Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet inför lojalitetsprogram för Vasaloppsåkare


1496

Recommended Posts

Det är ju upp till var och en att stanna vid kontrollerna och äta sig mätt. Nej skämt å sido är det rätt högt literpris på den sportdrycken/blåbärssoppan man hinner få i sig. Med tanke på de 83 sekunderna är efterfrågan fortfarande långt över tillgången så i en marknadsekonomi kan priset höjas tills man når smärtgränsen. Var den nu kan ligga på för belopp?

Hur många skulle hoppa över Vasan om den kostade, säg, 2950 kr? (Folket i Mora är säkert också nyfikna).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply
Och vi fick inte några startplatser... När jag satte mig vid datorn möttes jag av att det var fullt. Aja, det var något av en impulsgrej att jag och syrran skulle åka Vasaloppet nästa år iaf. :p får köra på Tjejvasan istället (Som iofs nog är bättre mål med tanke på att båda är nybörjare)...
Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att arrangera ett vasalopp... nu menar jag inte för snön eller logistik eller trafik. Det är inte lätt när man har 15800 platser och om de höjer priset så är de ogina och om de håller det nere så säljer platserna slut på 83 sekunder. Eller, tja nu har de ju höjt och ändå säljer de slut. De inför lojalitetsprogram och de lottar och de vrider och vänder, men i slutänden är det fler som vill åka än de kan ta emot. 

 

Mitt tips är väl ändå att vänta till sista veckan innan loppet eftersom det ändå bara är 14000 som startar ungefär. Det går alltid att få tag på biljetter, oftast billigare.

 

Förstår inte argumentet att det är på tok för dyrt och ändå åker man. Då har man väl tagit ett beslut om att det inte var för dyrt, eller?!

Link to comment
Share on other sites

Nej, mat får man inte. En liten mjölkflaska från Arla efter finish.

Jag var väldigt förvånad att det inte ens fanns en banan eller annan fruktbit vid stationerna. Näring är ett ganska dåligt kapitel i hela VL-organisationen. Kall dricka fick man leta efter i årets värme. Helt oanpassad till behovet. Jämfört med Vätternrundan, Stockholm marathon eller Dalslandmarathon inte alls på en godtagbar nivå med tanke på avgiften...

Mitt största praktiska problem i år var att det inte ens fanns något att köpa heller vid de flesta stationer. Nästa gång vet jag hur det ligger till.

Link to comment
Share on other sites

Du får fortfarande mat efter loppet. Eller jag fick i alla fall det. Det var ingen god mat men det var mat.

 

Maten har onekligen degenererat samtidigt som startavgiften har ökat. Förr var det schyst husman, typ köttbullar och potatismos, på senare tid har det varit en sämre pastaröra. Vi hoppade över maten i år.

Link to comment
Share on other sites

Det finns mässtält i Sälen och Mora med allt en skidåkare behöver, bussar går hela tiden mellan start och mål och andra orter. Brytbuss och sjukbuss om olyckan är framme. Den som missar maten efter målgång måste vara helt utmattad eller icke läskunnig. Stav- och vallaservice och rejält med dricka och mat på stationerna längs banan. För dyrt med 1650 kr? Skulle inte tro det om man kollar hur snabbt platserna gick åt. Dubbla priset hade nog inte påverkat åtgången nämnvärt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, mässtält finns, men maten ingår inte i startavgiften. Jag personligen bryr mig inte mycket om avgiftens höjd. Friskvård ska användas. Men de kostnaderna du listar har alla andra storevenemang med. Och VL är sponsrat som få av de andra liknande events.
Link to comment
Share on other sites

Geert, du har nog missat det hela då, det har alltid ingått mat till Vasaloppet, det serveras ju i Ishallen numera. Det har det också gjort nu i ganska många år, och det kostar 0 kr eftersom det ingår i startavgiften. Det är kanske inte någon höjdarmat, men det är mat, dricka, bröd och smör, och man kan äta hur mycket man vill. Men ingår gör det.

Link to comment
Share on other sites

För dyrt eller inte? Beror ju lite på hur man betraktar saken. Vi vill ha ett förstklassigt arrangemang och samtidigt inte betala onödigt mycket. Oavsett vad man tycker så måste man säga att Vasaloppet är ett oerhört professionell arrangemang. Man hanterar 60-70000 åkare under en vecka med en logistik som är sagolik.

