Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Så gick det i VL 15


LFN

Recommended Posts

MÅnga som åkte utan fäste är kanske anledningen att det inte fanns tillstymmelse till spår i någon enda uppförsbacke för oss som kom lite senare i fältet?

 

Visst var det löst generellt, men på platten fanns det för mig på en placering 6-7 000 oftast sladdriga men klart åkbara spår och utför alltid riktigt bra spår. Uppför lite brantare däremot inte ens i kanterna ett enda åkbart spår. Kan man anta att trenden till fler åkare utan fäste kommer att betyda mycket sämre spår uppför för oss med fäste? En led 1-5 åkare ska ju knappast behöva saxa uppför mer än någon enstaka knix under första halvan av loppet (startbacken undantagen).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Det var en lång resa till Mora i söndags men det slutade lyckligt. Kom iväg ganska bra i starten och hade fina skidor i första backen. Uppe på myrorna så insåg jag snabbt att trugorna var alldeles för små och sjönk och fastnade i snön. 

 

Fästet var bra men glidet var kasst och jag tappade en hel del placeringar efter Mångsbodarna. Runt 4-5 mil hade jag en rejäl svacka och var på väg att totalvägga. Men med hjälp och en gel och bra sällskap i spåren fick jag tillbaks krafterna och hade bra tryck ända in i mål.

 

Slutade på 288:e plats efter 5:08 minuters åkning. Förbättrade placering från ifjol med över 1000 platers (1307:e plats 2014) och klarade målet på topp 500 med råga. Supernöjd!

Bra kört!

Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt hårt, bitvis sjukt sugande före och bitvis rena vattenskidor, men det gynnade mig som är lätt och är i väldigt bra form. Klättrade drygt 1900 placeringar.

Grattis till en fin placering!

Du måste ha tränat på bra sen förra året? Då gick vi i mål samtidigt ser jag. Jag hade aldrig fixat din tid nu! Starkt!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en fin placering!

Du måste ha tränat på bra sen förra året? Då gick vi i mål samtidigt ser jag. Jag hade aldrig fixat din tid nu! Starkt!

Tack! Tror vi kört mot varandra ngn gång på billingen, föräldrarna bor i Hjo så Billingen är träningsstället på vintern då jag bor i Skåne. Körde billingens långlopp 2013. Har successivt blivit bättre på att staka på grund av mycket mer rullskidor 2014-2015 än tidigare år samt att jag 2014 gjorde en Ironman vilket ju adderar en del träningstimmar vilket alltid är bra :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt Vasalopp gick oförskämt bra. Startade i 3:an och låg ungefär på plats 1800 i smågan, klättrade därefter placeringar hela vägen och lyckades komma in på plats 850. Som bonus slog jag Helena Ekholm i en spurtstrid på mållinjen (oklart hur medveten hon var om sitt deltagande i den striden). 

Jag visste att formen var bra och att jag tränat bättre än förra året men hade aldrig trott att det skulle räcka till topp 1000. Hade egentligen satt det som mål för Vasaloppet 2016 först. Nu vet jag inte riktigt vad man ska ha för ambition för nästa år. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt Vasalopp gick oförskämt bra. Startade i 3:an och låg ungefär på plats 1800 i smågan, klättrade därefter placeringar hela vägen och lyckades komma in på plats 850. Som bonus slog jag Helena Ekholm i en spurtstrid på mållinjen (oklart hur medveten hon var om sitt deltagande i den striden). 

Jag visste att formen var bra och att jag tränat bättre än förra året men hade aldrig trott att det skulle räcka till topp 1000. Hade egentligen satt det som mål för Vasaloppet 2016 först. Nu vet jag inte riktigt vad man ska ha för ambition för nästa år. 

 

Märkligt, du, brorsan och Andreas passerade Smågan exakt samtidigt 5-6 sek ifrån varandra. Jag passerade 40 sek senare, men hann bara upp brorsan en kort bit. Vi hade väldigt olika utveckling därifrån...  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Verkar varit dåligt med folk som åkte stålsicklat i Söndags? Verkar ju bara vara kemikalier under fötterna på alla här... Flour for the win!

