Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Så gick det i VL 15


LFN

Recommended Posts

Jag tror att man måste titta lite på träningsbakgrund också när man jämför träningsmängder. Har man tränat mycket tidigare år så kan man leva på det något år efteråt även med ganska lite träning senaste året. Sen finns det naturligtvis dom som har enormt mycket talang också och kommer väldigt långt på det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Det är lite intressant att läsa flera av inläggen, där man visar hur lite man tränat. Det verkar som om träningen bara är ett "nödvändigt ont" fö att nå ett visst resultat, ganska långt ifrån de ideal som gäller bland tränande ungdomar idag.

 

Själv har jag hållit på och tränat runt 50 år och har svårt att låta bli att ge mig ut på någon form av rörelse varje dag ung som att man bortstar tänderna varje dag. För mig är träningen i sig värdefull och nuförtiden är det kanske ett eller två pass/vecka som är av någon effektiv karaktär - resten aktiv återhämtning eller "friskluftkaraktär"

 

Jag upprepar att ni som når bra resultat med lite träning borde ha en potential att höja er ytterligare, när möjlighet ges till en större träningsmängd + att man måste lära sig att gilla att träna. (även om det finns pass som man helst vill slippa)

Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg att betaåkarn är en riktig konditionstalang. Jag som vanlig dödlig skulle aldrig nå hans resultat med samma mängd :)

 

Jag tror det handlar om karma i Betaåkarens fall, han är så trevlig och glad jämt och sådant borde ju belönas och vad kan då vara bättre att få som belöning än en fin vasaloppsplacering. :)

 

Själv hade jag en superfin dag bredvid spåret och det var inte fy skam att följa vasaloppet på så sätt heller.

Link to comment
Share on other sites

Kan du dela med dig lite av din talang? Skulle du halvera placeringen om du dubblade träningstiden? Kommer du att köra med liknande träningsupplägg inför nästa VL?

Haha, talang var jag kanske för 20 år sedan, men ännu slöare då.

 

Om jag dubblade träningstiden vet jag inte alls vad resultatet skulle bli, risken skulle vara stor att jag fick överträningssymptom. Årets utveckling har kommit genom en viss kontinuitet men med helt annan träning än vad jag tror är optimalt.

 

I år kommer jag köra rullskidor hela grundträningen, men jag kommer även i år försöka förbättra mig på lidingöloppet. Men jag ska verkligen försöka öka totala mängden till mellan 250-300 h.

 

Volevodin, jag älskar att träna. Tyvärr är det inte så lätt att öka mängden utan att det påverkar familje- och sociala livet negativt. Det finns verkligen inte tid till återhämtningspass eller pass av friskluftskaraktär, förutom några barnvagnsjoggar iofs.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det handlar om karma i Betaåkarens fall, han är så trevlig och glad jämt och sådant borde ju belönas och vad kan då vara bättre att få som belöning än en fin vasaloppsplacering. :)

 

Själv hade jag en superfin dag bredvid spåret och det var inte fy skam att följa vasaloppet på så sätt heller.

Tack för den, jag blir ju alldeles generad. Ses i spåret nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. 

 

Det faktum att du sprungit mer än tränat överkroppen tycker jag är intressant i dessa tider då vi tränar på att staka så skjortan spricker :)

Kanske är det inte så dumt. Känns som det var så många tränade för trettio år sedan med stor framgång. Jag upplever det som att benen står för uthållighet och överkroppen för mer explosivitet, men på bekostnad av att man totalt sett blir för tung i förhållande till vad man ökar i prestation.

Link to comment
Share on other sites

Slasko:

Jag ligger kanske okej till den titeln.

Undervisar på ett idrottgymnasium. Bland annat om träningslära, träningsplanering och liknande.

Jag lär ju ut att progression på 10-15% / år är max vad kroppen klarar i ökad träning.

Som 44 åring tyckte jag mig inte ha tid med det när ambitionsnivån höjts.

Mellan april och januari verkade det fungera med 60% mer (både antal pass och tid) med bibehållen intensitet.

Varenda pass kändes kanon och återhämtningen var blixtsnabb. Bra kvitton hela tiden

Efter intersportloppet sa kroppen dock ifrån. Överträningssyndrom. Träningsvärk som aldrig gick bort. Ren smärta i triceps.

Mjölksyra hur lite jag än tog i. (Ta ner ett glas ur köksskåpet).

Fick minska träningen med typ 90% och ta bort all stakning.

Musklerna kändes mer normala i februari, men då kom 20 sjukdagar med feber och hosta. 

Frisk dagen innan VL som jag sen körde.

Siktade under säsongen på att vara på placering 250-300 i år, men nu var jag chanslös och lallade i mål strax före 1000-strecket.

Man lär så länge man lever...

Link to comment
Share on other sites

Jag har absolut ambitioner att träna mer i år. Framförallt sett över hela året. Att mycket mer än drygt 20h /månad som under toppmånaderna tror jag blir svårt. 

