Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Så gick det i VL 15


LFN

Recommended Posts

Förresten, ni som lyckade bra i starten. Vad hade ni för taktik/var stod ni m.m? Jävligt nyfiken. Tycker plats 3500 i Smågan är brutalt dåligt om man som jag står längst fram i led 4. Kände snarare att jag tog placeringar väl uppe på myrarna så backen måste gått....sådär.

 

Jag startade också i led 4, men 5-6 skidor från slutet och precis till vänster om vattenpölen som fanns i startfållan, således mitt i fållan i sidledd sett. Höll ungefär mitten hela vägen upp i backen och nådde smågan på plats 3403. Det flöt på skapligt jämfört med de tre tidigare lopp jag gjort (led 6, 5, 3). Jag funderade på att ställa mig 2 skidor bakom första skidpar i 4:an..alltså i pölen..men tyckte det skulle vara förjävligt att bli dyngsur om fötterna redan från start.

Loppet annars för min del blev en riktigt tung historia då min uppladdning sista 4v innan vasan inte alls blev som tänkt..gled in på 7h 20min, glad ändå över att slutföra loppet.

 

Jag stod i mitten lite till vänster ganska långt bak i led 4 och var 3900+ i Smågan. Funderar på om strulet i starten gjorde så att mitten "stannade upp" och de andra gled förbi på sidorna? Sedan var det visst 4000+ åkare tom led 4. Kämpade på och var drygt 2800 i mål.

 

Efter en skön sovmorgon och lite tvekande i led 4 strax efter 07.00 så parkerade jag mig i det främre vattenbrynet av sjön i fållan. Låg i högra fåran på startrakan och märkte inte av startstrulet mer än att det låg mer stavrester än vanligt på backen. Blev sugen på ett par Oakley som låg och skräpade... men nej. Såg att vänsterfåran blev invallad en bit fram som säkert sinkade där. Själv tar jag några spårbyten utan att riskera några kollisioner. Över vägen och uppför backen går jag i mitten då det statistiskt går fortast där. Håller kanske lite höger första (inner) och andra (ytter) sväng, sen lite till höger om mitten ända upp till toppen. Inget tokrusande mellan spår eller på kanten för det tar för mycket energi. Så länge det går så håller jag skidor parallella och stavarna vid pjäxorna (passgång ibland) för att skydda utrustningen. Kanske lite övermodig i stakningen till Smågan i de två vänstra spåren, men tickar in på plats 1926 vilket var klart bättre än förra årets katastrof från vänsterkanten långt fram i led 4 då jag var 2700-nånting i Smågan.

 

Sova är gött, köa är skit. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Jobbig dag som ändå slutade med pers på placering 1740 (förbättring med ca 600 platser).

 

Startade för första gången från led 3 och kändes som att första backen gick riktigt bra.

Kunde välja höger/vänster vid skogsdungen och valde höger. Gick sedan långt höger hela vägen upp och för mig hade det inte behövt gå snabbare än så.

 

Skidorna (kuzmin, skärande rill 2 mm, pressande rill 1mm, marathon + hf8) gled riktigt bra i utförskörning, något sämre vid stakning. Fäste enligt Swix rekommendation gav springfäste, men funkade inte för diagonalåkning. Var nog lite för snål med klistret  :(. 

 

Tog det medvetet lugnt i början av loppet, men var ändå rejält trött på slutet. 

Link to comment
Share on other sites

Lyckades med nytt pers på placering, 425a i mål. Var dock en slitsam historia. Bestämde mig på lördagskvällen för att chansa och köra på blanka skidor då jag tyckte klisterskidorna gick dåligt framförallt vid stakning. Startade längst bak i led 1 och kom 15m innan folk körd ihop och ramlade över mina skidor. Stod still i ca 20-30 sekunder innan alla kom upp men stavar och skidor var hela.  Blev en tuff resa uppför första backen och var i Smågan på placering 820. Skidorna sög och jag hade inte bättre glid än de som åkte med fäste runt omkring mig. Riktigt trött i både Risberg och Evertsberg men nötte på och efter Oxberg började mina skidor gå riktigt bra. Blev mentalt stärkt och kännde mig piggare i kroppen och kunde avsluta loppet bra.