 

Och andra sidan så tar man en avgift som är avsevärt mycket högre än andra lopp i Ski Classics. König och Marcialonga har en startavgift som är en tredjedel respektive hälften av Vasaloppets. Tror att övriga lopp också ligger på en betydligt mycket lägre nivå.

Dessa lopp har att hantera betydligt färre deltagare och ställer därför mindre krav på logistiken. Och andra sidan har tex Marcialonga väldigt höga spårkostnader då man nästan varje år tvingas spruta hela eller delar av spåren med konstsnö. Den kostnaden slås ut på ca 7000 åkare medans Vasaloppet kan fördela den kostnaden på 70000 åkare. Sannolikt gör Marcialonga en hyfsad vinst på sina 7000 åkare varför man fortsätter år efter år.

 

I Marcialonga betalar man en startavgift och då ingår bussar till start och åter till hotellen efter loppet kostnadsfritt. I Vasaloppet får man betala ganska saftiga priser för kringtjänster som tex för buss. Långt mycket högre än den vanliga priset för en bussresa mellan Sälen och Mora. Dessutom till en beläggningsgrad som vida överstiger det som är normalt under andra delar på året.

 

Själv är jag beredd att betala en relativt hög startavgift för att få ett bra arrangemang. Och går överskotter tillbaka till idrotten längs med spåret så har jag inga problem med det. Men, visst kan jag känna att man i vissa lägen försöker kräma ut mer än vad som är onödigt, tex bussbiljetter.

 

Försökte kolla lite på allabolag.se för att se hur Vasaloppets ekonomi ser ut. Dock lite svårt då det finns ett par olika bolag. Dessa två tillsammans verkar inte täcka helheten, saknas omsättning. Någon som vet hur deras upplägg är?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att arrangera ett vasalopp... nu menar jag inte för snön eller logistik eller trafik. Det är inte lätt när man har 15800 platser och om de höjer priset så är de ogina och om de håller det nere så säljer platserna slut på 83 sekunder. Eller, tja nu har de ju höjt och ändå säljer de slut. De inför lojalitetsprogram och de lottar och de vrider och vänder, men i slutänden är det fler som vill åka än de kan ta emot. 

 

Mitt tips är väl ändå att vänta till sista veckan innan loppet eftersom det ändå bara är 14000 som startar ungefär. Det går alltid att få tag på biljetter, oftast billigare.

 

Förstår inte argumentet att det är på tok för dyrt och ändå åker man. Då har man väl tagit ett beslut om att det inte var för dyrt, eller?!

 

Ja jag tycker det är dyrt, men inte FÖR dyrt för att avstå...än! Men håll med om att ökningen från 1280kr till 1650kr är ganska saftig på bara 3år.

Så du tror att det skulle sälja slut platserna på 83sek även om det var 3000kr? 

Link to comment
Share on other sites

Tror att vi är beredda att betala mer än 1650. Som svar på jonzzon79 fråga här ovan är jag ganska säker på att platserna skulle ta slut även om det kostade 3000.

Tycker nog att man får rätt mycket för 1650. Tävlingarenan är 9 mil lång i en del av Sverige som är relativt glesbefolkad. Kräver en hel del av logistiken och här är nog de flesta överens om att arrangören gör ett mycket bra jobb. Sist jag åkte buss till starten från Älvdalen kostade det 100 kronor. Vet inte om jag tycker att det är direkt dyrt heller.

Link to comment
Share on other sites

Birken är inte så himla billig; senast 1230 NOK i startavgift. Sen tillkommer 360 NOK för buss Lillehammer-Rena och ska man övernatta på madrass inklusive (bra) frukost blir det ytterligare 400 NOK.

 

MEN ett år som detta med mungipor som hänger precis under örsnibbarna så tvekar jag inte en sekund att anmäla mig igen. 14 april öppnar anmälan och jag tror mig minnas att vi utlänningar får hänga på i lojalitetsvågen istället för att vänta till 29 april.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att 1650 är mycket pengar för att åka ett skidlopp. Allt över tusenlappen är mycket pengar, tycker jag. Ändå är man anmäld igen.

