Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Första paret rullskidor, Swenor Fibreglass eller Carbonfibre


slobban

Recommended Posts

Hejsan,

 

Ska köpa mitt första par rullskidor och jag blir inte riktigt klok på vilka skidor jag ska köpa.

 

Har förstått att Swenors skidor ska vara ett rätt säkert kort, vad gäller vikt(på skidor), "att dom går rakt" och åkkänsla, stämmer detta? Swenors skidor verkar ju rekommenderas ganska varmt också när man tittar runt på nätet.

Jag väger runt 66-68 kg och mitt mål är att träna klassisk åkning/teknik inför Vasaloppet 2016. Det jag funderar på nu är vilken modell som är rätt för mig och mina mål, har kikat lite på Fibreglass och Carbonfibre. Tänker lite så att eftersom jag är lite lättare så kanske Carbonfibre skulle passa bättre, de kanske är lite "mjukare" och ger en bättre åkkänsla med tanke på min vikt, dessutom är de också lättare än Fibreglass. Har förstått att det är bäst att ha så lätta rullskidor som möjligt. Men blir också lite fundersam över stabiliteten på Carbonfibre jämfört med Fibreglass, då Fibreglass har lite större och bredare hjul. Ytterligare undrar jag varför Carbonfibre marknadsförs som en Dam/Ungdomsskida? Är det maxvikten(70-75kg) som styr det eller är det något annat?

 

Kanske bör tillägga också att jag kommer åka rätt fin och hård asfalt.

 

Så alla tips och råd tas tacksamt emot, det är så mycket man läser och funderar på så det skulle vara bra att höra av erfarna rullskidåkare. Tips på andra märken och modeller av rullskidor som passar mina mål och preferenser tas också tacksamt emot.

Link to comment
Share on other sites

Själv väger jag runt 68-70 kg och kör Fibreglass (2:or), tycker det är en skön rullskida men tyvärr drar de lite snett. Tycker de är lite bökiga att ta kurvor med men kan bero också på min bristfälliga teknik. Till sommaren hade jag tänkt införskaffa ett par treor, då kommer det förmodligen bli Elpex 610 Team som verkar vara en väldigt stabil och bra skida. Så ett tips är kanske att kolla in dessa?

Link to comment
Share on other sites

Team är nog stabil men för många så betyder hjulen mycket i stabilitet och diagonalmöjlighet. Team har smala hjul.

 

En skida med platta och/eller breda hjul blir stabilare att diagonala på.

Mina Swenor är bredare än team men känns absolut instabila pga rundade hjul, de kan knappt stå för sig själva utan att välta.

 

Elpex wasa har beradre hjul och jag upplever dem som stabilare. Men eventuellt kan Skånmingen eller annan säljare här på forumet ge mer info om stabila skidor för de som inte är så vana rullskidåkare.

 

Jag kan också nämna att mina Swenors hjul knappt slitits till att bli platta på 200 mil så förvänta dig inte att hjulen blir plattare för att du åker på dem... dessutom ger allt frånskjut slitage på kanterna av hjulen och anliggningsytan mot vägen blir smalare...

Link to comment
Share on other sites

Känns som att Carbonfire börjar bli ett allt avlägsnare alternativ med tanke på Knappens inlägg, i synnerhet med tanke på att Carbofire har smalare hjul än Fibreglass. Vet inte om jag har blivit direkt någe klokare men det Verkar som att Fibreglass, 610 Team eller Wasa eventuellt skulle kunna vara lämpliga kandidater

Link to comment
Share on other sites

Om man befarar att Elpex team känns "hårda" i jämförelse med Swenor så måste vi väl upplysa om att det är Elpex Evolution man ska jämföra mot, annars blir det äppplen o päron :)

Team 610 är inte superstum bara för att det är alustomme, den flexar rätt bra. Skön skida! Går stabilt och känns trygg iom att det inte är något spann på stommen som det är på Evo och Fiberglass. Men Evolution V om du vill ha det bästa. Tror den går att fixa i svart också om man har något emot en rosa.

