Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet inför lojalitetsprogram för Vasaloppsåkare


1496

Recommended Posts

Den ekonomiska kalkylen görs inte bäst vare sig som en kostnadsbaserad prissättning eller en kostnad per körd mil.

 

Snarare: Ungefär som kostnad för fritidsbåt. Det är dyrt och man kör inte så mkt. Det är svindyrt per körd sträcka. Men, man lever ett båtliv och skapar en stor del av den sommarens minnen. Det är alla de dagarna som passerar (på sjön) som är livet. Inte de andra dagarna.

 

Att betala dyrt för VL är motiverat av att man vill leva ett skidåkarliv som varje vinter kröns (nåväl ...) av ett VL. Utan VL ingen morot och därmed inte samma fokus på träningen. Den blir inte av helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

IronMan i Kalmar kostar väl runt 5000 spänn att vara med i. Bara 2700 platser men de säljer också slut.

Jag skulle inte bli helt förvånad om vasan skulle sälja slut även om de kostade 5000 att vara med. Men jag finner det inte troligt. Det är en bra bit över min smärttröskel åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

En aspekt av anmälningsavgiften är väl också att Vasaloppet faktiskt har en egen snöfabrik och lägger ner stora resurser på att göra i ordning spåret när det behövs. Vi vet ju hur hårt de fick kämpa för att rädda loppet förra året och även i år fick de göra vissa insatser. Det måste ju ha belastat deras kassa en hel del, tänker jag, och jag föreställer mig att anmälningsavgiften är som den är för att de ska ha lite reserver de år när vädret inte är på bästa humör. Jämför man med till exempel Lidingöloppet har de inte det problemet - det värsta som kan hända Lidingöloppet är väl att det blir regn, men det påverkar ju inte deras möjligheter att genomföra sitt lopp som planerat.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte överhuvudtaget intresserad av vilka kostnader Vasaloppsorganisationen har, jag är ju bara intresserad av vad jag får för min avgift. Kan de producera snö billigare så gratulerar jag dem. Är sponsorerna villiga att gå in med mer pengar, fine by me. Tar de ut en avgift som är högre än jag är beredd att betala så avstår jag och i mitt fall så är de kanske 2-300 kr från gränsen, men det lär ju finnas 15800 olika gränser och mer därtill.

 

Jag undrar fortfarande lite hur alla ni som skriver här tänker att det skulle vara?

Om de höjer avgiften så verkar många tycka att det är ett problem om deras vinst blir för stor. Någon typ av ockerargument.

Om de inte höjer den så pass mycket att bara 15800 vill åka så är det dåligt att de inte kan erbjuda alla plats. Någon typ av rättviseargument.

 

Hur tycker ni att de ska göra då?

Får de ta vilken avgift de vill eller är VL en grundläggande rättighet för oss skidåkare?

Link to comment
Share on other sites

Jag klagar egentligen inte på startavgiften utan tar det på "friskvårdskontot". Jag har fortfarande råd, men alla kanske inte har det.

Men det vore faktiskt intressant att se deras (arrangörens) räkenskaper. Som jag förstår så är det en stor del av kostnaderna som sponsorerna står för. Mycket av arbetet är ideellt. Vid förra årets snöbrist gick "man ur huse" för att hjälpa till. Undrar om ens traktorförarna tog ersättning för bränslet?

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på andrahandsmarknaden i februari ligger priserna ofta under Vasaloppets pris så det tycks för mig som om VL:s listpris snarare ligger i överkant. Finns det någon som vill åka som har misslyckats med att köpa en startplats?

 

Ja men ändå säljs de ju slut. Marknadspriset när platserna släpps är ju således minst det som vi får betala. Att priset ändras är väl inget konstigt i sig. Det vi betalar för när vi bokar upp direkt är ju som en försäkringspremie eller ungefär som att en bunden ränta oftast är högre än en rörlig. Vi betalar helt enkelt för att slippa ovissheten. Men visst, det bästa köpet av startplats sker troligen tors-fre samma vecka som loppet.

Link to comment
Share on other sites

Ja men ändå säljs de ju slut. Marknadspriset när platserna släpps är ju således minst det som vi får betala. Att priset ändras är väl inget konstigt i sig. Det vi betalar för när vi bokar upp direkt är ju som en försäkringspremie eller ungefär som att en bunden ränta oftast är högre än en rörlig. Vi betalar helt enkelt för att slippa ovissheten. Men visst, det bästa köpet av startplats sker troligen tors-fre samma vecka som loppet.

 

Lör em utanför tältet ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man inte fästvallar får man ju mer tid över på lördagen, så då kan man ägna sig åt att namnbyta och uppseeda sig. Går säkert att tjäna 500kr eller nått på det. Även fast du köper billigare så kostar det några hundra att namnbyta. Jag tycker det är värt några hundra kronor att slippa leta startplats och leva med den osäkerheten. Jag tycker det är bättre att använda den tiden till att köpa biliigt pulver eller något annat viktigt.....:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...