klubb har inte en favoritskidklubb som de håller på.

Vad är det som är den stora motorn i svensk skidsport?

Vasaloppet som tills för några år sedan var en uppgörelse mellan en handfull svenska åkare som inte var landslagsmässiga.

Plus att de flesta känner någon som åker loppet, underskatta inte breddidrottens rolls om motor.

Link to comment
Share on other sites

Så sant. Hoppet levde länge att slå hål på CCCP och till slut gick det. Nu ska jag nog inte spinna vidare på det där som en gammal svensk minister sa att Norge är Europas sista ...stat... :D

Slitsamma det är ju ändå norrmännen vi vill slå när det kommer till kritan, om dom andra är med spelar ingen roll. ;)  ;)  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett hot mot intresset bland sportens "förlorande nationer" (dvs. alla utom Norge) är den arrogans som ett fåtal norska utövare men tyvärr allt för många norska supportrar uppvisar.
 

Om man var på plats under VM kunde man bevittna ett par riktigt pinsamma norska skräckexempel på ohämmad idrottsnationalism och fanatism.

Det är en sak att glädja sig över sina landsmäns framgångar. Men när man börjar skandera diverse hånfulla ramsor riktade mot åkare och nationer som inte lyckats placera sig högst upp på pallen, ja då blir det hela väldigt osympatiskt.
Link to comment
Share on other sites

 

Det är en sak att glädja sig över sina landsmäns framgångar. Men när man börjar skandera diverse hånfulla ramsor riktade mot åkare och nationer som inte lyckats placera sig högst upp på pallen, ja då blir det hela väldigt osympatiskt.

 

Det kommer alltid att finnas idioter. Även smått hånfulla ramsor går ju att göra på "rätt" sätt men sinnesstämningen får inte vara allt för allvarlig. Tråkigt ofta kan det dock gå till överdrift.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som är den stora motorn i svensk skidsport?

Vasaloppet som tills för några år sedan var en uppgörelse mellan en handfull svenska åkare som inte var landslagsmässiga.

Plus att de flesta känner någon som åker loppet, underskatta inte breddidrottens rolls om motor.

 

Nu är det väl inte bara intresset i Sverige vi diskuterar. Hur ska vi få intresse kring elitskidåkning i Tyskland, Frankrike, Italien, Ryssland och Nordamerika när Norge dominerar sporten fullständigt och Sverige plockar upp smulorna? Skidskytte är en populärare sport än längdskidor på flera platser i Europa. Det måste finnas en anledning.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl inte bara intresset i Sverige vi diskuterar. Hur ska vi få intresse kring elitskidåkning i Tyskland, Frankrike, Italien, Ryssland och Nordamerika när Norge dominerar sporten fullständigt och Sverige plockar upp smulorna? Skidskytte är en populärare sport än längdskidor på flera platser i Europa. Det måste finnas en anledning.

Tja kanske för att den sporten har starkare traditioner och tex Frankrike/Tyskland har stora framgångar i den sporten.

Att skidskytte är populärare på kontinenten är ju inget objektivt mått på hur attraktiv en sport är, det har förmodligen ännu mera med framgång och tradition att göra. Det gör givetvis också att det finns mer pengar att hämta i skidskyttet.  När tyskarna hade ett starkt lag för några år sen var längdåkning medialt stark även i Tyskland.

 

Har man varit Norge i vintertid så förstår man snart att vi förmodligen aldrig kommer att kunna presentera den bredd inom längd som norrmännen har. Varenda unge har provat langrenn där precis som varenda unge här har provat att sparka boll. Skidåkning är mera än bara en sport i Norge det är en del av den nationella identiteten. I Norge bor folket där snön finns , så är det inte i Sverige och så många andra länder, det är en avgörande skillnad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

och tex Frankrike/Tyskland har stora framgångar i den sporten.

det har förmodligen ännu mera med framgång och tradition att göra.

 

 

 

Det var väl lite det som var min poäng. Framgång föder intresse. Norges dominans dödar intresset i alla länder utom Norge, och möjligen Sverige.

Link to comment
Share on other sites

 

Det behöver dock inte bero på Norges framgång. Grenar tävlar mellan varandra eftersom de rätt långt har samma publik. Om någon gren blir mer populär äter det av andra grenar. Dåliga snöförhållanden kan också bidra. Jag försöker inte påstå att Norges dominans inte kunde ha något med saken att göra, bara att det finns många andra tänkbara scenarion också.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver dock inte bero på Norges framgång. Grenar tävlar mellan varandra eftersom de rätt långt har samma publik. Om någon gren blir mer populär äter det av andra grenar. Dåliga snöförhållanden kan också bidra. Jag försöker inte påstå att Norges dominans inte kunde ha något med saken att göra, bara att det finns många andra tänkbara scenarion också.

Norges dominans blir ju tydligare när länder som Tyskland, Italien och Österrike har flera starka åkare som lagt av men inga givna efterträdare. Det är det som är en stor skillnad på Norge och övriga länder, ingen har den kontinuiteten och toppbredden som Norge har. Sverige kan också få det tufft om några år och då har kanske kontinentalländerna nya kullar.

Just nu är flera länder inne i ett generationsskifte, vad händer när Northug och Björgen lägger av, förmodligen blir det större spridning på de individuella guldmedaljerna iaf. :)  :)  :)

Link to comment
Share on other sites

Det behöver dock inte bero på Norges framgång. Grenar tävlar mellan varandra eftersom de rätt långt har samma publik. Om någon gren blir mer populär äter det av andra grenar. Dåliga snöförhållanden kan också bidra. Jag försöker inte påstå att Norges dominans inte kunde ha något med saken att göra, bara att det finns många andra tänkbara scenarion också.

 

Dåliga snöförhållanden drabbar alla snösporter. Inte specifikt längd. Grenar som längd, skidskytte och alpint tävlar mycket riktigt om samma publik, och vanligtvis hoppar folk mellan grenarna beroende på var ens egna har sina största framgångar.

Link to comment
Share on other sites

Dåliga snöförhållanden drabbar alla snösporter. Inte specifikt längd. Grenar som längd, skidskytte och alpint tävlar mycket riktigt om samma publik, och vanligtvis hoppar folk mellan grenarna beroende på var ens egna har sina största framgångar.

 

Det är ett obestridbart men ändå intressant fenomen att gemene mans intresse är ombytligt och dras till framgångar.

För bara ett par år sedan kändes det som att väldigt många ute i de svenska stugorna hade ett nästan omättligt intresse för skidskytte, men i samma stund som stjärnorna la av så minskade intresset bland den breda massan direkt. 

Det svänger snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...