Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet inför lojalitetsprogram för Vasaloppsåkare

• Vänligen logga in för att kunna svara
133 svar till detta ämne

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Anmälan till Vasaloppets åtta olika skidlopp 2016 öppnar söndagen den 22 mars kl. 09.00 på Vasaloppets hemsida. Med anledning av det stora intresset för att åka Vasaloppet 90 km tillämpas ett nytt lojalitetsprogram för att värna om återkommande deltagare. Som lojal deltagare räknas den som åkt minst tre 90 km skidlopp (Vasaloppet eller Öppet Spår) de senaste sex åren (2010–2015), han/hon kommer att ha förtur och garanterad plats i nästa års Vasalopp.

Kvoten är beräknad att uppgå till maximalt 5 000 personer av det totala antalet 15 800. Anmälan för dessa lojala deltagare kommer att vara öppen från måndag 16 mars till torsdag 19 mars. 

Glädjande att de har lyssnat och tagit fram en modell. Nu går det alltid att lösa biljett senare, men känns på något sätt skönt att veta att man har sin plats! :)

Tränar alldeles för lite..

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Glädjande att de har lyssnat och tagit fram en modell. Nu går det alltid att lösa biljett senare, men känns på något sätt skönt att veta att man har sin plats! :)

Jag tycker upplägget låter helt vettigt. Det finns gott om platser för nya åkare men ändå är en tillräcklig andel reserverad för oss "lojalister".

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Jag började ju skida igen just 2010 och nu när jag ska ställa ut i årets race så blir det sex ÖS/VL på raken och direktkvalificering med råge. Gött att man slipper hetsa och koppla upp sig när man är i Norge.

Kan de inte sponsra med ett startled längre fram också för oss "lojalister" :P

EDIT: Såg nu att "sunrise-perioden" är under Norge-veckan så jag får väl hitta nån vettig uppkoppling.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Dubbelpost

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Väldigt vettigt upplägg av VL... Nu fattas bara att det inte är masstart så det slipper bli sån kö i första backen!

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 183 inlägg

Skönt att vara lojalist. Men visst var det olika kvoter för de som åkt en gång/året innan också, vs. förstagångsåkare? Eller skulle det bara gälla CV?

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

yens

yens

Medlem

• Members
  • Pip
  • 128 inlägg

Verkar inte vara någon kvot för oss som inte hunnit bli lojala, kan tycka det känns lite surt att inte ha någon fördel alls av att ha åkt förut... Men men, jag är bra på datorer, det verkar vara nog så viktigt... ;-) 

39-årig Lundabo utan längdåkningserfarenhet som åkte och överlevde VL-15. Om karriären fortsätter återstår att se... 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Skönt att chansen till 10 på raken enbart beror på mig och inte ett lotteri.
Jag vet inte hur alla ska bli nöjda men nu är jag nöjd åtminstone :)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg

iaf hittills, inkl vl 2015, har ju iofs ALLA som velat åka VL kunnat göra det

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Alldeles strålande initiativ från Vasaloppet.

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg

finns det ngn som inte tillhör "lojalitetsgruppen" som tycker det är ett bra förslag...

yens

yens

Medlem

• Members
  • Pip
  • 128 inlägg

Det talades ju om att inte bara anmälningsförfarandet, utan även möjligheten till namnbyte osv, skulle ändras. Men det har jag inte sett något om? Någon som vet/sett det? 

39-årig Lundabo utan längdåkningserfarenhet som åkte och överlevde VL-15. Om karriären fortsätter återstår att se... 

br8k

br8k

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Väldigt vettigt upplägg av VL... Nu fattas bara att det inte är masstart så det slipper bli sån kö i första backen!

