Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bakhjulet helt fast, swenor finstep 2


  • Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#1
Muurtin

Muurtin

    Ny medlem

  • Members
  • 2 inlägg

Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?

De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt.

 

Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast!

 

Mvh / Martin



#2
LillaGubben

LillaGubben

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 305 inlägg

Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?

De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt.

 

Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast!

 

Mvh / Martin

Det är sannolikt rost i de yttre kullagren. Ta av tätbrickorna, spruta på 5.56 och använd våld. När det har lossnad kan du varva upp hjulet med borrmaskin. Häll ut den rostiga oljan och spruta i ny. Fortsätt till du har fått dän rosten. Fetta in. Ett starkt alternativ är att byta lager. Du kan få de gamla att funka men de är såklart skadade. Sätt lite fett utanpå tätbrickorna också så minskar vatteninträngningen.



#3
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg

de e lätt att byta lager. Sannolikt är det std-dimension, så du köper nya på antingen Biltema / Clas O för en spottstyver, men tveksam kvalite. På Rotera, Momentm elikn för rimliga pengar o ofta bättre än original.



#4
Dunderklumpen

Dunderklumpen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Börja med att byta de vanliga lagren. Om du tar bort dessa märker du om backspärren (nållagret) kärvar.

 

http://semisekelblog...ullager-pa.html



#5
VL4

VL4

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Skulle nog hålla mig till originalreservdelar och inte reparera själv, en liten slant kan spara dig från en onödig vurpa :0)



#6
Vas

Vas

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-?



#7
Klas

Klas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 279 inlägg

Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-?

japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös....



#8
Vas

Vas

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 31 inlägg

japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös....

Inga större svårigheter att klura ut vad som ska lös :)  Vanliga kullagren+ axeln kan lätt knackas ut genom att slå lite på axeln men nållagret går jag bet på och sedan ska ju allt knackas tillbaks också - har svårt att se hur detta ska göras utan att förstöra lagren om annat än specialverktygen för detta används. 



#9
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg

Har bytt Finstep-lager till billiga sådana köpta på Stadium utan problem. Gått många skön mil sedan dess. Backspärren är lite knepigare.



#10
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg

Dunderklumpens instruktion är bra, jag följde den sist jag mekade med lagren, jag bytte dock aldrig backspärreni bakhjulen.

 

Tyvärr finns inte länken kvar så beskrviningen av vilka verktyg, muttrar som han rekommenderade saknas idag.

Jag köpte verktygen ändå, kändes överkomligt om man ska meka varje år... verktygen är bra inte något snack om den saken.

Jag kan ändå tänka mig att det går i princip lika bra att använda annat som hjälp.



#11
MC Hammer

MC Hammer

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Med tanke på att allt fler åker allt mer på sopsaltade cykelbanor så kommer den där meckarsatsen nog bli en kioskvältare. Efter senaste rundan inser jag att också mina rullisar behöver lite kärlek.



#12
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg

Satsen behövs bara om man ska byta lager, vid rengöring så tar man bara bort hjulen och de lösa täckbrickorna och tar bort smutsen.

Smörja eller fetta in lagren (olja eller fett alltså) har jag aldrig gjort, då måste man pilla bort de fastsatta täckbrickorna på lagren och det känns betydligt mer avancerat och antagligen måste man göra det ofta när man lossat dem första gången... ganska säker på att det läcker in mer smuts/salt/vatten då.

 

Jag har rengjort utan verktyg många gånger, kanske 2-3 gånger per säsong. Dessutom bytt lager några gånger dvs fram och tillbaka med de keramiska, jag har tagit bort dem när det varit blött pga att de är oljesmorda och inte infettade dvs fukt lär kunna ta sig in om det är blött ute. Byta lager är ganska lätt om man har verktygen men visst tar det lite tid också, säkert närmare en timme för mig för 4 hjul.



#13
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 750 inlägg

Jag tycker tops är bra att använda, när man fettar täckbrickan, har visserligen bara gjort det en gång. En fråga; löses konsistensfettet upp, om man droppar allroundolja till cykel i springan och snurrar hjulet samt torkar bort överflödig olja ?

(efter att ha spolat av dem i badkaret)



#14
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg

Jag tycker tops är bra att använda, när man fettar täckbrickan, har visserligen bara gjort det en gång. En fråga; löses konsistensfettet upp, om man droppar allroundolja till cykel i springan och snurrar hjulet samt torkar bort överflödig olja ?
(efter att ha spolat av dem i badkaret)

Ja den tunnar ut fettet iaf. Jag blandar olja och fett vid tävling ibland.
Är det metallbrickor i swenors kullager? Isf är det bara att sätta dit nya för den går väl inte att lossa?
Om man ska kmacka/trycka ur ett nållager måste man slå/trycka på den änden med präglad text på. Jag stukade ett nållager när jag meckade första gången. Då knackade jg på änden itn text. Skistart har gjort en bra film på tuben om lagerbyte.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#15
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg

Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.

Men vart får man tag på nya brickor?

Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager...

 

Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)...



#16
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 148 inlägg

Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.
Men vart får man tag på nya brickor?
Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager...
 
Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)...

Lager med plasttätning kan man pilla bort och sätta dit utan att de knäcks. Bara man är försiktig. Men nya kostar ju heller inte skjortan.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#17
Anl

Anl

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg
Lager kostar inte mycket på XXL eller Stadium, om man ändå börjat plocka isär kan man byta, tänker jag.

#18
Vas

Vas

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också?

 

Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager?



#19
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också?
 
Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager?

svar ja och ja.

#20
MrT

MrT

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också?

 

Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager?

 

På en del skidor behövs dock lagret sitta kvar som mothåll för kullagren. Hade ett par skidor (minns inte vilket märke) där backspärren skurit ihop. Fick förstöra lagret helt och behålla dess stomme som mothåll, i annat fall hade kullagren pressats in i hjulet.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar