Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖSS 2015


Davidssoneddie

Recommended Posts

Haha. Som många redan konstaterat var det bedrövligt igår. Går väl knappast att räkna som skidåkning, var stakande från start till mål i yrande snö och obefintliga spår.

 

De bilder man sett med folk längs spåren, musik vid stationerna, soliga vyer och gnistrade snö var långt långt borta. Detta var ren och skär köttning från start till mål.

 

Inlämning av skidor för vallning gav inte heller något direkt, då man efter att ha kommit upp för första backen hade ett dm tjockt lager av snö under fästzonen. Blev som att balansera på platåskor och ett jävla stampande innan man kunde röra sig framåt igen.

 

Och nedförsbackarna var fan värre än de ser ut på Youtube. Blev ett par rejäla vurpor där. Sönderplogat med ett litet islager blev det rena rama skräckupplevelsen att ta sig nedför. Där fick både knän och ben jobba rejält. En del riktigt ruggiga vurpor omkring en också. Brukar det vara så eller är det spår för de som kommer dit först? Måste bli en jävla hastighet om man bara står på utan att ploga bitvis.

 

Det här med att det är mkt stakning stämde ju förvisso, men tycker nog att jag klättrade uppför och åkte nerför halva loppen. Minns inte var det var men var en rejält lång stigning förutom Lundbäcksbackarna ganska tidigt i loppen som verkligen sög musten ur benen.

 

Klockade in strax under 10h vilket jag dock för vara nöjd med under rådande omständigheter. Känns dock som att det skulle kunna kapas minst 1h, troligen mer vid andra förhållanden och spår (som saknades TOTALT större delen av loppet).

 

Jag borde ha gjort som dig. Jag tog rygg på en gubbe som diagonalade vilket jag också gjorde. Jag var alldeles för fräsch och slökörde första tre milen vilket straffade sig. Nästa år blir det mer stakning och framförallt mer skidåkning inför. Jag saxade upp för varenda backe vilket kostade enormt med tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Först ÖSS. Jag började träna för längdskidor i september. Från september allt var runt skidor för mig. Det var en caus i de öss, ingenting relaterat till sakerna som mina vänner sa till mig. Jag tänkte på att sluta direkt. Jag använde ett lager av 50% normalt grafit och 50% HF gull från skistart och en andra lager skistart hf gul, gjorde också en 0,75 mm rill lol och hade 3 lager av vr55n. Från början alla grejer som jag hade var inte optimalt plus jag startade gate 8 så starttiden för mig var 07:12. Resten av loppet var frustrerande VR55 valla fungerade inta alls, jag hade snö under skidor i de första 10 km och sedan ingenting. Jag bara rengöras och och gjorde stakning och saxing hela vägen. Jag slutad i mål med 7,34 h ( top 1000) så jag är nöjd men det var en dålig erfarenhet men på något sätt om du kan klar 90 km i detta villkor kan du göra det lätt i något annat tillstånd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter första sen start och DM tjockt med snö under skidorna så skrapade jag bort allt fäste efter backen.

Sedan gjorde jag som de stora pojkarna och stakade resten. Vart varse om att målet under 6 timmar bara var att glömma.

Klockade in på 7.09 och ändå ganska nöjd då jag plockade placeringar hela tiden trotts de jobbiga förhållandena som var. Svårt att inte bli sugen på att åka på söndag igen efter allt slit detta året.

Att de i Falun gnäller över dåliga förhållande är larvigt jämfört med detta ÖS.

Bragdmedaljen skulle delas ut till de som slet sig igenom detta loppet tycker jag! Bra jobbat av alla som inte gav upp!!

Link to comment
Share on other sites

Får väl lämmna en rapport från ösm också då. Inget snöfall under loppet men det blev fort mjukt/moddigt, låg ganska långt fram ca 400 vid Oxberg, men det fanns stort sett bare ett ibland två spår så det blev att åka i kö långa sträckor.