Körde på Swix HF10 och FC10 och 2mm tryckande rill. Svor på mig själv i början att jag hade valt att köra blankt men var glad för det i slutet.

Link to comment
Share on other sites

Då var vi i Smågan samtidigt, jag hade samma funderingar som du om hur dålig start jag fått.

 

Så här många stog det i varje led enligt Vasaloppets resultatsida, väldigt många uppseedade alltså.

Åkare tom led4: 4125

Åkare tom led5: 5792

Åkare tom led6: 7304

 

jomen rätt många av dessa startade inte ens enligt resultatlistan så fattas många resultat på de som anges som "startande" d v s detta är inseedade inte startande.

Men visst har många seedat sig med tanke på hur måmga jag körde om så var seedningen uppenbarligen tuffare imitt enda seedningslopp än på de som gett dessa startplatser :) eller så var detbara en bra start för andra...

Jag stod ju i mitten och min analys i efterhand ger nog att, även om det inte var totalstopp, det gick långsammare i mitten pga grindstrulet och att högersidan var vinstlott för de som stod ut med blötan. Själv var jag rätt så torr i Smågan men senare var det kört, kanske skulle man blött ner sig direkt och vunnit 1000 platser till Smågan? (men det visste jag ju inte)

 

men nästa år :) då blir det blåextraföre och solsken, jag har seedat upp mig och är i toppform!

Link to comment
Share on other sites

Stod i led 3, till höger längst fram. - Hade nog riktigt bra startgärde och backe. Hade nog inte åkt, mer än möjligen marginellt, snabbare ens om jag varit helt ensam. (skall jfra min gps-fil med ÖS 2013 då jag åkte fritt från start till mål).

 

Även om pulsen var ganska hög, så förtog jag mig inte alls fram till varken Smågan eller Mångsbodarna. - Mkt nog iofs tack vare bra relativt "stakglid".

 

Fick kalla in Marinens dykare för att finna o bärga mina skidor i startfållan...

 

Redline Plus. Riktigt korta glidzoner (tror jag nog). 2,3/0,35 (Eikermätare, Klas på Alewalds). Kuzmin +, Swix skärande 1 mm + 2 mm. Kuzmin FP brush. Bara borstat en 10 drag med handstål.

          - Grundklister, Rode Gialla 20 cm från pinnen o framåt, Rode violett, Rode Rossa Special. - Allt mkt mkt tunt, nästan som burk. (tycker dock det är lite svårt se på vita belag hur tjockt det är...?). Lade från strax framför hälen (en bra bit innanför 0,5 mm, men "ända" fram till 0,3 mm.

 

Smågan plac knappt 1100 ngnting.

 

Hade lite men märkbart bättre glid utför än de allra flesta, ehuru ej alla,. Inbillade mig att jag hade än bättre relativt glid i stakningen, tog mkt folk där (eller också är jag bättre stakare - på min nivå - än jag tror, vill se mig som diagonalåkare...).

 

Trodde ett tag nästan jag skulle greja sub 1000. Hade inte bra, men nog helt OK fäste, ända in i kaklet. Trodde inte jag skulle ha särskilt bra fäste i de spåren med så tunt med klister. Tappade en hel del ork, men kanske framför allt fokus o pannben uppför ngnstans typ drygt halvvägs, nästan surade ur o gick i många uppförsbackar... - humöret räddades lite av att det gled så bra relativt andra, och tog igen mkt i stakningen.

 

Gjorde inte ren glidytorna längs vägen. Behöll (nog) mitt relativa bra glid hela vägen.

 

Ganska tom på energi o framför allt värdelöst pannben från km 65-75 o in i mål. I mål plac knappa 1300. Ganska nöjd ändå, men tror nog att en psykolog skulle kunna förbättra mig ganska mkt. - Man börjar bli gammal, lat o mätt.

 

------------------

 

Mkt gelförpackningar, trist!! - Skällde på en jag såg slängde.

 

Såg ingen skejtare, mer än ngra enstaka tillfällen ngra mkt korta enstaka skär, i princip nästan OK tror jag. Tänkte att ser jag ngn skall jag säga till - o försöka säga till snällt - att det ser mkt illa ut med skejt.