Först och främst mitt pers(s)onlig grattis till din superprestation i Vasaloppet trots att du ju uppenbarligen åkte med (broms)paraffin. Jag är stolt att få vara din vän (på facebook). Däremot kan vi nog inte vara så säkra på hur många även bland de t.ex. 100 första som på något sätt använde stålsickling. Som inte minst du säkert vet så har ju Ronnie Löf varit mycket aktiv i utvecklandet av bl.a. sicklar och rillrar som Skimateria saluför(svenska landslaget har ju avtal med just Skimateria). Och Ronnie Löf blev ju 82 totalt och enligt de uppgifter han givit mig så sicklar och rillar han själv också även på Vasaloppet. Det finns ju många sätt att mäta prestationer och ett kan ju vara att som orienterarna och veteranskidåkarna (typ Volevodyn)tävla i åldersklasser. Där placerar sig Ronie Löf som nummer 7 (H40) du som nummer 86 (H21) och jag som 41 (H70). Jag stålsicklar (och rillar)garanterat UTAN tillstymmelse till glidvalla. Och har så gjort mina senaste 25 Vasalopp/öppna spår. Så jag menar att ditt tvärsäkra påstående "Verkar ju bara vara kemikalier under fötterna på alla här... Flour for the win!" kan starkt ifrågasättas
Link to comment
Share on other sites

MÅnga som åkte utan fäste är kanske anledningen att det inte fanns tillstymmelse till spår i någon enda uppförsbacke för oss som kom lite senare i fältet?

 

Visst var det löst generellt, men på platten fanns det för mig på en placering 6-7 000 oftast sladdriga men klart åkbara spår och utför alltid riktigt bra spår. Uppför lite brantare däremot inte ens i kanterna ett enda åkbart spår. Kan man anta att trenden till fler åkare utan fäste kommer att betyda mycket sämre spår uppför för oss med fäste? En led 1-5 åkare ska ju knappast behöva saxa uppför mer än någon enstaka knix under första halvan av loppet (startbacken undantagen).

Jag åkte från led 4 med placering 3600 ned till strax under 3000 imål. Hade spår i alla backar undantaget saxbackar och de backar där solen låg på. Tror inte alls att stakåkarna kan lastas för att saxa sönder spåren. Snarare var det nog värmen som löste upp dem alltmer tillsammans med mindre starka åkare längre bak som inte fick fast skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jaha kul :)

Tack! Tror vi kört mot varandra ngn gång på billingen, föräldrarna bor i Hjo så Billingen är träningsstället på vintern då jag bor i Skåne. Körde billingens långlopp 2013. Har successivt blivit bättre på att staka på grund av mycket mer rullskidor 2014-2015 än tidigare år samt att jag 2014 gjorde en Ironman vilket ju adderar en del träningstimmar vilket alltid är bra :)

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat med mycket rill!!! Mer precist som följer: Kuzmin Plus och en gammal rasp på högkant, hårt rillat. Blir mycket rillor. Hårda Hypersonic med relativt korta tryckzoner. Universalklister utan silver i, lila klister och Rode silver blandat, enbart på kort zon (zonen som är på 0,2 på fullvikt). Uppför sprang jag mycket mellan spåren där det inte var blanka spår, men då hade jag fäste som räckte. Brutalt glid utför!!!! Korsade och kryssade friskt nerför. I Evertsberg stannade jag och rengjorde glidytorna med vallaväck. Var massa klister på glidytorna, en fläck som var 6-7 cm i diameter som var trixig få bort. Rillorna var mer eller mindre borta, särskilt kring hälen, så jag drog raspen på högkant igen, framför och bakom vallazonen!!! Sedan hade jag över- över- överbrutalt glid och rann igenom åkarskarorna med kryssande hit och dit, både ned från Evertsberg och även tex efter Hökberg, och folk måste undrat vad jag hade under skidorna! Ska starta en vallaväck och rasp i Evertsberg-tråd och tycker den bör nog få bortemot en miljon visningar ;) !

Link to comment
Share on other sites

Först och främst mitt pers(s)onlig grattis till din superprestation i Vasaloppet trots att du ju uppenbarligen åkte med (broms)paraffin. Jag är stolt att få vara din vän (på facebook). Däremot kan vi nog inte vara så säkra på hur många även bland de t.ex. 100 första som på något sätt använde stålsickling. Som inte minst du säkert vet så har ju Ronnie Löf varit mycket aktiv i utvecklandet av bl.a. sicklar och rillrar som Skimateria saluför(svenska landslaget har ju avtal med just Skimateria). Och Ronnie Löf blev ju 82 totalt och enligt de uppgifter han givit mig så sicklar och rillar han själv också även på Vasaloppet. Det finns ju många sätt att mäta prestationer och ett kan ju vara att som orienterarna och veteranskidåkarna (typ Volevodyn)tävla i åldersklasser. Där placerar sig Ronie Löf som nummer 7 (H40) du som nummer 86 (H21) och jag som 41 (H70). Jag stålsicklar (och rillar)garanterat UTAN tillstymmelse till glidvalla. Och har så gjort mina senaste 25 Vasalopp/öppna spår. Så jag menar att ditt tvärsäkra påstående "Verkar ju bara vara kemikalier under fötterna på alla här... Flour for the win!" kan starkt ifrågasättas

