Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningen från vinterveckan 2015 klar


Recommended Posts

Drömde om lite snällare seedning för ÖSS, men den är nog ganska rimlig ändå, hade jag startat lite längre fram hade 4:an varit nåbar, men nu finns det ett mål med seedningsloppen nästa år också :)

Lite intressant att jämföra tiderna med Vasan 2014 dock, där VL-14 hade mycket tuffare tid för led 1, men att det på mitten blir jämnt o sen är det snällare tider än ÖSS-15, nåja, inget att jaga upp sig för :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Känns värt att notera apropå seedning att det på forumet var ett VÄLDIGT tjöt om hur hårt Bessemerloppet var seedat. En av de tjötande hamnade först i led 10 men efter tjöt åkte han upp till led 8 efter Bessemerloppet. I Vasaloppet åkte han så att han blir seedad till led 10 nästa år igen.... En bedrift i sig. Själv försökte man hävda att Stråkenloppet var hårt seedat. Hamnade i led 7 efter Stråken. Ungefär som nämnde person från Bessemer då som hamnade i led 8 efter Bessemer. Jag åkte i Vasan sen på en tid som var några enstaka minuter från att seedas till led 4 nästa år. Är ju en viss skillnad mellan led 4 och led 10. Eller ? Hinner inte kolla nu vilken tråd det var det skrevs i....

Link to comment
Share on other sites

Visst öppnar det för debatt, men det är ju lite som med proven i skolan att har man inte gjort hemläxan ordentligt så hoppas man ändå på godkänt och sen kan man ju få en stjärna i kanten och se fram emot en sovmorgon istället för att stå och KÖA mitt i smällkalla natten för att lägga ut ett par skidor snöslask... ;)

 

Kanske ska lägga till det här i signaturen:

"Aldrig mer ett seedningslopp som är mer än fyra(-fem?) varv. Förutom Åkulla :D "

Link to comment
Share on other sites

Känns värt att notera apropå seedning att det på forumet var ett VÄLDIGT tjöt om hur hårt Bessemerloppet var seedat. En av de tjötande hamnade först i led 10 men efter tjöt åkte han upp till led 8 efter Bessemerloppet. I Vasaloppet åkte han så att han blir seedad till led 10 nästa år igen.... En bedrift i sig. Själv försökte man hävda att Stråkenloppet var hårt seedat. Hamnade i led 7 efter Stråken. Ungefär som nämnde person från Bessemer då som hamnade i led 8 efter Bessemer. Jag åkte i Vasan sen på en tid som var några enstaka minuter från att seedas till led 4 nästa år. Är ju en viss skillnad mellan led 4 och led 10. Eller ? Hinner inte kolla nu vilken tråd det var det skrevs i....

Ja, det låter ju märkligt, rätt stor skillnad som du säger. För egen del tyckte jag att den första seedningstabellen på Bessemer var uppenbart felaktig och för hård, min tid efter nya tabellen räckte sedan till led 5. Efter att ha åkt Vasaloppet från led 5 fick jag en tid som återigen räcker till led 5 nästa år igen. Utifrån det kan ju den omgjorda seedningstabellen inte vara så galen, eller hur.

Link to comment
Share on other sites

Vet egentligen inte nåt om hur Bessemerloppet var, men låt säga att det med nya seedningen blev rätt ok då, möjligen något snällt för led 8-åkare, utifrån Yens inlägg, var det väl, så var nog iaf Stråkenloppet väldigt hårt seedat för led 5,6,7-åkare... Var ju nån här på forumet som skrev att han fick led 9 efter stråken och led 5 efter ett annat lopp han åkte. Var nog ett par-tre led fel i snitt tror, seedningen på Stråkenloppet, jag när jag försökte jämföra ett antal åkare med ett par andra lopp, vilket seedningskommittén tyckte var oväsentligt, eftersom de aldrig jämför lopp. Det var svaret jag fick.......

Link to comment
Share on other sites

Känns värt att notera apropå seedning att det på forumet var ett VÄLDIGT tjöt om hur hårt Bessemerloppet var seedat. En av de tjötande hamnade först i led 10 men efter tjöt åkte han upp till led 8 efter Bessemerloppet. I Vasaloppet åkte han så att han blir seedad till led 10 nästa år igen.... En bedrift i sig. Själv försökte man hävda att Stråkenloppet var hårt seedat. Hamnade i led 7 efter Stråken. Ungefär som nämnde person från Bessemer då som hamnade i led 8 efter Bessemer. Jag åkte i Vasan sen på en tid som var några enstaka minuter från att seedas till led 4 nästa år. Är ju en viss skillnad mellan led 4 och led 10. Eller ? Hinner inte kolla nu vilken tråd det var det skrevs i....

Att personen ifråga åkte från led 8 till led 10 nästa år kan det finnas många möjliga orsaker till som vi inte har en aning om. Sjukdom, dåliga skidor, dålig dag är några orsaker. Svårt att dra slutsatser eller generalisera utifrån en eller enstaka fall.

Link to comment
Share on other sites

Lopp som går under eländiga, svåråkta förhållanden, brukar ge dålig seedning för mig är min erfarenhet. Tror det gäller i större grad ju längre bak i leden man kommer eftersom eliten behärskar när det är svåråkt och har fullt upp med att tävla mot varandra för att reflektera över hur jävligt allting är. Längre bak i leden däremot halkar folk omkring å svär över obefintligt stavfäste, bakhalt, problem att komma runt i alla trampsvängar m.m.

