Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet inför lojalitetsprogram för Vasaloppsåkare

• Vänligen logga in för att kunna svara
133 svar till detta ämne

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Nu har denna artikel ett par år på nacken, men nog gör Vasaloppsföreningen Sälen-Mora och Vasaloppets Marknads Aktiebolag helt okej resultat. :)

http://www.svd.se/na...far_7943166.svd

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Nu har denna artikel ett par år på nacken, men nog gör Vasaloppsföreningen Sälen-Mora och Vasaloppets Marknads Aktiebolag helt okej resultat. :)

http://www.svd.se/na...far_7943166.svd

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

O nu har dom fått ytterligare intäkter då jag betalt efter gårdagens förbokning :)

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Ja jag tycker det är dyrt, men inte FÖR dyrt för att avstå...än! Men håll med om att ökningen från 1280kr till 1650kr är ganska saftig på bara 3år.

Så du tror att det skulle sälja slut platserna på 83sek även om det var 3000kr? 

Tja, det är en stor procentuell ökning, det håller jag med om. Samtidigt speglar det väl också hur intresset har vuxit de senaste åren. Kanske inte just de tre senaste åren, men det är ju inte alla år det har varit så här, det har ju faktiskt ställts in pga för få anmälda för länge sedan.

Nej, jag tror inte att det skulle sälja slut på 83 sekunder om man höjde till 3000 kr. Mitt inlägg syftade mer till att om de skulle höja till 3000 kr så skulle det bli ett himla liv om vilka vinster de gör och hur de suger ut stackars fina skidåkares ekonomi (de finaste människorna dessutom). Lite sådant hör vi ju redan här i tråden.

Samtidigt så nu när de inte motverkar anmälningshetsen genom rejält höjda avgifter så blir det ett himla liv om huruvida deras anmälningssystem är rättvist eller inte.

Jag har inte den optimala lösningen, utan konstaterar bara att det kan inte vara lätt att arrangera ett så populärt lopp så att oavsett vad de gör så betraktas de som onda, manipulerande och ogina. Nä ursäkta, jag överdrev litegrann...

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Det verkar som att en motivering (i denna tråd) är att vasaloppet har så många deltagare, därav priset.

En alternativ tanke vore att logistikkostnad per åkare är en avtagande fkn med antalet åkare. Skalfördelar liksom.

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Den ekonomiska kalkylen görs inte bäst vare sig som en kostnadsbaserad prissättning eller en kostnad per körd mil.

Snarare: Ungefär som kostnad för fritidsbåt. Det är dyrt och man kör inte så mkt. Det är svindyrt per körd sträcka. Men, man lever ett båtliv och skapar en stor del av den sommarens minnen. Det är alla de dagarna som passerar (på sjön) som är livet. Inte de andra dagarna.

Att betala dyrt för VL är motiverat av att man vill leva ett skidåkarliv som varje vinter kröns (nåväl ...) av ett VL. Utan VL ingen morot och därmed inte samma fokus på träningen. Den blir inte av helt enkelt.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 761 inlägg

IronMan i Kalmar kostar väl runt 5000 spänn att vara med i. Bara 2700 platser men de säljer också slut.

Jag skulle inte bli helt förvånad om vasan skulle sälja slut även om de kostade 5000 att vara med. Men jag finner det inte troligt. Det är en bra bit över min smärttröskel åtminstone.

StefanWq

StefanWq

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

En aspekt av anmälningsavgiften är väl också att Vasaloppet faktiskt har en egen snöfabrik och lägger ner stora resurser på att göra i ordning spåret när det behövs. Vi vet ju hur hårt de fick kämpa för att rädda loppet förra året och även i år fick de göra vissa insatser. Det måste ju ha belastat deras kassa en hel del, tänker jag, och jag föreställer mig att anmälningsavgiften är som den är för att de ska ha lite reserver de år när vädret inte är på bästa humör. Jämför man med till exempel Lidingöloppet har de inte det problemet - det värsta som kan hända Lidingöloppet är väl att det blir regn, men det påverkar ju inte deras möjligheter att genomföra sitt lopp som planerat.

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag är inte överhuvudtaget intresserad av vilka kostnader Vasaloppsorganisationen har, jag är ju bara intresserad av vad jag får för min avgift. Kan de producera snö billigare så gratulerar jag dem. Är sponsorerna villiga att gå in med mer pengar, fine by me. Tar de ut en avgift som är högre än jag är beredd att betala så avstår jag och i mitt fall så är de kanske 2-300 kr från gränsen, men det lär ju finnas 15800 olika gränser och mer därtill.

Jag undrar fortfarande lite hur alla ni som skriver här tänker att det skulle vara?

Om de höjer avgiften så verkar många tycka att det är ett problem om deras vinst blir för stor. Någon typ av ockerargument.

Om de inte höjer den så pass mycket att bara 15800 vill åka så är det dåligt att de inte kan erbjuda alla plats. Någon typ av rättviseargument.

Hur tycker ni att de ska göra då?

Får de ta vilken avgift de vill eller är VL en grundläggande rättighet för oss skidåkare?

RobertS

RobertS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Om man tittar på andrahandsmarknaden i februari ligger priserna ofta under Vasaloppets pris så det tycks för mig som om VL:s listpris snarare ligger i överkant. Finns det någon som vill åka som har misslyckats med att köpa en startplats?

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg

Jag klagar egentligen inte på startavgiften utan tar det på "friskvårdskontot". Jag har fortfarande råd, men alla kanske inte har det.

Men det vore faktiskt intressant att se deras (arrangörens) räkenskaper. Som jag förstår så är det en stor del av kostnaderna som sponsorerna står för. Mycket av arbetet är ideellt. Vid förra årets snöbrist gick "man ur huse" för att hjälpa till. Undrar om ens traktorförarna tog ersättning för bränslet?

Thunis

Thunis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Om man tittar på andrahandsmarknaden i februari ligger priserna ofta under Vasaloppets pris så det tycks för mig som om VL:s listpris snarare ligger i överkant. Finns det någon som vill åka som har misslyckats med att köpa en startplats?

Ja men ändå säljs de ju slut. Marknadspriset när platserna släpps är ju således minst det som vi får betala. Att priset ändras är väl inget konstigt i sig. Det vi betalar för när vi bokar upp direkt är ju som en försäkringspremie eller ungefär som att en bunden ränta oftast är högre än en rörlig. Vi betalar helt enkelt för att slippa ovissheten. Men visst, det bästa köpet av startplats sker troligen tors-fre samma vecka som loppet.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg

Ja men ändå säljs de ju slut. Marknadspriset när platserna släpps är ju således minst det som vi får betala. Att priset ändras är väl inget konstigt i sig. Det vi betalar för när vi bokar upp direkt är ju som en försäkringspremie eller ungefär som att en bunden ränta oftast är högre än en rörlig. Vi betalar helt enkelt för att slippa ovissheten. Men visst, det bästa köpet av startplats sker troligen tors-fre samma vecka som loppet.

Lör em utanför tältet ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 029 inlägg

Om man inte fästvallar får man ju mer tid över på lördagen, så då kan man ägna sig åt att namnbyta och uppseeda sig. Går säkert att tjäna 500kr eller nått på det. Även fast du köper billigare så kostar det några hundra att namnbyta. Jag tycker det är värt några hundra kronor att slippa leta startplats och leva med den osäkerheten. Jag tycker det är bättre att använda den tiden till att köpa biliigt pulver eller något annat viktigt.....:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar