Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bakhjulet helt fast, swenor finstep 2


Muurtin

Recommended Posts

Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?

De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt.

 

Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast!

 

Mvh / Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har åkt ett par pass på ett par begagnade swenor finstep 2 som jag köpte för en månad sen. De har funkat utmärkt tills jag skulle ta fram dem och åka idag, då ena bakhjulet plötsligt är heelt orubbligt fast. vad kan detta bero på? Jag har provat att skruva isär den och rengjort men den sitter som berget.. kan det räcka att smörja/fetta med något eller tror ni att det är något som har fastnat längre in? Eventuellt: Kan backspärren fastna helt?

De har inte visat några tendenser alls till att gå trögt eller liknande så jag tycker det är märkligt.

 

Många funderingar på ett problem: Bakhjulet är helfast!

 

Mvh / Martin

Det är sannolikt rost i de yttre kullagren. Ta av tätbrickorna, spruta på 5.56 och använd våld. När det har lossnad kan du varva upp hjulet med borrmaskin. Häll ut den rostiga oljan och spruta i ny. Fortsätt till du har fått dän rosten. Fetta in. Ett starkt alternativ är att byta lager. Du kan få de gamla att funka men de är såklart skadade. Sätt lite fett utanpå tätbrickorna också så minskar vatteninträngningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-?

Link to comment
Share on other sites

Ena bakhjulet på mina Swenor Finstep låste sig i helgen och sitter nu också helt fast. Det hände helt utan förvarning, inget gnissel eller känsla av att det började gå trögare - Som tur var så hände det på platten och ej utför. Hjulen har gått cirka 100 mil sedan de var nya i höstas. Sköljer alltid av rullisarna efter varje pass men antar att saltet på de sopsaltade cykelbanorna ändå tar död på lagren?? Kan man byta lagren utan specialverktygen som säljs för typ 800:-?

japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös....

Link to comment
Share on other sites

japp, man behöver bara klura lite först för att förstå vad som sitter fast och vad som ska lös....

Inga större svårigheter att klura ut vad som ska lös :)  Vanliga kullagren+ axeln kan lätt knackas ut genom att slå lite på axeln men nållagret går jag bet på och sedan ska ju allt knackas tillbaks också - har svårt att se hur detta ska göras utan att förstöra lagren om annat än specialverktygen för detta används. 

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpens instruktion är bra, jag följde den sist jag mekade med lagren, jag bytte dock aldrig backspärreni bakhjulen.

 

Tyvärr finns inte länken kvar så beskrviningen av vilka verktyg, muttrar som han rekommenderade saknas idag.

Jag köpte verktygen ändå, kändes överkomligt om man ska meka varje år... verktygen är bra inte något snack om den saken.

Jag kan ändå tänka mig att det går i princip lika bra att använda annat som hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Satsen behövs bara om man ska byta lager, vid rengöring så tar man bara bort hjulen och de lösa täckbrickorna och tar bort smutsen.

Smörja eller fetta in lagren (olja eller fett alltså) har jag aldrig gjort, då måste man pilla bort de fastsatta täckbrickorna på lagren och det känns betydligt mer avancerat och antagligen måste man göra det ofta när man lossat dem första gången... ganska säker på att det läcker in mer smuts/salt/vatten då.

 

Jag har rengjort utan verktyg många gånger, kanske 2-3 gånger per säsong. Dessutom bytt lager några gånger dvs fram och tillbaka med de keramiska, jag har tagit bort dem när det varit blött pga att de är oljesmorda och inte infettade dvs fukt lär kunna ta sig in om det är blött ute. Byta lager är ganska lätt om man har verktygen men visst tar det lite tid också, säkert närmare en timme för mig för 4 hjul.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tops är bra att använda, när man fettar täckbrickan, har visserligen bara gjort det en gång. En fråga; löses konsistensfettet upp, om man droppar allroundolja till cykel i springan och snurrar hjulet samt torkar bort överflödig olja ?

(efter att ha spolat av dem i badkaret)

Ja den tunnar ut fettet iaf. Jag blandar olja och fett vid tävling ibland.

Är det metallbrickor i swenors kullager? Isf är det bara att sätta dit nya för den går väl inte att lossa?

Om man ska kmacka/trycka ur ett nållager måste man slå/trycka på den änden med präglad text på. Jag stukade ett nållager när jag meckade första gången. Då knackade jg på änden itn text. Skistart har gjort en bra film på tuben om lagerbyte.

Link to comment
Share on other sites

Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.

Men vart får man tag på nya brickor?

Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager...

 

Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)...

Link to comment
Share on other sites

Med flera hundra mil utan att ha tagit bort täckbrickorna för återfettning så känns det enklare att byta lager än att fetta in kullagren med risk för att öppna för mer smuts om man hanterar brickorna fel.

Men vart får man tag på nya brickor?

Min instinktiva tanke i vårt återanvändningssamhälle är att de kostar ungefär lika mycket som nya hela lager...

 

Vi har kanske inte lika mycket salt på småländska skogsvägar som i Stockholm, men saltat är det i alla fall så salt och fint damm/sand hamnar innanför yttre brickan men lagret har hållt länge (jag kör kanske inte så mycket 50-100 mil per år)...

Lager med plasttätning kan man pilla bort och sätta dit utan att de knäcks. Bara man är försiktig. Men nya kostar ju heller inte skjortan.
Link to comment
Share on other sites

Kan man skippa backspärrlagret om man nu enbart stakar eller behövs det pga annan anledning också?

 

Om svaret är ja: Minskar i såfall rullmotståndet utan detta lager?

 

På en del skidor behövs dock lagret sitta kvar som mothåll för kullagren. Hade ett par skidor (minns inte vilket märke) där backspärren skurit ihop. Fick förstöra lagret helt och behålla dess stomme som mothåll, i annat fall hade kullagren pressats in i hjulet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...