 

Håller helt med dig Lars-Erik

 

Att många med höga placeringar tycks ha haft kemikalier under skidorna säger väl bara att många duktiga åkare har kemikalier under skidorna men väldigt lite om hur dom glider jämfört med skidor utan kemikalier. Jag tycker jag kan läsa i andra trådar om många som har haft superglid med stålsicklat plus lämplig riller, Men den som lagt ner en massa pengar på kemikalier tycks ha svårt att förlika sig med att det skulle kunna glida bra även utan och det är väl inte så konstigt.

 

Jag är övertygad om att eliten med en eller annan metod tar bort microhåren som uppstår efter stenslipen eller så finns det numera stenslipar som inte lämnar något microhår efter sig. Dom som tror att microhår förbättrar glidet kan ju annars räcka upp en hand. Sedan är det säkert så att många kompletterar med kemikalier.

 

Att eliten talar mer om fluor och paraffin än om stålsicklar i en långloppskupp som heter Swix Ski Classics är väl inte så konstigt. Att sedan fluorvallor kan förbättra glidet åtminstone ett tag är det väl ingen som förnekar. Men den som åkt sex ÖS på stålsicklat med lika bra och bättre glid än omgivning behöver inga argument. I år när jag även rillat gled det dessutom lika bra och bättre redan första milen

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat med mycket rill!!! Mer precist som följer: Kuzmin Plus och en gammal rasp på högkant, hårt rillat. Blir mycket rillor. Hårda Hypersonic med relativt korta tryckzoner. Universalklister och Rode silver blandat, enbart på kort zon (zonen som är på 0,2 på fullvikt). Uppför sprang jag mycket mellan spåren där det inte var blanka spår, men då hade jag fäste som räckte. Brutalt glid utför!!!! Korsade och kryssade friskt nerför. I Evertsberg stannade jag och rengjorde glidytorna med vallaväck. Var massa klister på glidytorna, en fläck som var 6-7 cm i diameter som var trixig få bort. Rillorna var mer eller mindre borta, särskilt kring hälen, så jag drog raspen på högkant igen, framför och bakom vallazonen!!! Sedan hade jag över- över- överbrutalt glid och rann igenom åkarskarorna med kryssande hit och dit, både ned från Evertsberg och även tex efter Hökberg, och folk måste undrat vad jag hade under skidorna! Ska starta en vallaväck och rasp i Evertsberg-tråd och tycker den bör nog få bortemot en miljon visningar ;) !

Som du kanske sett på annan plats så gjorde jag som du, jag stannade tom två gånger och torkade av glidytorna det klister och annan smuts som fastnat. Och jag upplevde som du att jag förbättrade glidet väsentligt båda gångerna åtminstone 1-2 mil. Jag vann absolut igen den tid det tog och mer, och dessutom kunde jag ju spara krafter när jag gled så klart bättre. Jag kommer absolut att göra så igen !
Link to comment
Share on other sites

Som du kanske sett på annan plats så gjorde jag som du, jag stannade tom två gånger och torkade av glidytorna det klister och annan smuts som fastnat. Och jag upplevde som du att jag förbättrade glidet väsentligt båda gångerna åtminstone 1-2 mil. Jag vann absolut igen den tid det tog och mer, och dessutom kunde jag ju spara krafter när jag gled så klart bättre. Jag kommer absolut att göra så igen !

 

Nånstans ned för Evertsberg kände jag för första gången av att det inte riktigt släppte riktigt. Jag väntade lite för länge med att rengöra, men gjorde det i Hökberg. Med Vauhti Flour Cleaner. 

Boostade glidet nåt helt brutalt. Helt odödligt glid i några km, alltså verkligen Turbo 2.0-insane-glid i relation till övriga. Det lugnade sig ganska snart dock, och 20km senare, i Mora, såg skidorna ut som skit igen. 

