Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggat ÖSS 2015 ?


boffi

Recommended Posts

Har en fundering angående ruggat.

Har åkt mycket i år för första gången med bra resultat på ruggade skidor. Men jag har varit nästan ensam i spåren och det har vart ganska flacka spår utan backar. 

 

Fungerar ruggat även när man har flera tusen åkare framför sig i spåret?

 

(Är en glad nybörjare som siktar på 7:00 - 7:30 på ÖSS)

Link to comment
Share on other sites

Är det ordentligt ruggföre så funkar det men på KortVasan så var det för blöta spår och jag tvivlar på att det funkar idag på TjejVasan. Däremot så hörde jag att tejp hade funkat och det var lite överraskande.

Jag var själv inne på om det inte skulle var rugg-läge under årets Vasaloppsvecka men inte riktigt hittills iaf. Men visst påverkar det förstås vart man står.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli ypperligt med rugg imorgon. Tvärtom så hade det väl varit bättre om det inte varit på plus-sidan så länge innan.

Sen beror det ju lite på vart i ledet man är. Men jag har lite för lite erfarenhet av att rugga så jag följer tråden med spänning. Jag skall slå en signal till Kuzmin då han gärna ruggar också. Återkommer med lite info.

Link to comment
Share on other sites

J Aukland vann vl08 på ruggat. Jag själv åkte i samma lopp och kom på plats 2300+. Hade nån på min nivå åkt på rugg så tror jag inte att denne hade haft en sportmössa att få något fäste med drygt 2000 framför.

Välkommen tillbaka MC Hammer. Du har saknats här på forat :)

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering angående ruggat.

Har åkt mycket i år för första gången med bra resultat på ruggade skidor. Men jag har varit nästan ensam i spåren och det har vart ganska flacka spår utan backar. 

 

Fungerar ruggat även när man har flera tusen åkare framför sig i spåret?

 

(Är en glad nybörjare som siktar på 7:00 - 7:30 på ÖSS)

Rugg funkar bara om du har spår eller jämn bädd att åka i. Kommer du bakom flera 1000 åkare i uppkörda spår kan du glömma rugg
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Om nån undrar hur jag vallade den gången så var det rode multigrade och under den några lager kladdburk (rode gul) men bara i mitten av fästzonen. Frös i duktigt i startbacken men runt omkring var det fullt med folk som hängde på stavarna med bakhala skidor vilket skapade små luckor där jag som hade fäste kunde avancera. Ca 2200 i Smågan från led 5. Körde över några granruskor på högsta punkten och sedan inga problem med ifrysning förutom något enstaka hugg i småbackarna runt myrarna. Kunde ta en del plac upp till Risberg också.

Hade allvarligt övervägt samma valla ifall jag skulle åka ös imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Det som händer i såna förhållanden med några tusental framför är att ibland spätter det iväg snökockor från stavisättningarna och ibland landar dessa i spåret och slipas av efterkommande åkare till isknölar. Så några tusental åkare från täten åker du mest på dessa knölar och har inte så mycket kontakt med den mjukare snön i botten av spåret. För led 3-5 åkare i VL kan dessa förhållanden ge snabba fina spår men antagligen blir spåren sönderkörda snabbare i ös pga lägre nivå på åkarna och mer spårbyten etc.
Link to comment
Share on other sites

Sen så funkar ju riktiga ryggskidor bättre också. Kuzmin var ute idag i Sälen och hade bra bett men givetvis blir det andra förhållanden med några tusen innan. Är man på plats 2000 så får man iofs dela det på antal spår också.

Men imorgon har vi ju facit, aldrig innan tyvärr.

Det bästa är ju att lägga fästet på morgonen då man har mer koll på temperatur och hur tempen varit under natten.

Link to comment
Share on other sites

Förra året fungerade det perfekt för mig på VL14 med mina ruggskidor Fischer Zero!

Jag tvekade innan start men valde dom till slut.