 

Jag är föräldraledig sedan 1v och fram till i oktober. Hoppas kunna lägga en bra grund de dagar äldsta barnet är på dagis och yngsta sover. Blir dock en utmaning för jag tycker det är dödligt tråkigt med styrketräning i hemmamiljö. Löpning med vagn är helt ok.

 

Min arbetsgivares utmärkta gym (Bl a 2 st skierg) har tyvärr totalt barnförbjud. Blev utkörd två ggr under förra föräldraledigheten fast jag var helt ensam och min dotter som mest orsakade behov av spegelputsning. "Sån är Policyn". Heja Landstinget i Gävleborg! (Står i anställningskontraktet att jag inte ska uttala mig negativt om min arbetsgivare). De har bra sidor också. Bl a får alla köra stafettvasan gratis.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum att du sprungit mer än tränat överkroppen tycker jag är intressant i dessa tider då vi tränar på att staka så skjortan spricker :)

Kanske är det inte så dumt. Känns som det var så många tränade för trettio år sedan med stor framgång. Jag upplever det som att benen står för uthållighet och överkroppen för mer explosivitet, men på bekostnad av att man totalt sett blir för tung i förhållande till vad man ökar i prestation.

Ja, troligtvis tränar gemene åkare för lite löpning under grundträningen, det är nog väldigt bra träning för att öka den centrala kapaciteten. Det med ben/uthållighet/överkropp/explosivitet beror nog mest på hur man har tränat de olika muskelgrupperna tror jag. Nu förstår jag kanske vad du menar, du menar att kapacitetsökningen dividerat med viktökning är större vid löpning än rullskidor?

 

Tråkigt slut på säsongen sammylee, men du kommer säkert få betalt för din stora träningsmängd till nästa säsong om du orkar kämpa på.

Link to comment
Share on other sites

 Nu förstår jag kanske vad du menar, du menar att kapacitetsökningen dividerat med viktökning är större vid löpning än rullskidor?

 

 

Ja jag inbillar mig det.

Det är ju förstås olika på individer, men vi har varit inne på det förut att överkroppsmuklerna har förmågan att tom öka i högre ålder medans benmusklerna minskar oavsett träning. Så någon slags skillnad upplever jag att det är på musklerna mellan över och underkropp. Kanske det är lite mindre snack och mer verkstad på benens muskulatur om ni förstår vad jag menar :)

Link to comment
Share on other sites

214 timmar och strax under 8 timmar.... inte helt nöjd med detta även om det var minimalt med skidträning under min skidkarriär. Mest sim, cykel och lite löpning.

Minimalt betyder bara att jag tränat mer skidor tidigare...

 

Löpningen har varit eftersatt och generellt sett har jag gjort mina bästa resultat när löpträningen har funnits där.

Jag är inte så stakstark att jag kan staka ett helt lopp (oavsett längd)...

 

Men med löpträning på väg tillbaka så ska det inte bara bli 5 minus och solsken hela nästa Vasalopp utan även dunderglid och ett leende på läpparna under hela loppet på rekordtid :)

Och ungefär samma träningstid... som är tiden som finns emellan resten av livet...naggande en bit av den sovande delen tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Jag har 128 registrerade timmar i min träningskalender. I det ligger det c:a 50h skidor på snö och 40h rullskidor. Det övriga är löpning 30h och innebandy de övriga 8h.

 

I övrigt har jag styrketränat 1-2ggr per vecka och spelat innebandy 2,5h/v mellan aug-maj. Denna tid orkar/vill jag inte registrera.

 

Så jag skulle uppskatta att jag tränat c:a 250h de senaste 365 dagarna.

 

Åkte ÖSS på 9:27 men kom iväg först vid 8:30 pga att jag fått med 2 högerstavar till start.. Sen var det bara att köa sig imål..

 

Jag kan känna att detta året har varit ganska slitigt och med mycket träning och inte så mycket avkastning när jag för första gången åkte de 9 milen. Det mål jag satt var på 7:30 och jag åkte inte många km i det tempot jag ville.. Men roligt har det ändå varit och är bara ännu mer taggad inför nästa år! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Ca 100mil skidor o 30mil rullisar. Ger väl ca 85h

Gissningsvis 10h barmarkträning i grupp med skidklubben.

Ngt cykel o löppass på sommare gissningsvis 5h.

Men nu kommer det viktigaste

Ca 100 golfrundor a 4h ger 400h

Så här har det varit de senaste åren. börjat att träna ordentligt först i oktober. Jag har ändå Klättrat ner från placering 3500 till 2300 på 4 år.

 

Skall jag bli bättre måste många golfrundor bytas mot rullskidpass istället.

Intervallpass har endast gjorts på barmarksträning med skidklubben.

Måste även köra egna intervall pass.

Bör börja träna redan i april.