 

--------------

 

Var de såå många i startleden, blir ju märkligt. Fanns ju en tråd om detta. I den såg det ju rätt rimligt ut. Men kanske många seedade sig i det sista? - Sedan kan man ju ibland undra hur en del seedat upp sig. Åkte säkert fram till Smågan om ngt tiotal personer som åkte redigt långsamt, o "märkligt" (tror inte det berodde på ngn form av väggning elikn., utan att de helt enkelt inte var snabbare)

Link to comment
Share on other sites

jomen rätt många av dessa startade inte ens enligt resultatlistan så fattas många resultat på de som anges som "startande" d v s detta är inseedade inte startande.

Men visst har många seedat sig med tanke på hur måmga jag körde om så var seedningen uppenbarligen tuffare imitt enda seedningslopp än på de som gett dessa startplatser :) eller så var detbara en bra start för andra...

Jag stod ju i mitten och min analys i efterhand ger nog att, även om det inte var totalstopp, det gick långsammare i mitten pga grindstrulet och att högersidan var vinstlott för de som stod ut med blötan. Själv var jag rätt så torr i Smågan men senare var det kört, kanske skulle man blött ner sig direkt och vunnit 1000 platser till Smågan? (men det visste jag ju inte)

 

men nästa år :) då blir det blåextraföre och solsken, jag har seedat upp mig och är i toppform!

Jo det är givetvis ett visst bortfall sedan är det vissa som startat och brutit. Gissningsvis är knappt 10% ickestartande.

Min poäng var mest att det står betydligt fler folk i leden än de placeringsgränser som är angivna av Vasaloppet.

 

Personligen hade jag gärna sett vågstart, speciellt när man lagt sig till med dammen på startfältet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket tungt lopp för mig. Fick en bra start längst till höger från startled 3, plats 1600-nånting i smågan. Hade grymt fäste i första backen (Rode Multigrade/Rossa 70/30), och ok glid (likvärdigt med de flesta) när jag kom upp på myrarna (Svart Marathon + FC8 + Rillat järnet med 2 mm rak). Sen i mångsbodarna började kriget... Skidorna dog totalt i glid. Fick kämpa något oerhört för varenda meter. Jag är stark i stakningen och lite sämre uppför, så jag är väldigt beroende av den lilla vilan som det normalt innebär för mig att stå och staka. Efter Risberg fattade jag att det här blir bara att kriga sig till Mora och glömma allt vad medalj heter. Stapplade mig i mål i knapp styrfart på 6.53. Kollade skidorna efteråt, en väldans massa skit i klistret och även skit och lite klisterfläckar i glidzonerna, vilket kanske förklarar varför skidorna dog. Man kanske borde överväga att stanna och göra rent skidorna på framtida lopp.. Eller var det fler som upptäckte att något hände med föret efter mångsbodarna?

Verkar som de med "wide klister" klarat sig bättre när jag snabbläser trådarna från årets vasa, eller?

Link to comment
Share on other sites

Efter en medelbra start kom jag till smågan på plats 2150 nånting. Rullade på bra fram till Evertsberg när man kommit underfund med hur man skulle staka utan att knäcka stavarna. Som bäst nere på ca 1650. Känns alltid lätt i kroppen när man tar placeringar så då kändes allt bra och lätt. Sa det till och med till en bekant jag passerade. Tog det sedan medvetet lugnt i uppförsbackarna då jag vet att jag annars tenderar att bonka. Men då fästet inte var på topp, och var väl egentligen mer eller mindre var att definiera som springfäste, var det svårt att diagonala avslappnat. Växlade därför lite med ren stakning som omväxling. Stannade och pissade i lundbäcksbackarna när jag kände att jag helt förlorade tekniken. Gick efter den vilan betydligt bättre att diagonala. Dock hinner ganska många om på tiden det tar att tömma en blåsa ;-) så jag förlorade en del placeringar och var bak till nästan 1800 innan jag började ta placeringar efter hökberg igen. I mål på ca 1730 vilket placeringsmässigt är ett bra lopp för mig. Missade som många andra medalj vilket ju var lite snopet med tanke på att placeringen var bästa hittills och att jag alltid tidigare fått medalj trots avsevärt sämre placering.

