Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖSS 2015


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Sov ordentligt dagarna innan, dålig sömn sista natten brukar enligt mig inte vara så farligt. Du kommer långt på inställning och adrenalinet

Åk inte iväg utan öronproppar! Att ligga och reta upp sig på någon som snarkar natten innan loppet är inget du törs riskera. Att inte minst en av sex skulle snarka ljudligt är uteslutet. I alla fall om det är män över 25 ;)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag kör i princip alltid med stora trugor. Inte värt att chansa, tycker jag!

 

Nu lovar både smhi och yr snö igen... :(

Verkar vara hårda spår med bra stavfäste på tjejvasan i alla fall. Kan tänka mig att det inte är lika hårt på myrarna. Hmmm.....

Nån som vet nåt?

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara hårda spår med bra stavfäste på tjejvasan i alla fall. Kan tänka mig att det inte är lika hårt på myrarna. Hmmm.....

Nån som vet nåt?

Åkte från vägövergången till Smågan idag, inga problem med stavfäste på myrarna,men en del drivsnö i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Åkte i backarna runt Evertsberg och en sväng vid sjöarna.

 

Det var mycket torrare snö än jag troddde det skulle vara, efter att ha varit en förmiddag i Mora med slask och plus fem grader. Här är det just nu en grad plus och ett lätt, lätt snöblandat regn i luften, knappt något att bry sig om. Rätt blåsigt och en del drivor bildas.

 

Själv kommer jag köra på skidor med högt spann och skigos gula, som bet riktigt bra här, utan att suga glid. Eventuellt toppar jag med lila hf burk om det snöar imorgon bitti.

 

Jag tror inte man ska ha för grov struktur, det kommer suga i nysnön. Lite rillning lär det dock bli. In mot Mora finns det risk för blötare snö skulle jag tro!

 

/Richard

Link to comment
Share on other sites

Absolut vidrigt var det. Jag startade nästan längst bak och för oss fanns det inga spår alls. Snöfall och blåst gjorde inte saken bättre. När väl en maskin kom och gjorde ett spår så började alla självklart att åka i det spåret vilket skapade enorma tåg, bara glömma att försöka köra om. Jag har alldeles för dålig teknik för att kunna diagonala i ospårat och ljumsken dog redan på myrarna. Jag fortsatte att staka på och höll ett ganska behagligt tempo. Tyvärr blev detta mitt fall då jag klarade repet i evertsberg med 5 minuter men missade repet i oxberg med 6 minuter. Riktigt surt. Hade lätt klarat vasaloppet och jag hade jobbat på lite hårdare i början men framförallt om man hade fått spår att åka i. Ett skämt är vad det var.

 

Och vad är det med alla livsfarliga nerförsbackar? Alla plogar ner eftersom det är is man åker på nästan. Åka nerför i spår är inga problem men att åka i ispister är livsfarligt, vurpade säkert 5-6 gånger i riktigt hög fart då skidorna tycktes leva sina egna liv. Så enormt surt att missa repet när jag inte ens kände mig speciellt trött, dock höll jag 8min/km genom hela loppet vilket är alldeles för långsamt. Efter 9h var jag i Oxberg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jäklar vad vidrigt det var. Pratade med ett par med gula nummerlappar och de sa att det var det värsta någonsin. Kombination av hård motvind med fallande blötsnö tillsammans med avsaknaden av spår och extremt svårvallat gjorde nog detta lopp till worst ever på mkt länge.

Just vallningen var lurig, la man på för mjuk för att ha en tillstymmelse till fäste så frös det under bara man tittade på all nysnö och för att vara safe på ifrysning så blev det inget fäste. Själv la jag på universal klister strax innan oxberg och det blev klart bättre men då hade det blivit rätt mkt varmare också. Från start hade det inte funkat.

Link to comment
Share on other sites

Jag premiäråkte i år, bättre väder hade ju varit önskvärt, men det blir ju svårt att få det sämre nästa gång..

Hamnade alldeles för långt bak på startgärdet trots att jag var på plats kvart i sex (ställde mig snällt sist i kön istället för att ställa mig bredvid dom som låg närmast avsmalningen..) passerade jag startlinjen 7.11, så jag fick åka om enormt med folk första delen, väldigt väldigt nöjd med 6.40 efter förutsättningarna :)

Hade Rex tejp toppat med några tunna lager Toko röd burk, bra fäste hela vägen o inga tendenser till ifrysning överhuvudtaget. Glidet var kuzmin u med rak 1mm rill, funkade bra i stakpartierna men gick lite trögt nerför evertsbergsbackarna som jag upplevde blöta.

Nu är det bara att invänta anmälningsdagen till nästa år! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört 15 gånger och detta var värst. Hittills. Jag trotsade regeln om att aldrig göra något på tävling man inte gjort på träning och körde på ruggat, funkade kanon till Vasslan, sen mindre bra i den grovkorniga snön efter det. Den oändliga kön utan omkörningsmöjligheter gjorde att tiden inte blev nån höjdare (7:44), men så är det med utomhussport. Att "spåren" var som de var är vädrets fel och inte arrangörens. Att (nerförs)backarna blir spårlösa beror på att folk plogar som konsekvens av att det blir för trångt vid körning i två spår, om alla hade vågat stå på hade det funkat bättre. 

 

Körde blandning av blå och gul SkiGo LF toppat med HF-kloss som glid och upplevde att jag gled längre än 99% av de omkring nerför backarna och i stakningen. Glidet blev sämre efter Vasslan, men fortfarande mycket bättre än snittet runt mig.