Link to comment
Share on other sites

Intressanta och lyckosamma vallningsval. Dan Marschs vallningar måste jag lära mig mer om. Själv så listar jag alla potentiella vallningar och sedan försöker jag bestämma mig med stöd av Aukland-brödernas Smöreboka och vallningsrekommendationerna. I årets VL hade jag svårt att bestämma mig så jag testade att lägga en mix av allt på mina Fischer RCS Classic 1,92/0,50 i längd 207:

 

Grundglid: Start HF80

Mellanlager (kunde ha ersatt HF80): en mix av Briko HP3 Violett och Briko HP3 Röd 50/50

Åklager: en mix av Swix HF10BWX och Swix Marathon Röd 50/50

Pulver: en mix av Swix FC7, Swix FC10, Rode FC1, ToKo Gul och Rex TK50 i lika delar (1 krm var)

Rillning: Swix T0404 (skruvad rill) och sedan RS Riller 2 mm (alldeles för svag rillning visade det sig)

Toppning: ett lager Start BMR9 som omedelbart täcktes av Swix HVC Warm

 

Grundfäste: Gurumix (Guruwax Extreme 39 (Hard i ytterkanterna och Universal i mitten) täckt och ihopvärmt med Extreme Hallgeir)

Mellanlager: Vauhti K-Violett i ytterkanterna och Rex Violett i mitten i tunt lager

Mjukt åklager (huvudsakligen under trampet, men även lite ut mot kanterna): en mix av Rode Rossa, Rossa Special, Swix KX65, KX75, Start MFW Gul och Vauhti Röd (alla klister blandades till snabbt i ett lite glasburk och lades sedan i ett tunt lager på skidorna)

Det mjuka åklagret täcktes tunt med en blandning av universalklister med Swix K22 som bas (ca 40%), sedan Rex Universal, Rode Multigrade och Vauhti K-Universal Guld (allt snabbt blandat i en glasburk)

Skidorna ställdes ut för att kallna innan fästzonen täcktes med Rex Hydrex

 

Fästet var hyggligt OK i första backen, borde dock inte ha kortat ned fästzonen så mycket som jag gjorde. När jag kom upp myrarna så sögs skidorna fast av min dåliga rillning... Mitt halvrisiga hälsotillstånd med en segdragen Mykoplasma-infektion gjorde sig påmind och framåt Mångsbodarna började första krampkänningarna i triceps kännas av. Efter Tennäng blev fästet riktigt dåligt, svängde in i Risberg för att göra om fästet. Gjorde ett dåligt beslut att be dom skrapa bort mitt klisterfäste (trots att det såg hyggligt OK ut) och lägga på nytt. Skidorna kom tillbaka med glidet rengjort från klister och med enbart Swix KX75 pålagt. Bättre glid, men fästet var borta även med nytt klister. Svängde in i klubbens langningsdepå halvvägs mot Evertsberg och grillade korv istället... Tog mig sedan på halvfart till Evertsberg (hyggligt risig) och tog bussen till Mora efter en kort hälsokontroll i sjukvårdsrummet.

Link to comment
Share on other sites

Driver du med oss StefanS....,lite svåranalyserat vad som funkar eller inte och lära sig av sina succéer och misstag när man mixar oändligt många vallor:). Själv har jag aldrig haft lika överlägset glid som i år, vallade med svart Marathon, skidgo c22. Borstade väl, sedan skärande Swix 2mm på en medelfin slip från Alewalds, typ LJ02, RC varm julgran och sedan 1mm RC. Tryckte allt jag hade på samtliga rillar. Smetade på HWC varm. Tror jag hade haft överdjävligt glid även med annat pulver och något annat hårt under, övertygad om det var skidorna och strukturen som gjorde minst 95% av superglidet.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta och lyckosamma vallningsval. Dan Marschs vallningar måste jag lära mig mer om. Själv så listar jag alla potentiella vallningar och sedan försöker jag bestämma mig med stöd av Aukland-brödernas Smöreboka och vallningsrekommendationerna. I årets VL hade jag svårt att bestämma mig så jag testade att lägga en mix av allt på mina Fischer RCS Classic 1,92/0,50 i längd 207:

 

Grundglid: Start HF80

Mellanlager (kunde ha ersatt HF80): en mix av Briko HP3 Violett och Briko HP3 Röd 50/50

Åklager: en mix av Swix HF10BWX och Swix Marathon Röd 50/50

Pulver: en mix av Swix FC7, Swix FC10, Rode FC1, ToKo Gul och Rex TK50 i lika delar (1 krm var)