 

Vill minnas att det kostade 1600 förra året och 1280 innan dess, lite osäker dock!

Tillgång och efterfrågan styr. Som det ser ut nu med intresset, så skulle de kunna ta långt mer betalt.

 

 

1650:- är rena ockerpris men som skidåkare betraktas man mest som en vandrande plånbok.

Är själv bara ute att klara medaljtiden och när det är gjort tänker jag hålla mig till mindre, trevligare lopp.

 

1650 är mycket pengar. Men då tycker jag faktiskt Lidingöloppet är dyrare sett till vad man "får" för pengarna. LL kostar mellan 695 och 795 beroende på när man anmäler sig. Vasaloppet håller med 9 mil preparerade spår och lyckas med detta trots att vädret inte direkt varit gynsamm de senare åren. Lidinglöloppet behöver bara sätta upp lite snitslar i skogen, fixa tre-fyra vätskelangningar och köra några väskor några kilometer - klart!

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är så mycket mer än enbart skidupplevelsen första söndagen i mars. 

Det är motionärens måttstock på hur träningen gått, jämförelsen med andra och alla förstår vilket jobb som ligger bakom ens prestation etc. Hypen runt loppet är ju värt en hel del.

 

Hade det inte varit för allt runt omkring så hade jag sannolikt satsat på typ Birken, eller nåt annat naturskönt lopp, istället.

 

Så om Vasaloppet vill mjölka marknaden, kan de öka avgifterna. Vill de istället långsiktigt uppfattas prismässigt schyssta (enligt mig), så bör de anpassa prisbild efter andra lopp.

Link to comment
Share on other sites

asså de som gnäller om att det bara handlar om pengar har ju helt rätt, de gnäller för att det handlar om pengar de själva får betala...

 

Antingen låter man VL sätta priset, eller också får Robert Mugabe komma o styra upp det hela. Vad föredrar ni... - men då skall det ju vara konsekvent också; då får Mugabe bestämma priset på er Sthlms.bostad då ni skall sälja den också, er lön (om ni arbetar i ett bristyrke) , jaha; var det inte kul med marknadsekonomi längre när det inte "gynnar er själva"...

 

Och framför allt - som jag påtalat ett hundratal ggr. - Varför tycker ni att barnarbetare skall jobba helt gratis år er?!!

  - Om alla som jobbar med VL skall ha säg 20 kr i timmen, vore VL en stor, STOR, förlustaffär.

 

Varje gång ngn gnäller över avgiften tänker jag skriva ovanstående, men med varje gång i sin tur gnälligare o syrligare tillägg...

 

(jag tycker också det är mkt pengar, men det är en helt annan sak)

 

:-) :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tycker det är dyrt, men inte FÖR dyrt för att avstå...än! Men håll med om att ökningen från 1280kr till 1650kr är ganska saftig på bara 3år.

Så du tror att det skulle sälja slut platserna på 83sek även om det var 3000kr? 

 

Tja, det är en stor procentuell ökning, det håller jag med om. Samtidigt speglar det väl också hur intresset har vuxit de senaste åren. Kanske inte just de tre senaste åren, men det är ju inte alla år det har varit så här, det har ju faktiskt ställts in pga för få anmälda för länge sedan.

 

Nej, jag tror inte att det skulle sälja slut på 83 sekunder om man höjde till 3000 kr. Mitt inlägg syftade mer till att om de skulle höja till 3000 kr så skulle det bli ett himla liv om vilka vinster de gör och hur de suger ut stackars fina skidåkares ekonomi (de finaste människorna dessutom). Lite sådant hör vi ju redan här i tråden.

 

Samtidigt så nu när de inte motverkar anmälningshetsen genom rejält höjda avgifter så blir det ett himla liv om huruvida deras anmälningssystem är rättvist eller inte.

 

Jag har inte den optimala lösningen, utan konstaterar bara att det kan inte vara lätt att arrangera ett så populärt lopp så att oavsett vad de gör så betraktas de som onda, manipulerande och ogina. Nä ursäkta, jag överdrev litegrann...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...