Link to comment
Share on other sites

Rätt jobbiga förhållanden. Slet mig runt på 6:21 och det var rätt tomt i spåren efter Evertsberg, lite märkligt med tanke på att tempot dit var vädligt lågt, gick ju endast att köra i ett spår så blev ju vädligt långsamt dit ut, möjligtvis att den starka motvinden ändå tog på kraferna hos folk eller att många/majoriteten kämpade med dåligt fäste. 

 

När jag kom till Hökberg sa dom att jag var 200e man dit, vilket var "ungefär 1h senare än normalt" så tror inte de slogs många rekordtider i år.. I mål hade jag 179 tid av männen .... 

 

Vallande med klister vilket resulterade i ca 5-10 cm ifrysning på toppen av startbacken, fick stanna och täcka med burk vilket sedan fungerade förvånansvärt bra, troligtvis då temperaturen gick upp markant. 

Link to comment
Share on other sites

Vi var tidigt till start och kom iväg redan 7.04. Swix tips gav viss infrysning i backen och på myrarna men det gick att stampa bort. Mina Kuzmin-sicklade skidor med HF8 (rotoborstat, så det var väl inget kvar) gav medelglid fram till Evertsberg men sen klart sämre än medel. Tror jag har för dåligt spann, nu blir det nya skidor. Även fästet försämrades markant när tempen gick upp nedanför backarna så jag stakade mest sista 25 eller så. Annars väldigt nöjd med 6.58, vad kan det räcka till i seedningen månne?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom iväg 07:20 på min första skidtur mellan Sälen och Mora, kan banne mig vara den sista också!!!

Inte mkt skidglädje den dagen, samtidigt känns det ju lite tråkigt att endast kört den på 8h 34min, så viss revanschlusta börjar ju komma krypande..........

 

Körde på blått klister som grund, sen Start Universal täckt med Rode Violett burk, hade tendens till ifrysning men inget som inte gick att sparka loss. Hade inget fäste, stakade hela vägen, vågade inte kladda med fästet då jag såg att många hade problem med ifrysningar. Ångrar lite att jag inte gick på ruggat, som jag ändå prövat under säsongen med gott resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att jämföra årets ÖSS med ett mera normalt år när det gäller skidglädje och upplevelse. Förutom bedrövligt föret, motvinden och snön i ansiktet så var det inte alls lika mycket folk och stämning runt spåret vilket säger sig själv. Vi någon kontoll brukar det finnas något spelmanslag som underhåller o.s.v. 

 

Du måste ge det en chans till och vad gäller tiden kan du säkert dra bort 1:30 h. Jag åkte på 8:49 och har åkt på 7:40 med färre mil i benen och 6:50 som snabbaste tid.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Vi var tidigt till start och kom iväg redan 7.04. Swix tips gav viss infrysning i backen och på myrarna men det gick att stampa bort. Mina Kuzmin-sicklade skidor med HF8 (rotoborstat, så det var väl inget kvar) gav medelglid fram till Evertsberg men sen klart sämre än medel. Tror jag har för dåligt spann, nu blir det nya skidor. Även fästet försämrades markant när tempen gick upp nedanför backarna så jag stakade mest sista 25 eller så. Annars väldigt nöjd med 6.58, vad kan det räcka till i seedningen månne?

Hur tidigt var du på plats vid starten för att få fram skidorna så pass bra, eller var du bara smartare än mig hur man ska göra vid utläggningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hur tidigt var du på plats vid starten för att få fram skidorna så pass bra, eller var du bara smartare än mig hur man ska göra vid utläggningen :-)

 

Vi gick upp strax för 4.30 och var väl på plats 5.20 ungefär. Vi kunde lägga skidorna i höjd med ingången till startled 4 men det var ju väldigt smalt på bredden (ett tiotal spår eller så?) så vi kom snabbt till startlinjen.

Link to comment
Share on other sites

Vad var det för temperaturer? Pendlade det runt 0an eller var det lössnö som gav problem med ifrysning?

 

Tror dom sa -0.4 strax före start. Kändes som om det låg kring nollan tills man hade kommit ned i höjd efter Evertsberg, då var det på plussidan. Så det var väl kombinationen som orsakade infrysningen...

Link to comment
Share on other sites

Haha. Som många redan konstaterat var det bedrövligt igår. Går väl knappast att räkna som skidåkning, var stakande från start till mål i yrande snö och obefintliga spår.

 

De bilder man sett med folk längs spåren, musik vid stationerna, soliga vyer och gnistrade snö var långt långt borta. Detta var ren och skär köttning från start till mål.

 

Inlämning av skidor för vallning gav inte heller något direkt, då man efter att ha kommit upp för första backen hade ett dm tjockt lager av snö under fästzonen. Blev som att balansera på platåskor och ett jävla stampande innan man kunde röra sig framåt igen.

 

Och nedförsbackarna var fan värre än de ser ut på Youtube. Blev ett par rejäla vurpor där. Sönderplogat med ett litet islager blev det rena rama skräckupplevelsen att ta sig nedför. Där fick både knän och ben jobba rejält. En del riktigt ruggiga vurpor omkring en också. Brukar det vara så eller är det spår för de som kommer dit först? Måste bli en jävla hastighet om man bara står på utan att ploga bitvis.

 

Det här med att det är mkt stakning stämde ju förvisso, men tycker nog att jag klättrade uppför och åkte nerför halva loppen. Minns inte var det var men var en rejält lång stigning förutom Lundbäcksbackarna ganska tidigt i loppen som verkligen sög musten ur benen.

 

Klockade in strax under 10h vilket jag dock för vara nöjd med under rådande omständigheter. Känns dock som att det skulle kunna kapas minst 1h, troligen mer vid andra förhållanden och spår (som saknades TOTALT större delen av loppet).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...