 

Det enda vi lär oss från detta är att man inte ska åka Stråkenloppet.

 

För övrigt kommer nog birkenseedning m.m i slutet av april när alla vårlopp är klara.

Link to comment
Share on other sites

Håller med larsbern.

Gör man inte läxan så får man hålla tummarna!

 

vissa lopp blir ju inte helt rätt seedade, dels pga vinnartiden och föret som ställer till det för många.

Man får åka några lopp och se till att göra sitt bästa vid varje tillfälle.

Vädret kan man inte rå på och kör man flera lopp så får man lite olika motståndare som kan vara tillfördel.

Link to comment
Share on other sites

Håller med larsbern.

Gör man inte läxan så får man hålla tummarna!

 

vissa lopp blir ju inte helt rätt seedade, dels pga vinnartiden och föret som ställer till det för många.

Man får åka några lopp och se till att göra sitt bästa vid varje tillfälle.

Vädret kan man inte rå på och kör man flera lopp så får man lite olika motståndare som kan vara tillfördel.

Enklast vore väl om VL är transparanta med hur dom gör för att beräkna seedningsgrupperna så att alla vet vilka förutsättningar som gäller på förhand.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kom nu så seedningen för vårloppen inför Vasaloppet 2016: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/968b69004b2e89989b4efffcba472279/seedning_vl_varlopp_2015-04-15.pdf?MOD=AJPERES

 

Kan nån logisk själ förklara för mig varför Årefjällsloppet som kortades ner till 47km har 20-min intervall i seedningen? Har de i Mora helt missat att loppet inte var 75km???

Link to comment
Share on other sites

Känns värt att notera apropå seedning att det på forumet var ett VÄLDIGT tjöt om hur hårt Bessemerloppet var seedat. En av de tjötande hamnade först i led 10 men efter tjöt åkte han upp till led 8 efter Bessemerloppet. I Vasaloppet åkte han så att han blir seedad till led 10 nästa år igen.... En bedrift i sig. Själv försökte man hävda att Stråkenloppet var hårt seedat. Hamnade i led 7 efter Stråken. Ungefär som nämnde person från Bessemer då som hamnade i led 8 efter Bessemer. Jag åkte i Vasan sen på en tid som var några enstaka minuter från att seedas till led 4 nästa år. Är ju en viss skillnad mellan led 4 och led 10. Eller ? Hinner inte kolla nu vilken tråd det var det skrevs i....

Det är mig du sågar. Jag missade led 9 i VL med 8 minuter, och hävdade efter Bessemerloppet att jag borde hamnat i led 9. Det är rätt, jag påpekade även i flera trådar att jag tyckte det blev FÖR snällt seedat när de gjorde om det. 

 

Dessutom, eftersom du verkar vara superintresserad av mig, så får du gärna läsa tråden där jag bland annat beskriver att jag inte kunde äta eller dricka på 90 km, tror du möjligen det påverkar min prestation? 

 

VL var 90 km utan stavfäste, men med bra skidor. Efter 45 km i Bessemerloppet hade jag snittat 4.40 per km utan att vara trött, i VL hade jag snittat 6.20 och var helt slut. 

Link to comment
Share on other sites

Förstår jag dig rätt Snövinter att det var en snubbe som tjöta sig upp till Led 8 från led 10?

 

Btw också riktigt nyfiken på seedningen från Birken,

Nej, det var det inte. Jag gnällde på seedningen efter Bessemerloppet eftersom det var grymt hårt. Mitt stora mål var led 9 och jag var bitter när jag inte lyckades med det, eftersom jag ansåg mitt lopp vara värt det. Med tanke på att jag missade led 9 med 8 minuter i vasan, i ett lopp där jag inte kunde äta eller dricka på nio mil, så tycker jag nog inte jag var helt ute och reste. Men om man vill göra sig lustig över det, så var så god, kör på bara... 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det här? Presterar skit i Årefjällsloppet, åker sista 9km med bruten stav och fixar ändå led 3. AVGÅ SEEDNINGSKOMMITÉN! ;)

 

Skämt och sido, den kändes väldigt snäll även om loppet var ruggigt tufft. Men alltid roligt att försvara sitt led, det trodde jag inte efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom nu så seedningen för vårloppen inför Vasaloppet 2016: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/968b69004b2e89989b4efffcba472279/seedning_vl_varlopp_2015-04-15.pdf?MOD=AJPERES

 

Kan nån logisk själ förklara för mig varför Årefjällsloppet som kortades ner till 47km har 20-min intervall i seedningen? Har de i Mora helt missat att loppet inte var 75km???

Det finns ett antal faktorer. Banan var stentuff för oss motionärer. Rejält kuperad och hyfsat kurviga och snabba utförslöpor som alltid avslutades med kurva och ny uppförsbacke. Allsså dåligt med återhämtning. Strax före start var det burkföre. 1h senare rött klisterföre och uselt fäste för 90%. Jag har haft ganska jämn form i de tre lopp jag åkt i vinter. Medelpad classic ski 46km snabbt före 2:37 (40 min efter Brink) vasan på 6:45 och Årey på 3:32. Dessa tre gav alla led 4 som seedning. Jag kan alltså tycka att 20 min mellan leden är fullt rimligt för Årey.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...