Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Julgransrill bättre än ingen rill?


Felix Neldemo

Recommended Posts

Jag åkte ÖSS på stålsicklat och Swix julgran 1,0 och jag kunde inte upptäcka att någon enda hade bättre glid, bara lika bra. Nu ser det ju ut att bli ännu varmare på söndag så nog tror jag att den fungerar. Men den ska väl vara riktigt grov när det är så varmt.

 

Det står att Vit Maraton är för finkornig ren och våt snö. Det kommer det sannolikt inte vara på söndag. Snarare grovkornig smutsig våt snö. Snön är väldigt smutsig vid vägövergångar i kontrollerna och efter klister från tusentals skidor.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Är tveksam om Kuzmin U räcker som struktur om det blir 6-7 grader varmt. Funderar på att skaffa mig en Kuzmin + på plats i Mora. Skulle tro att en rak rill vore bra i tillägg till julgranen. Kommer du förbi vallaboden på St Mikael så har jag en Red Creek 1mm som jag kan bjuda på
Link to comment
Share on other sites

Tack, löste sig med rill på hemmaplan idag. Är också sugen på en plus sickel, frågan är hur ofta den kommer till användning.

 

Beror nog lite på var du bor. Här i Västergötland har jag sicklat med Kuzmin+ hela vintern (alltså den s k "vintern").

Link to comment
Share on other sites

Ja 1mm rill, inte dränerar men ger fler intryckta spår (dubbelt så många och tar bort näst intill dubbelt så mycket kontaktyta) men det tas det ingen notis av gemene man utan det är just att få använda sig av orden rilla GROVT som ger effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja 1mm rill, inte dränerar men ger fler intryckta spår (dubbelt så många och tar bort näst intill dubbelt så mycket kontaktyta) men det tas det ingen notis av gemene man utan det är just att få använda sig av orden rilla GROVT som ger effekt.

 

Där hängde jag inte med? Blir det dubbelt så många intryckta spår blir det väl rimligen dubbelt så många toppar också och då förstår jag inte hur kontaktytan kan minska. Snarare ökar den väl.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hur kan en 2 mm rak rill vara bättre vid blötsnö än 1 mm rak? Borde inte 1 mm rill med fler spår kunna dränera bort mer vatten än en 2 mm med bara hälften så många spår. Kan någon reda ut det för mig?

Jag har föreställt mig att man kan få till djupare spår med en grövre rill och på så sätt få effektivare dränering. Men jag har ingen praktisk erfarenhet att luta mig mot

Link to comment
Share on other sites

Om det kan vara till någon hjälp. Ingen under min resa till Mora hade bättre glid utför än jag. Jag startade 7.21 i ÖSM, åkte långsamt (gick uppför backarna pga en kass hälsena).  Fram till Evertsberg var glidet mycket bättre äm någon annan, Efter Oxberg något bättre och från Eldris varken sämre eller bättre än andras.  Att glidet dog (relativt hur det var första halvan) kan bero på det ändrade föret men också på allt klister jag samlade på mig på glidytorna. Orkade inte göra något åt det.

 

Min vallning: Gammal stenslip (Lj02), Swix marathon svart + HF8 båda väl utborstade, och nu till rillen som jag tror var det som gav mitt magiska glid: Verktyg: Finite: Rak rill hela skidan + AF10 på bakänden (Aqua flush, en sned rill som pekar utåt från mittskåran).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...