Rillning: Swix T0404 (skruvad rill) och sedan RS Riller 2 mm (alldeles för svag rillning visade det sig)

Toppning: ett lager Start BMR9 som omedelbart täcktes av Swix HVC Warm

 

Grundfäste: Gurumix (Guruwax Extreme 39 (Hard i ytterkanterna och Universal i mitten) täckt och ihopvärmt med Extreme Hallgeir)

Mellanlager: Vauhti K-Violett i ytterkanterna och Rex Violett i mitten i tunt lager

Mjukt åklager (huvudsakligen under trampet, men även lite ut mot kanterna): en mix av Rode Rossa, Rossa Special, Swix KX65, KX75, Start MFW Gul och Vauhti Röd (alla klister blandades till snabbt i ett lite glasburk och lades sedan i ett tunt lager på skidorna)

Det mjuka åklagret täcktes tunt med en blandning av universalklister med Swix K22 som bas (ca 40%), sedan Rex Universal, Rode Multigrade och Vauhti K-Universal Guld (allt snabbt blandat i en glasburk)

Skidorna ställdes ut för att kallna innan fästzonen täcktes med Rex Hydrex

 

Fästet var hyggligt OK i första backen, borde dock inte ha kortat ned fästzonen så mycket som jag gjorde. När jag kom upp myrarna så sögs skidorna fast av min dåliga rillning... Min halvrisiga hälsotillstånd med en segdragen Mykoplasma-infektion gjorde sig påmind och framåt Mångsbodarna började första krampkänningarna i triceps kännas av. Efter Tennäng blev fästet riktigt dåligt, svängde in i Risberg för att göra om fästet. Gjorde ett dåligt beslut att be dom skrapa bort mitt klisterfäste (trots att det såg hyggligt OK ut) och lägga på nytt. Skidorna kom tillbaka med glidet rengjort från klister och med enbart Swix KX75 pålagt. Bättre glid, men fästet var borta även med nytt klister. Svängde in i klubbens langningsdepå halvvägs mot Evertsberg och grillade korv istället... Tog mig sedan på halvfart till Evertsberg (hyggligt risig) och tog bussen till Mora efter en kort hälsokontroll i sjukvårdsrummet.

 

det var det jävligaste ...och du skämtar inte heller :)

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att även du (@Johaaan) fick kliva av pga hälsan, det verkar vara många som haft problem med den under den senaste månaden.

 

Ja, många vallor blev det... :)

 

Och nej, jag skämtar inte.

 

Personligt rekord är det (skulle jag tro). Jag brukar ibland köra olika burkvallningsstrategier för de fyra fästzonssträngarna (2+2) för att inte behöva ångra valet av valla. Jag är dock osäker om det har blivit så här många fästvallor tidigare. För pulvret och klistret är definitivt rekordmånga som blandades...

 

Jag skall dock ärligen säga att jag är väldigt osäker om att blandningarna verkligen lyfter fram respektive produkts starka sidor eller om det uppstår kemiska reaktioner mellan vallorna som snarare bryter ned deras egenskaper...

Link to comment
Share on other sites

Roade mig med att kolla bästa från respektive led och mest imponerande var bästa från led 5 som gled in på en totalplacering på 736. Imponerande kört, var ett par minuter snabbare till Smågan än jag var från led 4.

Fransmannen som gjorde knappt 6.47 från Led 10 var inte dålig heller. Jag är inte 100, men jag tror han körde om mig (led 8) precis efter startbacken, han flög förbi längst ut till höger. 

Link to comment
Share on other sites

Roade mig med att kolla bästa från respektive led och mest imponerande var bästa från led 5 som gled in på en totalplacering på 736. Imponerande kört, var ett par minuter snabbare till Smågan än jag var från led 4.

Jag har kollat samma sak några tidigare år och en del av resultaten är helt orealistiska, dvs fusk vid startfållan. Ditt exempel verkar dock helt vettigt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har kollat samma sak några tidigare år och en del av resultaten är helt orealistiska, dvs fusk vid startfållan. Ditt exempel verkar dock helt vettigt.

 

 

Min kompis hörde några på tåget som prtatade om att de köpt led 3 chip bara för att kunna komma in i startfållan och sedan slänga. Ganska patetiskt kan tyckas om det stämmer.

Fast Lars exempel låter som sagt inte så osannolikt så det är nog mer troligt att det är någon som gjort en riktigt bra prestation.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...