 

Inspektionen av skidorna efteråt var intressant. Brunt och skitigt i klisterzonen. Dock var ju glidytorna också extremt kladdiga och "kärva". Att rengöra dem någon gång under loppet hade säkert hjälpt upp glidet en hel del.

 

Kände mig snabbt pigg i kroppen efteråt men har fortfarande domnade/köldskadade tår efter den 6 timmar långa kylbehandlingen. Skumt att förfrysa tårna det året det är plusgrader! Någon mer med den erfarenheten?      

 

Intressant att man efter loppet tänker på det på ett helt annat sätt än de tankar man faktiskt har under loppet. Minns att jag flera gånger tänkte att detta är absolut sista gången jag utsätter mig för detta. Det är nog tur att loppen inte avslutas med lundbäcksbackarna!

Link to comment
Share on other sites

Verkar som de med "wide klister" klarat sig bättre när jag snabbläser trådarna från årets vasa, eller?

Ja, jag velade mellan Multigrade/Rossa och Universal Wide/Rossa. Skulle valt det senare (eventuellt Universal Wide ensamt), men var rädd att det inte skulle ge nog bett. Jag hade nog lagt för tjockt också, vilket gjorde att mer skit kladdade fast. Jag hade definitivt klarat mig med mindre fäste. Aja, en erfarenhet rikare.

Link to comment
Share on other sites

Rekordstart från led 4, placering 2500 i Smågan. 15min snabbare än förra året från samma led. Uppe på myrarna fick jag dock en dålig överraskning, jag hade nämligen det sämsta glidet av alla. Gled inte förbi någon på hela loppet. Förlorade upp till 100m nedför och klarade inte att ta rygg på någon i stakningen. Tappade placeringer genom hela loppet. Insåg dessutom att jag inte var helt återställd efter lång förkylning och träningsuppehåll. Trots allt förbättrade jag 300 placeringer från ifjol så min kapacitet är mycket högre än för ett år sedan.

 

Spåren var helt okej största delen av banan men simbassänger och grus kunde jag ha klarat mig utan. Volkswagens chokladbollar räddade min dag, plockade med mig fem stycken och åt dem medan jag stakade med en hand :) Tusan vad det var gott!!

 

Högst på anskaffningslistan nu är ett par klisterskidor med korta glidzoner.

Link to comment
Share on other sites

Varit förkyld i två veckor innan loppet och var inställd på att inte starta. Testade dock att åka en mil dagen innan där jag tryckte på de sista tre kilometrarna. Tänkte att antingen funkar det eller också får jag en saftig reaktion. Inget hände så kl 1700 på lördagen bestämde jag mig för att starta. Tog inte klisterskidorna eftersom mitt kallförespar Fischer speedmax soft track har sån härlig åkkänsla. Glidet var förberett sedan tidigare med Start HF10, Swix svart maraton, och Briko Maplus Hot s. Rill 2mm rak tryckande. Skulle lägga klister och givet de varma prognoserna tog jag Start Universal plus och Start MFW gul, 66/33 %.

 

Planen för dagen var medaljtid.

 

Startade längst bak i led 4 långt vänster och det var ett riktigt dåligt val. Passaerade vänster om en stor pöl en bit fram och det var redan trögt. Tyckte det var segt uppför backen, höll vänster mitt nånting. Var i Smågan på 57 min och plats 3500 ca, besviken över tempot. I Stakningen till Mångsbodarna prövade jag mitt normala åktempo och det var tufft att hänga med. Tog ändå 100 placeringar ca. Upptäckte snabbt att jag hade dåligt glid. Depressing. Förkylningen gjorde sig dessutom påmind en bit innan Risberg och efter Risberg fick jag ett otäckt tryck över bröstet och blev rädd. Sen gick jag på skidorna till Evertsberg och bröt där. Borde brutit i Risberg. Nu är jag hemma i sängen ynklig men ok.

 

Lärdomar:

Åk aldrig nånsin när du är förkyld. Man presterar aldrig bra och leker farliga lekar med hälsan.

Kleta inte på en hel tub klister, det tar fäste - grande. I klistret har jag nu halva Dalarnas skogsbestånd och även en del av Härjedalens.

