Muurtin Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt. Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast! Mvh / Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaGubben Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt. Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast! Mvh / MartinDet är sannolikt rost i de yttre kullagren. Ta av tätbrickorna, spruta på 5.56 och använd våld. När det har lossnad kan du varva upp hjulet med borrmaskin. Häll ut den rostiga oljan och spruta i ny. Fortsätt till du har fått dän rosten. Fetta in. Ett starkt alternativ är att byta lager. Du kan få de gamla att funka men de är såklart skadade. Sätt lite fett utanpå tätbrickorna också så minskar vatteninträngningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 de e lätt att byta lager. Sannolikt är det std-dimension, så du köper nya på antingen Biltema / Clas O för en spottstyver, men tveksam kvalite. På Rotera, Momentm elikn för rimliga pengar o ofta bättre än original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted February 27, 2015 Report Share Posted February 27, 2015 Börja med att byta de vanliga lagren. Om du tar bort dessa märker du om backspärren (nållagret) kärvar. http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VL4 Posted February 27, 2015 Report Share Posted February 27, 2015 Skulle nog hålla mig till originalreservdelar och inte reparera själv, en liten slant kan spara dig från en onödig vurpa :0) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vas Posted February 3, 2020 Report Share Posted February 3, 2020 Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 3, 2020 Report Share Posted February 3, 2020 Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-?japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vas Posted February 3, 2020 Report Share Posted February 3, 2020 japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös....Inga större svårigheter att klura ut vad som ska lös :) Vanliga kullagren+ axeln kan lätt knackas ut genom att slå lite på axeln men nållagret går jag bet på och sedan ska ju allt knackas tillbaks också - har svårt att se hur detta ska göras utan att förstöra lagren om annat än specialverktygen för detta används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 3, 2020 Report Share Posted February 3, 2020 Har bytt Finstep-lager till billiga sådana köpta på Stadium utan problem. Gått många skön mil sedan dess. Backspärren är lite knepigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 4, 2020 Report Share Posted February 4, 2020 Dunderklumpens instruktion är bra, jag följde den sist jag mekade med lagren, jag bytte dock aldrig backspärreni bakhjulen. Tyvärr finns inte länken kvar så beskrviningen av vilka verktyg, muttrar som han rekommenderade saknas idag.Jag köpte verktygen ändå, kändes överkomligt om man ska meka varje år... verktygen är bra inte något snack om den saken.Jag kan ändå tänka mig att det går i princip lika bra att använda annat som hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 4, 2020 Report Share Posted February 4, 2020 Med tanke på att allt fler åker allt mer på sopsaltade cykelbanor så kommer den där meckarsatsen nog bli en kioskvältare. Efter senaste rundan inser jag att också mina rullisar behöver lite kärlek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 4, 2020 Report Share Posted February 4, 2020 Satsen behövs bara om man ska byta lager, vid rengöring så tar man bara bort hjulen och de lösa täckbrickorna och tar bort smutsen.Smörja eller fetta in lagren (olja eller fett alltså) har jag aldrig gjort, då måste man pilla bort de fastsatta täckbrickorna på lagren och det känns betydligt mer avancerat och antagligen måste man göra det ofta när man lossat dem första gången... ganska säker på att det läcker in mer smuts/salt/vatten då. Jag har rengjort utan verktyg många gånger, kanske 2-3 gånger per säsong. Dessutom bytt lager några gånger dvs fram och tillbaka med de keramiska, jag har tagit bort dem när det varit blött pga att de är oljesmorda och inte infettade dvs fukt lär kunna ta sig in om det är blött ute. Byta lager är ganska lätt om man har verktygen men visst tar det lite tid också, säkert närmare en timme för mig för 4 hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 4, 2020 Report Share Posted February 4, 2020 Jag tycker tops är bra att använda, när man fettar täckbrickan, har visserligen bara gjort det en gång. En fråga; löses konsistensfettet upp, om man droppar allroundolja till cykel i springan och snurrar hjulet samt torkar bort överflödig olja ?(efter att ha spolat av dem i badkaret) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Jag tycker tops är bra att använda, när man fettar täckbrickan, har visserligen bara gjort det en gång. En fråga; löses konsistensfettet upp, om man droppar allroundolja till cykel i springan och snurrar hjulet samt torkar bort överflödig olja ?(efter att ha spolat av dem i badkaret)Ja den tunnar ut fettet iaf. Jag blandar olja och fett vid tävling ibland. Är det metallbrickor i swenors kullager? Isf är det bara att sätta dit nya för den går väl inte att lossa? Om man ska kmacka/trycka ur ett nållager måste man slå/trycka på den änden med präglad text på. Jag stukade ett nållager när jag meckade första gången. Då knackade jg på änden itn text. Skistart har gjort en bra film på tuben om lagerbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.Men vart får man tag på nya brickor?Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager... Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.Men vart får man tag på nya brickor?Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager... Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)...Lager med plasttätning kan man pilla bort och sätta dit utan att de knäcks. Bara man är försiktig. Men nya kostar ju heller inte skjortan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Lager kostar inte mycket på XXL eller Stadium, om man ändå börjat plocka isär kan man byta, tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vas Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också? Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted February 5, 2020 Report Share Posted February 5, 2020 Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också? Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager? svar ja och ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också? Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager? På en del skidor behövs dock lagret sitta kvar som mothåll för kullagren. Hade ett par skidor (minns inte vilket märke) där backspärren skurit ihop. Fick förstöra lagret helt och behålla dess stomme som mothåll, i annat fall hade kullagren pressats in i hjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 Vid tävling krävs backspärr på ett hjul per skida om jag inte missminner mig, men för träning så blir det ju lättare...de flesta letar trögare efter ett tag, till träningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 Montera hjulen så att backspärren går åt andra hållet. Då kommer det att bli trögt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 übertrögt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.