Off Topic:

Jag ser egentligen inget problem med massstart. OM det införs en eller flera mellantider, tex en mellantid då man passerar startlinjen, och en i backens början, mitt och slut. Så kan svenssons prata om sina nettotider på VL, och på så sätt jämna ut siffrorna. Jag har tex kompisar som alltid pratar om tiden FRÅN Smågan till Mora. Genom att införa fler officiella mellantider så kan Vasaloppet behålla masstarten och samtidigt ge åkarna en mer rättvis sluttid. Det tar inte bort själva problematiken med köande, men det kommer nog alltid vara kö i backen, speciellt i leden längre bak.

ÖSM-11 6.28. VL-12 5.48. VL-13 5.41 VL-14 5.28(plc~1300). VL-15 plc~1200.

Mats Emil

Mats Emil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg

jag ska åka VL i år och åkte ÖS 2012, och tillhör alltså inte de lojala. Tycker ändå att det är ett väldigt bra initiativ. Jag kan alltså åka ÖS 2016 vilket jag inte skulle ha någonting emot och sedan vara garanterad en plats till 2017. Alternativt så slänger jag mig ut på ÖS även i år och får då garanterad plats!

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

finns det ngn som inte tillhör "lojalitetsgruppen" som tycker det är ett bra förslag...

Jag tyckte ju det var bra! Jag har åkt ÖS en gång och ska åka VL i år (kommer säkert få bryta pga problem med armbågar men det är en annan sak)...

Det känns ganska rättvist så här men alla kan inte bli nöjda tyvärr.

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

yens

yens

Medlem

• Members
  • Pip
  • 128 inlägg

Jag tyckte ju det var bra! Jag har åkt ÖS en gång och ska åka VL i år (kommer säkert få bryta pga problem med armbågar men det är en annan sak)...

Det känns ganska rättvist så här men alla kan inte bli nöjda tyvärr.

"Åkt" utgår jag i så fall ifrån betyder startat... Annars vore det ju taskigt... Så om jag vill ha tre klara till nästa år så är det bara att åka ÖS söndag och måndag, samt VL, så är man hemma? ;-) (nej, jag har inte hybris utan skojar lite...)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 092 inlägg

Off Topic:

Jag ser egentligen inget problem med massstart. OM det införs en eller flera mellantider, tex en mellantid då man passerar startlinjen, och en i backens början, mitt och slut. Så kan svenssons prata om sina nettotider på VL, och på så sätt jämna ut siffrorna. Jag har tex kompisar som alltid pratar om tiden FRÅN Smågan till Mora. Genom att införa fler officiella mellantider så kan Vasaloppet behålla masstarten och samtidigt ge åkarna en mer rättvis sluttid. Det tar inte bort själva problematiken med köande, men det kommer nog alltid vara kö i backen, speciellt i leden längre bak.

Fullt möjligt. Även att man har "puljestarter" i t.ex. Holmenkollmarsjen så startar nettotiden vid bågarna 300m efter startrakan och både netto- och bruttotid finns med i resultatet.

NV18 7.22 | NV19 4.52

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Datorkunskaper kommer i framtiden att visa sig ha betydligt större betydelse än färdigheter i skidåkning för förstagångsåkare :)

/Mats

Superhilton

Superhilton

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Om man har problem med att det blir för trångt i första backen är det väl bara att träna lite hårdare till nästa säsong? Tveksam att de i elitledet anser att det är för trångt i backen..?

Angående det nya anmälningsförfarandet så om man ska prioritera någon så är det väl de lojala? Känns konstigt att prioritera förstagångsåkare och då återstår att inte prioritera någon och det blir nog ingen glad.. Dessutom som någon sagt tidigare är det ju egentligen inget problem eftersom det alltid går lätt att få tag i platser i efterhand.

Bencko

Bencko

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Jag uppfyller inte meriterna för ett förköp till nästa års Vasalopp men skulle gärna vilja vara säker på att få en startplats. Finns det någon med lojalitetspoäng som vet med sig att ni inte ska åka nästa år? I så fall är jag intresserad av att ta över en förköpt startplats sen. Skulle bespara en mycket stress framför webbläsaren den 22:a mars.

Hälsar och undrar

Jonas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar