Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Söker råd kring skidpreparering inför ÖSM


Foss

Recommended Posts

Känner mig lite som Fredde Schiller i solsidan, alla prylar men vet inte hur jag ska använda dom :) . Som rubriken lyder så söker jag alltså tips hur jag ska preppa mina skidor inför öppet spår måndag. Jag är led4-åkare (i vasaloppet vill säga) och har tillgång till följande.

 

  • Kuzmin
  • Kuzmin +
  • BWLF
  • Marathon svart
  • Marathon vit
  • Swix-pulver CF8x
  • Riller (bruten, 1mm rak, 2mm skärande)
  • Borstar

 

Är inne på att antigen köra kuzmin och rill eller göra helt tvärt om och damma på med lager på lager av valla för att slutligen toppa med pulver. Jag har blivit tipsad om måndagens före (enligt prognosen) är ett flour-före.

 

Jag har tre par skidor att välja mellan, två rugg och ett par vanliga. Ruggskidorna är redan kuzminsicklade men är inte så renlärlig att jag tvekar att lägga på valla.

 

Tacksam för synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte testat allt du har, så det blir lite blanda med både egna erfarenheter men också sånt jag läst. Tänker att jag iaf gör så gott jag kan och kanske hjälper till att få fart på tråden :)

 

Alltså prognosen idag säger ju strax över nollan och blöt snö, men det känns ju som det fort kan bli regn av det?

Jag vet inte hur en skärande rill funkar i blöt nysnö, men om det blir blött och regnigt skulle jag säga att det är ett givet val. Annars brukar ju Alltid en rak 1 mm vanlig inte försämra glidet iaf!

Om man då sen väljer kuzmin(vet ej vilken struktur som är bäst, men kanske uni) eller marathon och pulver låter jag nog vara osagt, känns ju lite som 2 olika ideologier där?

 

Dock såg jag nu att det finns vissa sidor som visar minusgrader och lite snöfall också. Alltså visst är glidet en lurig fråga, men om du inte ska staka så skulle nog iaf jag vara mer orolig för fästet.

 

Jag vet inte om du fick så mycket hjälp haha, men hoppas det bidrar med något!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...