Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med klister


c^2

Recommended Posts

I början av mitt pass har jag ofta bra fäste med klister men efter ett tag blir det fruktansvärt bakhalt. Inte ens stakning med frånskjut fungerar som det ska. Tar jag en titt under skidan finns inga iskristaller eller smuts men klistret är inte längre klabbigt och klistrigt som det var i början av passet. Troligtvis är det därför det inte fäster..

 

Vad kan jag göra annorlunda? Kör med silverklister och det har varit nån minusgrad på kvällen efter plusgrader på dagen. Isiga spår.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara svårt att få till blandningen om du lägger rossa uppe på silverklistret. Ta bort med en spackelspade och trasa så behöver du inget vallaväck. Om skidan är kall så värm upp klistret försiktigt med varmluftspistol. Lägg på nytt klister och blanda direkt om du vill blanda.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en fråga som passar bra under rubriken "problem med klister"

 

Skidade idag i konstsnöspår som var mjuka, fuktiga, sladdriga och grova, +2 grader. Testade 3 olika vallningar med följande resultat:

1. Wide, inget fäste

2. Wide+Rossa (50/50), inget fäste men fick lite ifrysning

3. Rossa, perfekt fäste men ordentlig ifrysning över hela skidan.

 

Hur valla före att få fäste men inte ifrysning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har en fråga som passar bra under rubriken "problem med klister"

 

Skidade idag i konstsnöspår som var mjuka, fuktiga, sladdriga och grova, +2 grader. Testade 3 olika vallningar med följande resultat:

1. Wide, inget fäste

2. Wide+Rossa (50/50), inget fäste men fick lite ifrysning

3. Rossa, perfekt fäste men ordentlig ifrysning över hela skidan.

 

Hur valla före att få fäste men inte ifrysning?

 

Hej!

 

Detta är ju föret som gäller nu, grov konstsnö med kalla nätter(minus grader) och ett par plus på dagen,  själv har jag lyckats nåttsånär med:

 

1 Guruwax grundklister, guruwax extrem 39 blandat med Start universal med ett par klickar rode rossa just vid tån. Alla lager mycket tunna

Har gett hyggligt fäste vid blankt eller is, bra fäste i lösgrovkornigt, med lätt tendens till i frysning.

 

2. provade med samma som ovan men med Rode chola i botten, samma fäste ett tag, stort vallaslitage och dåligt fäste efter 20km.

 

Hur skall jag valla om jag skall testa ett alterativ 3? Upplever att universal ensamt som yttersta lager inte ger nog fäste men vill slippa ifrysning och vill ha bra fäste? Kanske täcka med burk?

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

om inte möjlighet finns att kyla klistret ordentligt - nu i värmen - kanske det dock blir svårt med burktäckning? - kanske låta skidorna stå så kallt som möjligt över natten innan täckning?

 

(jag har funderat på att för ändamålet köpa en stor industrifrys...)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att när det är nattkallt men plus på dagen fungerar ofta violett bättre än rossa. Även om det varit plus och sol några timmar. Körde med 50/50 Rode Violett/Start Universal sist jag var ute. Det var +3 och sol, men det var minus 6 under natten. Där solen låg på som hårdast var det vissa tendenser till släpp men överlag hade jag grymt fäste.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...