Jag hade bra fäste hela loppet, och bra glid. Ingen infrysning alls.

Jag hade i och för sig väldigt otur i starten då jag lade mina skidor längst fram till vänster i led 8, vilket var en nitlott. När sedan trugan gick sönder och jag fick åka sidledes en bra bit för att få ny stav hade jag nog bara ca 500 åkare bakom mig i backen.

Därefter körde jag dock om ca 2500 åkare tror jag.

Jag hade betydligt bättre fäste än andra åkare märkte jag speciellt på slutet.

I år har jag också åkt med mina ruggade Zero skidor på Stockholm Ski Marathon i Lida, (personligt rekord med 34 min) och även Ulricehamnsloppet. Det fungerade bra i båda loppen.

Link to comment
Share on other sites

Rugg funkar bara om du har spår eller jämn bädd att åka i. Kommer du bakom flera 1000 åkare i uppkörda spår kan du glömma rugg

 

I ÖSS i år pratade jag med en kille vid en kontroll som åkte på ruggat med bra fäste och då hade vi drygt 2000 åkare framför oss. Ångrar mig bittert att jag inte ruggade. Det hade förmodligen fungerat till efter Evertsberg, efter det var det klister som gällde. Min erfarenhet är att det nästan är omöjligt att säga vad som fungerar eller inte i nysnö runt nollan. Jag har åkt i elljusspår med ruggat flera dagar efter att det snöat med ok fäste.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Visst skriver väl bröderna Aukland i sin bok att rugg funkar (bra?) i fler fören än fuktig nysnö runt nollan?

Jo, bredare spännvid än specialföret.

Ger  "spikerfeste" så länge det är fuktighet i snön. Fast tydligen inte riktigt för VM 50 km i Falun. Bra även i glatta spår står det i boken.

Link to comment
Share on other sites

Åkte på ruggade vanliga skidor, hade ok fäste och endast lite ifrysning fram till risberg men räckte att stampa bort.

Slipat med 180 papper och inget mer på. Skulle säkert varit bättre med grövre papper och silikon på ytan men har inte provat det och kändes bäst att åka med vad jag var säker på att fungerade. Var slut vid hökberg och kände att jag villa ha bättre fäste sista biten och lämnade in skidorna för fästvallning, blev helt utan fäste då...troligen för tunt lagt pga att jag inte hade någon valla under.

Lämnade in skidorna igen vid Hökberg och fick perfekt fäste sista biten, riktigt skönt att kunna diagonala uppför de sista backarna när alla andra saxade. Mora 7:05

Pratade med 2 andra som åkt med på "riktiga" ruggskidor och de var riktigt nöjda med skidorna, de åkte på tider mellan 8-9 timmar.

Link to comment
Share on other sites

I ÖSS i år pratade jag med en kille vid en kontroll som åkte på ruggat med bra fäste och då hade vi drygt 2000 åkare framför oss. Ångrar mig bittert att jag inte ruggade. Det hade förmodligen fungerat till efter Evertsberg, efter det var det klister som gällde. Min erfarenhet är att det nästan är omöjligt att säga vad som fungerar eller inte i nysnö runt nollan. Jag har åkt i elljusspår med ruggat flera dagar efter att det snöat med ok fäste.

 

/Mats

Jag körde med ruggade "vanliga" skidor, grovt (40 i XY, 80 diagonalt) med silicon ignuggat och det funkade mycket riktigt bra till Evertsberg och halvtaskigt (men iallafall bättre än inget) resten av vägen. Lite frystendenser bitvis på myrarna om man gick ut i lössnön, men det försvann direkt när jag klev tillbaka i spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag ångrar mig så att jag inte körde på ruggat som jag hade tänkt göra. Att jag valde bort det beror nog på att rapporten visade på någon grad kallare än det blev.

 

Är det någon som inte hade bra fäste åtminstone till Evertsberg med ruggade skidor.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...