Wasa tror jag att du kommer uppleva som tung och lite klumpig. Skön om man står och matar stakning, men något klumpig i svängar och så.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med swenor fiberglas i många år men i somras köpte jag Elpex evolution Wasa. Elpex är 10 gånger bättre. Jag var aldrig missnöjd med mina swenor men efter man har åkt på Elpex vill jag aldrig mer åka swenor. Wasamodellen är samma stomme som evolution x men hjulen är bredare o det tycker jag är stabilt o skönt när man diagonalar.
Link to comment
Share on other sites

Hejsan, som trådstartare tänkt jag bara meddela utfallet av mitt val mellan rullskidor. Valet har fallit på Elpex, på något sätt lyckades ni omvända mig... Men det har skrivits så mycket om hur rakt och mjukt dom går i jämförelse med Swenor och det känns som ganska viktiga egenskaper vad gäller rullskidor. Så är precis på väg att klicka hem ett Elpex Evolution V, hoppas jag blir nöjd!

Btw, har som sagt inte beställt ännu så det går att komma med argument för Swenor ännu  :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ha vart ut på premiärrundan nu med mina Elpex Evolution V och kan säga att det känns mycket bra! Vart en runda på totalt 10km varav ca 4.5km var på riktigt grov och dålig asfalt men det kändes ändå helt okej där! Annars tycker jag dom kändes stabila, rulla fint, gick rakt och lätta att ploga med(var lite orolig för detta). Övade även lite snäv kurvtagning och också det gick fint, troligtvis tack vare skidornas lätta vikt. Dock kändes det som att skidorna luta lite inåt men det tror jag att beror på att jag är ovan och vart "trött" i foten och smalbenet för detta kändes mest efter ca 7-8km och var mest märkbart på ena skidan. Använde mina klassiska skidpjäxor Fischer RC3 Classic men ska börja köra med Alpina SCO summer kombi så småningom, kanske det bidrar till ökad stabilitet också annars kommer det nog med lite träning. Hursomhelst är jag supernöjd med skidorna än så länge och efter mitt första träningspass på rullskidor nånsin. Nu är det bara träna, träna!

Link to comment
Share on other sites

Ha vart ut på premiärrundan nu med mina Elpex Evolution V och kan säga att det känns mycket bra! Vart en runda på totalt 10km varav ca 4.5km var på riktigt grov och dålig asfalt men det kändes ändå helt okej där! Annars tycker jag dom kändes stabila, rulla fint, gick rakt och lätta att ploga med(var lite orolig för detta). Övade även lite snäv kurvtagning och också det gick fint, troligtvis tack vare skidornas lätta vikt. Dock kändes det som att skidorna luta lite inåt men det tror jag att beror på att jag är ovan och vart "trött" i foten och smalbenet för detta kändes mest efter ca 7-8km och var mest märkbart på ena skidan. Använde mina klassiska skidpjäxor Fischer RC3 Classic men ska börja köra med Alpina SCO summer kombi så småningom, kanske det bidrar till ökad stabilitet också annars kommer det nog med lite träning. Hursomhelst är jag supernöjd med skidorna än så länge och efter mitt första träningspass på rullskidor nånsin. Nu är det bara träna, träna!

Härligt!

Det är rätt smala hjul och ett spann på dom så det är inget ovanligt att man lutar lite inåt. Särskilt i början. Håll koll på bakhjulen innan du börjar dagens pass. Kolla vilken sida av hjulet som börjar bli mest sliten så kan du skifta runt dom på höger/vänster fot.

Link to comment
Share on other sites

Härligt!

Det är rätt smala hjul och ett spann på dom så det är inget ovanligt att man lutar lite inåt. Särskilt i början. Håll koll på bakhjulen innan du börjar dagens pass. Kolla vilken sida av hjulet som börjar bli mest sliten så kan du skifta runt dom på höger/vänster fot.