 

Lämmna inn för vallning hos Vallasvahn pulver/täckt klister, upp första på platå skidor skrapa av på toppen sen funka dom riktigt bra! riktigt bra glid men pga svårt att komma førbi fick man ligga och bromsa. Fästet testa jag först mot Risberg og blev förvånad hur bra skidorna satt i backarna, skönt och avlasta med lite diagonal, men spåren var obefintliga i de flesta backar.

 

Efter Hökberg å in så var det inte så tätt längre, men då var det blöt sorbet snö och jobba sig fram i :P , en blytung affär, men ändå nöjd med dagen.

slut tid 6.44h 

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt med snö i spåren? Blaha blaha...

 

Under ÖSS blev frugan pååkt i backarna mot Risberg och landade på axeln. Hon tog sig återstående 4-5 km till Risberg genom att staka med en arm. Där fick hon ett par alvedon och beslöt sig för att köra vidare. Hon tog sig hela vägen till mål. Eftersom hon har haft ont sedan dess (och armen ser för jävlig ut) så tog hon sig till läkare idag för undersökning. Fick just ett sms med beskedet "Röntgen säger fraktur i axeln, har fått mitella och smärtstillande".

 

Och jag som tycker jag har pannben...

Link to comment
Share on other sites

Jag passerade förresten vår Lars-Erik strax före Mångsbodarna, kände igen han på jackan :) Tyvärr var jag just då inte riktigt på prathumör, hade annars varit kul att få en kortare pratstund med den som fått upp ögonen för sickling på mig o många andra! :) Hoppas det gick bra för dig resten av resan Lars-Erik!

Link to comment
Share on other sites

Jag premiäråkte i år, bättre väder hade ju varit önskvärt, men det blir ju svårt att få det sämre nästa gång..

Hamnade alldeles för långt bak på startgärdet trots att jag var på plats kvart i sex (ställde mig snällt sist i kön istället för att ställa mig bredvid dom som låg närmast avsmalningen..) passerade jag startlinjen 7.11, så jag fick åka om enormt med folk första delen, väldigt väldigt nöjd med 6.40 efter förutsättningarna :)

Hade Rex tejp toppat med några tunna lager Toko röd burk, bra fäste hela vägen o inga tendenser till ifrysning överhuvudtaget. Glidet var kuzmin u med rak 1mm rill, funkade bra i stakpartierna men gick lite trögt nerför evertsbergsbackarna som jag upplevde blöta.

Nu är det bara att invänta anmälningsdagen till nästa år! :)

Tack ! får försöka notera detta :-)

 

Var det snöfall kl 07 ?

Link to comment
Share on other sites

Fick just ett nytt mail från Vasaloppet där jag blivit upp-seedad till Led 2. Detta efter min tid 5.46 i söndags. Kanske hjälper det någon annan här att försöka räkna ut sitt led :)

 

Trodde dock inte det skulle räcka när vinnaren körde på otroliga 5.06 i detta väder :)

 

/Pierre

Link to comment
Share on other sites

Fick just ett nytt mail från Vasaloppet där jag blivit upp-seedad till Led 2. Detta efter min tid 5.46 i söndags. Kanske hjälper det någon annan här att försöka räkna ut sitt led :)

 

Trodde dock inte det skulle räcka när vinnaren körde på otroliga 5.06 i detta väder :)

 

/Pierre

 

So you just add 25 minuts  to your time to get led 3 ? or you take the led 3 time from 2014 Oss and take it as led 2 for next year

Link to comment
Share on other sites

Jajamemsan, det vräkte ner blötsnö vid starten och sen även resten av loppet. På söndag kväll i sälen hade det kommit ca 15cm, blötsnö...

 

Tackar !  kom inte till start förren efter 0800 , himla dumt , helkört för mig , men men var ännu inte frisk från en förkylning så det hade ändå inte funkat

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...