Link to comment
Share on other sites

Ja samma upplevelse ang fötterna, totalt bortdomnade tår utan känsel, när resten av kroppen är överhettad, körde med uppkavlade armar och utan mössa. I Eldris när medaljmålet sedan länge var kört, visade jag fötterna för läkaren, han ville ha in mig i stugan, men jag lyckades istället hälla ett dussintal koppar kaffe på tårna, samtidigt som han masserade och bytte strumpor + plastpåsar på mig.

 

Tankarna om aldrig mer under loppet, som redan en timma efter målgång är som bortblåsta och utbytta om tankar för nästa vinter känner nog de flesta, konstigt och intressant hur hjärnan fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Varit förkyld i två veckor innan loppet och var inställd på att inte starta. Testade dock att åka en mil dagen innan där jag tryckte på de sista tre kilometrarna. Tänkte att antingen funkar det eller också får jag en saftig reaktion. Inget hände så kl 1700 på lördagen bestämde jag mig för att starta. Tog inte klisterskidorna eftersom mitt kallförespar Fischer speedmax soft track har sån härlig åkkänsla. Glidet var förberett sedan tidigare med Start HF10, Swix svart maraton, och Briko Maplus Hot s. Rill 2mm rak tryckande. Skulle lägga klister och givet de varma prognoserna tog jag Start Universal plus och Start MFW gul, 66/33 %.

 

Planen för dagen var medaljtid.

 

Startade längst bak i led 4 långt vänster och det var ett riktigt dåligt val. Passaerade vänster om en stor pöl en bit fram och det var redan trögt. Tyckte det var segt uppför backen, höll vänster mitt nånting. Var i Smågan på 57 min och plats 3500 ca, besviken över tempot. I Stakningen till Mångsbodarna prövade jag mitt normala åktempo och det var tufft att hänga med. Tog ändå 100 placeringar ca. Upptäckte snabbt att jag hade dåligt glid. Depressing. Förkylningen gjorde sig dessutom påmind en bit innan Risberg och efter Risberg fick jag ett otäckt tryck över bröstet och blev rädd. Sen gick jag på skidorna till Evertsberg och bröt där. Borde brutit i Risberg. Nu är jag hemma i sängen ynklig men ok.

 

Lärdomar:

Åk aldrig nånsin när du är förkyld. Man presterar aldrig bra och leker farliga lekar med hälsan.

Kleta inte på en hel tub klister, det tar fäste - grande. I klistret har jag nu halva Dalarnas skogsbestånd och även en del av Härjedalens.

 

Krya på dig Anders! /Brytpolarn

Link to comment
Share on other sites

Det var en lång resa till Mora i söndags men det slutade lyckligt. Kom iväg ganska bra i starten och hade fina skidor i första backen. Uppe på myrorna så insåg jag snabbt att trugorna var alldeles för små och sjönk och fastnade i snön. 

 

Fästet var bra men glidet var kasst och jag tappade en hel del placeringar efter Mångsbodarna. Runt 4-5 mil hade jag en rejäl svacka och var på väg att totalvägga. Men med hjälp och en gel och bra sällskap i spåren fick jag tillbaks krafterna och hade bra tryck ända in i mål.

 

Slutade på 288:e plats efter 5:08 minuters åkning. Förbättrade placering från ifjol med över 1000 platers (1307:e plats 2014) och klarade målet på topp 500 med råga. Supernöjd!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag velade mellan Multigrade/Rossa och Universal Wide/Rossa. Skulle valt det senare (eventuellt Universal Wide ensamt), men var rädd att det inte skulle ge nog bett. Jag hade nog lagt för tjockt också, vilket gjorde att mer skit kladdade fast. Jag hade definitivt klarat mig med mindre fäste. Aja, en erfarenhet rikare.

Jag körde med kr30 invärmt ii botten, sedan wide på det, lät det kallna. Sedan körde jag 70/30 multigrade/rossa på det. Hade såklart bergfäste hela vägen in i mål men gled lite sämre än många andra, men aldrig så jag tappade en rygg nedför, vilket är prio för mig.