Okej, bra poäng där! Behöver man justera in skidorna någge efter en hjulflytt eller är det bara att tuta och köra? Jo, det här kanske ni kan svara på också, skidorna kommer ju bli rätt smutsiga när man åker och jag ha läst på diverse forum att det är bara att spola av skidorna och låta dom torka, hjul och allt. Är det verkligen ett bra sett att rengöra dom på? I mina öron låter inte det helt rätt, spola på lagren är ju som att be om lagerhaveri!?

Link to comment
Share on other sites

Känns som att Carbonfire börjar bli ett allt avlägsnare alternativ med tanke på Knappens inlägg, i synnerhet med tanke på att Carbofire har smalare hjul än Fibreglass. Vet inte om jag har blivit direkt någe klokare men det Verkar som att Fibreglass, 610 Team eller Wasa eventuellt skulle kunna vara lämpliga kandidater

 

Känns som att Carbonfire börjar bli ett allt avlägsnare alternativ med tanke på Knappens inlägg, i synnerhet med tanke på att Carbofire har smalare hjul än Fibreglass. Vet inte om jag har blivit direkt någe klokare men det Verkar som att Fibreglass, 610 Team eller Wasa eventuellt skulle kunna vara lämpliga kandidater

 

Jag har ett par Carbonfiber med 3.or på, som jag använder på distanspassen, och ett par Fiberglass med 2.or som jag kör intervaller på. Carbonfibern är ju klart lättare, och mycket lättare att diagonala med, tror inte att det skiljer någonting på bredden på åkytan på hjulen mellan Carbonfiber och Fiberglass. Fiberglass hjulsidor är koniska, därför har dom en bredare infästning, Fiberglass har 5mm större hjuldiameter än Carbonfiber, är en fördel på grövre asfalt då det ger bättre åkkomfort.

Link to comment
Share on other sites

Okej, bra poäng där! Behöver man justera in skidorna någge efter en hjulflytt eller är det bara att tuta och köra? Jo, det här kanske ni kan svara på också, skidorna kommer ju bli rätt smutsiga när man åker och jag ha läst på diverse forum att det är bara att spola av skidorna och låta dom torka, hjul och allt. Är det verkligen ett bra sett att rengöra dom på? I mina öron låter inte det helt rätt, spola på lagren är ju som att be om lagerhaveri!?

Elpex behöver inte justeras vad jag har märkt. Jag spolar av dom om dom har blivit riktigt skitiga under ett pass, men inte efter ett "sommarpass". Badar alltid lager och bultar i bromsrengöring och fettar in på nytt på senhösten. Inget måste, men jag tycker det känns bra att veta att allt är ok.

Link to comment
Share on other sites

Elpex behöver inte justeras vad jag har märkt. Jag spolar av dom om dom har blivit riktigt skitiga under ett pass, men inte efter ett "sommarpass". Badar alltid lager och bultar i bromsrengöring och fettar in på nytt på senhösten. Inget måste, men jag tycker det känns bra att veta att allt är ok.

Låter bra! Kan nog vara bra att ha som rutin att rengöra och fetta in dom när säsongen är slut så man vet att grejjerna hålls fräscha över vintern, ska ta det tipset med i bagaget. Tack för alla råd och tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kört med swenor fiberglas i många år men i somras köpte jag Elpex evolution Wasa. Elpex är 10 gånger bättre. Jag var aldrig missnöjd med mina swenor men efter man har åkt på Elpex vill jag aldrig mer åka swenor. Wasamodellen är samma stomme som evolution x men hjulen är bredare o det tycker jag är stabilt o skönt när man diagonalar.

 

...önskar att jag hade läst detta före jag köpte mina swenor carbonfibre, vilka jag är mycket nöjd med. Men, det hade alltså kanske kunnat vara ännu bättre...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...