Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet inför lojalitetsprogram för Vasaloppsåkare


1496

Recommended Posts

 

Anmälan till Vasaloppets åtta olika skidlopp 2016 öppnar söndagen den 22 mars kl. 09.00 på Vasaloppets hemsida. Med anledning av det stora intresset för att åka Vasaloppet 90 km tillämpas ett nytt lojalitetsprogram för att värna om återkommande deltagare. Som lojal deltagare räknas den som åkt minst tre 90 km skidlopp (Vasaloppet eller Öppet Spår) de senaste sex åren (2010–2015), han/hon kommer att ha förtur och garanterad plats i nästa års Vasalopp.

Kvoten är beräknad att uppgå till maximalt 5 000 personer av det totala antalet 15 800. Anmälan för dessa lojala deltagare kommer att vara öppen från måndag 16 mars till torsdag 19 mars. 

 

Glädjande att de har lyssnat och tagit fram en modell. Nu går det alltid att lösa biljett senare, men känns på något sätt skönt att veta att man har sin plats! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Glädjande att de har lyssnat och tagit fram en modell. Nu går det alltid att lösa biljett senare, men känns på något sätt skönt att veta att man har sin plats! :)

 

Jag tycker upplägget låter helt vettigt. Det finns gott om platser för nya åkare men ändå är en tillräcklig andel reserverad för oss "lojalister".

Link to comment
Share on other sites

Jag började ju skida igen just 2010 och nu när jag ska ställa ut i årets race så blir det sex ÖS/VL på raken och direktkvalificering med råge. Gött att man slipper hetsa och koppla upp sig när man är i Norge.

 

Kan de inte sponsra med ett startled längre fram också för oss "lojalister" :P

 

EDIT: Såg nu att "sunrise-perioden" är under Norge-veckan så jag får väl hitta nån vettig uppkoppling.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt vettigt upplägg av VL... Nu fattas bara att det inte är masstart så det slipper bli sån kö i första backen!

Off Topic:

Jag ser egentligen inget problem med massstart. OM det införs en eller flera mellantider, tex en mellantid då man passerar startlinjen, och en i backens början, mitt och slut. Så kan svenssons prata om sina nettotider på VL, och på så sätt jämna ut siffrorna. Jag har tex kompisar som alltid pratar om tiden FRÅN Smågan till Mora. Genom att införa fler officiella mellantider så kan Vasaloppet behålla masstarten och samtidigt ge åkarna en mer rättvis sluttid. Det tar inte bort själva problematiken med köande, men det kommer nog alltid vara kö i backen, speciellt i leden längre bak.

Link to comment
Share on other sites

jag ska åka VL i år och åkte ÖS 2012, och tillhör alltså inte de lojala. Tycker ändå att det är ett väldigt bra initiativ. Jag kan alltså åka ÖS 2016 vilket jag inte skulle ha någonting emot och sedan vara garanterad en plats till 2017. Alternativt så slänger jag mig ut på ÖS även i år och får då garanterad plats!

Link to comment
Share on other sites

finns det ngn som inte tillhör "lojalitetsgruppen" som tycker det är ett bra förslag...

 

Jag tyckte ju det var bra! Jag har åkt ÖS en gång och ska åka VL i år (kommer säkert få bryta pga problem med armbågar men det är en annan sak)...

 

Det känns ganska rättvist så här men alla kan inte bli nöjda tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte ju det var bra! Jag har åkt ÖS en gång och ska åka VL i år (kommer säkert få bryta pga problem med armbågar men det är en annan sak)...

 

Det känns ganska rättvist så här men alla kan inte bli nöjda tyvärr.

"Åkt" utgår jag i så fall ifrån betyder startat... Annars vore det ju taskigt... Så om jag vill ha tre klara till nästa år så är det bara att åka ÖS söndag och måndag, samt VL, så är man hemma? ;-) (nej, jag har inte hybris utan skojar lite...)

Link to comment
Share on other sites

Off Topic:

Jag ser egentligen inget problem med massstart. OM det införs en eller flera mellantider, tex en mellantid då man passerar startlinjen, och en i backens början, mitt och slut. Så kan svenssons prata om sina nettotider på VL, och på så sätt jämna ut siffrorna. Jag har tex kompisar som alltid pratar om tiden FRÅN Smågan till Mora. Genom att införa fler officiella mellantider så kan Vasaloppet behålla masstarten och samtidigt ge åkarna en mer rättvis sluttid. Det tar inte bort själva problematiken med köande, men det kommer nog alltid vara kö i backen, speciellt i leden längre bak.

 

Fullt möjligt. Även att man har "puljestarter" i t.ex. Holmenkollmarsjen så startar nettotiden vid bågarna 300m efter startrakan och både netto- och bruttotid finns med i resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med att det blir för trångt i första backen är det väl bara att träna lite hårdare till nästa säsong? Tveksam att de i elitledet anser att det är för trångt i backen..?

 

Angående det nya anmälningsförfarandet så om man ska prioritera någon så är det väl de lojala? Känns konstigt att prioritera förstagångsåkare och då återstår att inte prioritera någon och det blir nog ingen glad.. Dessutom som någon sagt tidigare är det ju egentligen inget problem eftersom det alltid går lätt att få tag i platser i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag uppfyller inte meriterna för ett förköp till nästa års Vasalopp men skulle gärna vilja vara säker på att få en startplats. Finns det någon med lojalitetspoäng som vet med sig att ni inte ska åka nästa år? I så fall är jag intresserad av att ta över en förköpt startplats sen. Skulle bespara en mycket stress framför webbläsaren den 22:a mars.

Hälsar och undrar

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tycker i grunden att det är bra att det införs en kvot för lojala åkare. Frågan är var ska man sätta gränsen. Har åkt 9 Vasalopp och 1 Öppet Spår sedan debuten -96. Dock bara ett inom de senaste sex åren. Har däremot ägnat mig åt att åka Skejt- eller Halvvasan och är lite sugen på att åka det "riktiga" Vasaloppet nästa år. Tycker nog att jag är lojal, men som tidigare skrivet. Någonstans ska ju gränsen dras.

Link to comment
Share on other sites

På vätternrundan går det utmärkt med start i intervaller, men ändå att kunna sitta förnöjt vid fikabordet och skryta om sin tid.

 

En tid som till mkt stor del beror på vilken grupp man kunnat segla bakom gratis.

 

Ang. garanterad plats så är jag egoistiskt positiv. Minskar stressen för oss lojala. Men, av mina 11 lopp har jag inte anmält mig till ens hälften, det löse man med biljett köpt på blocket utan problem ändå. Alla får vara med, om de vill, i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

Jag uppfyller inte meriterna för ett förköp till nästa års Vasalopp men skulle gärna vilja vara säker på att få en startplats. Finns det någon med lojalitetspoäng som vet med sig att ni inte ska åka nästa år? I så fall är jag intresserad av att ta över en förköpt startplats sen. Skulle bespara en mycket stress framför webbläsaren den 22:a mars.

Hälsar och undrar

Jonas

 

He he... Langning av startplats i VL :) Ja det där kommer ju garanterar att förekomma med de nya lojalitetsplatserna. Någon med rätt till sådan plats men inte tänker åka har en kompis som vill åka för första gången.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

He he... Langning av startplats i VL :) Ja det där kommer ju garanterar att förekomma med de nya lojalitetsplatserna. Någon med rätt till sådan plats men inte tänker åka har en kompis som vill åka för första gången.

 

/Mats

Eller någon som åker ös varje år och därmed behåller sin lojalitetsstatus kan fixa en enkel plats att kränga... :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...