Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin tips till ÖSS som prognosen ser ut nu.


Jompen67

Recommended Posts

Hej,

 

Hur bör man preparera skidorna med Kuzmin sicklar inför ÖSS som prognosen

ser ut nu, och man åker på ca 6-7 tim?

 

Lite nysnö på onsdag och fredag, soligt och 0 till +2 under lördag.

 

-2 vid start i Sälen 07:00

-1 vid Mångsbodarna

-1 Evertsberg vid ca 10:00 (kanske snöar)

0  Oxberg/Hökberg (kanske snöar)

+1 Mora (Snöar)

 

Universal eller plus ?

Riller ?

 

Link to comment
Share on other sites

Okay, varför ingen borstning, är det risk att skidan suger i snön?

 

Tycker mina Fisher RCR vasa Classic blir liksom gråa med bara sickling.

Svarta och fina efter stålborstning.

Hudrofobiciteten försämras vid borstning men borstningen gör ju att belaget står bättre emot kallare och kärvare snö så det är alltid en balans. Vid varmföre så är hydrofobiciteten viktigast men vid kallföre så är hårdheten och lenheten viktigare.
Link to comment
Share on other sites

Har du även Plus så bara Plus med några enstaka drag fram och ngt bak med Universal och rilla på kraftigt med t.ex Julgran och antingen 1,0 eller 2,0 eller bägge dem. Ingen borstning.

Vad är anledningen till att du föreslår Plus fram och Universal bak? Jag trodde att man alltid skulle vilja ha minst lika grov struktur bak som fram.

Link to comment
Share on other sites

Hudrofobiciteten försämras vid borstning men borstningen gör ju att belaget står bättre emot kallare och kärvare snö så det är alltid en balans. Vid varmföre så är hydrofobiciteten viktigast men vid kallföre så är hårdheten och lenheten viktigare.

Hur funkar det med att hydrofobiteten minskar med borstning? Eller snarare, vad är det som ger mer hydrobobicitet med en mindre borstad yta? Och kan man "obortsta" skidan till våtföre om den t.ex. har legat från när man borstat som en besatt från ett annat före? Nåt måste man väl kunna göra. Annars blir det ju bara hipp som happ.

 

Tilläg: Sickla, så klart. Men tänkte de som inte har nån utan fått den sicklad eller har stenslipat.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, snö hela natten och fm i sälen men ingeting öht i Mora... kan man lita på det? känns som en ogranskad datorgenererad prognos från smhi. Kan nog fortfarande bli allt från snö hela vägen eller uppehåll hela vägen. Temperturen skiftar en del också. Kan vara minusgrader hela vägen eller kanske bara precis i starten.  

Link to comment
Share on other sites

Vad är värst?

Snö hela vägen?

Snö i början men inte på slutet?

Ingen snö i början men snö på slutet?

 

Snö hela vägen och runt nollan känns det som ruggföre.

Snö i början men inte på slutet kanske det kan bli rugg i början med en burk i fickan.

Men om det inte snöar i början men på slutet hur gör man då. Alltså om inte rugg fungerar från Sälen.

 

Det allra värsta är väl om klisterföre övergår till snöfall.

 

Just nu säger i alla fall rapporten snö hela vägen. så jag tror att jag föreberder skidorna för rugg. Har inga speciella ruggskidor så det får bli dom vanliga. Jag har köpt ett rillerpaket från Swix med tre olika julgran. Frågan är om man ska välja 1,0 eller 0,5?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Snö hela vägen och allt mellan -3 - +1 beroende på om det är smhi eller yr man läser på. Ruggat vågar jag mig inte på, har aldrig testat det så det känns lite vågat.... Rode super blå och multigrade med violett i fickan kanske?

Tillbaka till sicklingen, enkaresport pratar om varmföre och kallföre men nu är det nysnö som är problemet. Borsta eller inte vid nysnö? I värsta fall ligger det en dm på söndag morgon...

Link to comment
Share on other sites

Kommer det en snö under natten kör dom upp spåren på morgonen och det är väl inte omöjligt att dom gör det ändå. Men man ska nog inte sätta på dom mindre trugorna. 

 

Undrar hur ruggat på vanliga skidor fungerar om det är -3 i första backen? Snacka om nojaföret nr ett. Lite aktivitet i vallatrådarna är det också men alla är väl ute och testar :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Blir ingen test för mig heller.

Bussen går imorgonbitti, framåt eftermiddan är man i Sälen och man kan hämta vallatipsen i tältet.

Tippar på Burk, eller blir det mindre snö, klister täckt med burk.

 

Verkar inte komma några tips på Kuzmin preparering så jag drog några drag både fram & bak

med plus sickeln, gjorde ett drag med stålborste fin, avslutade med rak toko rill.

Nu får det vara och man får hoppas på det bästa. :unsure:

Iaf bättre före än 2014, klister, och alla andras klister i glidytorna. :(

Link to comment
Share on other sites

Vad är anledningen till att du föreslår Plus fram och Universal bak? Jag trodde att man alltid skulle vilja ha minst lika grov struktur bak som fram.

Vad är anledningen till att du föreslår Plus fram och Universal bak? Jag trodde att man alltid skulle vilja ha minst lika grov struktur bak som fram.

Jag ser att jag skrev lite slarvigt! Jag menade att efter Kuzmin Plus (både fram och bak) så kan man dra några drag fram med Universalen och något enstaka bak.

Hoppas jag inte störde Era funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Blev ingen borstning alls, endast kuzmin U. Bra glid, bättre än de flesta hela loppet förutom där snön var mkt våt då sög det fast ordentligt. Har bara en 1mm till, får kanske skaffa en 2mm också, de här milda vintrarna verkar vara här för att stanna...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...