 

Målet är medalj i VL16.

Link to comment
Share on other sites

Tack Slasko. 3.25 h/ vecka, helt träningsfri vissa veckor, så 3,98 h/frisk vecka. Om du har funbeat så tror jag min träningsdagbok är öppen att titta på, Andreas Degerfeldt. Jag kan själv inte se den självklara anledningen till utvecklingen. Jag har haft mindre tid pga småbarn, sovit mindre men regelbundet och festat mindre. Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. Även om jag har enkelt för konditionsträning enligt hoai_nam så är det intressant även för mig att försöka förstå varför jag tagit ett så relativt stort steg i år för att kunna fortsätta utvecklas.

 

Generellt ska man nog akta sig för hasande i spåret om man har ont om tid. Jag har under året haft en tanke med nästan alla pass.

 

Givetvis är du en talang!

 

Det är otroligt intressant att man kan komma på plats 330 utan att röra överkroppen alls från Vasaloppet fram till November. Att du heller inte körde ett enda styrketräningspass måste väl vara helt unikt?

 

Det får en att fundera över ens eget träningsupplägg. Jag som känner dig tror det är några samverkande faktorer som gjort att du tagit ett kliv.

 

1. Du har kört seedningslopp och Vasaloppet regelbundet i flera år utan uppehåll.

2. Du tränade mer målmedvetet än någonsin gällande din löpning vilket verkligen gav resultat på tex Lidingöloppet.

3. Som du säger, tror du har tränat mycket mer effektivt de få pass du kört. Nu hade du en så pass bra grund efter löpningen att skidåkningen också fick ett lyft. Du har väl aldrig löpt så bra förr som du gjorde på hösten?

 

Synpunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är du en talang!

 

Det är otroligt intressant att man kan komma på plats 330 utan att röra överkroppen alls från Vasaloppet fram till November. Att du heller inte körde ett enda styrketräningspass måste väl vara helt unikt?

 

Det får en att fundera över ens eget träningsupplägg. Jag som känner dig tror det är några samverkande faktorer som gjort att du tagit ett kliv.

 

1. Du har kört seedningslopp och Vasaloppet regelbundet i flera år utan uppehåll.

2. Du tränade mer målmedvetet än någonsin gällande din löpning vilket verkligen gav resultat på tex Lidingöloppet.

3. Som du säger, tror du har tränat mycket mer effektivt de få pass du kört. Nu hade du en så pass bra grund efter löpningen att skidåkningen också fick ett lyft. Du har väl aldrig löpt så bra förr som du gjorde på hösten?

 

Synpunkter på det?

Tack för den analysen, den är nog till stor del korrekt.

 

1. Erfarenheten gör nog att jag vågar gasa lite i startrusningarna för att jag vet vilka ryggar som är korrekta.

2. 2013 -143 mil löpning, endast 118 mil år 2014. Så inte kvantitetsmässigt korrekt. Men körde mer terräng inför denna säsong och mindre marathonträning.

3. Ja, jag var nog inte snabbare, men hårdare. Hårdheten är nog viktigare än snabbheten för Vasaloppet.

 

Angående avsaknad av styrketräning så är det säkerligen inte ett vinnande koncept, rimligen hade det blivit lite bättre med lite mer styrka. Det hoppas jag orka pressa in mer till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara så att årets VL gynnade benåkare mer än normalt, det tunga blöta föret gjorde det svårt att hålla hög fart enbart med stakning.

Så var det. Kul att vi också får fördelaktiga förhållanden då och då, riktig skidåkning skulle vissa kalla det. Personligen är jag nog bättre ju jävligare det är, det är nog både fysiskt och psykiskt.

Link to comment
Share on other sites

Så var det. Kul att vi också får fördelaktiga förhållanden då och då, riktig skidåkning skulle vissa kalla det. Personligen är jag nog bättre ju jävligare det är, det är nog både fysiskt och psykiskt.

Nu har jag både tränat mer än Beta och åkt långsammare. Men jag har inte sprungit något, åkt rullskidor hela året, stryrketränat och inte haft så mycket tanke med passen, mycket jobbtransport. Körde första gången utan fäste på Vasaloppet, tror 17e gången och bättre än någonsin placering 764, bäst innan dess 2005 och 812, inte under 1000 sedan dess, visst, långt efter Beta, men bra för att vara mig med min talang

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag både tränat mer än Beta och åkt långsammare. Men jag har inte sprungit något, åkt rullskidor hela året, stryrketränat och inte haft så mycket tanke med passen, mycket jobbtransport. Körde första gången utan fäste på Vasaloppet, tror 17e gången och bättre än någonsin placering 764, bäst innan dess 2005 och 812, inte under 1000 sedan dess, visst, långt efter Beta, men bra för att vara mig med min talang

Ja, det var ruskigt imponerande av dig tycker jag. För det var ju verkligen inte optimala förhållanden för en tung stakare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...