 

Annars är jag glad över ett prydligt personbästa, en 330 plats blev det och mycket inspiration till att träna mer till nästa år. Inför i år rörde jag inte överkroppen mellan Vasaloppet och november, det ska det bli ändring på denna försäsong.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med kr30 invärmt ii botten, sedan wide på det, lät det kallna. Sedan körde jag 70/30 multigrade/rossa på det. Hade såklart bergfäste hela vägen in i mål men gled lite sämre än många andra, men aldrig så jag tappade en rygg nedför, vilket är prio för mig.

 

 

Hade du lika bra glid genom hela loppet och var klistret hyfsat rent när du kom i mål?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade sikte på top 2000 och top 1000 som drömmål. Gled in på plats 768 efter 5:35:00. Ruskigt nöjd med insatsen i mitt första Vasalopp. Detta gav mersmak trots uselt väder. Det var i och för sig medvind...

Startade i led 2 och hade en bra trend i loppet ända fram till Evertsberg där jag kroknade lite men lyckades ändå hålla ihop det dugligt så att jag inte tappade så många placeringar mot målet.

 

Vallade med BWLF och sedan svart marathon. Inget pulver men rillade med red creek grov och 2 mm. Fäste var swix grundklister toppat med swix universal k22 blandat med rossa i mitten. Bra fäste hela vägen men glidet var tveksamt. Gled ifrån vissa men tappade också en del ryggar trots att jag låg i suget utför.

 

Det tråkiga med dagen var att jag nog har förfrusit en tå. Hade i princip ingen känsel i ena stortån efter målgång p.g.a. alla isvattenpölar man körde igenom. Jag fick tillbaka känseln efter någon timme men det känns än idag som om tån har "somnat".

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med kr30 invärmt ii botten, sedan wide på det, lät det kallna. Sedan körde jag 70/30 multigrade/rossa på det. Hade såklart bergfäste hela vägen in i mål men gled lite sämre än många andra, men aldrig så jag tappade en rygg nedför, vilket är prio för mig.

 

Annars är jag glad över ett prydligt personbästa, en 330 plats blev det och mycket inspiration till att träna mer till nästa år. Inför i år rörde jag inte överkroppen mellan Vasaloppet och november, det ska det bli ändring på denna försäsong.

Ok, ja, man kanske skulle blandat i lite wide då.. Jag hade ju riktigt bra skidor fram till Mångsbodarna, så något måste varit rätt. Försöker bara förstå vad som fick dem att totalt dö efter ett par mil.. Kanske kan handla lite om tur/otur också att råka få nåt skit som sätter sig på fel ställe och sabbar glidet. Grattis till pers!

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja, man kanske skulle blandat i lite wide då.. Jag hade ju riktigt bra skidor fram till Mångsbodarna, så något måste varit rätt. Försöker bara förstå vad som fick dem att totalt dö efter ett par mil.. Kanske kan handla lite om tur/otur också att råka få nåt skit som sätter sig på fel ställe och sabbar glidet. Grattis till pers!

 

Kanske du fick en massa skit i klistret men min upplevelse var lite sämre glid till Mångsbodarna/Risberg sedan gradvis allt bättre. Snön var lite annorlunda på myrarna.

Link to comment
Share on other sites

Verkar varit dåligt med folk som åkte stålsicklat i Söndags? Verkar ju bara vara kemikalier under fötterna på alla här... Flour for the win!

Flouret lär inte spelat lika stor roll som stukturen eller kanske allra helst skidans spann... Men visst, bara stålsicklat och ingen ytterligare struktur lär inte varit optimalt med tanke på allt vatten som skulle dräneras under skidan. 

Link to comment
Share on other sites

Verkar varit dåligt med folk som åkte stålsicklat i Söndags? Verkar ju bara vara kemikalier under fötterna på alla här... Flour for the win!

nope körde stålsicklat och rillat med kanonglid om än på en lite lägre nivå, så det är ju svårt att jämföra.

gjorde rent skidorna precis vart inte så farligt med skit med en del var det. Tror för min del att strukturen är betydligt viktigare än kemikalierna i blötföre. Just detta skidparet är över 10år gammalt men går alltid kanon i klisterföre trots repor och annat så skidorna spelar nog en rätt stor roll.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...